صورت حسابهای تلفیقی از جمله گزارشهای مالی هستند که اغلب شرکتهای بزرگ یا واحدهای تجاری که زیرمجموعه دارند، موظف به ارائه آن هستند. تهیه صورت حساب تلفیقی علاوه بر مزایایی که برای شرکت اصلی و زیرمجموعه ها دارد، یک مبنای ارزیابی مهم برای سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی نیز هست.
اگر تا امروز اطلاعات کاملی درباره صورت حسابهای تلفیقی نداشته اید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
سود تلفیقی چیست؟
واژه تلفیق در لغت به معنای “ترکیب و ادغام ” است. صورت حساب تلفیقی در واقع یک گزارش مالی است که شرکتهای مادری که شامل شرکتهای زیر مجموعه هستند یا کسب و کارهایی مثل فروشگاههای زنجیرهای که از چند زیر مجموعه تشکیل شدهاند، موظف به تهیه آن میشوند. صورت حساب تلفیقی به کارشناسان اقتصادی یا کسانی که قصد سرمایه گذاری در شرکت را دارند، وضعیت رفاه و اقتصادی شرکت را نشان میدهد. همینطور باعث میشود که شرکت مادر کنترل بهتری بر روی فرآیندهای مالی شرکتهای زیر مجموعه داشته باشد. برای تهیه صورت حساب تلفیقی هر کدام از شرکتهای زیر مجموعه باید گزارش مالی خود را به شرکت مادر ارائه دهند. سپس شرکت مادر گزارش مالی این شرکتها و شرکت مادر را باهم ترکیب و صورت حساب تلفیقی را ارائه میدهد. در صورتی که صورت حساب تلفیقی سودده بودن مجموعه را نشان بدهد به آن صورت حساب سود تلفیقی و در صورتی که زیان ده بودن مجموعه را نشان بدهد به آن زیان تلفیقی میگویند که به اختصار هر دوی آنها را سود تلفیقی یا زیان تلفیقی میگویند.
بیشتر بخوانید: بدهیها و تعهدات در حسابداری
برای تهیه صورتحساب تلفیقی حسابداران شرکتهای زیرمجموعه باید گزارش مالی کاملی از صورتهای مالی شرکت از جمله صورت سود و زیان انباشته، میزان وجه نقد شرکت، ترازنامه و صورت سود و مانده را آماده و به شرکت مادر ارائه کنند که پیشنهاد میکنیم برای انجام فرآیند حسابداری و جلوگیری از اتلاف وقت، خطای انسانی و کاغذ بازی از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو استفاده کنید. نکته مهم در محاسبه گزارش مالی برای صورت حساب تلفیقی این است که هزینهها و درآمدها و معاملات بین شرکتها و شرکت مادر محاسبه نمیشوند. زیرا این هزینهها بیانگر انتقال دارایی از یک شرکت به شرکت دیگر است به همین دلیل از نظر تلفیقی، در خالص داراییهای کل مجموعه تغییری ایجاد نمیکند.
از جمله مواردی که در صورت حساب تلفیقی مورد محاسبه قرار نمیگیرند شامل:
- درآمد حاصل از بهره به شرکتهای مجموعه
- بهای تمام شده حاصل از فروش کالا یا خدمات ارائه شده بین شرکتهای مجموعه
- درآمد اجاره یا سایر درآمدهای دریافتی از شرکتهای مجموعه
- هزینه اجاره و سایر هزینههای پرداختی مربوطه
- درآمد اجاره و سایر هزینههای دریافتی مربوطه
شرایط لازم برای تهیه صورتحساب تلفیقی
- در صورتی که شرکت مادر، صاحب 50% از سهام شرکت زیرمجموعه باشد لازم است که گزارش مالی تلفیقی آماده کند. شرکتهایی که صاحب کمتر از 50% از سهام شرکت زیرمجموعه باشند، از تهیه گزارش مالی تلفیقی مستثنی هستند.
- مهم ترین قانون در تهیه صورت حساب تلفیقی این است که گزارش مالی ارائه شده از تمام شرکتهای مجموعه، باید در یک بازه زمانی مشخص و یکسان باشد.
فرمول نحوه محاسبه سود تلفیقی:
برای محاسبه سود تلفیقی، سود ناخالص تلفیقی و سود خالص تلفیقی از فرمولهای زیر استفاده میکنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم باید توجه داشته باشید در صورتی که مقدار به دست آمده نشان دهنده زیان ده بودن مجموعه باشد، فرمولهای زیر، زیان تلفیقی محسوب میشوند.
- سود تلفیقی = هزینه عملیاتی* تلفیقی – سود ناخالص تلفیقی
- سود ناخالص تلفیقی= بهای تمام شدهی کالا یا خدمات فروخته شده تلفیقی – فروش خالص تلفیقی
- سود خالص تلفیقی= هزینه غیرعملیاتی** تلفیقی – سود تلفیقی
*هزینه عملیاتی به همه هزینه هایی که یک شرکت یا واحد تجاری پرداخت میکند به جز بهای تمام شده کالای فروش رفته میگویند؛ هزینههایی مثل پرداخت اجاره، حقوق کارکنان، خرید تجهیزات، مواد اولیه، هزینه انبارداری و…. همگی جزو هزینههای عملیاتی محسوب میشوند.
** هزینه غیر عملیاتی به هزینه هایی گفته میشود که به طور مستقیم تاثیری بر فروش و یا تولیدات مجموعه ندارند. هزینههایی مانند بهره، هزینههای مربوط به استهلاک، هزینههای استقراض و همینطور هزینههایی که منجر به کاهش اصل دارایی میشوند جزو هزینههای غیرعملیاتی محسوب میشود. هزینههای غیرعملیاتی در نتیجه فرآیند مجموعه ایجاد نشده اند و معمولا تصادفی هستند؛ اما میتوانند بر روند کاری و شرایط سازمان تاثیر بگذارند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع نسبت مالی در حسابداری
مزایای تهیه صورت حساب تلفیقی چیست؟
- انجام حسابداریهای تلفیقی میتوانند موجب کاهش مالیات شرکت مادر شوند
- احتمال خطا و سو استفادههای مالی را کاهش میدهند
- ایجاد هماهنگی بهتر بین فرآیندهای مجموعه از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش
- دستیابی دقیق و آسان تر به داراییها و منابع مالی شرکتهای زیرمجموعه
- افزایش میزان کارایی و هماهنگی مدیران شرکتهای زیرمجموعه
صورت حساب تلفیقی در بورس
از آنجاییکه صورتحساب تلفیقی گزارش دقیقی از وضعیت مالی شرکت مادر و شرکتهای زیر مجموعه ارائه میدهد، اطلاعات آن برای سرمایه گذاران بسیار مهم است.
تمامی شرکتهایی که در بورس فعال هستند، موظف هستند که سود تلفیقی خود را در سامانه codal.ir ثبت کنند، این گزارشها با عنوان ” اطلاعات و صورتهای مالی میان دورهای تلفیقی 6ماهه” و “صورتهای مالی تلفیقی سال” در سایت کدال منتشر میشوند.
شرکتهای بورسی موظف هستند که صورتهای مالی میان دورهای 6 ماهه را حداکثر تا 75 روز پس از دوره 6 ماهه در سایت کدال ثبت کنند. یعنی اگر سال مالی یک شرکت 10 اسفند ماه باشد، شرکت تا 75روز پس از 25 شهریور ماه باید گزارش تلفیقی 6 ماهه را منتشر کند.
صورت حساب های تلفیقی سالیانه نیز باید حداکثر تا 90 روز پس از پایان سال مالی شرکت در سایت کدال ثبت شوند.
تحلیلگران بنیادی برای اینکه بتوانند فرصتهای خوب سرمایه گذاری را شناسایی کنند، باید بتوانند قبل از آنکه EPS سهم شرکت روی تابلو به روز رسانی شود( یعنی پیش از آنکه گزارشات مالی شرکت در سایت کدال قرار بگیرد) با تحلیل گزارشهای مالی شرکتهای زیر مجموعه، گزارش تلفیقی را پیش بینی کند و پیش از انتشار آن، اقدام به خرید سهام آن شرکت کند.
در این مقاله تلاش کردیم تا توضیح و اطلاعاتی که نیاز دارید درمورد حسابهای تلفیقی و نحوه محاسبه و مزیت آنها بدانید را برایتان آماده کنیم. فراموش نکنید که در صورتی که مشمول ارائه صورت حساب تلفیقی هستید، مزبتهای آن را دست کم نگیرید! زیرا همانطور که توضیح دادیم در رشد و بهره وری شرکت و هم در جذب سرمایه نقش بسیار بسزا و پررنگی دارد.