حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی

حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی

حقوق و دستمزد کارکنان یکی از انواع هزینه های مهم هر بنگاه تجاری‌ است که مستلزم ارزیابی و کنترل دقیق و تجزیه تحلیل مستمر می باشد که با توجه به ماهیت تجاری هر بنگاهی، محاسبه حقوق و دستمزد میتواند متفاوت و با روش های حسابداری متفاوتی انجام میگیرد.

افزایش تولید باعث کاهش بهای تمام شده هر واحد می شود که این امر باعث می شود که با افزایش نرخ دستمزدها، بنگاه ها بیشتر به سمت استفاده از تجهیزات ماشینی و پیشرفته به منظور تولید بیشتر با ساعت کاری کمتر روند.

تغییرات استفاده از نیروی کار، اغلب تغییرات در روشهای پرداخت دستمزد را شامل می شود و این امر خود موجب تغییراتی در نحوه حسابداری هزینه های دستمزد می گردد.

لذا اهمیت حسابداری صنعتی در چنین بنگاه های تولیدی‌ای که در طی فرآیند تولید در هر مرحله ارزشی به محصول اضافه میشود، نمایان می شود.

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی  بر پایه سه اصل زیر می باشد:

  • کنترل مواد
  • کنترل دستمزد
  • کنترل هزینه سربار

حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یکی از انواع روش های حسابداری است که در اصل وظیفه آن محاسبه بهای تمام شده محصولات است.

از کاربرد‌های مهم این روش، می‌توان به انجام ارزیابی به منظور ساخت کالاها، کاهش هزینه‌ها، کنترل موجودی و تصمیم گیری دقیق در قیمت گذاری کالاها اشاره کرد.

در واقع مهم ترین اصل برای پیشرفت شرکت‌های تولیدی پیش بینی و برآورد هزینه‌های تولید است. این شرکت ها باید از بهای مواد اولیه خود آمار دقیقی داشته باشند تا بتوانند تسلط بیشتری در تعیین قیمت متناسب محصول خود پیدا کنند و سپس با ارزیابی بهای تمام شده مواد اولیه در راستای تولید، تصمیم‌های معقولانه و دقیق تری برای دیگر هزینه ها بگیرند.

محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی:

همان طور که گفتیم حقوق و دستمزد، یکی از هزینه‌های اصلی و مهم هر کسب و کاری است که می‌بایست تمام موارد مهم را از قبل ارزیابی کرد و از طرفی در محاسبه حقوق و دستمزد حسابداران صنعتی، لازم است اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و حقوق کارمندان محاسبه شود.

محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی

انواع حقوق و دستمزد:

حقوق و دستمزد، به‌طورکلی و از نظر ساختار حسابداری صنعتی به دو بخش دستمزد مستقیم و دستمزد غیر مستقیم تقسیم می‌شود.

دستمزد مستقیم:

حقوق و مزایایی است که به کارکنان مستقیم تعلق می‌گیرد و جزئی از بهای کالای در جریان ساخت به شمار می رود.

دستمزد غیر مستقیم:

حقوق و مزایایی است که به پرسنل غیرمستقیم در خط تولید تعلق می‌گیرد و جزئی از سربار ساخت به شمار می‌رود. مانند نگهبان سوله، آشپزخانه کارخانه و … جزئی از سربار ساخت به حساب می‌آید.

سربار ساخت:

کلیه هزینه‌هایی که در طی تولید اتفاق می افتد اما نمی توان آن‌ها را به طور مستقیم رهیابی و مشخص کرد و به اقلامی از تولید یا محصولی خاص اختصاص دارد به عنوان سربار کارخانه شناسایی می‎شوند.

نمونه‌های هزینه سربار: هزینه‌های استهلاک ماشین آلات، مواد غیرمستقیم تولید، حقوق و دستمزد غیرمستقیم، هزینه تعمیرات و … .

مطلب فرمول محاسبه حقوق و دستمزد را نیز مطالعه کنید

محاسبه حقوق و دستمزد پرداختی هر یک از کارکنان

محاسبه‌ی حقوق و دستمزد مدل های مختلفی دارد و می‌تواند از حالت خیلی ساده تا خیلی پیچیده باشد و بستگی به نقش کارکنان و نوع بنگاه دارد.

برای مثال محاسبه‌ی حقوق و دستمزد برای پیمانکاران مستقل ساده و شامل ضرب نرخ دستمزد قراردادی در تعداد ساعات کار انجام شده است.

از سوی دیگر، محاسبه‌ی حقوق و دستمزد برای یک مدیر اجرایی عمدتا با توزیع خودکار به حساب‌های سرمایه‌گذاری، بازپرداخت هزینه‌های کسب‌وکار و پاداش علاوه بر حقوق پایه باشد.

حقوق و دستمزد

جمع بندی:

در این بلاگ سعی شد اهمیت حسابداری صنعتی در بهره وری یک سازمان و همچنین در تولید و تصمیم گیری‌های مدیران سازمان را نمایش دهیم.

محاسبه بهای تمام شده کالا‌ها در هر سازمان تولیدی این امکان را می دهد که تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های دقیق تری در پروسه تولید و واحد‌های تولیدی در اختیار کارفرمایان قرار گیرد.

بهای تمام شده کالا نه تنها میتواند به شکل مستقیم بر روی کالا تولید شده تاثیر بگذارد بلکه بصورت غیر مستقیم نیز از تاثیرات بالایی برخوردار است. همچنین هزینه‌ها را با توجه به ارتباط آنان با تولید و حجم تولید نیز باید مورد بررسی قرار داد.

بنابراین مدیران سازمان‌ها با در نظر گرفتن گزارشاتی که حسابداران در اختیارشان قرار می دهند قادر خواهد بود تا نقاط قوت و ضعف بنگاه خود را بررسی کنند و نسبت به ارتقا سطح کیفی، حجم تولید و همچنین تصمیماتی که منجر به تغییر سود و زیان سازمان و حجم کار واحد‌های تولیدی خود می‌شود، اقدام کنند.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

7 در مورد “حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی”

  1. خیلی بحث زیبایی بود
    با اینکه اصلا کارم حسابداری نیست اما مطلب بسیار دلچسب بود برام
    خیلی زیبا در مورد تاثیر حقوق و دستمزد بر قیمت پایانی صحبت شده

    1. حقوق دستمزد مستقیم.. اجزای بها محصول است و حقوق دستمزد غیر مستقیم میشه سربار

      و موقع محاسبه و ثبت چون جزو مرحله انتساب هست تو حسابداری صنعتی
      اما از اون جای که تو حسابداری اطلاعات اول شناسایی و جمع آوری میشه… داخل مرحله انباشت هم ثبت می زنیم

      اینطوری داریم مرحله اول حسابداری صنعتی که انباشت هست و فقط مواد مستقیم کاربرد داره بعلاوه دستمزد مستقیم میکنیم که میشه بهای اولیه

      ثبت انباشت دستمزد
      برای شرکت و کارفرما

      *ح کنترل حقوق و دستمزد(جمع پرداختی های شرکت)
      (پرداختی ناخالص حقوق کارفرما به کارگر و سهم بیمه کارفرما)

      * حقوق پرداختی(حقوق خالص کارگر)
      * مالیات پرداختی (کارگر به دولت )
      * بیمه پرداختی (سهم بیمه کارفرما
      +سهم بیمه کارگر) به
      تامین اجتماعی

      بعدش ثبت اصلی حقوق دستمزد که انتساب هست

      *کالای در جریان ساخت(حقوق کارگر تولیدی)
      *ح کنترل سربار(کارگر تولیدی غیر مستقیم +بینه کارگر و کار فرما)
      *ه عملیاتی (کارمندان) کارگر غیر تولیدی
      *کنترل حقوق و دستمزد (کل پرداختی شرکت همون حقوق ناخلص و سهم بیمه کارفرما)

  2. هنگام تولید “چند محصول در یکماه ” حقوق دستمزد تولیدی چطور باید روی هر کالای تولیدی تقسیم شود و بحساب کالای درجریان همان محصول منظور شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا