اطلاعات جامع در رابطه با نرخ مالیات حقوق سال 97

مالیات حقوق سال 97

اداره هر کشور، با هر وسعت و شرایطی، نیازمند منابع مالی مطمئن می باشد. زیرا یکی از شروط لازمه در پیشبرد اهداف دولتی به ویژه توسعه و آبادانی، تأمین بودجه ی کافی برای این امر می باشد. مالیات حقوق سال 97، نیز به عنوان بخشی از منابع مالی کشور در سال جاری می باشد که بستر لازم برای تحقق اهداف متعدد دولتی را فراهم خواهد ساخت. سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان مرجع قانونی برای رسیدگی به امور مربوطه می باشد و در سال جاری نیز طی بخش نامه های مختلف، با تعیین میزان مالیات حقوق سال 97 و همچنین معافیت های مالیاتی، برای اقشار مختلف شاغل در کشور، آنان را به پرداخت مالیات خود فرا می خواند.

مالیات حقوق سال 97

نقش مالیات در آبادانی کشور

بی شک نقش مالیات در آبادانی کشور و توسعه عمرانی و زیرساخت های مختلف آن بر کسی پوشیده نیست. آن چه که نظام مالیاتی به عنوان وظیفه برای کارمندان و شاغلان در بخش های مختلف اقتصادی، خدماتی، تجاری و …. تعیین کرده است، در درجه ی اول، زمینه ساز پیشرفت جامعه و کشوری است که این افراد و نسل های بعدی، در آن زندگی خواهند کرد. هر چند که پرداخت به موقع مالیات حقوق در سال 97، دولت را در گذر از بحران های اقتصادی همچون رکود اقتصادی، به سمت شکوفایی اقتصادی، نیز هدایت خواهد کرد. مالیات حقوق سال 97، به عنوان منبع مالی مطمئن برای دولت جهت اعمال عدالت اقتصادی، ارائه ی خدمات مختلف به مردم و همچنین رونق اقتصادی در سال جاری می باشد. بنابراین الزام به عمل به این وظیفه ی خطیر و همگانی، ضروری می باشد. شاغلان در بخش های مختلف موظف به پرداخت به موقع مالیات حقوق سال 97 هستند.

مالیات حقوق سال 97

مالیات حقوق سال 97 چیست؟

مالیات حقوق، در واقع بخشی از حقوق کارمندان و شاغلان در بخش های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی می باشد که به عنوان مالیات، از حقوق آنان کسر می شود و آنان را در تحقق هر چه بیش تر اهداف دولتی به ویژه پیشرفت های عمرانی کشور، برقراری امنیت چه در داخل و چه در مرز های کشور، آموزش رایگان و … سهیم می کند. بنابراین مالیات حقوق سال 97، مالیاتی است که در سال 97 از حقوق کارمندان به عنوان مالیات کسر می شود و توسط سازمان امور مالیاتی دریافت می گردد. مسلماً میزان پرداخت مالیات، توسط اقشار مختلف با سطح درآمدی مختلف، متفاوت خواهد بود.

مالیات حقوق سال 97

مراحل صدور سند حقوقی برای محاسبه ی مالیات حقوق سال 97

به منظور تعیین حقوق و صدور سند مربوطه جهت کسر مالیات حقوق سال 97، می بایست یک سری مراحل به شرح زیر طی شود:

حضور و غیاب افراد شاغل، می بایست به واحد حسابداری گزارش شود تا این واحد با استفاده از اطلاعات دریافتی به انضمام اطلاعاتی که از کارگزینی در رابطه با حقوق پایه و موارد دیگر، دریافت نموده محاسبات لازم برای حقوق را با اعمال قوانین انجام دهد. در مرحله ی بعد باید لیست حقوق و دستمزد تکمیل گردد. برای صدور سند حقوق، موارد زیر می بایست اعمال گردد:

هزینه ای که برای مالیات می پردازید بر اساس کل حقوق شما و مزایای آن در نظر گرفته می شود و مواردی مانند حق بیمه، مالیات و وام به عنوان کسورات در فیش حقوقی ذکر می شود.

منظور از حقوق خالص دریافتی، کم کردن هزینه کل حقوق از موارد کسورات ذکر شده است.

مورد بعدی، تسهیم حقوق است. تسهیم حقوق در مراکز تولیدی بسیار اهمیت دارد و در این مراکز باید با توجه به بهای تمام شده مشخص شود. به عبارت دیگر مالیات حقوق می بایست از طریق تفکیک هزینه های حقوق صورت بگیرد و هزینه دستمزد غیرمستقیم، اضافه کاری، حق بیمه ی شخص کارفرما، بیمه بیکاری و ….. به حساب سربار ساخت، توزیع و فروش منظور شود. این نکته باید توسط حسابداری شرکت های تولیدی مدنظر قرار گرفته شود.

حتما بخوانید: حداقل حقوق مشمول مالیات سال 97

نرخ مالیات حقوق در سال 97

بر اساس بند الف تبصره ی 6 قانون بودجه کشور در سال 97، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، با در نظر گرفتن ماده ی 5 قانون اصلاح مقررات مربوط به این شغل که در تاریخ 16/12/68 تصویب شد و همچنین با عنایت به اصلاحات صورت گرفته در آن، موظف به پرداخت مالیات حقوق سال 97، با در نظر گرفتن نرخ ده درصد می باشند.

مقررات مندرج در تبصره های 1 و 2 قانون اصلاح ماده مصوب سال 86 در رابطه با مالیات های مستقیم، در پرداخت مالیات حقوق سال 97 نیز همچنان به قوت خود باقی است.

مالیات حقوق سال 97

معافیت مالیات حقوق سال 97

بنا به تصمیمات اتخاذ شده توسط کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با بودجه ی سال 97، معافیت مالیاتی حقوق سال 97 بدین شرح اعلام گردید:

حداکثر معافیت مالیات برای حقوق در سال 97، مقدار 276 میلیون ریال بر اساس ماده 84 قانون مالیات تعیین شده است. افرادی که حقوقشان بین مقدار ذکر شده و سه برابر آن باشد، باید مالیات حقوق را با نرخ ده درصد پرداخت کنند. افرادی که حقوقشان بین سه برابر مقدار ذکر شده و چهار برابر آن باشد، باید مالیات حقوق را با نرخ 15 درصد پرداخت کنند. افرادی که حقوقشان بین 4 برابر مقدار ذکر شده و 6 برابر آن باشد، باید مالیات حقوق را با نرخ 25 درصد پرداخت کنند. افرادی که حقوقشان از 6 برابر مذکور بیشتر باشند، باید 35 درصد از حقوق خود را به عنوان مالیات بپردازند.

نحوه ی تعیین مبلغ حقوق مشمول مالیات حقوق سال 97

به منظور محاسبه ی مبلغ حقوقی که مشمول مالیات حقوق سال 97 می باشد، می بایست معافیت سالانه در نظر گرفته شده برای مالیات حقوق سال 97 یعنی دویست و هفتاد و شش میلیون ریال را در نظر گرفت. حقوق ماهانه ی فرد در 12 ضرب می گردد تا کل دریافتی سالانه ی آن به دست آید، ما به التفاوت این دو مورد، حقوقی است که مشمول پرداخت مالیات حقوق سال 97 می گردد. که با توجه به توضیحات مندرج در بخش معافیت مالیات حقوق سال 97، نرخ متناسب با آن می بایست تعیین و در مبلغ مذکور ضرب گردد.

مالیات حقوق سال 97

جدول مالیات حقوق سال 97

جدول مالیات حقوق سال 97، کلیه ی اطلاعات لازم برای مشمولین و معافیت از مالیات حقوق سال 97 را به تفکیک ماهیانه و سالیانه، ارائه می کند. در این جدول برای کلیه ی پایه ها، حقوق مشمول مالیات و مالیات سالانه با توجه به نرخ مالیاتی متعلقه، محاسبه گردیده است. برای کسب اطلاعات بیش تر این جدول را دریافت نمایید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا