دانستنی های حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد

دانستنی های حقوق و دستمزد

از آنجایی که فرآیند حساب و کتاب حقوق و دستمزد کاری بسیار دقیق و ضروری است، می بایست در ابتدای امر به این مسئله حیاتی بسیار توجه و عنایت ورزید تا با فراگیری دانستنی هایی که در این حیطه کاری است، بتوان وظیفه خطیر خود را به نحو احسن انجام داد و موجبات رضایت کارفرما و کارگران را بجا آورد. لذا با توجه به گستردگی مطالب و با اهمیت بودن این مسئله بر خود لازم می دانیم تا این دانستنی ها را به سمع و نظر شما برسانیم تا با بهره گیری از دانستنی هایی که در مورد حقوق و دستمزد، نحوه حساب و کتاب آنها، برآورد میزان مزایا و کسورات و امور بسیار زیاد دیگری از این قبیل بتوانیم رضایت شما را به دست آوریم.

ابتدای امر به تعریف جامع و کلی در مورد حقوق و دستمزد می پردازیم. حقوق و دستمزد به مبالغی اطلاق می گردد که کارفرمایان یک شرکت در قبال فعالیت های کارکنان خود در شرکت طی پروسه ماهانه به حساب آن ها واریز می نمایند. لذا با توجه به اینکه تمامی امورات مربوط به شخص در طی یک ماه ثبت و ضبط می گردد، می بایست تمامی کارکردهای فرد در فرآیند حساب و کتاب حقوق و دستمزد وی کنترل و لحاظ گردد تا در نهایت به یک حقوق خالصی برای هر فرد برسیم.

حقوق و دستمزد
حقوق و دستمزد

نکات و دانستنی های مربوط به وظایف حسابداران در شرکت

برای آشنایی با نکات و دانستنی هایی که یک کارمند شرکت انجام می دهد، می توان گفت که وظایف آن ها از جمله با اهمیت ترین وظایف و کارکردهایی است که در شرکت باید صورت می پذیرد. محاسبه دقیق و موشکافانه حقوق و دستمزد و پرداخت درست و به موقع به کارکنان شرکت در برقراری ارتباطی صمیمی و دوستانه میان کارکنان یک شرکت و کارفرمایان آن نقشی موثر دارد.

حتما بخوانید: چند روش برای دور کردن استرس در محل کار

نکات و دانستنی های مربوط به سیستم حقوق و دستمزد

یک حسابدار و هر کسی که در دفتر امور مالی شرکت مشغول به فعالیت است، با توجه به سیستمی شدن تمامی کارها می بایست از حالت قدیمی و سنتی و بازی نمودن با کاغذها خود را خارج سازد و رو به سیستمی شدن فرآیند کاری آورد. چیزی که امروزه از اغلب شرکت ها و موسسات رایج و متداول است. پس در وهله اول کارمندان امور مالی و حسابداری با توجه به جدید بودن سیستم حقوق و دستمزد می بایست پیش از شروع فعالیت با نحوه کارکرد این سیستم ها آشنایی پیدا کرده و با اطلاعات کافی و لازم و چگونگی کارکرد با این سیستم رو به حساب و کتاب حقوق و دستمزد کارکنان شرکت آورند.

نکته قابل ذکر اینجاست که این سیستم ها به گونه ای طراحی و تنظیم گشته اند که اطلاعات لازم را به سرعت گردآوری نموده و با در نظر گرفتن کسورات و مزایای هر فردی در طی پروسه یک ماهه فعالیت خود در شرکت می توان حقوق خالص وی را تخمین زد و دیگری نیازی به حساب و کتاب بر روی کاغذ و دردسرهای اجتناب ناپذیر آن نیست که با درصد و ضریب خطای بسیار زیادی هم مواجه می شدند. بلکه تمامی این کارها را می توان از طریق یک سیستم حقوق و دستمزد به راحتی هرچه تمام تر در کوتاهترین زمان ممکن بدست می آید.

نکته دیگری که در اینجا وجود دارد این است که معمولا برای در نظر گرفتن تمامی مراحل مربوط به حقوق و دستمزد قوانین کشورها به گونه ای است که تمام موسسات خدماتی، بازرگانی و تولیدی و… را ملزم و متعهد نموده است تا اطلاعات لازم را در مورد تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد آنان با در نظر گرفتن مزایای مربوط به آنان در پروسه یک ماهه کاری همه این موارد را به دستگاه های  ذیربط نظیر وزارت دارائی برای تعیین و تکلیف و وصول مالیات حقوق و سازمان تأمین اجتماعی برای وصول بیمه و ارائه خدمات ارسال نمایند. در نتیجه با توجه به تمامی این مسائل وجود یک سیستم دقیق و منسجم را برای حقوق و دستمزد برای آنان ضروری و واجب دانسته است. بنابراین تمامی شرکت ها می بایست نکات و دانستنی های لازم را در مورد نحوه کارکرد این سیستم به کارمندان امور مالی و حسابداری شرکت خود آموزش داده تا بتوانند سریع تر و مطمئن تر کار خود را پیش ببرند.

کنترل داخلی سیستم حقوق و دستمزد

برای کنترل نمودن تمامی هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد علاوه بر دایره حسابداری و امور مالی که در مورد آن سخن به میان آمد، دوایر دیگری نیز باید با کمک و یاری همدیگر این وظیفه خطیر و پر اهمیت را با همدیگر به پیش ببرند. از جمله این دوایر عبارتند از: اداره کارگزینی، دایره ثبت اوقات کار و کنترل ورود و خروج پرسنل، دایره برنامه ریزی تولید و در برخی از موارد نیز دایره پرداخت نیز در این امر دخیل است که هر کدام از آن ها وظایف و کارکردهای خاص خود را می طلبند که در این مختصر از ذکر تک تک وظایف آنها خودداری ورزیده و فقط به صورت کلی می توان گفت که تمامی دوایر مذکور با سیستمی شدن حساب و کتاب مربوط به حقوق و دستمزد با وظایف مشخص و از قبل تعیین شده ای که به آنها محول شده است، در فرآیند حساب و کتاب حقوق و دستمزد کارکنان یک شرکت نهایت همکاری را مبذول می دارند تا در نهایت به حقوق خالص هر فرد در یک ماه کاری نائل آیند.

نکات مربوط به کارت ساعت

یکی از مسائلی که در برخی از شرکت ها و موسسات مختلف کارآمد است، استفاده از کارت ساعت می باشد که حضور و غیاب افراد را ثبت و ضبط می کند. با تخمین ساعت شروع به کار و خاتمه کار که همان ورود و خروج افراد را به این موسسه ها و شرکت ها ثبت می کند. با این کار هر کس به مزد واقعی خود دست می یابد و سوءاستفاده هم صورت نمی پذیرد. با جمع نمودن تمامی این ساعت ها در پایان یک ماه می توان ساعات اضافه کاری یا کسوراتی مبنی بر غیبت یا تأخیر را لحاظ نمود و آن ها را در نهایت در حقوق خالص فرد در نظر گرفت.

حقوق و دستمزد
حقوق و دستمزد

برخی اصطلاحات و دانستنی ها وابسته به حقوق و دستمزد

در اینجا برای اطلاعات عمومی و تخصصی در این زمینه به برخی از اصطلاحات وابسته به حسابداری و حقوق و دستمزد را توضیح و تبیین می سازیم:

  • حقوق پایه (حقوق مبنا)

حقوق پایه، حقوقی است که با رعایت قانون کار برای کارگران رسمی شرکت و با به واسطخ عقد قرار دادی که مغایر با قانون کار برای کارگران قراردادی نباشد، برای انجام ساعات کاری به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه به کارکنان آن شرکت طبق قرارداد از پیش نوشته شده اعطاء می گردد. نکته قابل ذکر در اینجا این می باشد که مزایای رفاهی و انگیزه ای نظیر: کمک هزینه مسکن، خواربار، حق اولاد و عائله مندی، پاداش افزایش تولید و سهم از سود سالانه بر اساس همین حقوق پایه و مبنا صورت می گیرد و با توجه به حقوق پایه است که مزایای به آن افزوده یا کسوراتی از آن کاسته می شود.

  • مدت کار

مدت زمانی است که کارگر نیرو و قوای جسمی و فکری و وقت خود را به منظور انجام اموری صرف می نماید که کارفرما از او انتظار دارد. ساعات کار موظف کارگران معادل 8 ساعت در شبانه روز است و هر ساعتی افزون بر این ساعت جزء اضافه کاری محسوب می شود.

دانستنی هایی که حسابداران و مدیران شرکت باید بدانند

برخی از نکات و دانستنی هایی هستند که هر حسابدار و مدیر شرکتی باید بداند و جزء پایه های اصلی در این حوزه کاری به شمار می آیند، به قرار زیر است:

هزینه دستمزد یکی از عوامل مهم می باشد که مستلزم محاسبه دقیق، کنترل و تجزیه و تحلیل مستمر می باشد. افزایش تولید که باعث کاهش بهای تمام شده هر واحد می باشد، توأم با افزایش نرخ های دستمزد و مزایای وابسته به آن در نهایت موجب افزایش روند بهره مندی از تجهیزات ماشینی و پیشرفته در راستای تولید بیشتر با ساعات کار کمتر می باشد. یک حسابدار برای ثبت سند حتما می بایست با آخرین بخشنامه های قانون کار آشنا باشد. محاسبه مالیات نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و بایستی طبق معافیت حقوق اعمال گردد و از آن چشم پوشی نشود و بسیاری از کارها و نکاتی دیگر که لازمه کار یک حسابدار و مدیر یک شرکت است که با در نظر گرفتن این موارد در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد می بایست آن ها را مورد بررسی و کنکاش قرار بدهد و حق هر کسی را بنا بر کارکرد و فعالیتش به وی اعطاء کند. چرا که در صورتی که مراحل وابسته به محاسبه دقیق حقوق و دستمزد هر فردی به درستی رعایت نگردد، در نتیجه:

  • نارضایتی کارکنان و کاهش بازدهی و بهره وری آن ها
  • از بین رفتن اعتماد کارکنان به شرکت
  • پرداخت کردن جرایم و دیرکرد بیمه و مالیات بر حسب قانون مالیات ها و تأمین اجتماعی

لذا به کلیه شرکت ها و دفاتر حسابداری و امور مالی توصیه می گردد که هر چه زودتر نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان خویش اقدام ورزیده تا متحمل مضرات و هزینه های تأخیر و مخاطرات احتمالی آن نگردند.

فینتو:

فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا