از چه راه هایی می توان برای ایده ای که در ذهن داریم جذب سرمایه کنیم

از چه راه هایی می توان برای ایده ای که در ذهن داریم جذب سرمایه کنیم

هنگامی که ایده بکری برای راه اندازی کسب و کار خود دارید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند، چیست؟ اولین سوال ممکن است این باشد که چطور این کار را شروع کنم؟ یا برای عملی کردن ایده ام چگونه و از چه کانالی برای جذب سرمایه اقدام کنم؟

بهترین راه جذب سرمایه

یافتن بهترین راه برای جذب سرمایه یک مسیر پر پیچ و خم و طاقت فرسا است. اگر دوست و آشنا یا خانواده ای دارید که می توانند روی ایده شما سرمایه گذاری کنند که مجبور نباشید مقداری از پول خود را هزینه عملی کردن ایده تان کنید، شرایطتان بسیار عالی است. اما این برای همه افراد صدق نمی کند. هیچ پاسخ صحیحی برای آن وجود ندارد اما در واقع منابع متعددی برای جذب سرمایه برای یک ایده بکر یا پروژه تازه در دسترس است.
جذب سرمایه برای راه اندازی یک کسب و کار

ایده بکر شما پولی برای پشتیبانی از خود ندارد

جای نگرانی نیست. نه تنها آماده اید که ثمره طرح تجاری خود را ببینید، بلکه آماده اید که ایده بکر خود را به بزرگترین پروژه استارتاپ که پیش از آن نمونه اش وجود نداشته، تبدیل کنید. شاید قدم های اولیه برای ارائه ایده خود را برداشته باشید، شاید یک مدل کسب و کار مناسب را انتخاب کرده باشید، شاید یک شریک پیدا کردید و برای مراحل اولیه هدف تعیین کردید. اما هنوز یک مشکل بزرگ وجود دارد: شما پول کافی ندارید.
ایده بکری دارید اما پولی برای پیاده کردن آن ندارید
شما باید بهترین گزینه های خود را در مورد نحوه جذب سرمایه ارزیابی کنید. هیچ کس به تنهایی قادر به تأمین بودجه برای پروژه کاری خود نیست. هستند کارآفرینانی که به دلیل داشتن ارتباط با دوست و آشنا و همسایه یا به لطف ارثیه ای که نصیبشان شد توانستند ایده های خود را پیاده کنند. کمبود بودجه یک مسئله جدی برای بسیاری از کارآفرینان است و این دلیل عمده ای است که باعث می شود بسیاری از کسب و کارها دیگر نتوانند روی پای خود بایستند. بسیاری از شما هم ایده دارید، هم اشتیاق و هم انگیزه، اما پول کافی برای واقعیت بخشیدن به اینها را ندارید و نمی توانید طرح تجاری مورد نظر خود را به مرحله اجرا درآورید.
اگر هنوز مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید و همواره می خواستید که فهرست روشنی از راه های جذب سرمایه برای ایده بکر خود داشته باشید، توصیه می کنیم که نگاهی به موارد اشاره شده در زیر بیاندازید – یک لیست جامع که به شما کمک می کند تا برای پیاده سازی ایده بکر خود سرمایه جذب کنید.

یک طرح تجاری دقیق تهیه کنید

اول از همه، قبل از اینکه به دنبال سرمایه گذاران بالقوه باشید، تدوین طرح تجاری مهمترین مرحله است. داشتن یک طرح تجاری دقیق، شانس شما را برای تأمین بودجه لازم و همچنین دستیابی به نرخ رشد بالاتر افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که در صورت داشتن طرح تجاری، شانس جذب سرمایه از 15٪ به 30٪ افزایش می یابد.
تدوین طرح تجاری به عنوان راهی برای جذب سرمایه
این موضوع مهم است زیرا وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه می خواهند جزئیات اصلی ایده تجاری شما را درک کنند. به ویژه اینکه می خواهند تجزیه و تحلیلی از مدت زمان سودآور شدن کسب و کار شما داشته باشند. اگر بتوانید یک حسابدار خبره را برای کمک به تدوین طرح تجاری استخدام کنید تا پیش بینی دقیق مالی سه تا پنج ساله از آینده ی ایده بالقوه شما داشته باشد، باعث می شود سرمایه گذاران به راحتی تصمیم بگیرند که آیا روی ایده شما سرمایه گذاری بکنند با نه.

  1. جذب سرمایه از طریق شرکت در رقابت های معرفی ایده

شرکت در چنین رقابت هایی می تواند یکی از قدرتمندترین تجارب برای آنهایی باشد که ایده بکر و بالقوه ای دارند و چرخه عمر کسب و کارشان مراحل اولیه را طی می کند. این امر می تواند با ارائه شرایط مختلف از جمله ملاقات با سرمایه گذاری های احتمالی، قرار گرفتن در معرض رسانه ها و مشارکت های استراتژیک بالقوه، بتواند کسب و کار نوپای شما را به سطح بعدی منتقل کند.

حتما بخوانید: مدیران تجاری چگونه موفق می شوند

دلیل محبوبیت روزافزون اینگونه مسابقه ها این است که در هر کجای دنیا که باشید می توانید در چنین رویدادهایی حضور پیدا کنید. شرکت در چنین رویدادهایی که بعضاً حق ورودیه دارد، می تواند برای شما که تازه اول راه هستید پر هزینه و زمان بر باشد. با این حال، هنگامی که مسابقه ای برگزار می شود که متناسب با ایده شما است، مزایای بیشتری در انتظار شما خواهد بود. شما نه تنها شرکای تجاری یا سرمایه گذار پیدا خواهید کرد، بلکه شانس بیشتری برای ملاقات با سرمایه گذاران بالقوه، شرکای بالقوه و یا حتی یک خریدار بالقوه خواهید داشت.
شرکت در رقابت های معرفی ایده به عنوان راهی برای جذب سرمایه

  1. تأمین مالی جمعی

یکی دیگر از روش های شناخته شده برای جذب سرمایه استفاده از یک بستر اجتماعی تعاملی به نام تأمین مالی جمعی است. این بستر ممکن است سریعترین راه برای بدست آوردن بودجه برای یک ایده بکر باشد، که به افراد امکان می دهد ایده های تجاری خود را معرفی کنند یا یک جامعه آنلاینِ متشکل از سرمایه گذاران و افرادی را که مایل به حمایت از ایده ها هستند، به چالش بکشند. اگر ایده به اندازه کافی جذاب باشد، هرکسی می تواند برای تحقق آن کمک مالی بکند.
تأمین مالی جمعی به عنوان راهی برای جذب سرمایه
علاوه بر این، سرمایه گذاری جمعی به شرکت ها امکان می دهد محصولات مختلفی را که می توانند برای بازاریابی و تبلیغات استفاده شوند، به نمایش بگذارند. این امر همچنین به شما کمک می کند بفهمید که کدام محصولات مورد استقبال مردم قرار گرفته و خطرات سرمایه گذاری را به حداقل برسانید.

  1. سرمایه گذاری مخاطره آمیز

با افزایش تعداد شرکت های نوپا و افرادی که ایده های تجاری نوینی در ذهن خود دارند، تعداد سرمایه گذاران نیز رشد کرده است. سرمایه گذاری های مخاطره آمیز به عنوان یکی از راه های جذب سرمایه معمولاً از سوی سرمایه گذاران متمول، بانک های سرمایه گذار و سایر موسسات مالی تأمین می شود و به شرکت های نوپا کمک می کند تا رشد طولانی مدت داشته باشند.
سرمایه گذاری مخاطر آمیز بر روی طرح تجاری نوین و ایده بکر
با این حال، یک سرمایه گذار خطرپذیر تمایلش به سمت یک ایده بزرگ است که پس از گذراندن مرحله راه اندازی، سریع به سودآوری برسد. سرمایه گذاری مخاطره آمیز می خواهد در اسرع وقت طی سه تا پنج سال سرمایه اش بازگردد که به طبع شرکت های کوچک و نوپا در این بازه زمانی چنین توانایی ندارند. تحقیقات نشان داده است که صنایعی که بیشترین سرمایه مخاطره آمیز را جذب می کنند، بیشتر به بخش های نرم افزاری و فناوری مرتبط می شوند و نه محصولات مخابراتی یا مصرفی.

  1. تا جایی که ممکن است از جیب خودتان مایه بگذارید

به لحاظ فنی، این منبعی از جذب سرمایه نیست. دارید از جیب خود خرج می کنید تا هزینه ها را به حداقل برساند و صورت حساب ها را پرداخت کنید. هنگامی که مسئله تأمین بودجه مطرح می شود، این جام زهر را باید نوشید. سخت است کسی را متقاعد کنید که روی یک طرح تجاری سرمایه گذاری کند که اول خودتان روی آن به اصطلاح ایده بکر سرمایه گذاری نکرده اید.
بوت‌استرپینگ به عنوان راهی برای جذب سرمایه
بوت‌استرپینگ (از جیب مایع گذاشتن) می تواند فوق العاده لذت بخش باشد، چراکه مثل این می مانند که ایده بکر یا طرح تجاری نوین خود را با دست خالی تحقق بخشیده اید و این برای یک ایده پرداز تازه کار عالی است؛ چراکه ثابت می کند توانایی انجامش را دارید و شرایط را برای جذب سرمایه برای ایده های بعدی آسانتر می کند. این روش مزیت اش این است که تعداد مخاطبان خود را بالا می برید که به عنوان یک منبع اعتبار عمل خواهند و پیش از جستجو برای منابع مالی اضافه ممکن است ایده شما را به سمت سودآوری سوق می دهد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کاربردهای آن

  1. خانواده و دوستان

یکی از راه های جذب سرمایه و فروختن ایده تجاری این است که با حلقه داخلی خود شروع کنید. به عبارت دیگر، برای تأمین بودجه به سراغ خانواده و دوستان خود بروید. مهم این است که بتوانید از شبکه پشتیبان موجود استفاده کنید. واقعیت این است که بیشتر ما در تمام طول زندگی ارتباطاتی با اطرافیان خود داریم، بسیاری از آنها ممکن است به ما اعتماد زیادی داشته باشند و حتی ممکن است بخشی از مخاطبان هدف ما را تشکیل دهند.
اگرچه این افراد ممکن است دستگاه پول چاپ کن شما نباشند، اما پولی که قادر به پشتیبانی از شما است ممکن است مزایای زیادی با خود به ارمغان آورد:

  1. نزدیکان شما احتمالاً با حسن نیت به شما و ایده بکر شما شانس می دهند و با نرخ بهره کم یا حتی بدون نرخ بهره به شما قرض می دهند یا ممکن است بعدها در صورت پیشرفت شغلی تان بخشی از سهام شرکتتان را جای طلب خود بگیرند.
  2. پولی که از دوست و آشنا یا اعضای خانواده می گیرد، شما را نسبت به موفقیت و ارائه بازدهی خوب برای پولشان بسیار متعهدتر می کند.
  3. این احتمال وجود دارد که دوستان و خانواده شما به جای اینکه مانند سرمایه گذاران به شما فشار وارد کنند، سعی کنند فاصله حمایتی خود را با شما حفظ کنند و در کار شما اختلال ایجاد نکنند.

توسل به خانواده و دوستان برای جذب سرمایه

  1. استقراض

دریافت وام و رفتن زیر بار بدهی نوعی از جذب سرمایه است که متأسفانه بسیاری از ما با آن آشنا هستیم. شما موظف می شوید پولی را که استقراض کردید بر اساس نرخ بهره تعیین شده در بازه زمانی توافق شده پس دهید.
این می تواند به صورت وام بانکی، مراجعه به نزول-­خور و یا در برخی کشورهای به صورت دریافت کارت های اعتباری باشد. مورد آخر احتمالاً ساده ترین و سریع ترین راه برای تأمین مالی طرح تجاری مورد نظر تان است، اما ایده خوبی نیست.
استقراض به عنوان راهی برای جذب سرمایه
اگر جریان نقدی زیادی نداشته باشید، نرخ های بهره می تواند دهشتناک باشد، ممکن است سال های سال زیر بار قرض کم خم کنید. دریافت وام های مخصوص بنگاه های زودبازده یا کسب و کارهای کوچک یکی از راه های سنتی جذب سرمایه است، اما معمولاً محدود به افرادی می شود که از جریان نقدی لازم برخوردارند و یا امکان فراهم کردن وثیقه را دارند.
جمع بندی
روش های مختلفی برای جذب سرمایه جهت تحقق بخشیدن به ایده بکر و طرح تجاری مطلوبتان وجود دارد و بسیاری از آنها بر اساس سطح تجربه و سوابق شما متفاوت هستند. برای کارآفرینان تازه وارد، بهتر است تا آنجا که ممکن دارد از بوت‌استرپینگ استفاده کنند، چراکه آنها را قادر می سازد که تعداد مخاطبان خود را بالا ببرند و از آن به عنوان یک منبع اعتبار استفاده کنند تا برای طرح های بعدی شان سرمایه مورد نیاز به سمت آنها سرازیر شود. با این حال، وقتی این گزینه دیگر امکان پذیر نباشد یا مانعی بر سر رشد ایجاد کند، چندین گزینه عالی برای انتخاب کردن وجود دارد.
جذب سرمایه جهت تحقق بخشیدن به ایده بکر و طرح تجاری
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

3 در مورد “از چه راه هایی می توان برای ایده ای که در ذهن داریم جذب سرمایه کنیم”

  1. خیلی از ایده های خوب به خاطر نداشتن یا کم داشتن سرمایه از بین میره
    کاش یکی بود به ما جوونا اهمیت میداد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا