چطور قطعی برق در کامپیوتر را حین کار حل کنیم؟

چطور قطعی برق در کامپیوتر را حین کار حل کنیم؟

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که در حین کار با کامپیوتر به دلیل قطع ناگهانی برق تمام زحمات‌تان به باد رفته باشد. در ایران خصوصا در مناطق مرکزی و جنوبی به دلیل گرما و افزایش مصرف برق، قطعی مکرر بسیار شایع است. کامپیوتر‌‌ها مانند سایر وسایل برقی در این قطع و وصل شدن برق آسیب زیادی می‌بینند. برای مثال بعضی قطعات مثل هارد درایو دیسک و برد اصلی (motherboard) ممکن است آسیب جدی ببیند.

ناهنجاری های الکتریکی 

جریان الکتریکی که زندگی روزمره ما را به جریان می‌اندازد همیشه مقدار ثابتی ندارد! جریان‌ها می‌توانند کاهش یا افزایش داشته باشند یا به طور کلی قطع شوند. وقتی که جریان قطع میی‌شود در واقع خاموشی یا قطعی برق اتفاق می‌افتد. هنگامی که شدت جریان کاهش می‌یابد افت ولتاژ رخ می‌هد و از جمله نمودهای بیرونی آن می‌توان به کم نور شدن لامپ‌ها اشاره کرد. افزایش ولتاژ نیز زمانی اتفاق می‌افتد که وسایل برقی بیشتر از حد مجاز انرژی دریافت کند که ممکن است به جرقه زدن یا سوختن وسایل منجر شود.

هر یک از این ناهنجاری‌ها می‌تواند به دستگاه‌های برقی آسیب برساند. در این مقاله مشخصا به تاثیرات قطع و وصل شدن برق در کامپیوتر‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا هنگام قطعی برق کامپیوتر آسیب می‌بیند؟

هنگامی که شما کامپیوتر را خاموش می‌کنید سیستم دستور ثبت اطلاعات و پایان دادن به عملیات را صادر می‌کند. در شرایط عادی قطعات داخلی به آرامی خاموش می‌شوند؛ ولی در مواقع قطعی برق به طور ناگهانی کل سیستم از کار می‌افتد و سیستم اجرایی کنترلی بر قطعات ندارد. در این شرایط داده‌ها آسیب می‌بینند و گاهی از بین می‌روند. در شرایطی که یک برنامه در حال به روز رسانی باشد، خاموش شدن ناگهانی می‌تواند به سیستم عامل آسیب زیادی وارد کند.

هنگامی که برنامه‌ها در حال اجرا هستند، هارد درایو دیسک در حال کار کردن است. اگر دچار از کار افتادن ناگهانی شود ممکن است هیچ اتفاقی رخ ندهد، یکی از برنامه ها حذف شود، اطلاعاتی که در حال کارکردن با آن بودید حذف شود، سیستم عامل اجرایی حذف شود، عملکرد دستگاه کند شود یا به سخت افزار آسیب وارد شود.

چگونه از کامپیوترمان محافظت کنیم؟

در ادامه راهکار‌هایی برای جلوگیری از آسیب به کامپوتر ذکر شده است با ما همراه باشید.

  • توجه به جدول زمان بندی

اگر چه گاهی قطعی برق خارج از زمان مشخص شده اتفاق می‌افتد، اما این زمان بندی ارائه شده تا حدی می‌تواند از آسیب جلوگیری کند.

  • از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

اگر اطلاعاتی که که روی سیستم دارید برایتان مهم است و نمی‌خواهید پاک شوند بهتر است از آن ها نسخه پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید.

  • خرید UPS

با خرید Uninterruptible power supply که به صورت مخفف به آن UPS می‌گویند می‌توانید تا مدتی بعد از قطعی برق نیز برق داشته باشید. زیرا این دستگاه برق را ذخیره و بسته به ظرفیتی که دارد برق دهی می‌کند.

  • استفاده از استابلایزر (Stabilizer)

استابلایزر (Stabilizer) تثبیت کننده‌ی ولتاژ است که بدون توجه به تغییرات یا نوسان جریان برق در ورودی، یک ولتاژ ثابت را از پورت های خروجی به دستگاه‌های متصل می‌رساند. با این کار دیگر آسیبی به دستگاه‌ها وارد نمی‌شود.

چطور قطعی برق در کامپیوتر را حین کار حل کنیم؟

با استفاده از استابلایزر هر زمان که داخل شبکه نوسان  یا اختلالی ایجاد شود سریعا مشخص شده و به صورت خودکار برطرف می‌گردد. استابلایزر‌ به صورت خانگی هم وجود دارد که نسبت به خسارتی که قطعی برق وارد می‌کند بسیار به صرفه تر است.

  • استفاده از محافظ برق

استفاده از این محافظ ها، حتی اگر خبری از قطعی برق نیز نباشد برای سیستم ضروری است زیرا ولتاژ را کنترل و از کم و زیاد شدن و آسیب به کامپیوترجلوگیری می‌کند.

  • تغییر تنظیمات کامپیوتر برای جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی

ترفندی در کامپیوترها وجود دارد که با تغییر تنظیمات می‌توانید بدون نیاز به خریداری تجهیزات کاری کنید که با قطع برق دستگاه شما خاموش نشود. روی desktop یا صفحه اصلی راست کلیک کنید. سپس روی گزینه آخر یعنی Properties  کلیک کنید.

طبق موارد نوشته شده گزینه‌های زیر را دنبال کنید: Setting > Advanced > Adapter > Properties > Resources

و در آخر Memory Rang را انتخاب کنید. با انجام این تنظیمات دستگاه شما به طور ناگهانی خاموش نمی شود.البته ممکن است این ترفند برای بعضی از دستگاه ها کارساز نباشد.

آیا وصل شدن ناگهانی برق نیز خطرناک است؟

اغلب مردم فکر می‌کنند آسیب ناشی از وصل شدن برق کمتر از قطع شدن آن به نظر برسد؛ اما وصل شدن نیز به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد. شوک الکتریکی می‌تواند باعث خرابی یا سوختن قطعات شود؛ زیرا به طور ناگهانی ولتاژ بسیار بالا به سیستم وارد می‌شود. شوک الکتریکی به زبان ساده یعنی افزایش بسیار زیاد ولتاژ به صورت ناگهانی در مدت زمان کم. پس از اتصال برق بهتر است پنج تا ده دقیقه برای به برق زدن آن صبر کنید.

احتمال آسیب و خرابی لپ تاپ‌ها در هنگام تغییرات ولتاژ بیشتر از کامپیوتر دسکتاپ است؛ زیرا کامپیوتر‌‌ها منبع تغذیه مجزا دارند و در صورت تغییرات ولتاژ منبع تغذیه می‌سوزد. در لپ تاپ‌ها مدار تغذیه روی مدار اصلی است که در صورت آسیب دیدن هزینه‌ای چند برابر کامپیوتر‌ها لازم است. برای جلوگیری از آسیب بهتر است پس از قطعی برق لوازم الکترونیکی را از برق بکشید یا از محافظ استفاده کنید.

اگر بعد از اتصال برق کامپیوتر روشن نشد چیکار کنیم؟

اگر پس از فشردن دکمه پاور صدای فن آمد اما اتفاق دیگری نیفتاد سیستم شما دچار آسیب شده است.

کابل برق اصلی را از پشت کامپیوتر جدا کنید. دکمه روشن/خاموش را چند ثانیه فشار دهید. پنج ثانیه صبر کنید. دوباره دکمه روشن/خاموش را چند ثانیه فشار دهید. کابل برق اصلی را دوباره به دستگاه متصل کنید. کامپیوتر را روشن کنید.

البته در صورتی که لپ تاپ شما دچار این مشکل شده باشد قبل از مراجعه آداپتور شارژر را نیز چک کنید.

جان کلام

با توجه به قطعی برق فراوان ایران خصوصا در فصل تابستان و همچنین به خاطر زیر ساخت‌های قدیمی برق و قیمت بالای تجهیزات در ایران، سعی کنید سیستم‌ها و تجهیزات خود را از آسیب‌ حفظ کنید. شما با استفاده از  مراقبت‌های ساده و کم هزینه می‌توانید از بروز زیان‌های هنگفت پیشگیری کنید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا