کسری کار در قانون کار – نحوه محاسبه و نکات مهم

کسری کار در قانون کار

کسری کار از جمله مواردی است که محاسبه و قوانین آن همچنان برای کارفرمایان و کارمندان جای سوال دارد. در این آموزش از فینتو قرار است صفر تا صد هرآنچه که لازم است درباره کسر کار، نحوه محاسبه و قوانین آن بدانید بپردازیم. پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

 

کسری کار در قانون کار

کسری کار به معنای زمانی است که کارمند زودتر از ساعت مقرر مجموعه را ترک کند یا دیر تر در محل کار حاضر شود (تاخیر و تعجیل غیر مجاز که در ادامه درباره آن ها میخوانیم). در این حالت کارفرما مجاز است که به اندازهساعت کسری کار کارمند، از حقوق ماهیانه او کسر کند.

 

محاسبه کسری کار

برای این که بتوانید کسری کار را محاسبه کنید ابتدا باید ساعت کار شخص و حقوق یک ساعت کار او را محاسبه کنید. برای انجام این محاسبه به شیوه زیر عمل میکنیم:

  •       روزهای ماه مورد بررسی را در 7.33 ضرب میکنیم تا ساعت کار شخص به دست بیاید
  •       اکنون حقوق دریافتی تقسیم بر عدد بالا میکنیم تا دریافتی شخص برای یک ساعت کار به دست بیاید.
  •       مجموع ساعت های کسری کار را در عدد بالا ضرب میکنیم تا مبلغ کسری کار به دست بیاید.

بیایید این مثال را باهم یاد بگیریم: تصور کنید شخصی 20 میلیون تومان حقوق دریافت می کند و در شهریور ماه 10 ساعت کسری کار دارد. برای محاسبه مبلغ این کسری کار به شیوه زیر عمل میکنیم:

  •       31 روز را در 7.33 ضرب میکنیم که برابر میشود با 227.23
  •       20 میلیون تومان حقوق دریافتی را بر 227.23 تقسیم میکنیم که برابر میشود با 88.000 تومان. یعنی این شخص برای هر ساعت کار در ماه، 88 هزار تومان دریافت میکند.
  •       گفتیم که این شخص 10 ساعت کسری کار داشته است. حقوق ساعتی او ( 88 هزار تومان) را در 10 ضرب میکنیم که برابر میشود 880 هزار تومان.

نکته: بسیاری از افراد برای محاسبه کسری کار از روش محاسبه ساعت کار موظفی استفاده میکنند که روش صحیحی نیست. چرا که در این روش محاسبه، به ازای هر ساعت کسری کار مبلغ بیشتری نسبت به مبلغ دریافتی شخص از او کسر میشود.

 

آیا کسری کار در حق بیمه لحاظ میشود؟

مهم است بدانید که کسری کار در محاسبه حقوق دریافتی ماهیانه شخص اعمال و از او کسر میشود اما به دلیل اینکه نمی توان برای کمتر از یک روز حق بیمه واریز کرد، در حق بیمه فرد تاثیر گذار نیست. به طور مثال اگر کسی یک ساعت کسری کار در یک روز داشته باشد، این کسری کار را میتوان از حقوق او کسر کرد اما تاثیری در حق بیمه او نخواهد داشت و حق بیمه او برای آن روز به طور کامل واریز میشود.

 

بیشتر بخوانید: اضافه کاری 1403- جدول و قوانین اضافه کاری

 

 

تاخیر مجاز در قانون کار

گفتیم که کسری کار به تاخیر غیر مجاز تعلق میگیرد. در مقابل تاخیر غیر مجاز، تاخیر مجاز قرار دارد که به مدت زمانی گفته میشود که بنا بر تصمیم کارفرما، کارمندان میتوانند مدت زمان معینی را دیر تر به محل کار بروند و این تاخیر برای آن ها مجاز است. به طور مثال اگر در یک مجموعه تاخیر مجاز 15 دقیقه باشد و شروع ساعت کاری مجموعه نیز 9 صبح باشد. کارمندان تا 9:15 دقیقه صبح تاخیر مجاز خواهند داشت.

 

نحوه محاسبه تاخیر غیر مجاز

اگر کارمندان بیشتر از مدت زمان مجاز تاخیر داشته باشند، تاخیر آن ها غیر مجاز و مشمول کسری کار است. در مثال بالا گفتیم که مجموعه ای 15 دقیقه تاخیر مجاز برای کارمندان در نظر گرفته است. حال اگر کارمندی بیشتر از این مدت زمان و به طور مثال 20 دقیقه تاخیر داشته باشد، تاخیر او تاخیر غیر مجاز است و تمام 20 دقیقه تاخیر او مشمول کسری کار خواهد بود.

با استفاده از نرم افزار حضور و غیاب فینتو میتوانید تاخیر مجاز پرسنل را تعریف کنید و با استفاده از نرم افزار و ورود و خروج پرسنل، میزان کارکرد هر فرد را در هر ماه محاسبه کنید.

 

تعجیل مجاز چیست

تعجیل مجاز به معنای مدت زمانی است که کارمندان میتوانند زودتر از پایان ساعت کاری مجموعه را ترک کنند. به طور مثال اگر پایان ساعت کاری یک مجموعه، ساعت 18 باشد و کارفرما 15 دقیق تعجیل مجاز در نظر گرفته باشد به این معنا است که کارمندان میتوانند یک ربع زودتر و ساعت 17:45 محل کار را ترک کنند.

تعجیل غیر مجاز چیست؟

تعجیل غیر مجاز در مقابل تعجیل مجاز است و به این معنا است که کارمندان مجموعه را زودتر از پایان ساعت کاری و تعجیل مجاز مجموعه ترک کنند. به طور مثال اگر تعجیل مجاز مجموعه که ای که ساعت 18 تعطیل میشود یک ربع باشد اما شخصی ساعت 17:30 مجموعه را ترک کند، نیم ساعت تعجیل غیر مجاز برای او ثبت خواهد شد که مشمول کسری کار است.

 

با استفاده از دو روش نرم افزار و دستگاه حضور و غیاب فینتو میتوانید ورود و خروج پرسنل را کنترل کنید، تاخیر و تعجیل مجاز مجموعه را تعیین و کسری کار و میزان کارکرد پرسنل را گزارش گیری کنید. فینتو همچنین امکان چاپ فیش حقوقی، تعریف انواع عوامل دلخواه و اضافات و کسورات و تهیه دیسکت بیمه و مالیات را در نرم افزار حضور و غیاب پیش بینی کرده است. علاوه بر نرم افزار حضور و غیاب، میتوانید از دستگاه حضور غیاب فینتو نیز برای کنترل تردد پرسنل استفاده کنید. برای 30 روز استفاده رایگان از نرم حضور و غیاب فینتو و همچنین کسب اطلاعات بیشتر از دستگاه حضور و غیاب فینتو بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نرم افزار حضور و غیاب

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا