صورت مالی چیست؟ صورت های مالی اساسی کدامند؟

صورت مالی چیست؟

امروزه گزارش صورت های مالی در هر شرکتی ارائه می شود. این گزارش ها می توانند مزایای قابل توجهی برای گسترش و پیشرفت روند کاری شرکت با خود به همراه داشته باشند. از این رو قصد داریم تا شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 فایل اکسل صورت های مالی نمونه جدید و نمونه قدیم

صورت های مالی چیست؟

اگر شما یک حسابدار باشید یا یک شرکت داشته باشید، حتما با اصطلاحات امور مالی همچون صورت های مالی آشنایی دارید. اما برای آشنایی دقیق‌تر با این موضوع که برای صاحبین شرکت‌ها اهمیت بسزایی دارد، اجازه دهید در ابتدا تعریفی کلی در مورد صورت مالی ارائه دهیم.

صورت‌های مالی یک شرکت در واقع نتیجه فعالیت‌ها، سود، زیان و … است که در طی یک مدت زمان خاص جمع آوری شده و طبق اصول تنظیم می شوند. این صورت‌ها برای صاحبین شرکت‌ها بسیار کمک کننده و مهم است؛ ضمن این که شما را با روند کاری شرکت‌تان آشنا می کند، می تواند به شما دیدی درباره چگونگی برنامه‌ریزی در مورد آینده شرکت بدهد. این دید به این صورت که بر اساس سود و زیانی که تاکنون داشته‌اید، چگونه باید برای سال‌های بعدی فعالیت شرکت برنامه‌ریزی داشته باشید.

هدف از تهیه صورت‌های مالی چیست؟

صورت های مالی در واقع مرکز گزارش دهی مالی یک شرکت هستند و هدف از تهیه آن‌ها این است که اطلاعات مالی یک شرکت، عملکرد مالی آن و همچنین انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری، به صورت خلاصه شده و طبقه بندی شده درآید تا برای افرادی که وظیفه گرفتن تصمیمات مهم اقتصادی (در زمینه‌های پیش‌بینی، ارزیابی،مقایسه مبلغ یا زمان، عدم قطعی نبودن جریان‌های نقدی احتمالی) مفید واقع شود.

انواع صورت های مالی اساسی کدامند؟

در بین صورت‌های مالی موجود، 4 مورد جزو اساسی‌ترین صورت‌های مالی به شمار می روند که حتما بایستی در گزارش‌های مالی درج شده و تنظیم شوند. این صورت‌های مالی اساسی شامل موارد زیر هستند:

  1. ترازنامه
  2. صورت سود و زیان
  3. صورت سود و زیان جامع
  4. صورت جریان وجوه

این موارد به عنوان گزارشات مالی در همه شرکت‌ها وجود داشته و به ارزیابی دقیق‌تر شما از روند کاری شرکت کمک بسیاری می‌کند.

«صورت میان دوره ای» و «صورت سرمایه» نیز جزو صورت‌های مالی محسوب می‌شوند؛ اما جزو صورت های مال اساسی به شمار نمی روند. اخیرا در سال ۱۳۹۸ هم یک صورت مالی جدید با نام «صورت تغییرات در حقوق مالکانه»  به گروه صورت‌های مالی افزوده شده است. مزیت این صورت مالی این است که اگر شرکت‌ها آن را ارسال نمایند، دیگر نیازی نیست که گردش سود و زیان انباشه را ارائه دهند. لازم به ذکر است که گردش سود و زیان انباشته در واقع ذیل «صورت سود و زیان» قرار می گیرد.

در این مقاله ما قصد داریم تا بیشتر درباره هر یک از صورت‌های مالی اساسی صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

صورت مالی چیست؟

  • ترازنامه چیست؟

ترازنامه یکی از بخش‌های اصلی صورت مالی است که وضعیت مالی یک شرکت را در یک زمان مشخص نمایش می‌دهد. این گزارش وضعیت مالی شامل 3 بخش اساسی است:

  1. لیست دارایی‌ها
  2. لیست بدهی‌ها
  3. سرمایه و سهام افراد شرکت

در واقع ترازنامه یک گزارش کلی از وضعیت مالی شرکت شماست و جزئیات سود و زیان و درآمدها در این گزارش موجود نیست.

دارایی ها: شامل اموال و منابع شرکت است که قابلیت تبدیل شدن به پول را داشته و در اختیار کامل شرکت قرار گرفته باشد.

بدهی ها: شامل تعهدات و دارایی های دیگر افراد است که در نزد شرکت قرار دارد و ایشان به عنوان بستانکار شرکت معرفی شده‌اند.

حقوق سهامداران: بخش دیگری از ترازنامه است که می‌بایست به افرادی که سهامی را با خود به شرکت آورده‌اند و باعث پیشرفت شرکت شده‌اند اعطا شود.

بیشتر بخوانید: ترازنامه مالیاتی چیست؟

  • صورت سود و زیان

صورت سود و زیان اطلاعات مربوط به سود و یا زیان یک شرکت در طول یک مدت زمان مشخص و خاص است. این دوره زمانی می‌تواند به صورت کوتاه مدت ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه یا حتی سالانه باشد. چنانچه جزئیات گزارش سود و زیان شرکت برای شما اهمیت بیشتری دارد، بهتر است هر ماه یک بار این ارزیابی را انجام داده و صورت‌های مالی سود و زیان را نیز ارائه دهید.

برای محاسبه سود و زیان معمولا از دو روش یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای استفاده می‌شود؛ به این صورت که:

  1. روش یک مرحله ای

در این روش تمامی درآمد‌های به دست آمده، لیست و محاسبه شده و سپس تمامی هزینه‌های انجام شده نیز لیست و جمع زده می شوند. در نهایت اختلاف این دو مقدار به دست آمده که اگر مثبت باشد، به معنای میزان سود شرکت در یک دوره خاص و چنانچه منفی باشد، به معنای میزان ضرر شرکت در دوره زمانی مشخص شده است.

  1. روش دو مرحله ای

در روش دو مرحله‌ای ابتدا درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی محاسبه شده و سپس در مرحله دوم درآمد‌ها و هزینه‌های غیر‌عملیاتی نیز محاسبه می‌شود. در نهایت اختلاف و تفاضل بین این دو مرحله حاکی از میزان سود یا زیان پیش از کسر مالیات است.

در تصویر زیر به نمونه ای از یک صورت سود و زیان توجه کنید:

صورت مالی چیست؟

بیشتر بخوانید: تعریف و روش محاسبه صورت سود و زیان

  • صورت سود و زیان جامع

در صورت های مالی سود و زیان جامع، گزارش مربوط به میزان افزایش یا کاهش مقدار درآمد‌ها و هزینه‌هایی که انجام شده یا نشده‌اند، ارائه می‌شود. این صورت شامل گزارش سود و زیان خالص یک دوره طبق صورت سود و ضرر و همچنین گزارش دیگر درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده در یک دوره مالی است. این گزارش کامل‌تر و جامع‌تر بوده و می‌تواند در ارزیابی میزان سود و زیان یک شرکت بسیار موثر باشد.

  • صورت جریان وجوه نقد

در صورت‌های مالی جریان وجوه نقد، گزارشی از تغییرات وجوه نقد شرکت را که از روند فعالیت‌های اقتصادی شرکت و روش‌های سرمایه‌گذاری به دست آمده را می‌توانید مشاهده کنید.

فعالیت‌های اقتصادی که باعث به دست آوردن این وجوه نقد می‌شوند، شامل فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی است. در فعالیت‌های عملیاتی که منبع اصلی کسب درآمد شرکت است، درآمد‌های نقدی از طریق فعالیت اصلی شرکت به دست می‌آید.

در سرمایه‌گذاری با دادن وام به افراد و دریافت قسط‌های آن یا خرید و فروش منابع مختلف، وجوه نقد کسب می‌شود و در روش آخر یعنی در تامین مالی، وجوه نقد از طریق دریافت وجوه نقد از از افراد، بانک و … به دست می‌آید.

به صورت جریان وجوه نقد برای سال 1396 که در تصویر زیر آمده است توجه کنید :

صورت مالی چیست؟

یادداشت ها و گزارش های مالی ضمیمه

تا این لحظه با اصلی‌ترین صورت‌های مالی آشنا شدید. اما این را نیز باید اضافه کنیم که علاوه بر صورت‌های مالی اساسی، اطلاعات دیگری نیز هستند که در صورت لزوم در گزارش صورت‌های مالی ثبت می‌شوند. به این اطلاعات اضافی، گزارش های مالی ضمیمه گفته می شود. این اطلاعات معمولا شامل روش و روند کار شرکت، اهداف مالی، روش‌های حسابداری شرکت و دیگر مسائل است. البته این بخش بیشتر به نحوه حسابداری هر شرکت مربوط می شود و ممکن است با دیگر شرکت‌ها متفاوت باشد. این اطلاعات روش کلی و نحوه حسابداری مالی سیستم کاری شما را مشخص می‌کند و خط مشی شرکت‌تان را معرفی می‌کند.

فرضیات تهیه صورت های مالی

اما پیش از درخواست ارزیابی مسائل مالی شرکت و تهیه گزارش صورت‌های مالی باید یک سری فرضیات را در مورد این صورت‌ها مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم از این گزارش‌ها استفاده مفید‌تری داشته باشیم.

  • نکته اول: این موضوع را در نظر داشته باشیم که گزارش صورت‌های مالی می‌باست طبق اصول حسابداری تهیه و تنظیم شوند.
  • نکته دوم: هدف اصلی از تهیه گزارش‌های مالی، برنامه‌ریزی برای رشد بیشتر شرکت در آینده است. پس در صورتی می‌توانیم درخواست گزارش های مالی داشته باشیم که هدف‌مان تداوم کار شرکت و برنامه‌ریزی برای آینده آن باشد. در غیر این صورت تهیه گزارش‌های مالی امری نه چندان مفید است.
  • نکته سوم: این اطلاعات و گزارش‌ها باید برای هر شرکت محرمانه و در اختیار همان شرکت قرار گیرد. در غیر این صورت افشای این اطلاعات برای دیگر افراد نمی‌تواند مزایای خاصی برای شرکت شما داشته باشد. چه بسا که از این موضوع ضرر و آسیب نیز ببینید.
  • نکته چهارم: باید تمامی اطلاعات و حساب‌ها و درآمدها کاملا دقیق و بدون هیچ گونه مخفی کاری در گزارش صورت‌های مالی درج شود و در اختیار صاحبان شرکت قرار گیرد.

جان کلام

ما در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با صورت های مالی اساسی آشنا کنیم. اطلاعاتی که می‌تواند برای شما صاحبان مشاغل و حسابداران عزیز مفید باشد. از طرفی دانستن این اطلاعات و گزارش‌ها می تواند فواید بسیار زیادی برای شما داشته باشد. برای مثال اگر مدیر یک شرکت اطلاعات دقیقی درباره لیست دارایی‌های و بدهی‌های خود داشته باشد، به راحتی می‌تواند بفهمد که در چه جایگاهی قرار داشته و برای پیشرفت بیشتر باید چه تمهیداتی بی‌اندیشید.

فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد. با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

6 در مورد “صورت مالی چیست؟ صورت های مالی اساسی کدامند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا