مالی شرکتی چیست؟

مالی شرکتی

تصمیمات مالی آندسته از تصمیمات است که مستلزم استفاده از پول باشد.در دنیای کسب و کارها هر تصمیمی دارای پیامد های مالی است، پس می توان گفت تمام فعالیت های یک شرکت در حوزه مالی قرار می گیرد.بنابراین لازم است مدیریت مالی در شرکتها را به خوبی شناخت و بررسی کرد.
در این پست قصد داریم مدیریت مالی را در سازمان ها بررسی کنیم.اگر کمی با این علم آشنا شوید، متوجه خواهید شد که مالی شرکتی قلب هر کسب و کاری است.برای اینکه دریابیم مدیریت مالی در سازمان ها به چه شکل است لازم است ابتدا تعاریفی ارائه دهیم.با ما همراه باشید.

مدیریت مالی:

مدیریت مالی به معنای برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های مالی است.

شرکت، واحد تجاری(موسسه):

یک باور رایج اما نادرست در باره مالی شرکتی وجود دارد.تصور می شود که این علم فقط مورد استفاده شرکتهای سهامی عام است.در صورتی که هر کسب و کاری اعم از کوچک یا بزرگ، تولیدی یا خدماتی، خاص یا عام  به این علم نیاز داشته و از آن استفاده میکنند.زیرا همه ی اینها واحد تجاری  محسوب می شوند و مالی شرکتی برای همه موسسات کاربرد دارد.از نظر مالی شرکتی یک سوپر مارکت و شرکت بزرگی چون مایکروسافت هردو یک واحد تجاری(موسسه) می باشند.
از طرف دیگر اصول اساسی مدیریت مالی تقریبا برای همه ی کسب و کارها یکسان است و ربطی به اندازه، عملکرد و سایر پارامتر ها ندارد.به طور مثال همه ی کسب و کارها باید منابع خود را بطور بهینه سرمایه گذاری کنند، نوع و ترکیب مناسب سرمایه گذاری های خود را تعیین کنند و زمانیکه فرصتی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، بایستی وجوه مازاد را به مالکان برگردانند.

دارایی:

در علم حسابداری دارایی ها به دو دسته ثابت و جاری تقسیم می شوند.دارایی های ثابت دارایی هایی با عمر طولانی می باشند؛مانند زمین و ساختمان.دارایی های جاری دارایی هایی با عمر یک و کمتر از یک سال می باشند.
در مدیریت مالی شرکت ها بر مبنای اهداف مالی، طبقه بندی متفاوتی وجود دارد. ابتدا نگاهی به ترازنامه مالی شرکتی می اندازیم سپس اجزای ترازنامه را از منظر مالی شرح می دهیم.
ترازنامه در مالی

دارایی های بالفعل:

دارایی هایی هستند که اکنون موجودند، سرمایه گذاری های موجود بر آنها شکل گرفته و مولد جریان نقد شرکت هستند.شامل

  • دارایی های ثابت
  • دارایی های جاری

دارایی های بالقوه:

دارایی هایی هستند که انتظار می رود واحد تجاری در آینده برآنها سرمایه گذاری کند. تا به دارایی بالفعل تبدیل گردند.یعنی ارزش مورد انتظاری هستند که از سرمایه گذاری های آتی بدست خواهد آمد.جالب است بدانید شرکت های با رشد بالا بخش عمده ای از ارزش خود را مدیون این نوع سرمایه گذاری ها هستند.
 

تامین مالی دارایی های بالقوه:

برای تامین مالی این دارایی ها دو راه وجود دارد

  • تامین مالی به وسیله صاحبان سرمایه
  • تامین مالی به وسیله بدهی یعنی استقراض از نهادهای مالی به پشتوانه صاحبان سرمایه(پشتوانه جهت پرداخت اصل و فرع مبلغ بدهی در سررسید مشخص)

بدهی:

مقدار ثابتی(اصل و فرع بدهی)که شرکت باید به کسی که از او استقراض کرده است پرداخت کند..بدهی سرسید مشخصی دارد، کاهنده مالیات است و مدیریت در آن یا نقشی ایفا نمی کند یا نقش کمی دارد.

حقوق مالکانه:

ادعای باقی مانده مالکان(صاحبان سهام)است.یعنی مقدار وجهی که پس از پرداخت بدهی باقی می ماند متعلق به مالکان است.سرسید نامحدود دارد، مالیات به آن تعلق می گیرد و مدیریت نقش پررنگی در آن دارد.
 
اکنون که تا حدودی با مفاهیم بنیادی آشنا شدید.بیایید تا با اصول مالی شرکتی آشنا شویم.

مالی شرکتی در کل بر سه اصل استوار است:

اصول مالی شرکتی

اصل سرمایه گذاری:

اصل سرمایه گذاری بیانگر این نکته است که در دارایی ها و پروژه هایی سرمایه گذاری کنید که بازده آنها بیشتر از حداقل نرخ بازده قابل قبول باشد.حداقل نرخ بازده قابل قبول همان مبلغ هزینه سرمایه گذاری است.یعنی برای آنکه پروژه ای سودآور باشد،بازده آن بایستی از هزینه سرمایه گذاری در آن بیشتر باشد.
اما چگونه باید هزینه سرمایه گذاری ای که هنوز انجام نشده است را محاسبه و با بازده آن مقایسه کرد؟
باید بگویم که این کار از طریق پیشبینی و برآورد انجام می شود.برآورد اصلا کار ساده ای نیست.معیارهایی برای این منظور وجود دارد، از جمله اینکه برای پروژه های ریسکی تر بایستی حداقل نرخ بازده قابل قبول بیشتر در نظر گرفته شود.همچنین این نرخ باید منعکس کننده ترکیب تامین مالی استفاده شده(بدهی و حقوق صاحبان سهام)باشد.بازده مورد انتظار پروژه نیز باید بر مبنای جریان های نقدی که ایجاد شده اند،تخمین زده شود.همچنین در برآورد حداقل نرخ بازده قابل قبول و نرخ بازده مورد انتظار باید آثار منفی و مثبت پروژه ها نیز در نظر گرفته شوند.

اصل تامین مالی:

هر واحد تجاری صرف نظر از اندازه و پیچیدگی های خاص خود، با استفاده از ترکیبی از بدهی و حقوق صاحبان سهام تامین مالی می کند.اصل تامین مالی یعنی بهترین ترکیب بدهی و حقوق صاحبان سهام جهت تامین مالی به صورتی که ارزش سرمایه گذاری های انجام شده حداکثر گردد.

اصل تقسیم سود:

اصل تقسیم سود بیانگر این است که اگر مدیر، سرمایه گذاری ای پیدا نکند که در آن بازده مورد انتظار پروژه بیشتر از هزینه انجام پروژه باشد،در این صورت باید وجوه نقد را به سرمایه گذاران بازگرداند.در مورد شرکت های سهامی عام این وجوه به صورت سود تقسیمی یا بازخرید سهام شرکت،(به انتخاب و ترجیح سهامداران) به سهامداران بازگردانده می شود.
 

هدف مالی شرکتی:

هدف مالی شرکتی حداکثر کردن ارزش واحد تجاری است (حداکثر کردن ثروت سهامدار).بنابراین هر تصمیمی(سرمایه گذاری،تامین مالی،تقسیم سود) که باعث افزایش ارزش شرکت شود از نظر علم مالی شرکتی،خوب و هر تصمیمی که موجب کاهش ارزش شرکت شود از نظر این علم، تصمیم نادرستی است و نباید آنرا اجرایی کرد.

قضیه های بنیادین:

چند قضیه در مالی شرکت برقرار است که بنیادین است و آگاهی از آنها لازم است.

  1. مالی شرکتی از ثبات درونی برخوردار است:این ثبات درونی از چند اصل زیربنایی برخواسته است:
  • هر ریسکی پاداشی دارد
  • جریان های نقدی مهمتر از سود حسابداری است
  • بازار ها به سادگی فریب نمی خورند
  • شرکت هر تصمیمی بگیرد بر ارزش آن تاثیر میگذارد
  1. باید آنرا به عنوان یک کل و یکپارچه در نظر بگیریم:

این علم را نباید مجموعه ای از تصمیمات در نظر گرفت؛ زیرا این تصمیمات بر هم اثر گذارند و مانند یک مجموعه عمل می کنند.به ندرت پیش می آید که تصمیمات ذکر شده مستقل عمل کنند.مثلا اگر شرکتی سرمایه گذاری نامناسبی انجام دهد، ممکن است با مشکلات تقسیم سود (ناشی از کمبود وجه نقد) و مشکلات تامین مالی( ناشی از کاهش سود و ناتوانی در پرداخت بهره ) مواجه شود.

  1. برای همه با اهمیت و حیاتی است:

هر تصمیمی که در یک شرکت گرفته می شود دارای جنبه مالی است.به طور مثال مدیران منابع انسانی و مدیران فناوری اطلاعات، هر روزه تصمیماتی بر پایه مالی شرکتی می گیرند. بنابراین، شناخت و درک آن می تواند به آن ها کمک کند تا درستتر تصمیم بگیرند.

  1. مالی شرکتی علم جذابی است:

اغلب مردم تا اسمی از مالی شرکتی به میان می آید ارقام، صورت های مالی و تجزیه وتحلیل های خشک به ذهنشان می رسد. اگرچه تمرکز مالی شرکتی بر اعداد و ارقام می باشد، اما این علم با تفکر خلاقانه برای حل مشکلات مالی که شرکت ها با آن مواجهند، تلاش می کند و اهمیت ویژه ای دارد.به همین دلیل برای مدیران شرکت ها علم جذابی است.

  1. بهترین راه یادگیری مالی شرکتی،استفاده از مدل ها و نظریات آن در رابطه با مسائل موجود در دنیای واقعی می باشد.

 

مالی شرکتی در دنیای واقعی:

همان طور که در مثال های زیر خواهید دید علم مدیریت مالی شرکت ها اگرچه رسما وجود نداشته، اما مدیران شرکت های بزرگ سال ها قبل از به رسمیت شناخته شدن این علم از آن بهره جسته اند، در عرصه رقابت پابرجا مانده اند و همچنان موفقند.
مثال از مالی شرکتی
 
مالی شرکتی علمی است که همه مدیران، برای تمامی تصمیم های مالی شرکت خود بایستی به آن اتکا کنند؛تا بهترین سرمایه گذاری ها را انجام دهند و در صورتی که فرصتی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، به دام اشتباه نیفتند و سهامداران خود را ناامید نکنند.
امور مالی و حسابداری شرکت خود را به فینتو بسپارید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا