مالیات و راه های معافیت از آن در شغل های مختلف

طبق قانون سازمان‌ها و نهادهایی هستند که مشمول بخشودگی مالیات می شوند. پس اگر جزء این شرکت‌ها و سازمان‌ها می شوید خیالتان از بابت پرداخت  راحت است. در درج قوانین، قانون‌هایی برای معافیت مالی درج شده‌اند. این قانون: صنعت و معدن، افراد شاغل با درآمد کم، کشاورزی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، صادرات و تعاونی را در بر می گیرد. هم چنین قوانینی برای معافیت مالی محصولات صنایع دستی، تولیدی، معدنی، گردشگری نیز ذکر شده‌اند.

جزئیات بیشتر درباره این موضوع را در ادامه بررسی می کنیم.

چه کسانی مشمول مالیات می شوند؟

تعریف کلی ای که برای دریافت مالیات تعیین شده است بیان می‌کند که تمامی کسانی که شاغل هستند، دستمزد می‌گیرند و از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند بایستی مالیات پرداخت کنند.

هر ساله در اظهار نامه‌هایی که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی صادر می گردد میزان مالیاتی که اشخاص حقیقی و حقوقی باید پرداخت کنند اعلام می شود. هم چنین میزان آن که هر سال محاسبه می گردد متفاوت است و بسته به شرایط اقتصادی و رکود و تورم این محاسبات انجام می شود.

معافیت حقوقی

برای مثال میزان مالیاتی که در سال 96 دریافت شد نسبت به سال 95، 5 درصد افزایش داشت. در قوانین مالیاتی هم چنین میزان حقوق های که بخشودگی اخذ می‌کنند و شغل‌هایی که شامل پرداخت قانونی و حقوقی نمی‌شوند درج شده‌اند. به همین جهت اطلاع از اظهار نامه‌ها و بررسی آن‌ها می تواند به شما در پیدا کردن راهی برای معافیت از پرداخت کمک کند.

مطالب مرتبط: نحوه محاسبه پایه سنوات 1401 چگونه است؟

بازه حقوقی‌ها و پرداخت مالی آن‌ها:

همانطور که قبلاً ذکر شد محاسبهٔ هزینه های مالی هر ساله متفاوت است و بر اساس رکود اقتصادی و تورم که اقتصاد دارد این محاسبات نیز تغییر می کنند. در سال 1401 با توجه به شرایط اقتصادی میزان خراج محاسبه شد و بر مبنای درآمد افراد، میزان مالیات برآورد شد. در جدول زیر زیر انواع حقوق و میزان مالیاتی که افرادی با این دستمزدها از لحاظ حقوقی و با عنوان  قانونی باید بپردازند درج شده است.

اما توجه داشته باشید کسانی که تا سقف 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه حقوق می گیرند مشمول پرداخت حقوقی نمی شوند و مشمول بخشودگی و معافیت مالیات می‌شوند.

به عبارت ساده تر:

معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای بالا:

بیشتر مشاغل و مودیانی که درآمد های بالا دارند باید به صورت مقطوع و مستقیم هزینه ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده به دولت بپردازند.

به عنوان مثال در مشاغل مهندسی این پرداخت‌ها به این شکل محاسبه می شود که اگر فروش کالا و خدمات مهندسی تا سقف 240 میلیون تومان بود رقم مقطوعی که برایشان محاسبه شده باید بپردازند.

در طی سال های اخیر این قطعیت پرداخت خراج برای درآمد های بالا درباره سایر مشاغل نیز اجرایی شده است.

رسیدگی به اظهارنامه های مالی و بررسی قوانین می تواند تا حدودی شما را با راه‌هایی که برای بخشودگی از پرداخت خراج وجود دارند آشنا کند. بنابراین پیگیر بودن و محاسبهٔ آن می تواند به شما در اخذ بخشودگی این برآوردها کمک نماید.

مثلاً: مقرراتی در خصوص کسر هزینه درمانی، کسر هزینه های خسارتی و پرداختی بابت کارهای غیره وجود دارد که از دستمزد ماهیانه شما کسر و می‌تواند درصد مالیات محاسبه شده را کاهش دهد.

معافیت حقوقی

معافیت مالیاتی در حوزهٔ صنعت و معدن:

صنعت و معدن خود به تنهایی شامل مشاغل زیادی است که هر کدام نیز به گونه ای می توانند شامل معافیت مالیه ای شوند صنعت‌هایی که در حوزه آموزشی هستند شامل معافیت مالیه می شوند.

اخیراً نیز طی نامه‌ای که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ گردیده افرادی که در حوزهٔ تولید نرم افزار های آموزشی هستند شامل معافیت مالی شده‌اند. البته در حوزهٔ صنعت مشاغلی کم درآمد و هم چنین ریسک پذیر هستند مانند کار در معادن، نیز مشمول معافیت مالیات شده‌اند. در بند های ارائه شده برای معافیت مالی قوانینی نیز برای مشاغلی که تولیدات صنعتی در حوزهٔ رفاه مردم دارند در نظر گرفته شده است.

معافیت حقوقی

معافیت مالیاتی برای کشاورزی:

در قوانین مالی در حوزهٔ کشاورزی آمده است که تنها کسانی که به صورت مستقیم با بخش تولید در کشاورزی سر و کار دارند مشمول این معافیت می شوند. یعنی افرادی که به نوعی واسط هستند و در حوزهٔ خرید و فروش و یا صادرات و واردات در کشاورزی کار می کنند مشمول این معافیت نمی شوند.

حتی در صورتی که بخواهند از پرداخت مالیات سر باز بزنند جریمه مالیاتی می شوند و بر درصد هزینه‌هایی که باید بپردازند اضافه می شود. حتی افرادی که به نوعی از وجود این بند در پرداخت اعلام بی خبری کرده‌اند نیز شامل جرائم نقدی می شوند و از لحاظ حقوقی باید آن را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان در سال 1401

معافیت مالیاتی برای صنایع دستی:

تمامی افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند حتی عشایران به عنوان هنرمند در حوزه صنایع دستی هستند و از پرداخت مالیات معاف می شوند. این قانون فقط برای افرادی است که خودشان هنرمند هستند و تولید کننده صنایع دستی به شمار می آیند.

این موضوع توانسته تا حوزهٔ فعالیت اصناف شاغل در حوزهٔ صنایع دستی را نیز گسترده تر کند. تلاش برای حفظ این آثار دستی و هنر قدیمی باعث شده تا کارهای مختلفی از جمله معافیت مالی برای صنایع دستی را در بر داشته باشد. حمایت از حرفه و صنایع دستی توسط سازمان دارایی و مالی کشور به وجه بسیار مطلوبی صورت گرفته و سال به سال حمایت های بیشتری در این راستا صورت می گیرد.

معافیت مالیاتی برای هنرمندان

برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه مالیات:

در راستای آموزش مردم و شاغلین درباره پرداخت و برگشت این هزینه‌ها به چرخهٔ اقتصاد کشور کلاس‌هایی برگزار شده است. هر حوزه از مشاغل در کشور جداگانه مسئول برگزاری این کلاس‌ها است. برای مثال در حوزهٔ پرداخت مالیات آموزشی این کلاس‌ها برای معلمان و دانش آموزان برگزار می شود.

توجیه کردن و روشن ساختن محاسبات مالی و همچنین نحوهٔ برآورد مالیات برای هر شغل از جمله آموزش های این کلاس‌ها است. در این کلاس‌ها هم چنین قوانین حقوقی که برای مشمولین معاف مالیاتی در نظر گرفته شده، آموزش داده می شود.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا