برای بیمه عمر با فوت صاحب بیمه چه اتفاقی می‌افتد؟

برای بیمه عمر با فوت صاحب بیمه چه اتفاقی می‌افتد؟

بیمه عمر یکی از انواع بیمه‌­های مخصوص افراد است و خیلی­‌ها آن را پس­اندازی طلایی و آینده­‌ساز می­‌دانند. این بیمه انواع مختلفی دارد که با توجه به نیازهای افراد مختلف طراحی شده و هر کسی بسته به نیاز خود می­‌تواند یک یا چند نوع از آن­‌ها را خریداری کند. یکی از بهترین مزیت­‌های بیمه عمر این است که تحت شرایط ویژه، پس از مرگ صاحب بیمه، به وراث متوفی تعلق خواهد گرفت. امروزه اغلب نمایندگی­‌های بیمه، این بیمه ­نامه­‌ها را به صورت آنلاین نیز به فروش می­‌رسانند.

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر یا همان بیمه آتیه­‌ساز، یک سرمایه­‌گذاری با سودی قطعی و تضمینی است که انواع مختلفی دارد و هدف آن کم کردن دغدغه­‌ها و نگرانی‌­های مختلف افراد در طول زندگی است. در این بیمه‌­ها افراد با پرداخت ماهانه یا سالانۀ مبالغ معیّنی که به آن حق بیمه گفته می­‌شود، علاوه بر اینکه می‌­توانند از پوشش­‌های متنوع بیمه بهره­‌مند شوند، یک سرمایه­‌گذاری سودآور کرده‌­اند که مزایای آن در دورۀ بازنشستگی و حتی بعد از فوت صاحب بیمه نیز  به بازماندگان خواهد رسید.

مطلب مرتبط: آشنایی با بیمه تکمیلی و انواع آن

بیمه ­های عمر ­چه انواعی دارند؟

به دلیل نیازهای مختلف و متفاوت افراد، بیمه­ های عمر نیز به شکل­ های مختلفی ارائه می­ شوند که بتوانند افراد زیادی را پوشش دهند. مهم­ترین انواع بیمه عمر عبارت است از:

  1. بیمه­ های تمام عمر

  2. بیمه عمر و سرمایه­ گذاری

  3. بیمه عمر زمان­دار

  4. بیمه­ های بازنشستگی

  5. بیمه مستمری

  6. بیمه­ های عمر گروهی

  7. طرح­ های آتیه مخصوص کودکان

البته هر شرکت بیمه‌­ای تعداد مشخصی از این بیمه­‌نامه‌­ها را ارائه می‌­کند و تمرکز اغلب شرکت‌­ها بر روی بیمه سرمایه­‌گذاری و عمر است و این بیمه‌­ها جزو پرفروش‌ترین‌­­­ها هستند.
انوع بیمه عمر

مبلغ بیمه عمر چگونه محاسبه می­‌شود؟ 

مبلغ این بیمه‌­ها مانند بیمه‌­های دیگر ثابت نیست و به خواست خریدار و مدت بیمه­‌نامه بستگی دارد. در واقع مهم­ترین مسئله در بیمه­‌های عمر میزان اندوختۀ نهایی مشتری است، نه مبلغ حق بیمه.
اندوختۀ نهایی به سرمایه­‌ای گفته می­‌شود که از مجموع حق بیمه­‌های پرداختی مشتری حاصل شده و سود مشخصی نیز به آن تعلق گرفته است. مهم­ترین ویژگی بیمه‌­نامه­‌های عمر این است که پس از فوت صاحب بیمه، تمامی مبلغ اندوختۀ نهایی حفظ و به افراد معینی پرداخت خواهد شد.

بیمه عمر پس از فوت به چه کسی تعلق می­‌گیرد؟ 

این مسئله کاملاً به مفاد بیمه­‌نامه بستگی دارد. بیمه­‌گذار در هنگام امضای قرارداد، فرد یا افرادی را به عنوان ذینفع تعیین می­‌کند و این امکان را دارد که در طول داشتن بیمه‌­نامه، ذینفعان را تغییر دهد. پس از معرفی ذینفعان، در گام بعدی باید درصد سهم هر کدام از آن­‌ها نیز دقیقاً مشخص شود.
نکته: شرکت­‌های بیمه در اغلب موارد به بیمه­‌گذار توصیه می­‌کنند که یک یا چند نفر از بستگان درجۀ یک خود را به­‌عنوان ذینفع بیمه عمر خود معرفی کنند، ولی برخی افراد مؤسسه‌­های خیریه، مدرسه­‌ها و… را ذینفع خود تعیین می­‌کنند و هیچ اشکالی از نظر قانونی برای این کار وجود ندارد.

چند نفر را می­‌توان به عنوان ذینفع تعیین کرد؟

در قراردادهای بیمه عمر معمولاً می‌­توان تا 6 نفر از افراد حقیقی را به عنوان ذینفع معرفی و درصد و اولویت استفادۀ هر کدام از آن­‌ها را نیز مشخص کرد.

حتما بخوانید: درباره مالیات بر ارث چه می دانید؟

پس از فوت، سرمایۀ نهایی بیمه چگونه تقسیم خواهد شد؟ 

به طور کلی سه حالت برای تقسیم سرمایۀ نهایی بیمه­‌گذار فوت­ شده وجود دارد که عبارت است از:

  1. اگر بیمه­‌گذار ذینفع یا ذینفعانی را تعیین و درصد سهم هریک از آن­ها را نیز مشخص کرده باشد، سرمایه طبق درصدها بین فرد یا افراد تقسیم خواهد شد.
  2. در صورتی که اسامی ذینفعان مشخص شده ولی درصد سهم هر کدام از مبلغ سرمایه تعیین نشده باشد، سرمایۀ نهایی طبق اصل تقسیم به تساوی، به طور یکسان بین ذینفعان تقسیم خواهد شد.
  3. در صورتی که ذینفعی در قرارداد بیمۀ متوفی مشخص نشده باشد، به استناد مادۀ 24 قانون بیمه، سرمایه بین وراث قانونی و مطابق قوانین ارث تقسیم خواهد شد.

نتیجه­‌گیری:
بیمه عمر یک سرمایه­‌گذاری تضمینی و مطمئن برای افراد، هم در طول زندگی­شان و هم پس از مرگ است که می­‌تواند کیفیت زندگی افراد را افزایش دهد و حس امنیت و آرامش آن­ها را چندین برابر کند. بیمه­‌های عمر انواع مختلفی دارند و هر فردی بسته به نیاز و سرمایۀ خود می­‌تواند یک یا چند نوع از آن‌­­ها را خریداری کند. مهم­ترین نکته در بیمه­‌نامه­‌های عمر این است که مبلغ نهایی و سرمایۀ اصلی این بیمه پس از فوت بیمه‌­گذار باقی می‌­ماند و بین وراث یا ذینفعان متوفی تقسیم خواهد شد.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “برای بیمه عمر با فوت صاحب بیمه چه اتفاقی می‌افتد؟”

  1. ببخشید یه سوال
    به نظرتون الان کسی هست پولش رو برای بیمه عمر پس انداز کنه؟
    اگر هر ماه به جای اون حق بیمه یکم طلا بزاریم کنار به نظرم بهتره

    1. درصورت بروز بیماری های صعب العلاج ، نظیر ام اس ، سرطان ها، پیوند اعضا و دیگر بیماریها ، طلا باید تبدیل به پول نقد شود، بیمه عمر فقط سرمایه گذاری نیست، پوشش درمانی و از کار افتادگی هم داره، طلا فقط سرمایه گذاریه
      هر کسی هم به طلا نیاز داره هم به بیمه عمر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا