حداقل حقوق مشمول مالیات سال 97

حداقل حقوق مشمول مالیات

این مقاله مربوط به مالیات سال 97 است. برای مطالعه مالیات حقوق در سال1401 به مطالب زیر مراجعه کنید.

مالیات بر حقوق 1401

آخرین اخبار حقوق و دستمزد 1401

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد حداقل حقوق مشمول مالیات بپردازیم، اگر شما هم حقوق می گیرید و به دنبال این هستید که بدانید بر حقوق شما مالیات اعمال می شود یا خیر در مقاله حداقل حقوق مشمول مالیات همراه ما باشید، همه کسانی که کار می کنند و به آن ها حقوق داده می شود و بیمه تامین اجتماعی نیز دارند، طبق قوانین لازم است که قسمتی از حقوق خود را به عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند البته در این بین قوانینی وجود دارد که تا سقف حقوقی خاصی مالیات شامل آن ها می شود و حداقل حقوق مشمول مالیات نمی شود.

مالیات حقوق چیست؟

پیش از پرداختن به حداقل حقوق مشمول مالیات لازم است که به تعریف مالیات حقوق بپردازیم، به مجموعه مبلغ حقوق و مزایا مالیات حقوق تعلق می گیرد؛ که به آن ساو نیز گفته می شود، همه پرداختی هایی که یک کارفرما به کارکنان خود می پردازد، از جمله حقوق، حق مسکن، حق اولاد، اضافه کار، بن و… با هم جمع می شوند و از کل آن ها مالیات بر حقوق کسر می شود، البته ممکن است که کارفرما مزایای دیگری نیز در اختیار کارکنان خود قرار دهد که در این صورت اگر آن مزایا در بازه زمانی ثابتی داده شود مشمول مالیات خواهند شد، مالیات اثاثیه منزل، مالیات منزل مسکونی و مالیات اتومبیل و راننده از جمله آن هاست. حداقل حقوق مشمول مالیات نیز جزئی از قوانین مالیات حقوقی است.

در هر سال میزان مالیاتی که بر حقوق ها اعمال می شود متفاوت است و بر اساس بخشنامه هایی که اعمال می شود، تعیین می گردد و بر اساس آن کارفرما وظیفه دارد که مالیاتی را که به مجموعه حقوق و مزایای کارکنان تعلق می گیرد را کسر کند و به حساب وزارت اقتصاد و دارایی واریز کند، حداقل حقوق مشمول مالیات نیز هر سال تغییر می کند و در سال های مختلف حداقل حقوق مشمول مالیات با توجه به نرخ تورم، رکود و… تعیین می شود.

تمامی کسانی که برای آن ها بیمه لحاظ می شود و میزان حقوق دریافتی آن ها از یک کسب و کار یا کارگاه مشخص است، مشمول قوانین مالیاتی می شوند.

 حداقل حقوق مشمول مالیات

مالیات حقوق سال ۹۷ چه مقدار است؟

در این مقاله به حداقل حقوق مشمول مالیات در سال 97 خواهیم پرداخت لذا پیش از این که به حداقل حقوق مشمول مالیات اشاره کنیم به نکات کلی در مورد مالیات حقوق سال 97 خواهیم پرداخت، هر سال با توجه به عوامل مختلفی میزان دستمزد و مالیات مرتبط با آن تعیین می شود، عواملی چون تورم، رکود، شرایط اقتصادی، سرانه تولید و… در تعیین میزان حقوق و مالیات تاثیرگذار هستند که حداقل حقوق مشمول مالیات نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اوایل سال 97 نیز طبق بخشنامه هایی مالیات بر حقوق سال 97 و حداقل حقوق مشمول مالیات ابلاغ گردید بر این اساس کلیه کسانی که بیمه دارند و یا طبق قرارداد مشخص حقوق دریافت می کنند موظف به پرداخت مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی هستند. به مانند سال های قبل مالیات سال 97 نیز بر مجموعه پرداختی ها و مزایا اعمال می شود که در آخر ماه محاسبه و در نهایت توسط کارفرما پرداخت می شود.

 حداقل حقوق مشمول مالیات

حداقل حقوق مشمول مالیات

طبق بخشنامه های مالیاتی سال 97 که ابلاغ شده اند، کسانی که حقوق آن ها تا 2300000 هزار تومان است از پرداخت مالیات معاف هستند و حداقل حقوق مشمول مالیات در واقع بیشتر از مبلغ 2300000 هزار تومان است، یعنی کلیه کسانی که بیشتر از 2300000 هزار تومان حقوق می گیرند موظف به پرداخت مالیات هستند، حداقل حقوق مشمول مالیات در هر سال تغییر می کند و برای همه سال ها نمی توان حداقل حقوق مشمول مالیات یکسانی در نظر گرفت.

 حداقل حقوق مشمول مالیات

میزان مالیات بر حداقل حقوق مشمول مالیات و سایر حقوق ها

  • کسانی که حقوق آن ها از 2300000 الی 6900000 تومان است، موظف هستند که ده درصد حقوق خود را مالیات بدهند، در واقع این همان حداقل حقوق مشمول مالیات است.
  • کسانی که حقوق آن ها از 6900000 الی 9200000 تومان است، موظف هستند که پانزده درصد حقوق خود را مالیات بدهند.
  • کسانی که حقوق آن ها از 9200000 الی 13800000 تومان است، موظف هستند که بیست و پنج درصد حقوق خود را مالیات بدهند.
  • کسانی که حقوق آن ها بیش از 13800000 تومان است، موظف هستند که سی و پنج درصد حقوق خود را مالیات بدهند.

 حداقل حقوق مشمول مالیات

اساس محاسبه مالیات بر حداقل حقوق مشمول مالیات و سایر حقوق ها

اساس محاسبات مالیات بر حداقل حقوق مشمول مالیات و سایر حقوق ها طبق مجموعه دریافتی حقوق و سایر مزایا می باشد، نسبت به سال قبل یک تغییر در این زمینه شاهد بودیم که آن تغییر ضریب پنج به سه است که براساس آن مالیات تا 3 برابر مازاد دریافتی 2300000 تومان به عنوان پایه یا همان حداقل حقوق مشمول مالیات در نظر گرفته شده است. همه مواردی که در فیش حقوقی یک نفر درج می شود از جمله درصد نوبت کاری، اضافه کار، حق شیفت و … در تعیین مالیات حقوق موثر هستند.

 حداقل حقوق مشمول مالیات

مالیات بر حقوق کارگران چگونه محاسبه می شود؟

همه کسانی که حقوق دریافت می کنند و کارفرمایان آن ها در آغاز سال منتظر هستند تا بخشنامه های مالیاتی ابلاغ شود و میزان پرداختی مالیات آن ها مشخص گردد، در این میان به دلیل این که حقوق کارگران مختلف در سطح پایین تری نسبت به حقوق سایر کارکنان قرار دارد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و سوالی که پرسیده می شود این است چه میزان مالیات بر حقوق کارگران باید اعمال شود تا منصفانه باشد.

در مجمعی که به منظور تعیین مالیات وجود دارد، نمایندگان کارگران نیز حضور دارند که می توانند در تعیین میزان مالیات بر حقوق آن ها نقش موثری داشته باشند علاوه بر آن در محاسبه میزان مالیات بر حقوق کارگران عوامل مختلفی مثل تورم و شرایط اقتصادی نیز موثر است، در نهایت این کمیسیون تعیین کننده مالیات است که مالیات نهایی بر حقوق کارگران را تعیین می کند.

 حداقل حقوق مشمول مالیات

حداقل حقوق مشمول مالیات 96

در سال 96 حداقل حقوق مشمول مالیات کم تر از سال 97 بود و کسانی ملزم به پرداخت مالیات بودند که حقوق آن ها بالای دو میلیون تومان بود، یعنی اشخاصی که کم تر از دو میلیون تومان حقوق می گرفتند، موظف به پرداخت مالیات نبودند، حداقل حقوق مشمول مالیات از 2 میلیون تومان تا 14400000 تومان بود که باید در حدود ده در صد حقوق مالیات پرداخت می کردند، طبق قوانین، کار فرما است که موظف به پرداخت مالیات می باشد و اگر در بازه زمانی مشخص مالیات کارکنان خود را پرداخت نکند با جرایمی روبه رو خواهد شد که در حدود 20 درصد مالیات پرداخت نشده است.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان و مشاورین سایت ما در ارتباط باشید .از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاس گذاریم. همچنین می توانید مطلبی درباره اعتراض مالیاتی هم مطالعه فرمایید: قبل از اعتراض مالیاتی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا