حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی 1403 – راهنمای کامل

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی همواره از پر سوال ترین موارد در رابطه با حق بیمه است. امروز به صفر تا صد هر آنچه که لازم است درباره حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی، نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای عمرانی و.. بدانید میپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید.

 

 

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی

پیشتربا هم درباره قراردادهای پیمانکاری صحبت کرده ایم. قراردادهای پیمانکاری به دو دسته قراردادهای عمرانی، قراردادهای غیر عمرانی و قراردادهای عمرانی تقسیم میشود. قراردادهای غیر عمرانی که امروز قرار است به صفر تا صد حق بیمه آن ها بپردازیم به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:

  •       قراردادهای مکانیکی
  •       قراردادهای غیر مکانیکی یا قراردادهای خدماتی/دستمزدی
  •       قراردادهای دستمزدی مکانیکی
  •       حالت های خاص قراردادهای عمرانی

 

 

شرایط قراردادهای غیر عمرانی

اما چه زمان یک قرارداد غیرعمرانی محسوب میشود؟ برای اینکه یک قرارداد پیمانکاری جزو قراردادهای غیرعمرانی محسوب بشود لازم است شرایط زیر را داشته باشد:

  •       اعتبار قرارداد از محلی به جز بودجه عمرانی دولت تامین بشود
  •       در منعقد شدن این قرارداد محدودیتی از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود نداشته باشد (از نظر بهای کل قرارداد و ضوابط اجرایی”

 

 

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی مکانیکی

منظور از قراردادهای غیر عمرانی مکانیکی آن دسته از قراردادهای غیر عمرانی است که موضوع قرارداد خدمات باشد و یا تهیه مصالح مصرفی پروژه بر عهده پیمانکار باشد و یا پروژه بدون مصالح باشد. حق بیمه قرارداد غیر عمرانی پیمانکاری 7.8% است که از این میزان 7% مربوط به حق بیمه و 0.8% مربوط به حق بیمه بیکاری است.  در ادامه فرمول محاسبه حق بیمه این نوع قرارداد را مشاهده میکنید.

 

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی مکانیکی
ناخالص کارکرد * 7.8%

 

نکته: در صورتی که هزینه تهیه مصالح به صورت اشتراکی بر عهده کارفرما و پیمانکار باشد، مبلغ مصالح واگذار شده به پیمانکار به ناخالص کارکرد اضافه میشود و حق بیمه با فرمول بالا محاسبه میشود.

نکته 2: مصالح انحصاری که به صورت رایگان از طرف کارفرما به پیمانکار داده میشود به عنوان مصالح در نظر گرفته نمیشود و قیمت آن ها به کل کارکرد اضافه نمیشود. این تجهیزات و مصالح شامل آسانسور و تاسیسات، آهن آلات، ماشین آلات، آسفالت در قراردادهای جاده سازی و پارچه در قراردادهای دوخت و دور و.. هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: حق بیمه 1403 چقدر است؟ حق بیمه تامین اجتماعی

 

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی غیر مکانیکی

قراردادهای غیر عمرانی غیر مکانیکی شامل قراردادهای دستمزدی یا خدماتی هستند که انجام تمام یا بخشی از پروژه به کمک نیروی انسانی و یا به صورت غیر ماشینی انجام میشود. این نوع از قراردادها با نام قراردادهای خدماتی هم شناخته میشوند. محاسبه حق بیمه این قرار دادها با فرمول زیر انجام میشود:

 

حق بیمه قراردادهای عمرانی غیر مکانیکی
کل ناخالص کارکرد * 15%

 

مهم: اگر پیمانکاران تجهیزات خود را از طرق واردات و گشایش اعتبار به کشور وارد کرده باشند ، قیمت این تجهیزات مشمول کسر حق بیمه نمیشود

 

 

حق بیمه قرارداد غیر عمرانی خدماتی (غیر مکانیکی – مکانیکی)

این نوع از قراردادهای غیر عمرانی که شایع ترین نوع آن نیز هست به قرارداد دو ماخذه معروف است. در این نوع قرارداد بخشی از پروژه به صورت مکانیکی (با کمک ماشین آلات و..)و بخشی از طریق نیروی انسانی (خدمات یا کار به صورت دستی) انجام میشود. روش محاسبه حق بیمه برای قراردادهایی که دو ماخذه هستند به شرح زیر است:

 

حق بیمه قراردادهای مکانیکی - غیر مکانیکی
حق بیمه بخش مکانیکی
7% از مبلغ کل ناخالص کارکرد
حق بیمه بخش غیر مکانیکی
15% از مبلغ کل ناخالص کارکرد

 

 

حق بیمه قراردادهای خاص غیر عمرانی

مهم است بدانید که حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی تنها به سه حالتی که در بالا معرفی کردیم محدود نمیشود. موارد مهم دیگری که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم از جمله قراردادهای خاص غیر عمرانی هستند که خوب است با قوانین حق بیمه آن ها آشنا شوید:

 

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی اشخاص حقوقی

محاسبه حق بیمه برای قراردادهای غیر عمرانی اشخاص حقوقی وابسته به این است که شخص دفاتر قانونی داشته باشد یا خیر. توجه داشته باشید که از خرداد 1403 دفاتر قانونی از درجه اعتبار ساقط شده اند و مبنای جایگزین آن ها نرم افزار حسابداری اشخاص است که با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به تمامی امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. در ادامه به این موضوع می پردازیم

 

 اشخاص حقوقی که دفاتر قانونی دارند: پیمانکاران حقوقی که دفاتر قانونی دارند در اولویت بازرسی تامین اجتماعی قرار میگیرند و سازمان تامین اجتماعی با وصول حق بیمه، مفاصا حساب آن ها را صادر میکند. در صورتی هم که امکان بررسی سریع دفاتر قانونی توسط بازرس سازمان نباشد و یا پیمانکار حقوقی برای دریافت مفاصا حساب عجله داشته باشد، با بررسی پرونده های مطالباتی و محتویات کارگاه مرکزی، در صورتی که فاقد بدهی باشد یا بدهی خود را پرداخت نماید و تعهد نامه ای مبنی بر اینکه کارگاه مرکزی دارای هیچگونه بدهی قطعی شده ای نیست اراده کند و تعهدنامه ای مبنی بر اینکه این کارگاه دارای دفاتر قانونی است ارائه دهد و حق بیمه را مطابق با دفاتر قانونی خود با امضا و مهر شخص حقوقی ارائه دهد، میتواند مفاصا حساب خود را دریافت کند.

 

اشخاص حقوقی که دفاتر قانونی ندارند: اگر پیمانکار دارای دفاتر قانونی نباشد یا دفاتر قانونی او مورد تایید سازمان تامین اجتماعی نباشد، حق بیمه قرارداد برای او طبق تصویب نامه مورخ 70/1/24 محاسبه میشود. در چنین شرایطی در صورتی که پیمانکار حقوقی در زمان اجرای قرارداد حق بیمه ای برای کارکنان شاغل در کارگاه های تولیدی ، فنی و صنعتی پرداخت کرده باشد، از حق بیمه مورد مطالبه او کسر میشود و پس از تسویه مبلغ باقی مانده مفاصا حساب او صادر میشود.

 

 بیشتر بخوانید: نحوه پرداخت حق بیمه معوقه تامین اجتماعی 

 

حق بیمه قراردادهای اشخاص حقیقی

حق بیمه و مفاصا حساب برای قراردادهای غیر عمرانی اشخاص حقیقی، با توجه به اینکه شخص در شعبه تامین اجتماعی  شعبه دارد یا خیر متفاوت است. در ادامه هر دو حالت را باهم میخوانیم:

 

پیمانکار حقیقی که در شعبه تامین اجتماعی پرونده دارد: در صورتی که پیمانکار حقیقی دارای کارگاه تولیدی، صنعتی و فنی باشد و هنگام اجرای قرارداد در شعبه تامین اجتماعی پرونده مطالباتی داشته باشد، در صورتی که لیست کارگران را به شعبه ارسال کند و یا توسط بازرس تامین اجتماعی از کارگاه او بازرسی شود، در صورت وجود عدم بدهی یا پرداخت بدهی میتواند مفاصا حساب خود را دریافت کند.

 

پیمانکار حقیقی که در شعبه تامین اجتماعی شعبه ندارد: اگر پیمانکار در شعبه تامین اجتماعی پرونده مطالباتی فعال نداشته باشد یا لیست افراد شاغل را ارسال نکرده باشد و یا از کارگاه او بازرسی صورت نگرفته باشد، حق بیمه او مطابق با مصوبه 70/1/24 محاسبه میشود و پس از وصول حق بیمه، سازمان برای مفاصا حساب صادر خواهد کرد.

 

حق بیمه قراردادهای حسابرسی

حق بیمه قراردادهای حسابرسی در دست حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی غیر مکانیکی (خدماتی) قرار میگیرد که در بالا نرخ آن را توضیح دادیم. اما مهم است بدانید اگر موسسات حسابرسی در موعد مقرر نسبت به ارسال لیست کارکنان اقدام کنند، و دفاتر قانونی ( از خرداد 1403  اسناد نرم افزارهای حسابداری) را جهت بررسی به سازمان تامین اجتماعی تحویل بدهند، پس از وصول حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی مفاصا حساب آن ها را صادر خواهد کرد.

 

حق بیمه قراردادهای غیر عمرانی که به پیمانکار دیگری منتقل شده است

در صورتی که پیمانکار اصلی با انعقاد قرارداد، بخشی از عملیات پروژه را به پیمانکار فرعی واگذار بکند، حق بیمه برای پیمانکار یا پیمانکاران فرعی با توجه به تعهدات مندرج شده در پیمان و مطابق با ضوابط محاسبه و وصل میشود. در صورت ارائه مفاصا حساب پيمانكاران فرعي به هنگام احتساب حق بيمه پيمانكار اصلي معادل كاركرد پيمانكاران فرعي كه مفاصا حساب داشته اند از كاركرد پيمانكار اصلي كسر مي شود .

حق بیمه بیکاری در قراردادهای غیر عمرانی

در تمامی انواع قراردادهای غیر عمرانی بالا که به آن ها پرداختیم، برای محاسبه حق بیمه بیکاری از فرمول زیر استفاده میکنیم:

 

حق بیمه بیکاری قراردادهای غیرعمرانی
ناخالص کل کارکرد * حق بیمه متعلقه * یک نهم

 

مهلت اعتراض به مبلغ حق بیمه

مهلت اعتراض به مبلغ حق بیمه 30 روز است. مطابق با ماده 45 قانون تامین اجتماعی، کارفرما اجازه دارد طی مدت زمان 30 روز به حق بیمه تعیین شده و همچنین خسارات تعیین شده اعتراض کند و سازمان هم موظف است که طی مدت زمان یک ماه در هیات بدوی تشخیص مطالبات به اعتراض او رسیدگی نماید.

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید تمامی امور مالی و حسابداری کارگاه یا کارگاه های خود را مدیریت کنید. فینتو امکان ارسال صورتحساب الکتروتیکی را نیز در نرم افزار حسابداری برای شما فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا از 15 روز مهلت استفاده رایگان نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید و به صورت رایگان از تمامی امکانات نرم افزار فینتو استفاده کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا