مالیات حق الوکاله وتمام مواردی که باید درموردش بدانید  

مالیات حق الوکاله وتمام مواردی که باید درموردش بدانید   - فینتو

اگر تا به حال در روال انجام امور قضایی و کمک گرفتن از وکیل قرار گرفته باشید، حتما با عبارت “مالیات حق الوکاله” برخورد کرده اید. این مالیات شامل قوانین و مفاد‌های متفاوتی است و ما در این مقاله از فینتو، تمام مواردی که لازم است درمورد این نوع از مالیات بدانید را برای شما آماده کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه کسانی موظف به پرداخت مالیات حق الوکاله هستند؟

طبق ماده یک از قانون مالیات های مستقیم، تمام صاحبین مشاغل ایرانی موظف به پرداخت مالیات هستند. طبق بند (ب) و موارد 95 و 96 از همین قانون، تمامی وکلا به عنوان صاحبین مشاغل شمرده می شوند و موظف به پرداخت مالیات مستقیم تحت عنوان مالیات حق الوکاله هستند. وکلا موظف‌اند که مبلغ حق الوکاله خود را در وکالت نامه‎ ذکر نموده و مطابق مبلغ حق الوکاله ای که اظهار کرده اند، معادل 5% از آن را به صورت علی الحساب (پیش پرداخت) ، تمبر باطل و الصاق کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی دفاعیه مالیاتی و تنظیم لایحه آن

موارد و میزان مالیات حق الوکاله

 – در تمام دعاوی و اموری که یک مورد مالی درحال رسیدگی است‎، وکیل موظف به پرداخت 5% مالیات حق الوکاله در هر مرحله است.

– در اموری که موضوع مورد وکالت مالی نیست یا از نظر قانونی احتیاج به مطرح کردن موارد مالی در طرح دعوا نیست، مبلغ حق الوکاله توسط مراجع قضایی تعیین می‎شود و وکیل موظف به پرداخت 5% از آن به عنوان مالیات حق الوکاله در هر مرحله می باشد.

-در موارد کیفری نیز مبلغ مالیات حق الوکاله توسط مراجع قضایی مشخص می شود و 5% به عنوان مالیات در هر مرحله پرداخت می گردد. اما اگر در یک مورد کیفری یک ادعای مالی مطرح شود، وکیل طبق حق الوکاله ای که بابت رسیدگی به امور آن ادعای مالی دریافت می‎کند، موظف به پرداخت 5% مالیات حق الوکاله در هر مرحله می‎شود.

مالیات حق الوکاله در دعاوی که در مراجع اختصاصی”غیرقضایی” رسیدگی میشوند:

مواردی وجود دارد که مالیات آن ها مشخص نیست. از جمله عوارض توسعه شهرداری، اختلافات مالیاتی و غیره. در این گونه موارد مبلغ مالیات حق الوکاله طبق توضیحات زیر محاسبه می شود:

  • تا مبلغ 100هزارتومان ما به التفاوت، 5% مالیات حق الوکاله دریافت می‎شود.
  • تا سقف 300هزار تومان ما به التفاوت نسبت به مازاد 100هزارتومان، 4% مالیات حق الوکاله دریافت می‌گردد.
  • از مبلغ 300هزارتومان ما به التفاوت به بالا نسبت به مازاد 300هزارتومان، 3% از مبلغ درنظرگرقته می‎شود که لازم است به میزان 5% از آن، به عنوان مالیات حق الوکاله تمبر باطل و الصاق شود.

(درصورتی‌که بعد از باطل کردن تمبر، وکیل تغییر کند و ادامه کار به وکیل دیگری سپرده شود، دیگر لازم نیست وکیل جدید، مجددا تمبر باطل و الصاق نماید.)

مالیات حق الوکاله وتمام مواردی که باید درموردش بدانید   - فینتو

توضیح: منظور از ما به التفاوت، تفاوت مبلغ مالیاتی که مودی آن را قبول دارد با مبلغی است که مرجع مربوطه آن را مطالبه کرده که این ما به التفاوت مبنای تعیین میزان مالیات حق الوکاله است و برحسب آن تمبر باطل و الصاق می‌شود.

نکته 1: درتمامی موارد بالا، پرداخت مالیات برای وکلای دادگستری و هم برای کسانی که وکلای محضری دارند لازم الاجرا است؛ اما کارمندان شخص مودی، همسر، والدین، فرزندان، و نوه ها معاف از پرداخت آن هستند.

نکته 2: وزارت‎خانه ها‎، موسسه ها و شرکت های وابسته به دولت، شهرداری ها و موسسه های وابسته به شهرداری ها، چنانچه به وکیل خود حق الوکاله پرداخت کنند، موظف هستند که 5% از مبلغ را به عنوان مالیات حق الوکاله کسر نموده و به عنوان پیش پرداخت مالیاتی تا پایان ماه بعد به اداره مالیات پرداخت کنند.

-اگر مالیات حق الوکاله پرداخت نشود، چه خواهد شد؟

درصورتیکه وکیل مبلغ مالیات حق الوکاله را پرداخت نکند، وکالت آن وکیل در هیچ‎کدام از دادگاه ها و مراجع مربوطه، قانونی نخواهد بود؛ مگر در مراجعی که بابت مالیات حق الوکاله احتیاجی به باطل کردن و الصاق تمبر نداشته باشند. (از جمله: وکالت های مرجوعه از وزارتخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و شهرداری‌ها و همچنین موسسه های وابسته به شهرداری)

اگر مراجع قضایی مبلغ مالیات را کمتر یا بیشتر از میزان لازم تعیین کنند تکلیف چیست؟

چنانچه مالیاتی که توسط مراجع قضایی یا دستگاه های ذیربط تعیین می‎شود کمتر یا بیشتر از میزان صحیح آن باشد، یعنی متناسب با مبلغ دریافتی که وکیل در وکالت نامه خود درج کرده نباشد، مدیران دادگاه موظف به رسیدگی به این مورد هستند و می بایست حکم قطعی را به اداره مالیاتی مربوطه اراِئه دهند تا میزان اختلاف حساب مبلغ مالیات، مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر وکلا مبلغ حق الوکاله را کمتر یا بیشتراظهار کرده باشند، مالیات چگونه حساب خواهد شد؟

درصورتیکه وکیل مبلغ حق الوکاله اش را در وکالت نامه کمتر از میزانی که تعرفه کانون وکلا است اظهار کند، مراجع قضایی، تعرفه کانون وکلا را برای باطل کردن و الصاق تمبر ملاک قرار می‎دهند. اما به عنوان محکومیت در ارائه اظهار مبلغ اشتباه، مبلغ حق الوکاله او را همان مبلغ نادرستی که اظهار کرده در نظر می‎گیرند.

همینطور اگر وکیل مبلغ حق الوکاله را بیشتر از تعرفه کانون وکلا تعیین کرده باشد، به اندازه 5% از همان مبلغ اظهار شده می بایست تمبر باطل و الصاق کند. اما مراجع قضایی حق الوکاله او را مطابق با تعرفه کانون وکلا در نظر می‎گیرند.

جریمه عدم پرداخت مالیات از سوی وکلا چیست ؟

تمامی وکلای دادگستری هرساله و در زمان مقرر شده (معمولا تیرماه) می بایست اظهار نامه مالیاتی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند. چنانچه در مدت زمان مقرر شده اظهار نامه مالیاتی خود را تحویل نداده باشند، مالیات آن‎ها شامل 20% جریمه شده و به صورت علی الراس محاسبه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مالیات علی الراس چیست؟

فینتو

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، وکلا نیز مانند همه مشاغل مشمول پرداخت و ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. امور مالیاتی نیز نیازمند حسابرسی های دقیق بوده و خطاهای محاسباتی یا وجود اشتباه حسابداری در اظهارنامه های مالیاتی می‎تواند سبب دردسرهای مالیاتی و ضررهای مالی جبران ناپذیر شود. اما با استقاده از نرم افزار حسابداری ابری (آنلاین) فینتو دیگر رسیدگی به امور حسابداری سخت و پیچیده نیست و با استفاده از آن می‎توانید به تمام امور مالی تان به صورت دقیق و با کمترین هزینه حسابرسی کنید و همیشه و از هرکجا به سادگی به آن دسترسی داشته باشید.

نرم افزار حسابداری ابری فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا