پیمان دسته جمعی کار چیست؟ راهنمای قوانین کار

پیمان دسته جمعی

پیمان دسته جمعی کار یا قرار دسته جمعی از جمله مواردی است که با هدف بهبود ارتباط میان کارگر و کارفرما ایجاد شده اما هر دو طرف به دلیل عدم اطلاع از قوانین و ضوابط آن کمتر به آن توجه میکنند. امروز و در این آموزش از فینتو باهم به توضیح صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره پیمان دسته جمعی بدانید میپردازیم پس تا انتها همراه فینتو باشید.

 

 

پیمان دسته جمعی کار چیست

پیمان دسته جمعی کار که به آن قرار دسته جمعی هم گفته میشود یک پیمان کتبی است که در سال 1369 به منظور تعیین شرایط کار میان کارگر و کارفرما به قانون کار اضافه شد.. موضوع قراردادهای پیمان دسته جمعی عموما مواردی مانند بهبود وضعیت رفاهی کارگران، بازنشستگی، امنیت شغلی، شرایط بیمه بیکاری، شرایط ماموریت و اضافه کاری و هرگونه موارد دیگری که تضمین کننده مقررات و ضوابط میان کارگران و کارفرما باشد است.

 

 

قرار دسته جمعی میان چه کسانی بسته میشود؟

مطابق با ماده 140 قانون کار، پیمان دسته جمعی میان افراد زیر بسته میشود

  • شورا یا نماینده صنفی یا نماینده کارگری از طرف کارگران و یک یا چند کارفرما یا نماینده قانونی آن ها از طرف کارفرمایان
  • کانون یا کانون عالی کارگری و کانون های کارفرمایی

 

 بیشتر بخوانید: قانون ترک کار 1403 – راهنمای قوانین جدید

 

قوانین پیمان دسته جمعی

در قانون کار برای منعقد شدن پیمان دسته جمعی شرایط و قوانین در نظر گرفته شده است. این قوانین باید به تایید وزارت کار و امور اجتماعی نیز برسند و نتیجه آن از طرف وزارت خانه طی مدت زمان 30 روز به طرفین قرارداد اعلام شود. این قوانین عبارت هستند از:

  • مزایایی که در متن این توافق در نظر گرفته میشود نباید کمتر از قانون کار باشد. این بدان معنا است که در صورتی که مزایا یا توافقات صورت گرفته در پیمان، کمتر از قانون کار باشد از لحاظ قانونی فاقد اعتبار است و کارگر نیز در آینده میتواند بابت پایمال شدن حقوق خود از کارفرما شکایت کند
  • با قوانین جاری کشور و مصوبات قانونی در تعارض نباشد
  • پیمان منعقد شده به تایید وزارت کار و امور اجتماعی برسد تا دو مورد بالا توسط وزارت خانه تایید شود.

 

تغییر مفاد پیمان دسته جمعی

مهم است بدانید که هیچ کدام از طرفین قرارداد (کارگر و کارفرما) نمیتواند به تنهایی و یک طرفه مفاد پیمان را تغییر بدهد و هر گونه تغییری مشروط به توافق دو طرف است.

 

اختلاف در قراردادهای پیمان دسته جمعی

در صورتی که در قرار دست جمعی اختلافی اتفاق بیفتد، وظیفه رسیدگی به آن برعهده هیئت تشخیص است. اگر بروز اختلاف در قرارداد پیمان دسته جمعی منجر به تعطیلی کارگاه با وجود حضور کارگاه و کارفرما بشود (اعتصاب) و یا موجب کاهش تولید کارگاه بشود، هیئت حل اختلاف وظیفه دارد که ظرف سه روز به اختلاف پیش آمده رسیدگی کند و نتیجه را به هر دو طرف اعلام کند. در صورتی که هر یک از طرفین نتیجه را نپذیرد، هیئت اختلاف پرونده را به وزارت کار ارجاع میدهد. در صورت تشخیص هیئت وزیران تا هنگامی که اختلاف پیش آمده

 

تاثیر تغییر کارفرما بر قرارداد پیمان دسته جمعی

در قراردادهای پیمان دسته جمعی فوت یا تغییر کارفرمای اصلی تغییری در پیمان ایجاد نمیکند و کارفرمای جدید مسئول اجرای تعهدات و پایبندی به مفاد پیمانی است که با کارفرمای قبلی بسته شده است. در واقع کارفرمای جدید، قائم مقام کارفرمای قبلی است.

 

 بیشتر بخوانید: قرارداد کار موقت چیست؟ راهنمای صفر تا صد

 

قراردادهای انفرادی در مقابل قراردادهای جمعی

در صورتی که قبل یا بعد از انعقاد پیمان دسته جمعی کارفرما و کارگر قرارداد فردی داشته باشد که منافع مشترکی با قرارداد جمعی دارد، مبنای قانون و محاسبه مزایا پیمان جمعی است مگر اینکه قرارداد انفرادی مزایای بیشتری به کارگر ارائه دهد.

 

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید حقوق، مزایا و کسورات پرسنل را ثبت کنید و فیش حقوقی تهیه کنید. پرسنل نیز امکان چاپ و مشاهده فیش حقوقی خود را خواهند داشت. از دیگر امکانات نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو تعریف انواع عوامل دلخواه، اضافات و کسورات، تعریف وام و تهیه دیسکت بیمه و مالیات است. فینتو 30 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار فینتو را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، کار خود را با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا