چارت سازمانی چیست و چگونه تهیه می شود

چارت سازمانی چیست و چگونه تهیه می شود

چارت سازمانی چیست؟

چارت سازمانی (به انگلیسی: Organizational Chart) ساختار، روابط و موقعیت‏ های شغلی افراد را در سازمان نشان می‏دهد و باعث ایجاد نظم در اجرای فرآیند‏های کسب و کار می‏شود.
چارت سازمانی می ‏تواند به عنوان یک ابزار مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد و چون به دید بصری افراد در بهتر دیدن سازمان کمک شایانی می‏‏کند، بسیار ارزشمند است. در این مقاله به بررسی روش‏های تهیه یک چارت سازمانی موثر می‏پردازیم.
نمونه ای از یک چارت سازمانی | نمونه چارت سازمانی

ضرورت تهیه چارت سازمانی شرکت:

فرض کنید شما یک فرد جدید را در شرکت خود استخدام کرده ‏اید و می‏خواهید پیچ و خم‏های شرکت و ساختار سازمان که غالبا در حال تغییر است را به او نشان بدهید. اینجاست که یک نمودار یا یک چارت سازمانی به ‏روز می‏تواند سودمند باشد. از دیگر فواید تهیه یک چارت سازمانی برای شرکت می‏توان، به طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین ارتباطات و فعالیت های کاری
  • توسعه کسب و کار با ایجاد نظم و تقسیم وظایف
  • شرح و تقسیم وظایف برای بالا بردن استاندارد‏های بین‏ المللی مدیریتی
  • پیدا کردن فرصت‏های رشد شغلی
  • شادی و بهره‏وری بیشتر کارمندان سازمان
  • استخدام جدید
  • تعیین مسئولیت‏های اصلی سازمان برای دریافت نشان استاندارد محصول سازمان

چه کسی چارت سازمانی را تدوین میکند؟

  • مسئولیت اصلی تدوین ساختار سازمانی و تعیین اختیارات شغل ‏ها بر عهده مدیریت ارشد(مدیر‏عامل، هیئت‏ مدیره) است.
  • ترسیم نمودار سازمانی یکی از الزامات بخش منابع انسانی هر سازمان است.
  • طرح اولیه چارت سازمانی توسط مدیر منابع انسانی یا مشاور مستند‏سازی فرایند‏ها اجرا می‏شود.

حتما بخوانید: بازخورد ۳۶۰ درجه: هر چیزی که لازمه بدونی

چطور می‏توانیم یک چارت سازمانی مناسب با کسب و کار خود طراحی کنیم؟   

نوع چارتی که می‏سازید باید مانند آینه ‏ای از فلسفه مدیریت و ساختار سازمانی شرکت شما باشد. ممکن است فکر کنید یک ساختار سازمانی برای هر سازمان یا شرکتی متناسب است؛ اما همان‏طور که یک لباس با یک اندازه برای همه متناسب نیست،یک چارت هم برای همه سازمان‏ها مناسب نیست.
برای طراحی چارت‏ های سازمانی می‏توانید از نرم‏ افزار‏های مناسب این کار استفاده کنید. ما در این مقاله  سعی کردیم  به اختصار سه مورد از رایج ‏ترین این نرم‏ افزارها و نحوه ‏ی استفاده از آن‏ها را برای شما شرح دهیم.

مطلب پیشنهادی: مشاور سازمانی کیست و چه تفاوتی با استراتژیست دارد

الف) رسم چارت سازمانی با نرم افزار ویزیو (visio)

این نرم ‏افزار از نرم ‏افزار‏های آفیس شرکت مایکروسافت است که برای ترسیم نمودار از جمله نمودار‏های سازمانی به کار می‏رود.
به دو طریق میتوان با ویزیو نمودار سازمانی رسم کرد .

روش اول: ترسیم نمودار سازمانی از پایه و اساس که می‏توانید نمودار را با هر شکل و اندازه ‏ای که می‏خواهید ترسیم کنید.

  • نرم ‏افزار را اجرا کنید و از منوی باز شده، به قسمت General بروید.
  • با باز شدن صفحه‏ ی جدید بر روی گزینه‏ ی Basic Diagram کلیک کنید
  • اکنون می‏توانید با استفاده از اشکال مختلف طراحی را شروع کنید. در قسمت بالا نیز از Connector برای اتصال شکل ها استفاده کنید.

روش دوم: استفاده از قالب های آماده 

مزیت روش دوم طراحی سریع چارت سازمانی با استفاده از نمودار‏های آماده است

  • در قسمت Business بر روی یکی از شکل ‏های آماده که organization chart  نام دارد کلیک کنید
  • دو گزینه دارید: می توانید از اشکال موجود بر روی دیتابیس استفاده کنید یا خودتان اشکال مورد نظر‏تان را رسم کنید
  • با انتخاب گزینه دوم و انتخاب نام نمودار، می ‏توانید از اشکال آماده استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

ب) نرم افزار اکسل (Excel)

برای ترسیم چارت سازمانی در اکسل یک صفحه ایجاد کنید و بعد از قسمت shape  باکس های مربوط به نمودار مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و بعد با خط به هم وصل کنید.

ج) نرم افزار  Edraw  OrgCharting  

این نرم افزار قابلیت رسم نمودار سازمانی سلسله مراتبی، شبکه ای و انواع آن را دارد. برای راحتی کار می‏تونید از قالب ‏های آماده آن استفاده کنید.
قیمت این نرم ‏افزار حدود 145 دلار است که می‏توانید نسخه‏ ی کرک شده آن را رایگان دانلود کنید.
جمع بندی:
در این مقاله با چارت سازمانی، میزان اهمیت آن و هم چنین با چگونگی طراحی این چارت با نرم ‏افزارهای مختلف آشنا شدیم از آن جا که مدیریت بهتر کسب و کار یکی از ارکان مهم رسیدن به موفقیت شغلی است می‏توانید با تهیه و تنظیم یک چارت سازمانی متناسب با سازمان خود رسیدن به این مهم را تسریع ببخشید.
برای استفاده از خدمات رایگان ۳۰ روزه فینتو اینجا را کلیک کنید:
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

13 در مورد “چارت سازمانی چیست و چگونه تهیه می شود”

    1. پیمان رحیمی

      بله
      با ورد هم میشه چارت سازمانی کشید اما سخته
      بهتر هست با یک نرم افزار دیگه چارت سازمانی رو طراحی کنید تا اگر خواستید تغییر یا توسعه بدید راحت باشین

    1. سلام دوست عزیز
      خیر
      خیلی از شرکتها هستن که ساختار سلسه مراتبی ندارن و چارتشون اصطلاحا افقی هست و بعضی شرکتها هم حتی چارت سازمانی هم ندارن

  1. سلام با تشکر از مطالب بسیار مهم وحیاتی سایتتون
    بنده حراست شرکت تازه تاسیسی بودم که عدم نبود چارت سازمانی باعث ایجاد موارد زیر در شرکت وحتی منجر به ترک نیروهای خوب در شرکت شد
    ۱-نبود چارت باعث ایجاد سر در گمی معاونین ودخالت در امور یکدیگر ودر نتیجه ایجاد اختلاف در شرکت ونبود آرامش روحی در آن شد۲_سو استفاده نیرو ها از این اختلاف جایگاهی در شرکت ودامن زدن به اختلافات۳-سردرگمی نیرو ها درپیگیری وگزارش مشکلات بوجود آمده
    زمانی که چارت تعیین شود ناخودآگاه شرح وظایف هم روشن میشود

  2. ممنون از این مطلب، اما به نظر من نه تنها برای سازمان ها بلکه برای زندگی روزمره هم میتونه مفید باشه، وظایف و یا کارهایی که یک نفر در زندگی شخصی در طول روز باید انجام بده که قطعاً اون هم اصول خودش رو داره. ممنون میشم اصول نوشتن یک to do list کامل رو هم به اشتراک بذارین
    سپاس

  3. شراگیم علیزاده

    سلام. خسته نباشید
    سپاس از مطلب خوبتون
    به نظر من نه تنها برای سازمان ها، حتی برای زندگی روزمره هم میتونه مفید باشه. وظایف یا کارهایی که یک نفر در زندگی شخصی در طول روز باید انجام بده که قطعاً اون هم اصول خودش رو داره.
    بنظرم خوب میشه اگه نحوه نوشتن to do list رو هم بگین
    سپاس

  4. محدثه شمسی پور

    درود
    در انتهای مقالتون چندتا نرم افزار برای طراحی چارت سازمانی معرفی کردین.
    با توجه به تجربه ای که در این زمینه داشتم باید بگم که فقط نرم‌­افزار vision در نهایت چارت خوبی میده ولی کار باهاش فوق العاده وقت گیره
    اکسل فکر کنم از همه نرم افزارها بهتر باشه برای طراحی چارت سازمانی

  5. من مدتیه توی شرکت خصوصی مشغول به کار شدم. متاسفانه بر خلاف گفته هاشون حتب پارت سازمانی هم ندارن. وقتی هم که با مسئولین مربوطه مطرح کردم گفتن که نمیتونن اطلاعات سازمان رو با بقیه به اشتراک بذارن!!!!
    کاش پیش از مدیر شدن اصول اولیه رو یاد بگیرن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا