راهکارهایی برای بهبود و گسترش کار تیمی در محل کار

راهکارهایی برای بهبود و گسترش کار تیمی در محل کار

کار تیمی حاکی از وجود یک باور و اعتقاد مشترک در یک محیط سازمانی است که به لطف آن سازمان می‌تواند به‌طور مؤثرتری به سمت جلو حرکت کند و درصورتی‌که همکاری و تعاون در قلب تفکر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری وجود داشته باشد سازمان می‌تواند امیدوار باشد که به اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست خواهد یافت.

چرا کار تیمی اهمیت دارد؟

واقعیت این است که بخش اعظمی از نیروی کار در سازمان‌های مختلف از ارتباط ضعیف، عدم اعتماد و مشارکت پایین رنج می‌برند – همه این‌ها شانس کار تیمی را در محل کار از بین می‌برد.

اما، افراد هنوز هم طالب کار تیمی‌اند. بررسی‌ها نشان داده که “از هر 4 کارفرما 3 نفر کار تیمی را بسیار مهم قلمداد می‌کنند.” گاهی اوقات ممکن است کمی مشکل باشد. اگر به‌طور طبیعی اتفاق نیفتد، بیشتر افراد در شکل دادن آن با چالش روبه‌رو خواهند شد.

نکته اصلی این است که باید شرایط مناسب را برای تیم خود جهت پیشرفت و رشد فراهم کنید. فرض کنید که می‌خواهید که از یک هکتار زمین زیر کشت خود نیم تن هویج باکیفیت برداشت کنید. نمی‌توانید صرفاً بذر بپاشید و به زمین زراعی خود دستور دهید که «هی، زود باش همین حالا به من هویج بده.»

شما باید دستورالعمل‌ها را موبه‌مو اجرا کنید، به آنچه هویج‌ها نیاز دارند (نور خورشید، مقدار زیادی آب، زمان) توجه داشته باشید و تمام آن‌ها را برای محیط زیر کشت فراهم سازید. در مورد کار تیمی هم همین است. شما باید شرایط مناسب برای پیشرفت و رشد را به تیم خود بدهید.

اگر پرورش یک فرهنگ تیمی سالم برای محل کار شما مهم است، در اینجا شرایطی برای ایجاد فرهنگ کار گروهی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها رجوع کنید.

راهکارهایی برای بهبود کار گروهی در محل کار

  1. نقش رهبران

این روند از بالا شروع می‌شود. اگر در حال حاضر در سطح پایه کار تیمی خوبی وجود ندارد، وقت آن است که تیم رهبری خوب رهبری کند. این افراد کسانی هستند که بقیه شرکت به دنبال راهنمایی آن‌ها است، بنابراین آن‌ها باید کار گروهی را به‌عنوان یک نرم در نظر بگیرند. رفتار آن‌ها از بالا تا پایین شرکت از هیئت‌مدیره گرفته تا اعضای تیم‌ها جریان خواهد یافت و سرانجام باعث می‌شود که کل سازمان این مدل کار کردن را می‌پذیرد و همین روش کار را انتظار دارد. هنگامی‌که شرکت روز خوبی را سپری نمی‌کند و افسردگی که می‌تواند خیلی مسری هم باشد به تک‌تک افراد نفوذ می‌کند، رفتار رهبران سازمان و نقش آن‌ها در تیم رهبری می‌تواند نویددهنده بهبود کار تیمی باشد.

  1. هدف را روشن کنید

اگر تیمی هدف کار خود را درک نکند، توجه و اشتیاق آن‌ها کاهش می‌یابد. در مورد دلیل انجام کاری که انجام می‌دهید صریح باشید – این کلید انگیزه است.

بنابراین، دلیل پروژه فعلی یا هدف نهایی و اینکه چرا هر گامی را بردارید تا شما را به آنجا هدایت کند، پیدا کنید. این نه‌تنها انگیزه و همسویی همه اعضای تیم را حفظ می‌کند، بلکه راهی عالی برای بررسی روند کار شما و اطمینان از بهترین اقدامات برای رسیدن به‌جایی است که باید باشید.

  1. ارتباط برقرار کنید، هرروز، از هر راه

ارتباط خوب در قلب کار تیمی عالی جای دارد. تیم‌های عالی به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و اغلب اعضای آن‌ها از به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، مشکل‌گشایی جمعی، دریافت بازخورد و حتی شنیدن صدای مخالف خوشحال می‌شوند.

این بدان معنا نیست که اعضای تیم همیشه هم‌رأیند، اما آن‌ها به‌واسطه اختلافاتی که دارند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا به یک راه‌حل مناسب برسند و به‌صورت تیمی به جلو حرکت کنند.

حتما بخوانید: پنج مقاله برای کمک به پیشرفت مهارت های مدیریتی

چگونه می‌توان ارتباط خوب را فراهم کرد؟

  • صریح باشید: لحن برقراری ارتباط بین تیم را تعیین کنید. چه موقع بستن درب دفتر کارتان قابل‌قبول است؟ آیا مشکلی نیست که بعد از ساعت‌ها با کسی تماس بگیرید؟ چند بار باید کل تیم دورهم جمع شوند؟ این امر کمک می‌کند تا همه در یک شرایط قرار داشته باشند و جریان ارتباطی‌شان یکسان باشند.
  • گوش کنید: برقراری ارتباط به همان اندازه که در مورد صحبت کردن است، مربوط به گوش دادن نیز هست. قبل از ارائه راه‌حل‌ها و نظرات خود، اطمینان حاصل کنید که به صحبت‌های اعضای تیم خود گوش می‌دهید و درواقع نظر آن‌ها را در نظر می‌گیرید.
  • روش: در عصر جدید روش‌های زیادی برای نزدیک شدن به یکدیگر وجود دارد. سعی کنید از مناسب‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط برای نیازهای خاص خود استفاده کنید، اعم از ایمیل، ابزار چت ، تماس تلفنی یا ملاقات رودررو.
  • ملاقات کوتاه: جلسات غیررسمی، اشتراک اطلاعات و محفل‌های کوتاه را تشویق کنید. افراد مجبور نیستند برای دورهم جمع شدن یک هفته منتظر بمانند. اعضای تیم در هر زمان که لازم باشد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.
  • ابزارهای همکاری: این ابزارها افراد را قادر می‌سازد تا از اقصا دنیا یا از بخش‌های مختلف شرکت به‌واسطه یک مکالمه گروهی یا یک‌به‌یک باهم ارتباط برقرار کنند. لازم به ذکر است که پروژه‌های گروهی برای آن پیشرفت نیز به ارمغان می‌آورد.
  1. تیم سازی را تمرین کنید

تمرین‌های تیم سازی را پیاده کنید. منظور از تمرین، ورزش‌های هوازی یا زدن حرکت پروانه پیش از برگزاری جلسه بعدی نیست. این فعالیت‌ها نباید باعث گلایه و شکایت شود، کارهایی که در این زمینه انجام می‌شود باید کوتاه و لذت‌بخش باشد و کمتر از 10 دقیقه طول بکشد. قبل از تصمیم‌گیری در مورد تمرینات تیم سازی، مهم است چالش‌های پیش روی تیم را ارزیابی کنید. برای نمونه، آیا تیم شما نیاز دارد که باهم آشنایت بیشتری پیدا کنند یا نیاز دارد که اختلافات را کنار بگذارند؟ برای هرکدام از این موقعیت‌ها باید تمرینات متفاوتی را در نظر بگیرید.

تکرار تمرینات تیم سازی نیز باید در نظر گرفته شود. تمرینات تیم سازی مانند ورزش بدنی است – اگر این کار را اغلب انجام دهید، مزایای آن طولانی‌تر است. اگر سالی دو بار تمرین کنید نمی‌توانید ره به‌جایی ببرید. کار تیمی نیز همین است. اگر می‌خواهید به اهداف کار گروهی خود برسید، راهی پیدا کنید تا این تمرینات را در ارتباطات هفتگی / ماهانه خود با تیم انجام دهید.

فعالیت‌های تیم سازی برای تقویت کار تیمی

  1. روی نقاط قوت تمرکز کنید

تمرکز روی نقاط ضعف اعضای تیم می‌تواند بر تعامل تأثیر جدی بگذارد و درنتیجه بهره‌وری تیم را کاهش دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته، “کارکنانی که هرروز از نقاط قوت خود استفاده می‌کنند شش برابر بیشتر درگیر وظایف روزمره خود می‌شوند.

همه متفاوت هستند – ما نقاط قوت، احساسات و ضعف‌های متفاوتی داریم. تمرکز بر نقاط قوت افراد و دورهم جمع‌کردن تیمی متشکل از افراد دارای مهارت‌های ترکیبی یکی از ارکان یک رهبر تیم خوب است. تا زمانی که هر فرد نقاط قوت و مهارت‌های کلیدی خود را برای تیم به ارمغان می‌آورد، نباید روی ضعف‌های آن نباید زوم کرد.

  1. قدردانی کنید

چقدر قدردانی می‌کنید؟ بررسی‌هایی که روی 2000 فرد انجام‌شده نشان می‌دهد که “افراد در محل کار کمتر از هر مکان دیگر ابراز قدردانی می‌کنند. در حقیقت، 60٪ از این افراد گفتند “یا هرگز در محل کار خود قدردانی نمی‌کنند یا این کار را شاید سالی یک‌بار انجام می‌دهند.”

تعجب‌آور است که متوجه می‌شویم افراد واقعاً می‌خواهند از آن‌ها قدردانی شود. 70٪ از افراد موردبررسی گفتند که اگر رئیسشان قدردانی بیشتری از آن‌ها به عمل آورد، احساس بهتری نسبت به خود دارند و 81٪ از آن‌ها گفتند که بیشتر کار می‌کنند. ثابت‌شده است که قدردانی باعث افزایش حس خود ارزشی و اعتماد در محیط کار می‌شود.

بنابراین، قدم‌های بعدی چیست؟ شروع به گفتن آن کلمات جادویی کنید! از چیزهای کوچک و بزرگی که همکارانتان هرروز روی میز می‌آورند سپاسگزار باشید. (هرچند زیاده‌روی نکنید. مهم است که تشکر از شما واقعی و به‌موقع باشد. به کیفیت فکر کنید، نه کمیت.)

حتما بخوانید: کارهای مفید برای پیشبرد فرهنگ سازمانی

  1. فضای محل کار

فضای کار شما چقدر برای رشد کار تیمی سازنده است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که “برای حمایت از همکاری، فضای محل کار باید متحول شود.”

“اتاق­های پروژه که تیم­ها بتوانند ماه­ها از آن‌ها استفاده کنند، اتاق­های کنفرانس که مجهز به جدیدترین ابزار ویدئوکنفرانس باشد، و فضاهای مخصوص نشستن که در آن افراد بتوانند سر خود را پایین بی اندازند و مشغول کار خود باشند و درعین‌حال به‌راحتی با یکدیگر صحبت می‌کنند و از نیازهای مختلفی که هنگام همکاری دارند، پشتیبانی نمایند.

نیازهای تیم‌های شما باید در فضای کاری شما منعکس شود. به اطراف دفتر خود نگاه کنید و در نظر بگیرید که برای تشویق به تشکیل جلسات بالبداهه برای گفتگوهای سازنده، دسترسی به متخصصین و فضاهای نیمه دائمی برای پروژه‌های گروهی، چه‌کاری می‌توان انجام داد.

بازهم باید تأکید کرد که “افراد باید احساس کنند که اجازه ماندن در جاهای غیررسمی شرکت را دارند و این ناشی از چگونگی استفاده یا نادیده گرفتن این فضاها از سوی سایر افراد، به‌ویژه مدیران است.”

تأثیر فضای محل کار بر گسترش کار تیمی

  1. مدت‌زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید

درحالی‌که فعالانه کار می‌کنید، تیم سازی لازم نیست اتفاق بیفتد. در حقیقت، ثابت‌شده است که ایجاد وقفه هم می‌تواند به سطح بالاتری از بهره‌وری منجر شود و در صورت لزوم به ارزیابی مجدد اهداف کمک کند.

یک هفته، می‌توانید تیم را جمع کنید و یک قهوه باهم بخورید، یا در راه محل کار تنقلات شیرین برای آن‌ها بخرید و برای یک گپ صبحگاهی جمع شوید. دورهم جمع شدن در شرایطی که رسمیت کمتری دارد، ارتباط، اشتراک‌گذاری و پیوند بهتر بین اعضای تیم را تشویق می‌کند.

  1. اختلافات را بپذیرید

تقریباً همه ما با این موقعیت در محل کار خود مواجه شده‌ایم که بخواهیم فردی را که در کنار ما نشسته است خفه کنیم. موقعیتی که در آن از دست یکی همکاران خود به دلیل نظرات، طرز رفتار یا رویکرد کاملاً بیگانه آن‌ها نسبت به کار بسیار ناامید می‌شوید.

اما، در این وضعیت چه اتفاقی می‌افتد؟ موضوع مهمی است که باید در اینجا روی آن تمرکز کنید. اگر همکار شما که در یکی از جلسات کنار شما نشسته، چیزی را می‌گوید که کاملاً با آن مخالفید، آیا:

  • به حرف او بی‌توجهی می‌کنید
  • ایده او را رد می‌کنید
  • تو حرف‌های او می‌پرید
  • او را شرمنده می‌کنید
  • از اتاق بیرون می‌روید
  • یقه او را می‌گیرید

درواقع، هیچ‌یک از این موارد نیست. درواقع جواب این است:

  • به سازش یا تفاهم می‌رسید

در برهه‌ای از زمان، در هر سازمانی اختلاف‌نظر وجود دارد – این کاملاً طبیعی است (شما انسان هستید ، می‌دانید دنیا چگونه است). اختلاف عقاید می‌تواند منجر به ناامیدی، اختلاف‌نظر و حتی گاهی تعارض شود. برعکس، آن‌ها همچنین به دلیل چشم‌اندازها و تأثیرات منحصربه‌فرد می‌توانند به درد یک پروژه یا محصول نهایی بخورند. تفاوت در رویکرد شماست.

مشکلات وقتی به وجود می‌آیند که به‌طور صحیح با اختلاف‌نظرها برخورد نشود – هنگامی‌که افراد احساس به‌حساب نیامدن بکنند، حس کنند که به آن‌ها زورگویی یا بی‌توجهی شده. اگر می‌خواهید تیم خود را حفظ کنید (و روابط سالم بین اعضای تیم باقی بماند) موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

اهمیت تعادل را به خاطر بسپارید: به آرش و پویا ساکن فلان خیابان شهر فکر کنید. آن‌ها بهترین دوستان هم هستند اما اختلافشان دوقطبی است – یکی هرج‌ومرج را نمایندگی می‌کند، دیگری نماینده نظم است. زندگی، محل کار و تولید ما از ترکیبی از هر دو شخصیت سود می‌برد.

اختلاف نظرات را بپذیرید: این‌ها غالباً فرصت‌های یادگیری هستند. با نظرات مخالف باید محترمانه و با دقت برخورد کرد تا اطمینان حاصل شود که همه خوشحال هستند و نوآوری به حداکثر رسیده است.

قدر اختلافات را بدانید: هم آرش و هم پویا چیزی در چنته دارند. یکی باهوش و منطقی است، دیگری بازیگوش و سرگرم‌کننده. حتی اگر اعضای تیم شما ویژگی‌های متفاوتی دارند، باید آن‌ها را به خاطر نقاط قوت که به همراه خود می‌آورند، به رسمیت شناخت. بر اساس شخصیت خود موردعلاقه خود طرف کسی را نگیرید.

  1. به رسمیت شناختن و پاداش دادن

بر اساس مطالعات انجام‌شده، کارمندان به رسمیت شناخته‌شده، کارمندان راضی هستند. و کارمندان راضی در محل کار بهتر عمل می‌کنند. اگر تیم شادتر و قوی‌تری می‌خواهید، به رسمیت شناختن مهم است.

افراد مایل‌اند به طرق زیر به رسمیت شناخته‌شده و پاداش بگیرند:

  • نامه‌های شرکتی یا تیمی برای به رسمیت شناختن افراد یا تیم‌ها
  • به رسمیت شناختن و تشکر شخصی
  • ترفیع
  • پاداش
  • اعطای مرخصی اضافی

جمع‌بندی

در اینجا با 10 روش برای بهبود کار تیمی در سازمان آشنا شدید. سعی کنید چند مورد از این به‌اصطلاح بذرها را در سازمان خود بکارید، بفهمید کدام‌یک از آن‌ها بیشتر به شما خدمت می‌کنند و می‌توانید کار تیمی قوی‌تر را درو کنید.

10 روش برای بهبود کار تیمی در سازمان

معرفی یک راه برای ساده:

با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

3 در مورد “راهکارهایی برای بهبود و گسترش کار تیمی در محل کار”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا