چطور در محل کار از استرس دور شویم؟

چطور در محل کار از استرس دور شویم؟

همه ما در محیط کاری خود با عواملی محاصره شده‌ایم که باعث می‌شوند تا به استرس در محل کار یا بیرون از آن دچار شویم. عوامل اصلی که باعث می‌شود استرس به سراغ ما بیاید می‌تواند ناشی از برنامه‌ریزی اشتباه، نداشتن برنامه برای کار‌ها، داشتن ارباب رجوع زیاد یا حتی پرت شدن حواس‌مان باشد. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز‌تان را برروی کار حفظ کرده و از برنامه خود خارج نشوید، یا بتوانید راند‌مان کاری خود را بالا‌تر ببرید و خستگی کم‌تری را احساس کنید را بررسی کنیم.

عامل استرس را شناسایی کنید

مهم‌ترین عامل از بین بردن استرس، شناسایی عامل آن است. زیرا زمانی که مشکل شناسایی شود، راه‌های از بین بردن آن نیز مشخص خواهد شد. شما گام اصلی برای حل مشکل استرس را انجام داده‌اید. از علل شایع استرس در محل کار می‌توان به ترس از اخراج شدن، اضافه کاری، فشار ناشی از کمال گرایی، عدم کنترل بر روند کار  و امثالهم اشاره کرد.

خویشتن‌دار باشید

یکی از نکاتی که باعث استرس در محل کار می شود، از کنترل خارج شدن اوضاع است. ممکن است ارباب رجوع  یا همکار‌تان باعث ایجاد تنش شود و این موضوع در شما ایجاد استرس کند. بهترین راه این است که شما از محیط فاصله گرفته و خویشتن‌دار باشید. جر و بحث همیشه میان دو نفر رخ می‌دهد. پس وقتی شما خود را آرام نگه دارید جر و بحث خاتمه می یابد.

ساعت‌تان را کوک کنید

یکی از راه‌های کم کردن استرس در محل کار ناشی از حواس‌پرتی یا بی‌برنامگی در کار این است که فواصل زمانی مشخصی برای کار کردن مشخص کنید. بعضی از کارمندان مسئول رسیدگی به چند کار در روز هستند که با کوک کردن ساعت در فواصل زمانی مختلف متوجه خواهند شد که زمان کاری که انجام می دهند به پایان رسیده و باید به کار بعدی رسیدگی کنند. همچنین ممکن است شبکه‌های اجتماعی حواس شما را از کار دور کند و از کار عقب بمانید و دچار استرس شوید. با کوک کردن ساعت و استراحت دادن به خود در ساعات کاری باعث می‌شود راندمان کاری‌تان بالا رفته و کار انجام نشده نداشته باشید.

چطور در محل کار از استرس دور شویم؟

کمال‌گرایی را کنار گذاشته و به ذهنتان آگاه شوید

کمال‌گرایی و میل شدید به انجام کار بدون نقص باعث فشار ذهنی و ایجاد استرس می‌شود. این میل در کمال‌گراها به‌ صورت غیر ارادی، افراد را وادار به رسیدن به اهداف دست نیافتنی می‌کند. به گونه ای که ارزش خود را به اندازه بهره‌وری و دستاوردهایشان میدانند. اگر به ذهن و روند استرس‌زایی که دارد آگاه شوید، می‌توانید با کنترل آن به بهبود وضعیت کمک کنید.

روابط سالم در محیط کار داشته باشید

داشتن روابط صمیمانه و گذراندن زمان با همکاران در زمان‌های استرس‌زا، باعث از بین رفتن استرس به طور مقطعی و بهبود حال روحی می‌شود.

برنامه‌ریزی کنید

علاوه بر برنامه‌ریزی‌هایی که برای بلند مدت در کار انجام می‌دهید‌، برای ساعات کاری نیز برنامه‌ریزی کنید. فقط ساعات مشخصی را به خواندن ایمیل‌ها بپردازید یا اگر می‌توانید ساعتی از روز با کسی ملاقات نکنید تا به کار‌های دیگر برسید. همچنین در ساعات صرف ناهار سعی کنید کار نکنید و ذهنتان را آزاد کنید. تحقیقات نشان داده است افرادی که در ساعت کاری بدون وفقه به انجام کار مشغول هستند، بازدهی کار‌شان پایین‌تر از کسانی است که در روز ساعتی را برای تمرکز کردن و خالی کردن ذهن‌شان اختصاص می‌دهند.

یک جمله انگیزشی بخوانید

بهتر است قبل از شروع کردن روزتان یک جمله انگیزشی بخوانید. می‌توانید جمله‌ای را که علاقه‌مند هستید بر روی نمایشگر خودتان بچسبانید تا هر روز هدف‌تان را به خودتان یاد‌آوری کنید. گاها در طول روز هدف اصلی خود‌مان از کار کردن و همینطور هدف اصلی زندگی‌مان را به خودمان یادآور می‌شویم و انگیزه برای کار کردن و بیشتر تلاش کردن را بدست می‌آوریم.

به خودتان اهمیت دهید

سعی کنید که از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید و ساعات خواب خود را منظم کنید. بسیاری از اوقات به دلیل استفاده مواد غذایی نامناسب یا خواب کم دچار خستگی شدید می‌شویم و همین موضوع بازدهی مارا کاهش داده و استرس در محل کار را برای ما به همراه می آورد.

سعی کنید لباس های مرتب بپوشید از عطر استفاده کنید و ورزش کنید. زندگی یکنواختی که شما در آن فقط مانند یک ماشین کار کنید و به خودتان نرسید باعث می شود به شما آسیب روحی و جسمی برسد.

چطور در محل کار از استرس دور شویم؟

کلام آخر اینکه همه چیز با تمرین نتیجه خواهد داد و منتظر نباشید که یک شب به بالاترین نقطه از بازدهی و راندمان کاری برسید. همچنین بهترین فردی که می‌تواند به شما کمک کند تا استرس در محل کار را کاهش دهید و رو به جلو قدم بردارید، خود شما هستید. با جملات انگیزشی و روحیه دادن به خودتان استرس را کم کم دور کرده و  به موفقیت برسید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند. شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “چطور در محل کار از استرس دور شویم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا