مراحل اصولی استخدام و جذب منابع انسانی

استخدام و نیرویابی

مدیران منابع انسانی در همه جای جهان با چالش در استخدام نیروی انسانی روبه رواند، سازمان فقط هنگامی می تواند به موفقیت و اهداف استراتژیک خود برسد که افرادی که استخدام کرده است توانمند و علاقه مند برای ایفای رسالت خویش در سازمان باشند.اول از همه باید بدانید که دلیل استخدام و نیرویابی چیست؟

سازمان ها به دو دلیل اقدام به نیرویابی و جذب و گزینش افراد می کنند:

  1. گسترش اهداف سازمانی
  2. کاهش پرسنل (ضایعات پرسنلی)

بیایید ببینیم فرایند نیرویابی و استخدام به چه صورت انجام می‌شود.

تعیین پست های خالی سازمان قبل از نیرو یابی:

اول از همه باید ببینیم چه پست هایی در سازمان خالی اند و این پست ها از چه نوع اند و در چه سطح از اهمیت قرار دارند و بعد اقدام به نیرویابی کنیم. گاهی با تجدید نظر در مشاغل و استفاده از اضافه کاری یا واگذاری کارها به خارج از سازمان، دیگر نیازی به استخدام نیروی جدید در سازمان نخواهیم داشت.
برخی سازمان ها برای فرآیند استخدام خود از منابع خارج سازمان استفاده می کنند. در این روش از اینترنت، تبلیغات روزنامه ای و انجمن فارغ التحصیالن دانشگاه برای استخدام استفاده می شود. اما برخی دیگر از سازمان ها به منابع داخلی توجه بیشتری نشان می دهند و حتی خود را معطوف به منابع داخلی می دانند، یعنی از کارکنان فعلی، به متقاضیان اضافه کار یا کار در خانه مراجعه می کنند.

مطلب پیشنهادی: هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

سیاست های کلی نیرویابی دو دسته اند:

  1. سیاست نیرویابی از داخل سازمان
  2. سیاست نیرویابی از خارج سازمان

مزایای نیرویابی از داخل سازمان:

  • تحریک کارکنان به ارتقای میزان دانش، مهارت و نوع رفتار خود جهت ارتقای پست شغلی خود
  • تقویت روحیه و حس وفاداری کارکنان نسبت به سازمان
  • کاستن هزینه های نیرویابی
  • شناخت متقابل سازمان و نیروها از هم
  • کاهش خطر ورود افراد ناباب به سازمان

معایب نیرویابی از داخل سازمان:

  • جلوگیری از ورود افراد و افکار و ایده های جدید به سازمان
  • تقویت ارتباطات غیر رسمی در سازمان
  • امکان کاهش کیفیت و کمیت کالا ها وخدمات قابل ارائه سازمان

مزایای نیرویابی از خارج سازمان:

  • ورود افراد و افکار نو به سازمان
  • تضعیف ارتباطات غیر رسمی در سازمان
  • احتمال افزایش کمیت و کیفیت کالا ها و خدمات قابل ارائه

معایب نیرویابی از خارج سازمان:

  • افزایش هزینه های نیرویابی
  • تضعیف روحیه کارکنان
  • افزایش خطر ورود افراد ناباب به سازمان

نیرویابی:

نیرویابی فرایند تحقیق و شناخت نیروهای مستعد و تشویق آنان جهت استخدام در سازمان

جذب:

جذب انجام سلسله ای از عملیات است که بعد از یافتن نیروهای انسانی مورد نیاز سازمان، نظر آنان را به سازمان و استخدام در آن جلب می کند.

گزینش:

مرحله ای برای تشخیص و مقایسه شرایط متقاضیان شغلی با شرایط احراز مشاغل جهت انتخاب بهترین فرد برای پست شغلی مورد نظر است.

نسبت گزینش:

رابطه بین تعداد متقاضیان شغلی استخدام شده به جمع کل متقاضیان شغلی است.
گزینش گام های دارد که در شکل زیر می بینید:

گام های گزینش:


سازمان ها برای گزینش افراد معیارهایی دارند. که در زیر برخی از آنها را نام می برم:

معیارهای سازمانی:

این معیارها ویژگی های لازم برای انجام موفقیت آمیز شغل در سازمان می باشد.

معیارهای اخلاقی:

سلسله ای از رفتارهای قابل قبول اجتماعی است مانند نظافت، نزاکت، رعایت حقوق دیگران، صداقت در کار و غیره.

معیارهای ارزشی:

یعنی فرد مذکور از نظر اعتقادی هماهنگ با سازمان باشد.به طور مثال کسی که برای ادارات دولتی کار می کند به صورت پیش فرض دولت را به عنوان یک اصل و سازمان بزرگ تر پذیرفته است.
در برخی سازمان ها انتخاب برای استخدام بر اساس تخصص خاص انجام می شود و در برخی دیگر استخدام بر اساس صالحیت های عمومی، علاقه به کار تیمی و غیره صورت می گیرد
بطور کلی مدیر منابع انسانی با توجه به قوانین و اهداف سازمان روشی خاص برای استخدام در نظر میگیرد.پنج مورد که در انتخاب متقاضیان استخدام از سوی مدیران منابع انسانی و کارفرمایان مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. عبارتند از:

موارد مهم در استخدام:

  • مهارت های درون فردی
  • اخلاق کاری
  • ابتکار و انعطاف پذیری
  • درستکاری و وفاداری
  • مهارت های ارتباطی قوی (شفاهی و کتبی)

حتما بخوانید :موارد مهم در استخدام افراد که باید به آن دقت کنید

فلوچارت فرآیند استخدام:

هر سازمان بر مبنای قوانین و اهداف خود اقدام به استخدام می نماید. فلوچارت فرآیند استخدام برای هر سازمان متفاوت می باشد. برای رسم فلوچارت استخدام سازمان موارد به ترتیب اولویت ذکر می شوند و به صورت متوالی قرار می گیرند.

مطلب پیشنهادی: رزومه کاری چیست و چگونه یک رزومه ساختگی را تشخیص دهیم؟

به صورت معمول مهمترین عامل عمومی مورد بررسی متقاضیان کار، ویژگی های شخصیتی و رفتاری می باشد. سازمان ها بر سنجش ابعاد شخصیتی از مصاحبه و تست های روانشناسی استفاده می کنند. استفاده از این تست ها و پرسشنامه های کتبی می تواند فرآیند استخدام (فلوچارت استخدام ) را کوتاهتر کند.
نمونه ای از فلوچارت استخدام در زیر آمده است:

 
یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت منابع انسانی
با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

اشتراک گذاری:

2 در مورد “مراحل اصولی استخدام و جذب منابع انسانی”

  1. امیرعباس کشیری

    مطلب خوبی در حوزه جذب نیروی انسانی بود ولی ای کاش مطلبی که مراحل گزینش و استخدام افراد برای جذب رو به صورت کامل باز می کند هم می داشتید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل