کاربرد هوش مصنوعی در دنیای حسابداری

هوش مصنوعی در دنیای حسابداری

در دنیای امروز دیگر کسی نیست که از گسترش روزافزون استفاده از هوش مصنوعی بی خبر باشد. هوش مصنوعی این روزها در کمپانی های بزرگ دنیا از جمله گوگل، متا و مایکروسافت در حال استفاده است و تقریبا در تمام کسب و کارها توانسته است جایگزین خوبی برای تبدیل کارهای دستی، محاسباتی و همینطور کارهایی باشد که نیازمند تجزیه و تحلیل است. حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و هوش مصنوعی در دنیای حسابداری هم تغییر و تحولات شگفت انگیز و مهمی را به وجود آورده و خواهد آورد! پس اگر هنوز از تاثیر و کاربرد هوش مصنوعی در دنیای حسابداری باخبر نیستید، تا انتهای این مقاله از فینتو همراه ما باشید.

 

هوش مصنوعی و حسابداری:

“65 درصد کودکانی که اکنون به مدارس ابتدایی میروند، اغلب در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که اکنون وجود ندارند”

سرعت فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی در شغل های مختلف به اندازه ای زیاد است که به گفته ی تیل لئوپولد رئیس پروژه “استخدام، مهارت ها و منابع انسانی” در سازمان جهانی اقتصادی، 35% درصد مشاغل جهان به زودی و تحت تاثیر هوش مصنوعی دستخوش تغییرات خواهند شد. تاثیر هوش مصنوعی بر دنیای حسابداری نیز چشمگیر بوده است. همانطور که میدانیم اغلب مدیران به دنبال راهی برای بهینه کردن فعالیت ها و صرفه جویی در وقت و عملکرد بهتر هستنند؛ هوش مصنوعی به کمک حسابداران و مدیران شرکت ها می آید تا با سرعت بخشیدن به انجام امور مالی با کمترین میزان خطا، به انجام امور حسابداری کمک کند.

 

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری:

حتما اولین سوال شما هم همین است که هوش مصنوعی قادر به انجام چه کارهایی در دنیای حسابداری است؟

پاسخ این است که تقریبا اغلب کارها از جمله محاسبه حقوق و دستمزد، بانکداری، امور حسابرسی و مالیات می توانند توسط هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام شوند. بنابراین هوش مصنوعی شما را به عنوان حسابدار یا مدیر از شر انجام کارهای تکراری نجات میدهد، همچنین هوش مصنوعی می تواند صورت های مالی را با کمترین میزان خطا بررسی کند، مشکلات و کلاهبرداری های مالی را شناسایی کند و به پیشگیری از جرائم مالی کمک کند.

آیا هوش مصنوعی رقیب خطرناکی برای حسابداران است؟

وقتی از کاربرد هوش مصنوعی مطلع میشویم، اولین سوالی که پیش می آید این است که آیا هوش مصنوعی قرار است باعث بیکاری حسابداران شود؟ جواب این است که خیر. اما بستگی به کارهایی دارد که یک حسابدار انجام میدهد. هوش مصنوعی حسابداران را از انجام کارهای تکراری نجات میدهد و اموری را که لازم بوده دائم تکرار شود به صورت اتوماتیک انجام میدهد. بنابراین به حسابداران این امکان را میدهد که بیشتر به کسب تجربه بپردازند، مهارت های خود از جمله مشاوره های مالی و تحلیل داده های حسابداری را ارتقا دهند و به نوعی مهارت های استراتژیک و راهبردی خود را در زمینه حسابداری تقویت کنند. لئوپولد نیز در این باره میگوید: هوش مصنوعی باعث میشود که انسان ها از انجام کارهای تکراری رها شوند و تحصیلات و مهارت ها شکل استاندارد تر و کارآمد تری به خود بگیرند.

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی:

درباره مزایای استفاده از هوش مصنوعی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اتوماسیون سازی محاسبه و پرداخت حقوق، دستمزد یا هر پرداختی دیگر
  • دسترسی سریع به تعداد بیشتری از کاربران یا مشتری ها
  • کاهش احتمال خطا و دقت بالا در انجام امور
  • امکان استخراج حجم زیادی از اطلاعات و داده ها. این ویژگی به افراد و سازمان ها این امکان را میدهد که از داده های استخراج شده برای تحلیل و پیش بینی های مالی استفاده های ارزشمندی بکنند
  • هوش مصنوعی با قابلیت بررسی سوابق مالی گذشته و بررسی معاملات و نقدینگی در حال حاضر، آینده مالی شرکت را پیش بینی میکند
  • کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری از طریق افزایش سرعت انجام امور و اتوماسیون سازی فرآیند های تکراری
  • ایجاد شفافیت مالی از طریق کشف راه های تقلب

بیشتر بخوانید: حسابداری آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

از هوش مصنوعی سوال بپرسید!

از ویژگی های مهم و کارآمد هوش مصنوعی در حسابداری این است که شما میتوانید از طریق چت بات سوال های مربوط به امور مالی و حسابداری سازمان را بپرسید. به طور مثال میتوانید سوال کنید: زمان سررسید یک پرداختی چه موقع خواهد بود؟ اکنون چقدر گردش حساب داریم و یا در پایان ماه حدودا چقدر نقدینگی خواهیم داشت؟ هوش مصنوعی با بررسی سریع داده ها جواب سوال های شما را خواهد داد!

 

هوش مصنوعی اجازه نمیدهد سر کاربران کلاه برود!

بازار خرید آنلاین روز به روز داغ تر میشود. پیش بینی ها میگویند که تا انتهای سال 2023 میزان خرید آنلاین توسط کاربران تنها در آمریکا به بیش از 740 تریلیون دلار میرسد! از آنجاییکه دغدغه اصلی تمام کاربران به هنگام انجام تراکنش های آنلاین بانکی حفظ امنیت حسابشان است، هوش مصنوعی با بررسی داده ها میتواند راه های تقلب و حساب های مشکوک را کشف کند و به این ترتیب از کلاهبرداری یا سو استفاده های مالی آنلاین جلوگیری کند.

هوش مصنوعی در حسابداری

انواع سیستم های هوش مصنوعی در حسابداری:

 

سیستم خبره یا متخصص:

سیستم خبره یا متخصص یکی از انواع هوش مصنوعی در حسابداری است و بر پایه دانش انسانی است و در بستر نرم افزار است. در این سیستم دانش، تخصص و منطق و استدلال انسانی در قالب یک نرم افزار به کار گرفته میشود. به طور معمول از سیستم خبره در مواردی مثل: بانکداری، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک و مدیریت تولید و عملیات استفاده میشود.

 

سیستم یا منطق فازی:

این منطق که اولین بار توسط ارسطو مطرح شده از دو قطب “درست” یا غلط” استفاده میکند. با استفاده از این منطق هوش مصنوعی با بررسی کامل اطلاعات میتواند بررسی کند که به طور مثال انجام یک سرمایه گذاری درست است یا خیر؟ بنابراین از سیستم فازی در مواردی مثل: حسابرسی، تصمیم گیری، مشاوره امور مالی، بررسی جریان های نقدینگی و میزان بازدهی سرمایه گزاری استفاده کرد

 

سیستم یا الگوریتم ژنتیک:

این سیستم که تاثیر گرفته از نظریه داروین در سال های 1960 و 1975 است به بهینه سازی امور کمک میکند و از آن در مواردی مثل: کشف تقلب مالی، پیش بینی ورشکستگی، مدیریت تولید، پیش بینی تورم، پیش بینی ریسک و ارزیای دارایی استفاده میشود.

 

سیستم یا شبکه عصبی مصنوعی:

این روش که قدرت مند ترین و کم خطا ترین سیستم نسبت به دیگر سیستم ها است، یک روش پردازش اطلاعات و مبتنی بر سیستم های عصبی بیولوژیکی است که در آن شبکه های مغری به شکل موازی باهم قرار گرفته اند.

این سیستم به قدری قدرتمند و توانا است که میتواند سخت ترین و پیچیده ترین مسائل ریاضی و حسابداری را که از روش های سنتی و انسانی قابل حل کردن نیستند تحلیل و حل کند. از آن روش در انجام اموری مثل:

پیش بینی قیمت سهام و روند آن در ِآینده، قیمت گذاری سهام های جدید، تحلیل های پیچیده ی حسابرسی، تصویب اعتبارات، ارزیابی ورشکستگی بانک ها و سایر موسسه های مالی، برآورد قیمت تمام شده و… از آن استفاده میشود.

 

سیستم هوش مصنوعی ترکیبی:

در این روش سیستم منتطق فازی با سیستم منطق عصبی مصنوعی ترکیب میشود و این دو در ترکیب با هم یک سیستم یک پارچه و کامل و کارآمد به وجود می آوردند که در هر زمینه ای میتوان از آن بهره برد.

 

در این مقاله سعی کردیم که شما را با تاثیر هوش مصنوعی بر دنیای حسابداری آشنا کنیم. در دنیای امروز و با وجود سرعت رقابت میان کسب و کارها، دوری از دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی با وجود کاربرد و مزایایی که دارد اجتناب ناپذیر است و برای پیشرفت های بزرگ، لازم است که با تغییرات بزرگ همراه شویم. شما آینده هوش مصنوعی و تاثیر آن بر مسیر شغلی خود را چگونه پیش بینی میکنید؟

 

فینتو، جدید ترین نسل نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو جدید ترین نسل نرم افزارهای حسابداری است که برخلاف نسل قبلی دیگر نیازی به نصب نرم افزارهای سخت و پیچیده و پرداخت هزینه های گران ندارد و شما میتوانید از هر کجا و در هر زمان به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید و بدون محدودیت به امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر یک حساب کاربری ایجاد کنید و انجام تمام امور حسابداری خود را با فینتو شروع کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا