درباره مالیات بر ارث چه می دانید؟

درباره مالیات بر ارث چه می دانید؟

در این مقاله می­خوانید:

  •    مالیات بر ارث چیست؟
  • قانون جدید و قدیم مالیات بر ارث چه تفاوت­هایی باهم دارند؟
  •    چه اموالی از این مالیات معاف هستند؟
  •    طبقه­ بندی وراث
  •     این مالیات چگونه باید پرداخت شود؟

مالیات بر ارث چیست؟

ارث شامل کلیه دارایی ­ها، بدهی­ ها، وظایف و حقوق فرد است که پس از مرگ وی به دیگران منتقل می­شود. ارث نیز همانند بسیاری از دارایی ­ها مشمول پرداخت مالیات می­ گردد تا از این منبع بتوان به عمران و آبادانی کشور کمک کرد. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه مالیات بلاگ فینتو را ببینید:

تاریخچه مالیات در جهان

همانطور که می ­دانیم مالیات به دو گونه مستیقیم و غیرمستقیم تقسیم شده و نوع مستقیم آن، مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی را شامل می­شود.
مالیات بر ارث نیز نوعی مالیات مستقیم بر دارایی محسوب می­شود.
چالش مهم مردم درباره مالیات بر ارث، همواره نحوه محاسبه و پرداخت آن است که عاری از پیچیدگی نیست.

قانون جدید و قدیم مالیات بر ارث چه تفاوت­ هایی باهم دارند؟

قانون قدیم مالیات بر ارث در سال 95 مشمول برخی اصلاحات شده و حاصل آن “قانون جدید” مالیات بر ارث نام گرفت که بسیار پیشرفته و استفاده از آن آسان است.

 قانون قدیم:

در این قانون (مربوط به متوفیان قبل از 1/1/95) مالیات بر ارث بر اساس مقدار ترکه متوفی و تعداد وراث متفاوت بود:
کل بدهی ­ها و هزینه ­ها از مجموع ماترک کسر گردیده و مقدار باقی­مانده ­ی سهم هر ورثه مشخص می­ شد. اموال متوفی بصورت یکجا بررسی و گواهی واریز برای آن ­ها صادر می­ گردید. در صورت فوت شخص وراث تا شش ماه بایستی اظهارنامه را ارائه می ­کردند و در غیر این صورت جریمه­ هایی برای آنان در نظر گرفته می­شد.

 قانون جدید

در این قانون مزایای زیادی گنجانده شده; برای مثال نیازی به مراجعه حضوری نیست. ماترک متوفی را نیز به صورت موردی و تکی می­ توان انتقال داد.
ارزش ثروت متوفی به قیمت روز حساب می ­شود که این نکته مزیت اصلی قانون جدید است.
جدول نرخ محاسبه مالیات را مشاهده می­نمایید:
جدول محاسبه میزان مالیات بر ارث

چه اموالی از مالیات بر ارث معاف هستند؟

به طور کلی وجوه پس انداز، بازنشستگی، مزایای پایان خدمت، بیمه­ های اجتماعی، اموال وقفی یا نذری، اثاثیه محل سکونت و اموالی که مالکیت آن­ها از متوفی سلب گردیده مشمول مالیات‌بر‌ارث نمی­ شوند.

طبقه بندی وراث

طبق قانون، وراث هر شخص به سه دسته تقسیم می­شوند شامل:
طبقه اول: پدر، مادر، همسر، فرزند، نوه
طبقه دوم: پدربزرگ و اولیای او، مادربزرگ و اولیای او، خواهر، برادر، خواهرزاده، برادرزاده
طبقه سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندان آن­ها

طبقه بندی وراث متوفی

مالیات بر ارث چگونه باید پرداخت شود؟

حداکثر تا یک سال پس از انحصار ورثه باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نمود (اگر انحصار ورثه صورت نگرفته نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد.).
اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی است که بر اساس آن میزان مالیات پرداختی مشخص می­گردد. حضور تنها یکی از وراث در حوزه مالیاتی مربوطه کفایت می­کند و احتیاجی به بودن همه آن ­ها نیست. در صورت عدم آشنایی کامل با اظهارنامه مالیاتی “اینجا” را کلیک کرده و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

حتما بخوانید: اطلاعاتی درباره مالیات و حقوق شهروندی

جمع­ بندی:
در ادبیات عامه گفته می­ شود که “ارث از شیر مادر حلال­ تر است!” اما این درآمد حلال و مشروع قوانین و ضوابط خاص خود را دارد. دانستن مراحل انحصار ورثه و مسائل مربوط به مالیات بر ارث، از نیاز­های اساسی زندگی هر شهروند محسوب می­شود.
در ارثیه ­های با میزان بالا، به تبع مقدار باقی­مانده مالیات­ های سنگینی نیز بسته می­شود. برای کاهش مالیات پرداختی بهتر است از مشاوران مالیاتی کمک بگیرید و در نظر داشته باشید که عدم پرداخت آن، فرار مالیاتی محسوب و از نظر قانون جرم دانسته می­شود. برای آگاهی از عواقب احتمالی فرار مالیاتی اینجا را کلیک کنید.
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “درباره مالیات بر ارث چه می دانید؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا