یک مدیر موفق در موقعیت‌های بحرانی چه واکنشی دارد؟

یک مدیر موفق در موقعیت‌های بحرانی چه واکنشی دارد؟

یک مدیر موفق باید علاوه بر داشتن دانش کافی در زمینه کاری، ویژگی های شخصیتی مناسبی هم مانند رهبری صحیح، برقراری ارتباط با دیگران و مهارت‌های ارزیابی نیز داشته باشد تا بتواند در شرایط‌ های متفاوت و مختلف روزانه بهترین رفتار را داشته باشد.
بررسی برخی از متداول ترین بحران ها و روش های حل آنها کمک بزرگی به مدیران خواهد کرد تا بتوانند در شرایط های سخت با استفاده از مهارت های ارتباطی بهترین واکنش را نشان دهند. در ابتدا باید ویژگی‌های یک شرایط سخت را بدانیم تا بتوانیم بهترین واکنش را داشته باشیم.
چند روش برای دور کردن استرس

چگونه شرایط های سخت به وجود می آید؟

اصولا با هر تغییر در شرایط داخلی یا خارجی هر کسب و کاری، شرایط کاری هم دستخوش تغییر می شود و روند عادی کسب و کارها مختل می شود. البته بیشتر این تغییرات قابل پیش بینی هستند، مثلا اگر اقتصاد دچار رکود شود یک علامت بزرگ برای هر کسب و کاری است تا خود را برای شرایط نامطلوب و سخت آماده کنند.
بسیاری از موقعیت های دشوار به دلیل مسائل مربوط به کارکنان است مانند زمانی که یکی از کارکنان به هر دلیلی شکایت میکند، به وجود آمدن مشکلات بین کارکنان، تعامل با مشتریان ناراضی و برطرف کردن موارد مورد نیاز محل کار و … .

سر و کله زدن مدیران با کارمندان بد قلق!

مشکلات مربوط به کارکنان یکی از دغدغه‌های رایج در هر کسب و کاری است و از مشکلات اصلی مدیران است. بعضی از کارکنان در محیط کاری بسیار بدقلق هستند، مثل کسانی که همیشه بدخلق هستند، یا ادعا دارند که همه چیز را می دانند و یا رفتارهای نامتعارف و غیر حرفه‌ای از خود نشان میدهند.
اگر با اینگونه افراد برخورد مناسب و قاطع نشود میتوانند تاثیر منفی زیادی بر محیط کار بگذارند و شرایط کار را سخت کنند، شما به عنوان یک مدیر باید مستقیما و کاملا شفاف با آن شخص در رابطه با رفتارهای نامناسب وی بدون توهین کردن صحبت کنید و انتظارات خود را از او بیان کنید.
بعد از اینکه انتظارات خود را به طور شفاف توضیح دادید بهتر است عواقبی هم برای انجام ندادن و رعایت نکردن آن مشخص کنید تا مطمئن شوید که صحبت های شما تاثیر گذار بوده.

حتما بخوانید :مدیریت یعنی ده درصد کار ، نود درصد ارتباط با مردم

بهترین رفتار یک مدیر در مواجه با نارضایتی مشتریان

زمان هایی پیش می آید که کارمندان شما نمیتوانند مشکلات مربوط به مشتریان را حل یا نارضایتی و عصبانیت آنها را برطرف کنند، لذا در این مواقع مدیران باید اقدام به عمل کنند، زیرا این شرایط نیازمند داشتن مهارت‌های مدیریتی است و لحظه مهمی برای هر کسب و کار است.
سعی کنید در این لحظات نگرش مثبت داشته باشید، احساسات مشتری را تصدیق کنید و نگرانی واقعی خود را به او ابراز کنید. از عباراتی مانند “من خوشحال خواهم شد که به شما کمک کنم”، “به من بگویید چه اتفاقی افتاده است” و ” کاملاً حق دارید که چنین احساسی داشته باشید”، با پرسیدن سوال مناسب انتظارات مشتریان برای چگونگی حل و فصل وضعیت را بررسی کنید و بهترین راه حل را ارائه کنید.
هنگامی که توافق جدیدی بین شما و مشتری حاصل شد، باید توافق نامه های جدید را با تهیه کپی از اسناد در سریع ترین زمان ممکن، به مشتری تحویل دهید.

مسائل مربوط به بودجه

کمبود بودجه می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید و شدت های مختفی هم داشته باشد.
در هر کسب و کاری باید از قبل روش هایی برای مقابله با کاهش بودجه و استراتژی های کاهش هزینه وجود داشته باشد تا در شرایط های بحرانی انسجام کسب و کار حفظ شود و مدیران بتوانند بهترین واکنش را داشته باشند.
در این شرایط مدیران با داشتن صداقت، برقراری ارتباط دوستانه، داشتن رفتار آرام و نگرش مثبت در محل کار باعث ایجاد حس خوب و امنیت خاطر در بین کارکنان می‌شود.
راه های مقابله با کاهش بودجه بستگی به شدت مشکلات هزینه‌ای دارد و عمدتا به رویکرد تجاری بنگاه مربوط می‌شود.
استراتژی های مختلفی مانند کمک به کارمندان بخش مالی برای شناسایی ناکارآمدی ها و یافتن راه حل های مناسب، اولویت بندی و ساده سازی وظایف شغلی میتواند در بحران های مالی موثر باشد.

مشکلات تجاری و واکنش یک مدیر موفق

تأثیر رفتارهای مخرب بر روی کسب و کارها بسیار متغیر است و میتواند باعث اختلال در بهره‌وری و عملکرد افراد و تخریب انگیزه شغلی آنها بشود و به راحتی اعتبار شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؛ این رفتارها انواع مختلفی دارند مانند مطالبات غیر متعارف کارکنان، درخواست مکرر مرخصی های مختلف، می‌توانند مشکلات زیادی را در هزینه های گردش مالی به وجود بیاورند.
علاوه بر این، رفتارهای سمی مانند ویروس ها گسترش می یابد و ممکن است دیگران را نیز درگیر کند و فضای کاری را برهم بزنند، لذا لازم است که این رفتارها سریعا شناسایی بشوند تا از گسترش آن و از آسیب‌های بیشتر آن جلوگیری شود.
سخن پایانی
این موضوع که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید از آینده پیش بینی ای داشته باشید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید، درست است، اما همیشه هم همه چیز طبق میل شما پیش نمی‌رود و باید خود را برای اتفاقات غیرمنتظره نیز آماده کنید.
زمانی که کارها طبق برنامه پیش نمی رود، اشتباه را شناسایی کنید و به کارکنان خود توضیح دهید که این اشتباهات چه تاثیری در کسب و کار خواهد گذاشت و راه حل های مناسب رفع آنها را ارائه دهید.
یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا