نکات مهم در مصاحبه کاری – کاربردی و جامع

نکات مصاحبه کاری

مصاحبه کاری برای همه ما معمولا دلهره آور است و گاهی اوقات درباره اینکه لازم است چه واکنشی در جلسه های مصاحبه داشته باشیم تردید داریم. پس امروز با ما همراه باشید تا با هم نکات مهم و ظریفی برای انجام یک مصاحبه کاری موفق را یاد بگیریم. نکاتی که قرار نیست تکراری و بدون کاربرد باشند.

 

نکات مهم در مصاحبه کاری

همه ما حداقل برای یک بار هم که شده در یک جلسه مصاحبه کاری شرکت کرده ایم پس هم من و هم شما میدانیم که این جلسه ها عموما با کمی دلهره و تردید همراه است. امروز قرار است درباره نکات مهمی که انجام آن ها در موفقیت مصاحبه کاری تاثیر گذار است حرف بزنیم. این 10 نکته که بر اساس جدیدترین تحقیقات آماده شده اند و توسط نشریه های معتبری مانند indeed منتشر شده اند بپردازیم.

 

نکات مهم مصاحبه کاری

 

 

  • به موقع در جلسه حاضر شوید

این جمله شاید تکراری باشد و بارها آن را شنیده باشید اما باور میکنید اگر بگویم که تقریبا 60% از افرادی که برای مصاحبه به یک شخص یا شرکت مراجعه میکنند، اغلب به دلیل تاخیر و دیر رسیدن در همان وهله اول نظر منفی شخص یا تیم مصاحبه کننده را دریافت میکنند؟ تاخیر شما در جلسه مصاحبه، تصویر یک آدم نا منظم و غیرحرفه ای را به طرف مقابل ارائه میدهد. این تصویر با رزومه خوب یا مذاکره موفق هم تغییر نخواهد کرد. پس به موقع در جلسه مصاحبه حاضر باشید. در واقع بهتر است ده دقیقه قبل از شروع مصاحبه آن جا باشید. به این ترتیب شما نظم و دیسیپلین خود را قبل از شروع به طرف مقابل نشان خواهید داد.

 

 

  • پاسخ ها را به تجربه ها ربط دهید

در پاسخ به سوال های فرد مقابل، جواب های خود را به تجربه های گذشته وصل کنید. انجام این کار به طور غیر مستقیم مهارت شما و همچنین سابقه کاری شما را در ذهن طرف مقابل تثبیت میکند. فقط لطفا اغراق نکنید J  به عنوان مثلا نمونه ها یا موقعیت های مشابه یا مرتبطی که قبلا در آن ها قرار گرفته اید را کوتاه و خلاصه توضیح دهید. فرض کنید درباره چالش های کسب و کار به شما توضیح داده اند، عالی است اگر برای آن ها تعریف کنید که در شغل قبلی خوب با چالشی که به وجود آماده بوده است چگونه برخورد کرده اید.

بیشتر بخوانید: آموزش محاسبه اضافه کاری + قوانین اضافه کاری

 

 

  • سوالات فکر شده و مرتبط بپرسید

بسیاری از افراد خودشان را صرفا برای پاسخ به سوالات آماده میکنند. اگر میخواهید یک قدم جلو تر از دیگران باشید، شما هم سوالات فکر شده و مرتبط با آن کسب و کار بپرسید. این کار شما را پر اعتماد به نفس تر و باهوش تر جلوه میدهد. از سوال پرسیدن در جلسه های کاری نترسید.

 

  • درباره شرکت یا کسب و کار تحقیق کنید

خیلی خیلی کمک کننده است که قبل از ورود به جلسه مصاحبه درباره آن کسب و کار اطلاعات هرچند مختصری داشته باشید. به لطف گوگل شما همین حالا فقط چند ثانیه تا شناختن شرکتی که قصد مصاحبه کاری با آن را دارید فاصله دارید. داشتن اطلاعات درباره رویکردها و زمینه های کاری شرکت باعث میشود که بتوانید به سوالات طرف مقابل، جواب های هوشمندانه تر و نزدیک با اهداف کسب و کار بدهید.

 

  • از داده ها و اطلاعات قابل اندازه گیری استفاده کنید

یک نکته مهم دیگر این است که در معرفی خود و توضیحات سابقه کاری خود، از داده های قابل اندازی گیری استفاده کنید. میدانید منظورم چیست؟ مثلا  به جای اینکه بگویید من فروش شرکت قبلی را افزایش دادم، بگویید در مدت مثلا سه ماه، فروش را 20% افزایش دادم. استفاده از داده های قابل اندازه گیری، صحبت های شما را مهم تر و شما را آدم دقیق تری نشان میدهد. یادتان باشد که گوش شخص مصاحبه کننده پر از صدای کسانی است که گفته اند : من در شغل قبلی فلان کار را کردم، بدون آمار و دقت.

 

  • به زبان بدن فرد مصاحبه کننده توجه کنید

یکی دیگر از نکات مصاحبه کاری این است که سعی کنید که هنگام پاسخ دادن، به زبان بدن فرد مقابل توجه کنید. زبان بدن او میتواند در مسیر گفت و گو به شما کمک کند. به عنوان مثال اگر شخص ارتباط چشمی طولانی با شما برقرار میکند، سرش را به نشانه تایید تکان میدهد یا لبخند میزند به این معنا است که خوب است صحبت های خود را در همان مسیر ادامه دهید.

 

  • پای تلفن درباره رقم حقوق صحبت نکنید

یکی از اشتباهات رایج این است که وقتی رزومه افراد تایید میشود و برای دعوت به مصاحبه با آن ها تماس گرفته میشود، قبل از هر سوالی درباره رقم حقوق و دستمزد سوال میکنند. درست است که هدف ما از همکاری با هر مجموعه ای کسب درآمد خوب است اما جای این سوال در تماس تلفنی دعوت به مصاحبه نیست. اجازه بدهید این سوال در میانه های جلسه حضوری مصاحبه مطرح شود. در زمانی که مطمئن هستید شما توانایی های خود را به خوبی معرفی کرده اید. وقتی که این سوال را در تماس تلفنی دعوت به مصاحبه مطرح میکنید، طرف مقابل شما را بیش از اندازه مادی و غیرحرفه ای تلقی میکند. این موضوع یکی از مهم ترین نکات مصاحبه های کاری است که خیلی ها به آن توجه نمیکنند.

 

 بیشتر بخوانید: انواع مرخصی 1403 + آموزش محاسبه

  • روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

میدانم که در فرهنگ ما تواضع و فروتنی یک ویژگی شایسته است اما لطفا به من اعتماد کنید که بسیاری از مواقع فروتنی اشتباه میتواند باعث شود که جوری که لایق آن هستید به شما توجه نشود. و یک موقعیت خوب را به سادگی از دست بدهید. اگر ویژگی مثبتی در خود میبینید حتما روی آن ها تمرکز کنید و درمورد آن ها حرف بزنید. اجازه بدهید اعتماد به نفس و توانایی های فردی شما دیده شود. فقط اغراق نکنید. باشه؟

 

  • خوب گوش دهید و یک شنونده فعال باشید

اشتباه اغلب ما این است که اغلب مواقع درست به صحبت های طرف مقابل گوش نمیدهیم بلکه همزمان دنبال فرصتی هستسم که یک جواب سریع به طرف مقابل تحویل دهیم. در تمام جلسات طول عمرتان (نه فقط جلسه مصاحبه) یک شنونده فعال و خوب باشید. با دقت به طرف مقابل گوش دهید، حرف او را قطع نکنید و منتظر نباشید تا جایی از حرف هایش به محض مکث کردن او، شما رشته کلام را در دست بگیرید. اجازه بدهید تا طرف مقابل به طور کامل صحبت هایش را تمام کند و با توجه به او گوش کنید و سپس جواب خود را آغاز کنید.

 

  • قدرت حل مسئله خود را تقویت کنید

خیلی از مواقع در جلسه های کاری، شخص مصاحبه کننده از چالش های شرکت در حوزه ای که شما قرار است در آن مشغول به کار بشوید صحبت میکند. اگر قدرت حل مسئله داشته باشید در این مواقع با پرسیدن سوال های مرتبط با چالش های کسب و کار و ارائه راه حل های مفید و کوتاه میتوانید به سادگی نشان دهید که چقدر در زمینه فعالیت خود متخصص هستید و با ایجاد یک گفت و گوی فعال، احساس خوبی در طرف مقابل ایجاد کنید.

نکاتی که در بالا مطرح کردیم همگی کاربردی هستند و توصیه های غیر عملی نیستند. اگر تجربه استفاده از این نکات در جلسه های مصاحبه را داشتی برای ما کامنت بذار تا داستان تجربه همدیگر را بشنویم. در نهایت هیچ چیز ارزشمند تر از شنیدن تجربه های آدم ها نیست.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا