مالیات تکلیفی چیست؟ موارد مشمول مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی از رایج ترین و مهم ترین انواع مالیات است که اغلب ما با آن سر و کار داریم اما ممکن است که اسم آن برایتان کمی نا آشنا باشد یا اطلاعات کاملی درمورد مالیات تکلیفی، انواع آن، جرائم عدم پرداخت و بخشودگی های مالیاتی و همینطور تفاوت مالیات عملکرد با مالیات تکلیفی نداشته باشید. پس این مقاله از فینتو برای شما است تا هر آنچه که لازم دارید را درباره مالیات تکلیفی بدانید.

 

مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات تکلیفی (به انگلیسی withholding taxes) از انواع مالیات بر درآمد است اما نکته ی متفاوت این مالیات این است که گاهی پرداخت آن به طور مستقیم توسط شخص مودی انجام نمیشود و توسط یک شخص سوم یا واسط پرداخت میشود. برای اینکه درک بهتری از این مالیات داشته باشید، خوب است این مثال را باهم مرور کنیم: کارمندان و کارگران موظف به پرداخت مالیات بر درآمد(مالیات تکلیفی) هستند اما این مالیات توسط کارفرما از حقوق آن ها کسر میشود و کارفرما آن را به اداره مالیات پرداخت می نماید. یعنی شخص مودی خود آن را به طور مستقیم پرداخت نمیکند و پرداخت آن توسط شخص واسط (کارفرما) انجام شده است.

 

مالیات تکلیفی چند درصد است :

میزان مالیات تکلیفی برای اقشار و کسب و کارهای مختلف، متفاوت است و نمیتوان درصد مشخصی را برای همه تخمین زد و قانون برای هر یک از انواع مالیات حقیقی و مودیا مالیاتی (حقوقی یا حقیقی) میزان مشخص و متفاوتی را در نظر گرفته است اما از مهم ترین کارهایی که میتواند تاثیر مهمی در کاهش میزان مالیات شما و جلوگیری از خطاهای مالی و مالیاتی داشته باشد مشورت با مشاوران مالیاتی با تجربه و همینطور انجام امور حسابداری به صورت صحیح است که در این مورد استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو را به شما پیشنهاد میکنیم.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان جیست؟ آموزش کامل سامانه مودیان

 

مالیات تکلیفی

 

مالیات تکلیفی اجاره:

مالیات بر اجاره مطابق با ماده 53، تبصره 9، از انواع مالیات تکلیفی است که پرداخت آن با توجه به این که ملک به شخص حقوقی اجاره داده شده یا حقیقی متفاوت است. اگر ملک به شخص حقوقی اجاره داده شده باشد مسئولیت پرداخت این مالیات بر عهده مستاجر است و هر ساله تا پایان قرارداد مکلف به پرداخت مالیات بر اجاره است و مالک وظیفه ای در مقابل پرداخت مالیات تکلیفی برای ملک ندارد. اما اگر ملک به شخص حقیقی اجاره داده شود، وظیفه پرداخت مالیات تکلیفی بر عهده ی صاحب ملک است و مستاجر هیچ وظیفه ای در مقابل پرداخت آن ندارد.

 

مالیات تکلیفی اجاره چقدر است :

برای محاسبه میزان مالیات اجاره لازم است تا عدد مالیات دریافت شده را در 75% ضرب کنیم. مبلغ به دست آمده مشمول

پرداخت مالیات خواهد بود. علت اینکه مقدار مالیات را در عدد 75% ضرب میکنیم نیز این است که 25% از اجاره دریافتی به دلایلی مانند هزینه استهلاک، تعهدات مالک و .. مشمول دریافت مالیات نمیشود. پس از اینکه مبلغ اجاره دریافت شده را در 75% ضرب کردیم، نحوه محاسبه مالیات تکلیفی اجاره به شرح زیر خواهد بود:

  • در صورتی که موجر شخص حقیقی باشد، 25% به عنوان مالیات تکلیفی اجاره کسر میشود

در صورتی که موجر حقوقی باشد، مالیات تکلیفی پلکانی و به شرح زیر است:

  • تا مبلغ 500 میلیون ریال، 15% به عنوان مالیات تکلیفی اجاره کسر میشود
  • 500 ریال ذوم، 20% به عنوان مالیات تکلیفی اجاره کسر میشود
  • 500 ریال سوم و مبالغ بالاتر، 20، به عنوان مالیات تکلیفی اجاره کسر میشود

 

مهلت پرداخت مالیات تکلیفی اجاره:

مهلت پرداخت مالیات تکلیفی اجاره برای هر ماه، تا پایان ماه بعد است. به طور مثال مهلت پرداخت مالیات تکلیفی برای اجاره دریافت شده در مهر ماه تا پایان آبان ماه است و در صورت عدم پرداخت مودی جریمه خواهد شد. جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی نیز مطابق با قانون، معادل 10% مالیات پرداخت نشده و 2.5% به ازای هر ماه دیرکرد از مهلت اصلی پرداخت مالیات خواهد بود.

 

مالیات تکلیفی حق الوکاله:

مالیات حق الوکاله مطابق با ماده 103 قانون مالیات های مستقیم یکی دیگر از انواع مالیات تکلیفی است که پرداخت آن نیز مانند مالیات بر اجاره که در بالا به آن پرداختیم بستگی به این دارد که قرارداد وکالت با شخص حقوقی بسته شده است یا شخص حقیقی؟ اگر وکیل قرارداد وکالت خود را با شخص حقیقی بسته باشد، موظف است که درصد مشخصی از مبلغ دریافتی خود را به عنوان مالیات تکلیفی پرداخت کند. و اگر وکیل قرارداد وکالت خود را با شخص حقوقی بسته باشد، سازمان، شرکت یا موسسه طرف حساب مکلف است که پیش از اینکه حق وکالت را به وکیل پرداخت کند، درصدی را که توسط قانون مشخص شده است به عنوان مالیات تکلیفی پرداخت کند.

 

مالیات تکلیفی حقوق:

همانطور که به یاد دارید در ابتدای متن هم اشاره کردیم که مالیات حقوق از انواع مالیات تکلیفی است. همه کارکنان مکلف به پرداخت بخشی از حقوق خود تحت عنوان مالیات تکلیفی هستند اما پرداخت آن به اداره مالیات بر عهده کارفرما است. کارفرما وظیفه دارد که هر ماه بخشی از حقوق کارکنان را کسر و به عنوان مالیات تکلیفی حقوق به اداره مالیات پرداخت نماید.

 

مالیات تکلیفی پیمانکاری:

قراردادهای پیمانکاری نیز مشمول پرداخت مالیات تکلیفی هستند. از آنجایی که در قراردادهای پیمانکاری، پیمانکار ارائه دهنده خدمات در مقابل دریافت دستمزد و کارفرما پرداخت کننده دستمزد است، کارفرما موظف است که قبل از پرداخت حق الزحمه به پیمانکار، ابتدا مالیات آن را مطابق با قانون کسر کند و به اداره مالیات پرداخت کند

 

مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام:

نقل و انتقال سهام نیز مطابق با ماده 143 قانون مالیات های مستقیم مشمول پرداخت مالیات تکلیفی است. هنگام خرید و نقل و انتقال سهام، 1 درصد از مبلغ خرید توسط کارگزاری کسر میشود که نیم درصد آن کارمزد کارگزاری است و نیم درصد دیگر آن مالیات تکلیفی است که توسط کارگزاری به حساب اداره مالیات واریز میشود.

 

مالیات تکلیفی مضاربه:

مضاربه به زبان ساده به معنای یک قرارداد تجاری است که در آن یک طرف وظیفه تامین سرمایه و طرف دیگر وظیفه انجام کار را بر عهده دارد و سرمایه گذار بر اساس توافقی که با طرف مقابل کرده است در سود حاصل از انجام کار شریک میشود. در این نوع قرارداد، طرفی که وجه یا سرمایه را دریافت کرده است موظف به پرداخت مالیات تکلیفی به اداره مالیات است.

 

مالیات تکلیفی پزشکان:

مالیات تکلیفی پزشکان در سال 98 به تصویب رسید. مطابق با این قانون تمام مراکز درمانی از جمله درمانگاه ها، بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی موظف هستند که 10% از حقوق پزشک را کسر کنند و به عنوان مالیات تکلیفی به اداره مالیات پرداخت نمایند. در حاضر نیز سامانه ای به نشانی https://www.ravihesab.com/doctors-tax برای پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از سوی سازمان مالیات در دسترس کاربران قرار گرفته است.

 

مالیات تکلیفی بیمه:

شرکت های بیمه خارجی که با بیمه های ایرانی همکاری می کنند موظف به پرداخت مالیات تکلیفی هستند. بیمه های خارجی می بایست 2% از حق بیمه ای که از شهروندان ایرانی دریافت کرده اند را به عنوان مالیات تکلیفی به اداره مالیات پرداخت کنند.

 

مالیات تکلیفی چند درصد است :

میزان مالیات تکلیفی برای اقشار و کسب و کارهای مختلف، متفاوت است و نمیتوان درصد مشخصی را برای همه تخمین زد و قانون برای هر یک از انواع مالیات حقیقی و مودیا مالیاتی (حقوقی یا حقیقی) میزان مشخص و متفاوتی را در نظر گرفته است اما از مهم ترین کارهایی که میتواند تاثیر مهمی در کاهش میزان مالیات شما و جلوگیری از خطاهای مالی و مالیاتی داشته باشد مشورت با مشاوران مالیاتی با تجربه و همینطور انجام امور حسابداری به صورت صحیح است که در این مورد استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو را به شما پیشنهاد میکنیم.

کاهش مالیات

 

مجازات عدم پرداخت مالیات تکلیفی چیست؟

مطابق با قانون هر شخص حقیقی یا حقوقی که مکلف به کسر و پرداخت مالیات مودیان است، اگر از قانون سرپیچی کند (به عنوان مثال یک مدیر، مالیات تکلیفی را از حقوق کارمند کسر نکند یا کسر کند ولی به اداره مالیات پرداخت نکند) به جز مسئولیت تضامنی* که با مودی در این مورد دارد، به پرداخت جریمه ای معادل 10% جریمه ی پرداخت نشده میشود و در صورت دیرکرد نیز، هر ماه 2.5 درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد. همچنین اگر اداره مالیات از شخص خاطی شکایت کند ممکن است که او به 6 ماه تا 2سال حبس تعذیری محکوم شود. پس پیشنهاد میکنیم که به هیچ وجه در پرداخت مالیات سهل انگاری نکنید چرا که عواقب جبران ناپذیری برای شما به همراه خواهد داشت.

 

مسئولیت تضامنی*: مسئولیت تضامنی به دارنده سند تجاری این اجازه را میدهد که اگر در موعد مقرر شده، مبلغ توافق شده پرداخت نشود، علیه شخصی که مسئول پرداخت بوده است طرح دعوی کند. به طور مثال اگر مدیر یک شرکت، مالیات تکلیفی را از حقوق کارگر کسر کند اما آن را به اداره مالیات پرداخت نکند، کارگر میتواند از کارفرما شکایت کند.

 

بخشودگی مالیات تکلیفی چگونه است؟

مالیات تکلیفی راه هایی برای بخشودگی جرائم مالیاتی هم دارد. اگر مشمول پرداخت جریمه مالیات تکلیفی شدید، در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان را تسلیم کنید و نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنید. در صورت موافقت، مطابق با تبصره 1 ماده 190 این امکان وجود دارد که تا سقف 80% از جریمه ی شما به عنوان تسهیلات به شما بخشیده شود.

 

تفاوت مالیات تکلیفی با مالیات عملکرد چیست؟

بسیاری از افراد این دو نوع مالیات را با هم اشتباه می گیرند اما باید توجه داشته باشید که مالیات عملکرد مالیاتی است که پس از محاسبه سود و زیان، از درآمد خالص کسر میشود. میزان مالیات عملکرد اشخاص حقوقی تا سقف 25% و اشخاص حقیقی به صورت پلکانی میباشد. اما در مالیات تکلیفی تفاوتی ندارد که فرد چه میزان سود یا ضرر کرده است و در واقع افراد مکلف هستند مطابق با تعرفه ی مشخص شده برای گروه و شغل خود، نسبت به هرآنچه که درآمد آن ها بوده است مالیات تکلیفی را پرداخت نمایند. از تفاوت های دیگر میان مالیات عملکرد و مالیات تکلیفی این است که در مالیات تکلیفی در اغلب موارد مودی مالیات را به شکل مسقیم پرداخت نمیکند و مالیات توسط کارفرما کسر و به اداره مالیات پرداخت میشود. اما در مالیات عملکرد همیشه شخص مودی به طور مستفیم مسئول پرداخت مالیات است.

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی از سوی سازمان مالیات برای تمامی مودیان مالیاتی اجباری است و عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان جریمه های سنگینی را به همراه دارد. نرم افزار حسابداری فینتو این امکان را برای تمامی کاربران خود فراهم کرده است تا بدون نیاز به پرداخت هزینه یا کمک گرفتن از شرکت های معمد و واسط، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند. در صورتی که از همراهان فینتو نیستید نیز خوب است بدانید که نرم افزار حسابداری فینتو مدت به 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید از تمام امکانات نرم افزار از جمله ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، ارسال فاکتور و صورتحساب آنلاین، ثبت اتوماتیک اسناد، ارسال صورتحساب و فاکتور آنلاین، خزانه داری و انبار داری را همین حالا با فینتو شروع کنید:

 

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا