بهره هوشی ( IQ ) ، مقلوب هوش هیجانی ( EQ ) در تجارت

بهره هوشی ( IQ ) ، مقلوب هوش هیجانی ( EQ ) در تجارت

همیشه افرادی وجود دارند که از لحاظ بهره هوشی متوسط اند و در محیط کار پیش خود فکر کنند به خاطر اینکه باهوش نیستند موفق نخواهند شد و یا همیشه یک زندگی در سایه افراد موفق خواهند داشت و این افراد فکر می کنند که انسانهای باهوش همیشه برنده اند اما این تفکر اشتباه است. اگر کمی دقیق تر به اطراف خود نگاه کنیم خواهیم دید که مثال نقض های بسیاری را خواهیم یافت.
در حقیقت تنها هوش خام و ضریب هوشی بالا برای موفقیت در زندگی کافی نیست زیرا زندگی و یا کسب و کار دارای ابعاد مختلی است که نیازمند عناصری مانند احساسات ، روابط عمومی و سخت کوشی  است.در این مقاله می خواهم به سه موضوعی اشاره کنیم که  اگر کمی دقت کنید خواهید دید که ما در زندگی گاها آنها را فراموش می کنیم .

مطلب پیشنهادی :مدیریت منابع انسانی و نقش فناوری اطلاعات بر آن چیست؟
مدیریت منابع انسانی

EQ از IQ پیشی می گیرد

یک جمله معروف می گوید “مردم آنچه را که شما گفتید فراموش خواهند کرد ، مردم آنچه را که انجام داده اید فراموش می کنند ، اما مردم هرگز فراموش نخواهند کرد که چگونه آنها را احساس کرده اید.”  این امر قطعاً در حوزه تجارت صادق است. مردم احساسات می خرند ، نه محصول. در اصل افراد کارآفرین معمولا در شروع کار فقط از روی اشتیاق عمل می کنند و نه منطق . به طور کلی اگر نام هوش هیجانی را هم ندانیم معمولا به دنبال یافتن این نوع افراد هستیم.
برخلاف ضریب هوشی ( IQ ) که تا حد زیادی ژنتیکی است ، هوش هیجانی (EQ) قابل رشد و توسعه است . افراد دارای EQ بالا می توانند با روح شخص دیگری صحبت کنند و درنهایت بر رفتار آنها تأثیر بگذارند. در محل کار ، هوش هیجانی (EQ) هر روز هفته ضریب هوشی (IQ) را شکست می دهد.
 

فروتنی راه را هموار می کند

انسان بودن به معنای داشتن فهم و درک از محیط اطراف است. بعضی افراد اعتقاد بر این دارند که باید در محیط کار به تنهایی کار کرد و موفق شد . با این کار شما از افراد دیگر فاصله خواهید گرفت و این اصلا خوب نیست.
برعکس گفته قبل، فروتنی موفقیت اصلی است. زیرا همه بالاخره روزی به مشکل خواهند خورد و وقتی شما اطرافیانتان را برای خود نگه دارید آنها داوطلبانه به شما کمک خواند کرد. افرادی که تواضع در فکر ، کلمه و کردار نشان می دهند به سرعت در داخل سازمان رشد می کنند ، زیرا مردم به طور طبیعی تمایل دارند که به آنها در موفقیت کمک کنند. از طرفی افراد مغرور و متکبر حتی اگر دارای هوش بالا هم باشند چون قادر به کسب وفاداری از اطرافیان نیستند معمولا پیشرفت نخواهند کرد.
 

نکته مهم پشتکار

شاید مهمترین عامل در تعیین موفقیت ، پشتکار باشد.پشتکار داشتن نکته دیگری برای تقویت شخصیت است. فردی یا تیمی که پشتکار از خود نشان می دهد ، می تواند در مقابل صدمات و سختی های راه دوام بیاورد. این انعطاف پذیری است که تیم های موفق را قادر می سازد از مشکلات ناشی از افسردگی ، بی حالی و بی عدالتی که افراد هنگام مواجهه با آن با مشکل روبرو هستند جلوگیری کنند.
بعضی از افراد بسیار باهوش آنقدر از شکست و سختی می ترسند که هرگز ریسکی نمی کنند. آنها در حالت سکون می ایستند در حالی که دیگران دنیا را به جلو سوق می دهند. همین امر باعث می شود تیم ها یا افراد پیشرو در عین حال که شکستهای بسیاری می خورند ولی با سخت کوشی و پشتکار به جلو پیش روند.
همان طور که چرچیل میگوید:” موفقیت رفتن از شکست، به شکست بعدی بدون از دست دادن اشتیاق است.”

هیچ چیز ساده نیست

توصیه من دوستان و اعضای تیم یکسان است: هیچ چیز در این زندگی ساده نیست.
مهم نیست که چقدر باهوش هستید. مهم این است که چگونه می توانید افراد دیگر را به هم وصل کنید ، درک کنید و از آنها الهام بگیرید.هرگز به این دلیل که باهوش هستید مغرور نشوید.
در پایان ،افرادی که احساسات را می فهمند ، که برنده روز می شوند.
سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا