مهم ترین قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان 1401

مهم ترین قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان چیست؟ - فینتو

هر فرد شاغل، چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، بارها نام تامین اجتماعی و پوشش‌­های بیمه­‌ای آن را شنیده و احتمالاً از مزیت­‌هایش نیز استفاده کرده است؛ اما شاید کمتر کسی بداند که آیین­ نامه‌­ها و قوانین تامین اجتماعی که در حوزۀ شغل و موقعیت او وجود دارد چیست و چه بندهایی دارد. بیمه­‌های تامین اجتماعی شامل بخش‌­های مختلفی است که مهم‌­ترین آن­ها سه بخش کارگری، کارمندی و بازنشستگی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی خلاصه‌­ای از مهم­ترین قوانین تأمین اجتماعی برای کارمندان و مزیت­‌های داشتن این بیمه بپردازیم.

تامین اجتماعی چیست؟ 

تامین اجتماعی (Social Security) سیستمی همگانی از برنامه­‌ها و بیمه‌­های اجباری است که شامل بیمه­‌های بازنشستگی، دولتی درمانی، بیکاری، حوادث و تصادف­‌ها می­‌شود. در این برنامۀ بیمه­‌ای، افرادی که شغل دارند و حقوق می­‌گیرند، ماهانه بخشی از درآمد خود را به سیستم بیمه پرداخت می‌­کنند. فراهم کردن شرایط استفاده از این بیمه‌­ها و ارائۀ خدمات در حوزه­‌های مربوط به آن به عهدۀ دولت­‎هاست و هیچ ارتباطی به بخش‌­های خصوصی ندارد. اگرچه اغلب افراد بیمه‌­های تامین اجتماعی را مزیت و پشتوانه­‌ای برای دورۀ بازنشستگی خود می­‌دانند، ولی طبق قوانین تامین اجتماعی، این بیمه در طول دورۀ شغلی نیز مزیت­‌های فراوانی برای فرد بیمه­‌شده خواهد داشت.

مزایای تامین اجتماعی چیست؟ 

پیش از پرداختن به قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان، بهتر است با مزایای بیمه تامین اجتماعی بیشتر آشنا شویم. مهم­ترین مزیت­های این بیمه عبارت است از:

  1. داشتن دفترچه­‌های درمانی
  2. فراهم بودن امکان استفاده از خدمات درمانی و پزشکی رایگان درمانگاه‌­ها و بیمارستان­‌های تامین اجتماعی
  3. امکان بازنشستگی و دریافت کردن مستمری
  4. دارا بودن بیمه ازکارافتادگی
  5. بیمه بیکاری و تخصیص حقوق در دورۀ بیکاری
  6. کمک­‌های بلاعوض در مواردی مثل ازدواج
  7. پرداخت هزینۀ درمان­هایی مثل پروتز (به‌­جز عمل­‌های زیبایی)

مهم ترین قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان چیست؟ - فینتو

قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان چیست؟

دفتر قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی، هر چند وقت یک بار دفترچۀ مفصلی با عنوان «قوانین تامین اجتماعی و آیین‌­نامه­‌های آن» منتشر می­کند که بخش اول آن آیین‌­نامه بیمه و بازنشستگی کارکنان سازمان است و شامل قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان نیز هست.
در یک دسته­‌بندی کلی قوانین تامین اجتماعی مختص کارفرما و کارمند است؛ یعنی آشنایی با بعضی قوانین وظیفه کارفرما و شناخت دسته­‌ای دیگر به ­عهدۀ کارمند است.
خلاصه­‌ای از مهم­ترین قوانین تامین اجتماعی به تفکیک عبارت است از:

مطلب پیشنهادی: چگونگی ایجاد رقابت سالم بین کارمندان

الف) قوانین مربوط به کارفرمایان

  1. از اول سال 1355، حق بیمه سهم کارفرما بیست درصد مزد یا حقوق بیمه­ شده خواهد بود و با احتساب سهم بیمه­ شده و کمک دولت، کل حق بیمه به سی درصد مزد یا حقوق افزایش می­‌یابد.
  2. کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد.
  3. کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه­ شده به سازمان است و مکلف است هنگام پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه­ شده را کسر کرده، سهم خود را بر آن بیافزاید و به سازمان بازپرداخت کند. در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه­ شده خودداری کند، شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود.
  4. در صورتی که بیمه­ شده برای دو یا چند کارفرما کار کند، هریک از کارفرمایان مکلف اند به نسبت مزد یا حقوقی که می­‌پردازند، حق بیمه سهم بیمه­‌شده را از مزد یا حقوق او کسر و به‌­انضمام سهم خود به سازمان پرداخت کنند.
  5. در صورت وقوع حادثۀ ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌­دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند.
  6. غرامت دستمزد ایام بیماری کارمندان بیمه­‌شده که از طرف کارفرما پرداخت نمی­شود، به عهدۀ سازمان است.

ب) قوانین مربوط به کارمندان

  1. بیمه‌­شدگان و افراد خانوادۀ آن­ها از زمانی که مشمول مقررات قوانین تامین اجتماعی می­‌شوند، در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری، می‌­توانند از خدمات پزشکی استفاده کنند. خدمات پزشکی که به عهدۀ سازمان «تامین خدمات درمانی» است، همۀ اقدامات درمانی سرپایی، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایش­‌های تشخیصی طبی را شامل می­‌شود.
  2. در مورد بیمه‌­شدگانی که کارمزد دریافت می­‌کنند، حق بیمه به مأخذ کل درآمد ماهانۀ آن‌ها احتساب و دریافت می‌­شود. این حق بیمه در هیچ مورد نباید از حق بیمه‌­ای که به حداقل مزد کارگر عادی تعلق می­‌گیرد کمتر باشد.
  3. طبق قوانین تامین اجتماعی، ارزش مزایای غیرنقدی مستمر مانند مواد غذایی، پوشاک و نظایر آن، به­‌طور مقطوع تعیین و حق بیمه از آن دریافت می‌‌شود.
  4. سازمان «تامین خدمات درمانی» به­‌منظور توان­بخشی، ترمیم و تجدید فعالیت بیمه­‌شدگان آسیب­‌دیده که قدرت کار اولیۀ خود را از دست داده­‌اند و با هدف اشتغال آن­‌ها به کارهای مناسب دیگر، طبق آیین‌­نامه­‌هایی که ازطرف شورای فنی سازمان مذکور پیشنهاد و به تصویب شورای عالی سازمان خواهد رسید، ازطریق مؤسسات حرف‌ه­ای معلولین اقدام خواهد کرد.

جمع بندی

تامین اجتماعی یکی از خدمات مهم دولتی در زمینۀ تامین امنیت و آسایش مالی افراد شاغل است و مزیت­‌های بسیاری برای فرد بیمه­‌شونده دارد. لازم است هر فرد دارای این بیمه با مهم­ترین قوانین تامین اجتماعی آشنا باشد تا از این طریق بتواند در مواقع لزوم، حقوق خود را مطالبه کند.
فینتو
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “مهم ترین قوانین تامین اجتماعی برای کارمندان 1401”

    1. کلا چی تو ایران ساده است که قوانین تامین اجتماعی برای کارمند راحت باشه؟
      انقدر که ما قانون مسخره داریم هیچ جای دنیا نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا