آموزش روش محاسبه حقوق ماهیانه بر اساس قانون کار

محاسبه حقوق ماهیانه

فرمول و نحوه درست محاسبه حقوق ماهیانه به پارامترهای زیادی ازجمله میزان مزد مبنا، میزان حقوق دریافتی بابت هر ساعت اضافه‌کار، دریافتی بابت کار در روزهای تعطیلات کاری، حق اولاد، حق مسکن، بن کارگری و مزایا وابسته است. علاوه بر این، انجام کار در ساعات شب و نوبت‌های کاری متفاوت و دریافتی بابت پایه سنوات ازجمله فاکتورهای دیگری می‌باشند که در محاسبه حقوق ماهیانه باید لحاظ کرد.

جهت یادگیری و آموزش کامل نحوه محاسبه حقوق ماهیانه بر اساس قانون کار با فینتو همراه باشید.

محاسبه حقوق ماهیانه

طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران، تمامی محاسبات مرتبط با نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران با در نظر گرفتن 30 روز کاری در ماه انجام می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، مباحثی همچون حداقل دستمزد کارگران و موارد مشابه این چنینی که معمولاً توسط شورای عالی کار اعلام می‌گردد، بر مبنا یک ماه 30 روزه به عنوان مدت زمان کار اعلام می‌گردد. باید توجه داشت که میزان و محاسبه حقوق ماهیانه دریافتی افراد در ماه‌هایی که 31 روزه و 29 روزه می‌باشند، با یک رابطه ساده بر اساس این مبنا قابل تعریف است. نحوه محاسبه حقوق و دستمزد ماهانه این ماه‌ها بدین گونه می‌باشد که ابتدا میزان دریافتی خود در یک ماه 30 روزه همانند مهر یا آبان را تقسیم بر عدد 30 می‌کنند تا حقوق به‌ازای یک روز کاری مشخص گردد. زمانی که دریافتی بابت یک روز کاری مشخص شد،‌ آن را در عدد 31 ضرب کنید تا میزان دریافتی ماه‌های فصل بهار و تابستان خود را مشخص کنید. طبیعتاً زمانی که رقم دریافتی روزانه را در عدد 29 ضرب کنیم، دریافتی اسفندماه تعیین می‌گردد.

 محاسبه حقوق ماهیانه

فرمول محاسبه حقوق ماهیانه

حال که پارامتر اصلی محاسبه حقوق ماهیانه معرفی گردید (یعنی مزد مبنا که بر اساس تعداد روز کاری (تعداد روز کاری ضرب در حقوق یک روز))، به بررسی دیگر پارامترهای این محاسبه پرداخته می‌شود. فرمول کلی محاسبه حقوق ماهیانه بدین‌صورت است که:

حقوق و دستمزد ماهانه = مزد مبنا + اضافه کاری + حق اولاد + حق مسکن + …. حق اولاد به ازای هر فرزند (درواقع 3 برابر حقوق یک روز کاری می‌باشد.)

حق مسکن و حق کارگری ارقام ثابت و مشخصی در محاسبه حقوق و دستمزد ماهانه می‌باشد که هرساله توسط قانون مشخص و اعلام می‌گردد. با این حال نحوه محاسبه حقوق و دستمزد با توجه به سنوات، اضافه کاری، ساعت کار در نوبت‌های خاص از روز با متد مشخص به مزد مبنا اضافه می‌گردد که در زیر به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید: فرمول محاسبه حقوق و دستمزد

چگونه اضافه کاری و تعطیل کاری در محاسبه حقوق ماهیانه ورود می‌کنند؟

هر مقدار ساعت اضافه بر 7:33 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته، در صورتی که  فرد با رضایت خود به انجام کار بپردازد شامل اضافه کاری در محاسبه حقوق ماهیانه می‌باشد. کار در روزهای تعطیل همانند جمعه، تعطیلات رسمی کشور و روز 11 اردیبهشت که به عنوان روز کارگر شناخته می‌شود نیز شامل دریافتی بابت تعطیل کاری است. در محاسبه حقوق و دستمزد ماهانه مربوط به این موارد تنها کافی است، حقوق مبنا را بر عدد 220 تقسیم کنید و دوباره در عدد 1.4 ضرب کنید. با ضرب عدد حاصله در ساعت کاری اضافه یا تعطیل کاری خود به راحتی محاسبه انجام می‌شود.

 محاسبه حقوق ماهیانه

چگونه شب‌کاری در محاسبه حقوق ماهیانه ورود می‌کند؟

بخش دیگر در محاسبه حقوق ماهیانه، لحاظ کردن شب‌کاری است. امروزه افراد زیادی وجود دارند که به واسطه شرایط کاری خود مجبور به انجام کار در ساعات شب می‌باشند. در این قسمت قصد ارائه راهنمایی به این عزیزان راداریم.

در ابتدا باید عنوان کنیم که شب‌کاری طبق قانون کار از 22 شب تا 6صبح منظور می‌گردد. برای لحاظ کردن این موضوع، میزان دریافتی بابت ساعت کار خود را (یعنی حقوق مبنا تقسیم بر 220) را در ساعت شب‌کاری ضرب و دوباره در عدد 1.35 ضرب کنید.

چگونه نوبت کاری در محاسبه حقوق ماهیانه ورود می‌کنند؟

شرایط کاری افرادی همانند پرسنل بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی‌ها و نگهبانان به گونه‌ای می‌باشد که ممکن است در طول یک هفته مجبور به انجام کار در ساعات مختلفی از روز و شب باشند. در محاسبه حقوق و دستمزد ماهانه این افراد نوبت کاری به عنوان یک فاکتور مهم وارد محاسبات می‌گردد.

 3 نوبت کاری تعریف‌شده طبق قانون کار شامل: بین صبح و عصر، بین صبح و عصر و شب و صبح و شب یا عصر و شب می‌باشد. اگر روش اضافه دریافتی بابت شب‌کاری در محاسبه حقوق ماهیانه را به جای عدد 1.35 در اعداد 1/1، 1.15 و 1.22 ضرب کنید و به جای ساعت شب‌کاری، ساعت کاری نوبت خود را قرار دهید محاسبه انجام می‌گیرد.

 محاسبه حقوق ماهیانه

دیگر فاکتورهای محاسبه حقوق ماهیانه

ازجمله مواردی که باید در محاسبه دقیق و درست حقوق ماهانه لحاظ گردد، موضوع پایه سنوات می‌باشد. در این میان 2 عبارت پایه سنوات و حق سنوات وجود دارد که گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود و با عنوان سنوات وارد بحث‌های با این موضوع می‌گردد. حق سنوات درواقع مبلغی است که فرد پس از پایان کار در یک کارگاه یا اداره دریافت می‌کند. اما پایه سنوات عبارت است از مبلغی که به صورت ماهیانه به حداقل حقوق کارگرانی که بیش از یک سال مشغول به کار باشند، اعطا می‌شود.

درحالی‌که پایه سنوات به صورت روزانه محاسبه‌شده است و در بحث محاسبه حقوق ماهیانه تأثیر مستقیم دارد.

پایه سنوات عددی وابسته به مدت سابقه کاری افراد می‌باشد و بر اساس پایه حقوق یا همان مزد مبنا در روز محاسبه می‌شود. این مبلغ به عنوان یک پاداش خدمت به مزد مبنا اضافه می‌گردد. لذا نباید فراموش کرد که موضوع این مقاله نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در یک ماه می‌باشد، لذا آنچه در محاسبات وارد می‌گردد پایه سنوات روزانه است.

برای مطالعه مطلب پایه سنوات چیست و چگونه محاسبه می‌شود اینجا کلیک کنید.

 محاسبه حقوق ماهیانه

چگونه به راحتی محاسبه حقوق ماهیانه خود را انجام دهیم؟

یکی از روش‌های ساده جهت آشنایی با نحوه محاسبه حقوق ماهیانه و آموزش آن، استفاده از خدمات فینتو می‌باشد. گروه ما به بهره‌مندی از مشاوران خبره و متخصص، آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمینه محاسبه حقوق ماهیانه و دستمزد بر اساس قانون کار می‌باشد. پس برای محاسبه دقیق آن نگران نباشید و این کار مهم را به ما بسپرید تا در محاسبات لازم در کنار شما باشیم.

اگر می خواهید درباره بیمه و سوابق بیمه اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطلبی با موضوع استعلام سوابق بیمه را در وب سایت ما مطالعه کنید.

کلام آخر

امروزه اثر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی بر کسی پوشیده نیست. مدیران سازمان­ ها از روش ­های نوین برای پیشگیری یا درمان فرسودگی شغلی استفاده می­ کنند. نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو با بهبود عملکرد در امر پرداخت دستمزد، باعث کاهش بروز فرسودگی شغلی و افزایش راندمان و فروش سازمان می ­شود.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا