مدیریت حقوق و دستمزد در زمان بحران مالی

مدیریت حقوق و دستمزد در زمان بحران مالی

هر زمان‌ بحران اقتصادی به وجود بیاید، کسب و کارها تحت تاثیر قرار می‌گیرند و روند رشد و توسعه آنها مختل می شود و با نوسانات شدیدی روبرو می‌شوند. در این شرایط کسب و کارها استراتژی های مختلفی را در پیش می گیرند. مانند: کاهش هزینه ها، تعدیل نیرو، مدیریت حقوق و دستمزد و … .

در این شرایط، نمی‌توان گفت هیچ صنعتی در امان خواهد ماند اما با برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی مناسب، نه تنها می‌توان از آسیب‌های احتمالی پیش‌گیری کرد، بلکه می‌توان رشد کسب و کار در زمان بحران اقتصادی را نیز پیش‌بینی نمود.

مهم ترین اصلی که هر کسب و کاری باید در ابتدا رعایت کند، کنترل هزینه های خود و مدیریت حقوق و دستمزد پرسنل است.

هر واحد تجاری باید بداند که جریان مالی خود را چگونه در بخش های مختلف هدایت کند.

آیا مسئله پرداخت حقوق و دستمزد در زمان بحران اقتصادی امری چالش برانگیز است؟

مهم ترین بحث برای هر کسب‌وکاری در شرایط نامساعد اقتصادی، مسئله پرداخت دستمزد کارکنان خود با رعایت اصول توزیع درآمد است.

برای این منظور واحد حسابداری شرکت ها لیست حقوق و دستمزد را برای دوره های ماهانه حقوق تنظیم می کند.

اين لیست قابليت انعطاف فوق العاده ای داشته و امکان طراحي انواع ليست هاي اطلاعاتي را فراهم مي سازد.

حتما بخوانید: آشنایی کامل با موارد مشمول بیمه حقوق

حقوق و دستمزد چیست؟  

در ابتدا باید یدانیم که دقیقا حقوق و دستمزد چیست؟

منظور از دستمزد، سهم نیروی کار در پروسه ارزش آفرینی و یا تولید کالا بوده و به ازای آن، مبلغی به پرسنل انجام دهنده، تعلق می گیرد.

به عبارت دیگر، حقوق و دستمزد  هزینه‌ای است که جهت انجام کار پرسنل در فرآیند تولید یا خدمات برای مدت زمانی مشخص، به وی پرداخت می‌شود.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

بخش حسابداری و افرادی که به عنوان مسئول امور مالی و حسابدار در هر شرکت یا کسب و کاری مشغول فعالیت هستند؛ وظیفه دارند عملکرد کارکنان را به‌طوردقیق محاسبه کنند و خالص محاسباتشان را در قالب فیش حقوقی به کارمندان ارائه کنند.

اطلاعات مربوط به دستمزد کارمندان باید هر ماه به عنوان هزینه در دفاترحسابداری ثبت شوند تا در محاسبات مالیاتی هم مورد محاسبه قرار بگیرند.

مطلب پیشنهادی :آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

واحد کارگزینی با ارائه اصول پایه‌ای حقوق و دستمزد یا همان حکم کارگزینی، شرایط حسابداری حقوق و دستمزد را مشخص می کند.

در واقع هر ماه اطلاعات، مدارک و سوابق پرسنل از طریق واحد کارگزینی ارائه شده و آنها با صدور حکم، روند پرداخت حقوق و دستمزد را پیش می برند.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

همچنین، حقوق کارکنان سه اصل مهم دارند، که عبارتند از:

  • حقوق پایه پرسنل
  • کسر کسورات ( مالیات، بیمه، بازنشستگی و…)
  • مزایا (عیدی، حق مسکن، حق اولاد، پاداش، حق ماموریت و…) توجه داشته باشید که حق مسکن مشمول بیمه است.

همینطور شما می توانید برای پرداخت حقوق کارمندا خود از سیستم حقوق دستمزد ابری فینتو نیز استفاده کنید.

آیا کارفرمایان می توانند در طول بحران اقتصادی حقوق را کاهش دهند؟

کارفرمایان می توانند در طول بحران اقتصادی حقوق کارمندان خود را کاهش دهند، مگر در مواردی که پرسنل تحت حمایت یک قرارداد کاری یا قرارداد معامله جمعی باشند.

البته کارفرمایان نمی توانند دستمزدهای پایین تر از حداقل دستمزد تصویب شده از سوی وزارت کار را بپردازند.

کاهش حقوق و دستمزد نباید تبعیض آمیز  باشد و باید بر طبق اصول محافظت شده قانونی باشد. (به عنوان مثال، کاهش دستمزد ها نباید براساس نژاد، جنسیت، مذهب یا سن کارمندان باشد)

کارفرمایان بهتر است برای کارمندان‌ساعتی خود با رعایت قوانین و پیش بینی کوتاه مدت شرایط تجاری خود، برنامه های کاری کوتاه مدت تر و برنامه ریزی شده تر بدهند.

با این حال، به طور معمول استثنائاتی بر اساس اساسنامه شرکت ها و قوانین وقت، در موارد بلایای طبیعی و بحران های دیگر وجود دارد.

جمع بندی:

زمانی که بحران اقتصادی به وجود می آید، تمام بخش های موجود در یک کشور و حتی بخش هایی در کشورهای دیگر متحمل ضررها و سختی های زیادی می شوند. هر کسب و کاری هم متحمل این شرایط می شود. و حتی برای بسیاری ممکن است عواقب جبران ناپذیر داشته باشد.

رعایت اصول پرداختی کارکنان در هر کشوری امری مهم و ضروری برای حیات اقتصاد است.

در زمان های حساس نیز اگر کسب و کارها مجبور به کاهش دستمزد پرسنل خود می شوند، باید اصول حقوقی و اخلاقی را رعایت کنند و متناسب ترین تصمیم را اتخاذ کنند.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا