بیمه

بیمه کارفرما ، تهیه و ارسال لیست بیمه توسط کارفرمایان

هدف اصلی سازمان تامین اجتماعی جهت ایجاد رفاه برای افراد تحت پوشش این سازمان است که بیمه شدگان با پرداخت حق بیمه برای رفاه خود سرمایه گذاری می کنند. کارفرمایان نیز می توانند تحت عنوان بیمه کارفرما از مزایای سرمایه گذاری در این سازمان و تامین آتیه برای خود و اعضای خانواده خود بهره مند شوند. غیر از کارگران که شامل این ارگان می باشند.

 بیمه کارفرما

سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی در ایران یک سازمان بیمه ای است که مسئولیت بیمه های اجتماعی را بر عهده دارد. این سازمان بر خلاف سایر شرکت های بیمه ای که کار بازرگانی انجام می دهند و متعلق به بخش خصوصی هستند (جز بیمه ایران) یک سازمان مستقل است و کارهای مرتبط با بیمه های اجتماعی را که در کشور اجباری هستند، انجام می دهد.

اموری که سازمان تامین اجتماعی انجام می دهد از قبیل:

  •  پوشش بیمه ای کارگر
  •  پوشش بیمه ای کارفرمایان، صاحبان حرف و مشاغل
  •  امور درمانی بیمه شدگان
  •  بازنشستگان و مستمری بگیران

 بیمه کارفرما

اهمیت بیمه کارفرما

دو عنصر اصلی در بیمه های اجتماعی بیمه گر و بیمه شده است.

در اینجا بیمه گر  سازمان تامین اجتماعی است، بیمه شده کارگران و کارفرمایان و عنصر سوم بیمه یعنی مورد بیمه شده و تامین حمایت از بیمه شده است، حمایت های مالی و پزشکی، مستمری و تامین آتیه توسط بیمه گر، یعنی سازمان تامین اجتماعی انجام می شود. از گذشته بیمه های اجتماعی در کشور رایج بوده است اما به اندازه ای که امروز اهمیت دارد و قانون بر آن نظارت می کند وجود نداشته است. در طی زمان کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه برای کارگران و بیمه شدگانی بودند که برای آنها مشغول به کار بودند .

اما با گذشت زمان و هنگامی که خود کارفرما به دوران بازنشستگی می رسید، اگر از قبل به فکر تامین آتیه بود، که با فرا رسیدن دوران بازنشستگی مشکلی وجود نداشت ، اما اگر فکری برای این موضوع نداشت و چه بسا تمکن مالی لازم را هم نداشته باشد، آن هنگام اهمیت و ضرورت بیمه بیشتر آشکار می گردد ، البته این موضوعات بیشتر مربوط به سال های گذشته است و امروزه آگاهی کارفرمایان نسبت به این مسائل بیشتر است و ضرورت و اهمیت بیمه کارفرما برایشان قابل درک شده است. و باعث می شود که کارفرمایان بیشتری درخواست بیمه کارفرما را داشته باشند.

 بیمه کارفرما

تعریفی بر اساس قوانین تامین اجتماعی در مورد بیمه کارفرمایان

چند اصطلاح و نکته در مورد بیمه کارفرما وجود دارد که به شرح زیر است:

بیمه شده : شخصی است که با پرداخت حق بیمه می تواند از مزایای سازمان تامین اجتماعی برخوردار شود، و امکاناتی که سازمان به این افراد می دهد بر اساس حق بیمه و نوع شغل متفاوت و مشخص است که تمام این موارد در لیست بیمه کارکنان وجود دارد.

کارفرما کیست ( بیمه شده ): شامل کلیه اشخاص حقیقی و مدیران شرکت ها که تحت پوشش هیچ گونه بیمه دولتی نباشند.

کارگاه: کلیه کارگاه ها، کارخانجات، شرکت ها و حتی مراکز تولیدی که دارای مجوز فعالیت باشند .

شرط سنی کارفرما: حداکثر سن کارفرمایان برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه کارفرما ۵۵ سال است. البته نکاتی در این زمینه وجود دارد به این مضمون که اگر در زمان انعقاد قرارداد بیمه کارفرما سن کارفرما بیشتر از ۵۵ سال باشد، با شرط داشتن سابقه بیمه تامین اجتماعی به میزان مازاد سن قابل بیمه شدن است و سوابق از سایر صندوق ها در این مورد قابل انتقال نیست.

اعضای هیات مدیره کارگاه حقوقی با ارسال درخواست کتبی مبنی بر اشتغال به کار، می توانند همچون سایر بیمه شدگان با نرخ ۲۷ درصد حق بیمه بپردازند.

 بیمه کارفرما

نرخ حق بیمه کارفرما

نرخ حق بیمه کارفرما نیز همچون سایر بیمه شدگان ۲۷ درصد می باشد و تنها موضوعی که وجود دارد موضوع ۳ درصد حق بیمه بیکاری است که این موضوع فقط شامل کارگران تحت پوشش است و بیمه بیکاری به کارفرما تعلق نمی گیرد. مبنای پرداخت حق بیمه برای بیمه کارفرما نباید از حداقل دستمزد کمتر و یا از حداکثر دستمزد بیشتر باشد .

برای بیمه کارفرما نرخ حق بیمه به ۲ صورت محاسبه می شود:

سابقه کار بیش از ۱۰ سال: در این مورد میانگین دستمزد یک سال آخر کارفرما محاسبه می شود و بر اساس آن حق بیمه دریافت می شود

سابقه کار کمتر از ۱۰ سال: پرداخت حق بیمه به انتخاب خود کارفرما است و باید بین حداقل و حداکثر دستمزد پرداختی باشد.

حق بیمه برای کارفرمایانی که دستمزد مقطوع دارند نباید بیشتر از حداکثر دستمزد باشد. بیمه کارفرما در لیست بیمه پرسنل گنجانده می شود و زمان ارسال آنها با هم یکی است، یعنی مهلت ثبت بیمه کارکنان تا آخرین روز ماه بعد است و سهم کارفرما برای کارگاه هایی که تا ۵ نفر کارگر دارند تا آخرین روز ۲ ماه بعد است.

باید این نکته را در نظر داشت که بیمه کارفرما بر خلاف بیمه پرسنل اجباری نیست و چون به صورت اختیاری از جانب کارفرما اخذ می شود مشمول جریمه عدم ارسال نمی شود. پرداخت حق بیمه کارفرما تا ۳ ماه فرصت دارد و در غیر این صورت حق بیمه های معوق از آنها دریافت نخواهد شد.

 بیمه کارفرما

نحوه درخواست بیمه کارفرما

  • انعقاد قرارداد در شعب بیمه تامین اجتماعی
  • بررسی شرایط کارفرما و تائید وی از جانب سازمان تامین اجتماعی
  • در صورت لزوم انجام آزمایشات مربوطه، معاینات پزشکی و کمیسیون پزشکی برای کارفرما
  • در صورت تایید، تنظیم قرارداد و نحوه تنظیم لیست بیمه کارفرما و حق بیمه
  • تاریخ شروع قرارداد از ابتدای عقد قرارداد بیمه در نظر گرفته می شود.
  • چون ماهیت بیمه کارفرما به صورت اختیاری است اگر در ۳ ماه متوالی از پرداخت حق بیمه و ارسال لیست بیمه کارفرما خودداری کند بیمه تعلیق می شود و بعد از ۳ ماه باید کارفرما برای احراز بیمه مجدد مراجعه کند.
  •  اگر حق بیمه های پرداختی از ۳ ماه کمتر باشد، حق بیمه های معوق را همراه با لیست بیمه کارفرما پذیرش می کنند .

تهیه و تنظیم ارسال لیست بیمه کارفرما

تهیه و ارسال لیست بیمه هم به صورت دستی و هم از طریق اینترنت قابل ارسال است،  ارسال اینترنتی که تنها از طریق سامانه تامین اجتماعی انجام می شود و کارفرما لیست بیمه برای کارکنان و همچنین برای خود را باید ارسال کند.

 بیمه کارفرما

مراحل ارسال لیست بیمه

  1. – در بخش اول که شامل مشخصات کارگاه و کد اقتصادی و آدرس است.
  2. – در بخش دوم که شامل مشخصات کامل کارکنان می باشد و کارفرما نیز در این بخش برای بیمه کارفرمایی خود باید مشخصات کامل خود را ذکر نماید
  3. – لیستی از کارکرد یک ماهه پرسنل ارسال می شود
  4. – در مرحله آخر که تهیه لیست بیمه برای هر شخص به صورت جداگانه باید پروفایل کاربری داشته باشند و اطلاعات درخواستی وارد شود (باید در نظر داشت که تمام اطلاعات ذکر شده در تمام بخش ها باید به صورت صحیح و کامل ذکر شود.)
  5. – در مرحله آخر ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی است.
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن