مطلبی برای درک بهتر شوک اقتصادی کرونا ویروس

مطلبی برای درک بهتر شوک اقتصادی کرونا ویروس

چرا شوک اقتصادی کرونا ویروس بسیار اهمیت دارد و آینده بعد از کرونا به شکل است؟ همزمان با ادامه کرونا ویروس در جهان ، دولتها به منظور ریشه کن کردن این ویروس ، به اقدامات اثبات شده بهداشت عمومی ، مانند فاصله گذاری اجتماعی ، روی آورده اند. با این وجود ، انجام این کار جریان کار مردم را متوقف کرده است ، اقتصاد را متوقف کرده است و موجب رکود اقتصاد جهانی شده است. اکنون عفونت اقتصادی به همان سرعت در حال گسترش است که خود بیماری در حال گسترش است. اکنون در طول مسیر بیماری ، هزینه های اقتصادی بسیار بیشتر است و پیش بینی مسیر پیش رو تقریبا غیرممکن شده است ، زیرا ابعاد مختلف بحران بی سابقه و ناشناخته است.
با این حال سوالات زیادی در این موضوع ناشناخته پیش رو است .آیا اقتصادها قادر خواهند بود به سطح قبل از شوک و نرخ رشد خود بازگردند و تا چه زمان تاثیرات بحران اقتصادی کرونا ویروس وجود دارد.

چشم انداز تاریک تر ، دید کمتر

سیاست های گوناگونی برای مقابله با این بیماری انجام شد وی به دلیل اینکه موقعیت کنونی بسیار تاریک و گنگ است اشتباهات بسیاری صورت گرفت. فاصله گذاری اجتماعی که تنها راه شناخته شده در دنیا برای این موضوع در اکثر کشورها انجام شد پنجره ای کوچک است که با ادامه آن اقتصاد را خفه می کند .
حتی کشورهایی مانند چین و سنگاپور که بسیار خوب عمل کردند و کرونا را بسیار خوب مهار کردند نیز  هنوز در معرض خطر هستند. در واقع ، ما شاهد تجدید حیات ویروس در سنگاپور و هنگ کنگ هستیم.
در حال حاضر پیش بینی ها در اینجا کمکی نمی کنند. به عنوان مثال ، برآورد برای مطالبات اولیه بیکاری در ایالات متحده در این هفته حدود 1.6 میلیون نفر بود ، اما این رقم به 3.28 میلیون نفر رسید.
پیش بینی ها در این شریط به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و ممکن است مشکوک به نظر برسند ، زیرا جنبه های بسیار ناآشنا وجود دارد:

  • خصوصیات ویروس کاملاً درک نشده است و می تواند تغییر کند.
  • نقش بیماران بدون علامت هنوز ناقص درک شده است از این رو نرخ واقعی عفونت و مصونیت نامشخص است ، به ویژه در مواردی که آزمایش محدود باشد.
  • پاسخ های سیاسی خوب نیست و اغلب به تأخیر می افتد و دارای خطا هستند.
  • واکنش شرکت ها و خانواده ها نامشخص است.

شاید تنها یقین این باشد که هرگونه تلاش برای پیش بینی قطعی شکست خواهد خورد. با این حال ، بررسی سناریوهای مختلف هنوز هم در این محیط با دید محدود ارزش خود را دارد.

بررسی شکل شوک

شوک بی سابقه Covid-19
مفهوم شوک اقتصادی کرونا ویروس دودویی و بی پرده است. شوک بی سابقه Covid-19 در حال حاضر استرس را در بازارهای سرمایه ایجاد کرده و واکنش نیرویی بانک های مرکزی را برانگیخته است. اگر مشکلات نقدینگی همچنان ادامه داشته باشد و مشکلات اقتصاد واقعی منجر به پایین آمدن شود ، مشکلات سرمایه ای ایجاد می شود. در حالی که از منظر سیاست ممکن است راه حل ها را بدانیم ، وثیقه و کمکهای بانکی از نظر سیاسی بحث برانگیز است. در صورت بروز بحران مالی ، تشکیل سرمایه ضربه بزرگی به بار خواهد آورد و رکود طولانی مدت را با خسارت به کار و بهره وری نیز به همراه خواهد داشت.
دوران فاصله گذاری اجتماعی می تواند باعث اختلال در تشکیل سرمایه و در نهایت مشارکت نیروی کار و رشد بهره وری شود. برخلاف بحران های مالی ، توقف کامل در ابعادی به این وسعت به طرف عرضه آسیب می رساند قلمرو جدیدی برای سیاست گذاران خواهد بود.
ریسکهای مالی و اقتصادی از دو طریق به هم مرتبط هستند: اول ، یک بحران طولانی کووید 19 می تواند تعداد ورشکستگی های اقتصاد را افزایش دهد ، که این امر مدیریت سیستم مالی را سخت تر می کند.
دوم اینکه هیچ چیز راه حلی برای یخ زدگی اقتصاد در مقیاس بزرگ وجود ندارد. هیچ درمانی خارج از قفسه برای مشکلات نقدینگی کل اقتصادها وجود ندارد.
واضح است كه واكسن فاصله گذاری اجتماعي را كاهش مي دهد و بدين ترتيب اقتصاد جهاني آرام خواهد كرد. اما جدول زمانی ممکن است طولانی باشد.
صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را ۳/۳ درصد اعلام کرده بود اما اخیرا گفته همه‌گیری کرونا پیش‌بینی‌ها را تغییر داده و رشد اقتصادی امسال به کمترین میزان از زمان بحران جهانی ۲۰۰۸ می‌رسد.
بعضی موسسات هم اقدام به پیش بینی رشد اقتصادی جهان و زمان خروج از رکود کرده‌اند؛ یک شرکت مشاوره براساس مدلی رشد اقتصادی جهان را در سال جاری میلادی -۴/۷ درصد و زمان خروج از رکود را فصل سوم سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده است.
بعضی کشورها برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادند. از جمله تزریق پول به اقتصاد ، کاهش نرخ سود بانکی و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده و همچنین کسانی که اتفاقات اخیر منبع درآمدشان را هدف قرار گرفت.
اما با توجه به گستردگی ابعاد خسارات ناشی از شیوع بیماری، مشخص نیست حمایتهای مالی دولتها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و چرخ فعالیت‌های اقتصادی دقیقا از چه زمانی دوباره شروع به حرکت خواهد کرد.
آنچه مشخص است میزان و ابعاد خساراتی که کرونا بر اقتصاد جهان تحمیل کرده ارتباط مستقیم با مدت زمان بحران کنونی دارد.

فینتو:

رابط کاربری آسان و ساده فینتو باعث می شود، همه افراد با هر دانش حسابداری به راحتی امور حسابداری  مربوط به کارگاه خود مانند محاسبه حقوق و دستمزد، تهیه دیسکت های بانک و بیمه و مالیات، امور مالی تنخواه گردان و غیره را انجام داده، در وقت و هزینه خود نیز صرفه جویی نمایند.ثبت نام کرده و یک ماه به طور رایگان از این امکانات لذت ببرید.
نرم افزار تنخواه گردان آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا