ضرورت پذیرش جهانی IFRS در دنیای تجارت، مزایا و معایب آن

ضرورت پذیرش جهانی IFRS در دنیای تجارت، مزایا و معایب آن.

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)،  به مجموعه‏‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‏‌شود که توسط هیأت استانداردهای حسابداری بین‏‌المللی (IASB)  تدوین شده ‏اند. اما IFRS به چه دلایلی تدوین شده است و چه اهدافی را دنبال می ‏کند؟ با چه چالش ها و مشکلاتی روبه ‏روست و چگونه اجرا می‏‌شود؟  ما در این مقاله قصد داریم، پاسخ های روشنی برای این سوالات فراهم کنیم.

 IFRS چیست و چه اهدافی را دنبال می‌‏کند؟

امروزه حسابداری به دنبال ایجاد یکپارچگی جهانی هم در سطح بازارها و هم در سیاست‏گذاری‏‌هاست. هدف از این سیاست‏گذاری‌‏ها در نهایت کاهش هزینه‌‏های ارتباطات و فن‏آوری اطلاعات است. برای ایجاد این یکپارچگی، لزوما باید استانداردهای گزارش‏‌های مالی و عملکرد آن مورد توجه قرار گیرد (بال، 2006)
افزایش هماهنگی در سطح بین‌‏المللی به تدوین استانداردهای جامع‏‌تر منجر می‌‏شود. جریان مستمر جهانی شدن بازار موجب می‏‌شود شرکت‏‌ها تغییرات را بپذیرند. اگر شرکتی فعالیت بورسی خود را به گونه‌‏ای ارائه کند که برای سرمایه‏‌گذاران خارجی قابل درک نباشد، امکان دست‏یابی به منابع مالی خارجی کاهش می‏‌یابد ( هیل و لوئیز، 2009)
توضیحات بالا، مقدمه‌‏ای بر چرائی تدوین IFRS است. بگذارید با یک مثال لزوم تدوین IFRS را برایتان روشن‏‌تر کنیم:
فرض کنید مرد ایرانی مدعی باشد که طول زمین وی 250 زرع است و انگلیسی معتقد باشد که طول زمینش 2 مایل است. آیا می‌توان صرفا با توجه به اعداد گفته شده بیان داشت که طول زمین مرد ایرانی بیشتر است؟
در گزارش‏‌های مالی نیز وضع مشابهی وجود دارد. وقتی یک شرکت در انگلیس و بر مبنای استانداردهای خود، سودی معادل 12 میلیون دلار اعلام می‏‌‌کند این عدد قابل مقایسه با سود 12 میلیون دلاری شرکتی در فرانسه نمی‏‌باشد زیرا هر یک از استانداردهای جداگانه‏‌ای استفاده کرده و هزینه‏‌ها و درآمدهای متفاوتی را به حساب سود و زیان منظور نموده‌‏اند.
حال فرض کنید شخصی (حقوقی) از یک کشور دیگر (مثلا ایران) بخواهد با شرکتی در یک کشور دیگر (انگلیس) مبادله مالی داشته باشد، از لحاظ حسابداری اولین مسئله‏‌ای که پدید می‏‌آید این است که هر دو طرف بتوانند صورت‏‌های مالی یکدیگر را خوانده و آن را درک کنند. برای این کار هر دو طرف باید با استانداردهای مالی یکدیگر آشنا باشند، حالا اگر فردی بخواهد با چند کشور مختلف مبادلات مالی داشته باشد، کار به مراتب سخت‏‌تر می‌‏شود.
بخاطر وجود مشکلاتی از این دست بود که صاحب‏ نظران مالی تصمیم گرفتند استانداردهای حسابداری وضع کنند که به صورت بین‏ المللی مورد استفاده قرار گیرند. بنابرین IFRS استانداردهایی جهانی، یکسان، با کیفیت بالا، فهم ‏پذیر، لازم ‏الاجرا برای گزارشگری مالی هستند که اهداف کلی آنها عبارتند از:

  • بهبود استفاده و به کارگیری دقیق استانداردهای یاد شده
  • آگاهی و منظور نمودن نیازهای گردشگری مالی اقتصاد‏های نوظهور و واحدهای کوچک و متوسط (SME)
  • همگرا نمودن استانداردهای ملی و IFRS به اتخاذ راه‏‌حل‏‌های با کیفیت

 همگرا نمودن استانداردهای ملی و IFRS

مزایای IFRS

افزایش شفافیت:

IFRL  باعث افزایش قابلیت مقایسه و کیفیت صورت‏ های مالی می‏ شوند و به سرمایه ‏گذاران در اتخاذ تصمیمات آگاهانه اقتصادی کمک می‏ کند.

تقویت پاسخگویی:

IFRS با کاهش شکاف اطلاعاتی بین دارندگان اطلاعات و سرمایه ‏گذاران، باعث تقویت پاسخگویی می‏ شود. استانداردهای مذکور به عنوان منبع اطلاعات قابل مقایسه جهانی برای قانون‏گذاران اهمیت زیادی دارند.

مشارکت در کارایی اقتصاد:

IFRS با کمک به سرمایه ‏گذاران در شناسایی فرصت ‏ها و تهدید‏های سرمایه‏ گذاری در سراسر جهان موجب تخصیص منابع می‏‌شوند. برای شرکت‏‌ها نیز استفاده از یک زبان حسابداری  قابل اعتماد، هزینه سرمایه و هزینه‏‌های گزارشگری بین‏‌المللی را کاهش می‏‌دهد.

IFRS   با چه مشکلات و چالش‏هایی روبه‏رو است؟

با وجود اعتقاد برخی بر ضرورت پذیرش جهانی IFRS، عده‏‌ای بر این باورند که پذیرش کامل IFRS موجب کاهش کیفیت گزارش‌‏دهی‌‏های مالی خواهد شد و این تصور وجود دارد که تحمل هزینه‌‏های بالای تغییر استاندارد داخلی به IFRS، مزایای بالایی را ایجاد نخواهد کرد.
اگر چه این کار سبب کاهش هزینه شرکت‏‌هایی می‌‏شود که عملیات خارجی گسترده‌‏ای دارند، اما هماهنگ‏‌سازی استانداردهای گزارشگری مالی هزینه‏‌های زیادی را بر شرکت‏‌های کوچک وارد می‏‌کند در حالی که این شرکت‏‌ها نیازی به ارائه اطلاعات بر اساس استانداردهای خارجی ندارند.
همچنین در برابر شرکت‏‌هایی که از الگوی خارجی برای پیشرفت استفاده می‏‌کنند کشورهای دیگری هم وجود دارند، که معتقدند برای پیشرفت باید از مسیر اختصاصی و ملی استفاده کنند چراکه اعتقاد دارند این استانداردها فقط در جهت منافع کشورهای قدرتمند ایجاد شده است.

حتما بخوانید: مناقصه و قوانین برگزاری آن

مشکلات عمده موجود برای استفاده از استانداردهای بین المللی عبارتند از:

  • تفاوت‏ های فرهنگی و تفاوت ‏های آموزشی
  • تفاوت‏ های مذهبی
  • تفاوت‏ های مالیاتی و سیستم‏ های حقوقی
  • تفاوت سیستم‏ های تامین مالی

چگونگی حرکت به سمت IFRS

تمام شرکت ‏هایی که قصد به کارگیری IFRS را دارند باید صورت‏ های مالی آغازین مبتنی بر IFRS در تاریخ جابه‏‌جایی به این استاندارد را ارائه دهند. در این صورت‌‏های مالی، باید به نکات زیر توجه شود:

  • شناسایی کلیه دارائی‏ ها و بدهی‏ ها آن طور که IFRS الزام کرده است.
  • مواردی که IFRS اجازه نداده به عنوان دارائی یا بدهی شناسایی شوند، در نظر گرفته نشوند.
  • تغییر طبقه ‏بندی اقلامی که تحت استاندارد حسابداری داخلی به عنوان دارائی و بدهی شناسایی شده‌‏اند ولی در انواع متفاوت با IFRS طبقه‏‌بندی انجام شده است.

با در نظر گرفتن شرایطی که یک شرکت ملزم به رعایت آن در رسیدن به صورت‏‌های مالی بر مبنای IFRS است مشخص می‏‌شود که باید کلیه رخدادهای مالی یک بار دیگر با رویکرد این استاندارد مورد قضاوت حرف‌ه‏ای قرار گرفته و بطور مجدد ثبت شوند، هر چند احتمال دارد بسیاری از این رخدادها به دلیل شباهت‏‌های بین این دو استاندارد دارای ثبت مالی یکسانی باشند.
برای رسیدن به این مهم داشتن دو توانمندی در شرکت‏‌های بزرگ نیز لازم است: یکی تخصص کافی در خصوص تغییرات لازم بین استانداردهای ملی و IFRS و دیگری داشتن ابزاری قدرتمند جهت ترجمه اطلاعات مالی به این استاندارد.
جمع بندی
با توجه به رویه‌‏های موجود در تجارت و کسب‏‌وکار، جهانی شدن امری اجتناب ناپذیر است؛ جهانی شدن به معنای پذیرش بی چون و چرای دیدگاه دیگران نیست، بلکه حساسیت‏‌ها و نیاز‏های خاص بازار سرمایه کشور باید مورد توجه قرار گیرد. بنابرین برای افزایش شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه، به مجموعه‏‌ای از استاندارهای حسابداری جهانی (IFRS)  نیاز است.
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا