آموزش ارسال صورت معاملات فصلی و ارسال مستندات لازم

طبق ماده 169 قانون مالیات در ارتباط با صورت حسابداری معاملات فصلی است و قانون گذار می بایست در این ماده قانونی خیلی شفاف و واضح صورت معاملات و مالیات مربوط به آن ها را تفسیر نماید. به تعبیری دیگر می توان گفت که سازمان امور مالیاتی برای رعایت نمودن حال مودیان و افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند، این ماده را بنا نموده است. در این ماده طبق صورت حسابداری معاملات فصلی به سه نکته اساسی اشاره شده است که به قرار زیر است:

  • همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که به خرید و فروش محصولات خویش مبادرت می ورزند، می بایست صورت آن را حداکثر یک ماه پس از رخ دادن معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. برای اجرای این فرآیند از طرق مختلف می توان این مهم را انجام داد ولی آنچه که بسیار مهم و حیاتی است، ارسال به موقع این مدارک و مستندات می باشد که مشتمل بر جریمه دیرکرد یا تأخیر مدارک نشوند.
  • معاملات کوچک که مبلغ آن ها تا 10 درصد حد نصاب تعیین گشته است، نیازی به ارسال ماهانه مستندات خود ندارند؛ لذا مودیان می توانند لیست فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال نمایند پس بنابراین معاملات کوچک روی هم رفته بعد از سه ماه ارسال می گردد.
  • برای ارسال صورت حسابداری معاملات فصلی حتما می بایست کارت اقتصادی خود را دریافت نمایید. چرا که ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی می بایست حتما به همراه این کد اقتصادی قید شده روی کارت صورت پذیرد تا در نهایت مورد پذیرش واقع گردد. بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ گونه مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی مورد پذیرش واقع نمی گردد.

پس برای انجام و ارسال صورت حسابداری معاملات فصلی همواره می بایست این سه نکات را رعایت نمود. در زیر به برخی سوالات دیگر در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

تاریخ ارسال صورت معاملات فصلی

در صورتی که در تاریخ مقرر شده برای ارسال صورت حسابداری معاملات فصلی کد اقتصادی آماده نشد، مودی می بایست مدارک را با مشخصات شخصی خود در مهلت تعیین شده ارسال نماید. چرا که عدم ارسال صورت حسابداری معاملات فصلی تابع جرایمی خواهد بود. این جریمه شامل 10 درصد مبلغ معامله انجام شده خواهد بود و حتی یک درصد هم مشمول جریمه معامله ای می گردد که دیر اقدام به ارسال مدارک خود نموده است.

چگونگی ارسال صورت معاملات فصلی

برای اینکه بتوان صورت حسابداری معاملات فصلی را فرستاد، ابتدا لازم می آید که به پورتال سازمان امور مالیاتی مراجعه نموده و پس از پشت سر گذاشتن مراحل ذکر شده و ارسال مدارک تعیین شده در این سایت، نسبت به ثبت اطلاعات خود مبادرت ورزید.

آشنایی با سامانه معاملات فصلی مالیاتی

برای ارسال معاملات فصلی می توان از سامانه الکترونیکی صورت معاملات فصلی مشمولان مالیاتی به راحتی اقدام به ارسال مدارک خود در بازه زمانی مشخص نمود تا مشمول جرایم نشد. طبق دستورالعمل های خرید و فروش و معاملات ها و انواع قراردادها و پرداختی ها و دریافتی های قراردادی و غیر قراردادی همگی مشمول مالیات می باشند و می بایست با ورود به این سامانه مشخصات خود را ثبت نمایند.
آدرس سایت و مشخصات شخصی در این تصویر زیر به خوبی نمایان است و می توان تنها با مراجعه به این آدرس الکترونیکی نسبت به ارسال مستندات خود طی بازه زمانی مشخص اقدام کرد. ضمن اینکه حداکثر مهلت تعیین شده سه ماه الی 5 ماه مشخص شده است و می بایست هر چه زودتر نسبت به ارسال مدارک خود به این سامانه اقدام کرد تا مشمول جرایم امور مالیاتی نشد.

حسابداری معاملات فصلی
حسابداری معاملات فصلی

بخش های مهم در ثبت صورت حسابداری معاملات فصلی

برای ثبت فرآیند صورت حسابداری  معاملات فصلی می بایست به بخش های مهمی دست یابید که به شرح زیر می باشند:

  • ثبت گزارش خرید
  • ثبت گزارش فروش
  • ثبت گزارش پرداخت قرارداد
  • ثبت گزارش امتناع

حتما بخوانید: کدینگ در حسابداری و مراحل آن

در این بین اگر خواستار ثبت گزارش خرید هستید، می بایست روی این گزینه کلیک نمایید که پس از آن تصویر زیر را مشاهده خواهید نمود:

حسابداری معاملات فصلی
حسابداری معاملات فصلی

پس از به نمایش در آوردن این تصویر و اطلاعات درج شده در آن با وارد ساختن دکمه (ایجاد) می توانید عملیات خود را صورت بخشید تا وارد مرحله بعدی گردید که به قرار زیر است:

حسابداری معاملات فصلی
حسابداری معاملات فصلی

کلیه اطلاعاتی که با رنگ قرمز نشان داده شده است را باید با دقت نظر بالایی صورت بخشید. به این ترتیب تک تک مراحل را به ترتیب انجام داده تا گزارش خرید خود را در نهایت به ثبت برسانید . پس از ثبت گزارش می توانید جزئیات خرید خود را با مراجعه به پورتال شخصی خود در سامانه معاملات فصلی مشاهده نمایید که در تصویر زیر به نمایش درآمده است:

حسابداری معاملات فصلی
حسابداری معاملات فصلی

در راستای ایجاد نمودن جزئیات خرید می بایست روی دکمه (ایجاد) کلیک نموده تا تصویر زیر به نمایش درآید:

حسابداری معاملات فصلی
حسابداری معاملات فصلی

تمامی این اطلاعات باید پر شود. ولی نکته ای که در این زمینه می بایست بدان یادآور گشت این مسئله است که اگر معاملات ثبت شده در این قسمت کمتر از 10 درصد از مبلغ حد نصاب یعنی (۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال ) باشد، باید گزینه ای که با دایره سبز رنگ در تصویر بالا نمایش داده شده است را تیک بزنید.
تمامی مراحل مربوط به ثبت گزارش خرید و فروش و سایر گزارشات را می بایستی طبق ترتیب خود با پر کردن فرم های مربوطه صورت بدهید تا در نهایت بتوانید صورت حسابداری معاملات فصلی خود را در سامانه در طول دوره زمانی مشخص شده به این سامانه ارسال نمایید و آن را به ثبت نهایی برسانید تا هیچ گونه جریمه  مالیاتی شامل حال شما نگردد.

نمونه فرم گزارش معاملاتی

برای آنکه با نمونه فرم گزارش معاملاتی بیشتر آشنا شوید، در زیر به ارائه دو نمونه از فرم گزارش معاملاتی پرداخته ایم که پس از طی نمودن مراحل مربوطه در حسابداری معاملات فصلی در سامانه مذکور توانسته اند پس از طی نمودن مراحل مربوط به ارسال مدارک و مستندات خود مبنی بر خرید و فروش و… مدارک معاملات خویش را در سامانه به ثبت برسانند:

فرم گزارش معاملاتی
فرم گزارش معاملاتی

تصویری که در بالا مشاهده می کنید، نمونه ای از صدور دریافت یا پرداخت قرارداد می باشد که به عنوان نمونه ای از صورت معاملاتی فصلی برای آشنایی بیشتر با فرم گزارش معاملاتی برای شما در اینجا درج شده است.

فرم گزارش معاملاتی
فرم گزارش معاملاتی

تصویر بالا نیز یک نمونه دیگری برای فرم گزارش معاملاتی است که می بایست این فرم صورت  حسابداری معاملات فصلی منوط به پرداخت یا دریافت قراردادها را به خوبی پر نمود.
بنابراین در اینجا با صورت حسابداری معاملات فصلی آشنا شدیم و برای آنکه بهتر مطالب مربوطه در ذهن جای گیرد، با ارسال دو تصویر به عنوان نمونه کار شما را با حسابداری صورت حسابداری معاملات فصلی بیشتر آشنا کردیم. بنابراین توصیه می گردد که همواره پس از خرید و فروش و… کلیه معاملات خود را که از حد مجاز فراتر رفته اند، به صورت دقیق  و منضبط در سایت یا سامانه الکترونیکی ارسال صورت معاملات مودیان مالیاتی با وارد کردن تمامی شواهد و مستندات لازم و مشخصات شخصی خود طی مراحل مشخص تک به تک انجام داده تا با انجام دادن این کار در بازه زمانی مشخص که از پیش تعیین شده است، هیچ گونه هزینه ای مبنی بر جریمه دیرکرد یا تأخیر در ارسال مدارک و شواهد خود به این سامانه پرداخت نکنید. البته اگر هزینه معامله از حد مجاز پایین تر باشد و یک معامله کوچک محسوب شود، می توان این بازه زمانی را به 3 الی 5 ماه نیز افزایش داد و زمان بیشتری برای ارسال مدارک در اختیار داشت.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا