روش هاي افزايش رضايت شغلي كارمندان

روشهاي افزايش رضايت شغلي كارمندان

با تغییر ماهیت مشاغل و محیط کار، برای مدیران ضروری است که از احساس تیم خود و میزان رضایت شغلی کارمندان در روز مراقبت کنند. در این مقاله، آنچه باعث ایجاد احساس رضایت شغلی در کارمندان می ­شود را یادآور خواهیم شد. علاوه براین، استراتژی­ های مناسب بودجه برای مدیران را ارائه می ­دهیم تا رضایت شغلی و انگیزه کارمندان را در تیم ­های خود بالا نگه دارند.

راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان

با تغییر ماهیت مشاغل و محیط کار، برای مدیران ضروری است که از احساس تیم خود و میزان رضایت شغلی کارمندان در روز مراقبت کنند. در این مقاله، آنچه باعث ایجاد احساس رضایتمندی در کارمندان می ­شود را یادآور خواهیم شد. علاوه براین، استراتژی­ های مناسب بودجه برای مدیران را ارائه می­ دهیم تا رضایت شغلی و انگیزه کارمندان را در تیم­ های خود بالا نگه دارند.
بسیاری از عناصر از جمله استقلال، انعطاف­پذیری، شناخت، احساس تعلق و رابطه خوب با مدیر خود منجر به رضایت شغلی می­ شوند. کار سخت برای افزایش رضایت شغلی ضروری است. کارمندان خوشبخت موفق­تر خواهند شد و نتیجه کار شرکت را تحت تأثیر قرار می ­دهند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با استراتژی ­های مختلف بهبود روحیه و رضایت کارکنان بیشتر آشنا شوید.

  1. با انتظارات واقع بین باشید

بررسی مطالعات مختلف نشان می ­دهد که تنها 26٪ از کارمندان احساس می­ کنند که می­ توانند تعادل سالم بین کار و زندگی را حفظ کرده و از این بابت احساس رضایت شغلی داشته باشند. به عنوان یک رهبر، مسئولیت شما این است که اطمینان حاصل کنید کارکنان بیش از حد لازم کار نمی ­کنند. با وجود اهداف بلندپروازانه تیمی و محیط کار، باید مراقب نحوه تعیین تکلیف خود برای کارمندان باشید.
و اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ با ردیابی سطح تعادل کار و زندگی با استفاده از ابزارهای آنلاین و در دسترس، اغلب در مورد احساس کارکنان در مورد تعادل بین کار و زندگی خود و رضایت شغلی آن ها اطلاعات لازم را بدست آورید. وقتی معیارهای لازم کم است، وقت بگذارید تا مسائل را بررسی کرده و با کل تیم خود در مورد راه حل ­ها بحث کنید.

حتما بخوانید: یک مدیر موفق در موقعیت‌های بحرانی چه واکنشی دارد؟

  1. کار خوب را تشخیص دهید

با استفاده از روش طوفان فکری کارهایی را که کارکنان باید به خوبی انجام دهند، به طور واقعی تشخیص دهید. آن ها باید احساس دیده شدن و قدردانی داشته باشند، اما گاهی اوقات فاصله فیزیکی کار از راه دور بر خلاف این عمل می­ کند. مدیران باید به یاد داشته باشند که برای دریافت رضایت شغلی کارکنان، باید حتی در پیروزی ­های اندک و ارائه بازخورد مثبت وقت بگذارند.
تحقیقات نشان داده است که 63٪ از کارکنان احساس می­ کنند که به اندازه کافی ستایش نمی ­شوند. دستیابی به آمار رضایت شغلی، فرصتی عظیم را برای رهبران آشکار می ­کند تا به گونه­ ای عمل کنند تا کارکنان به کار خود افتخار کنند. و اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ یک کانال Slack راه اندازی کنید که مخصوص تحسین تیم عمومی و ستایش فردی باشد و درباره کار، پروژه و تاثیری که کارمندتان داشته ­اند، فکر کنید.

  1. تمرکز طولانی مدت داشته باشید

برای ایجاد انگیزه و رضایت شغلی کارمندان، تیم­ ها به چشم انداز و استراتژی بلند مدت شرکت نیاز دارند. این امر به کارکنان کمک می­ کند تا با اهداف ارتباط برقرار و درک کنند که چگونه در طولانی مدت به آن ها دستیابی  پیدا ­کنند. و اما چطور این کار را انجام دهیم؟ با درخواست از تیم خود برای بازخورد در مورد استراتژی ماه­ های آینده، به کارکنان نشان دهید که برای نظرات آن ها ارزش قائل هستید. از آنچه با آن موافقند بپرسید، چه کارهایی را متفاوت انجام می­ دهند و چه چیزهایی را اضافه می­ کنند. این مسئله به آن ها کمک می ­کند تا احساس رضایت شغلی بهتری داشته باشند.
راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان

  1. برقراری ارتباط، برقراری ارتباط، برقراری ارتباط

ارتباط مداوم برای ایجاد روابط  امری ضروری برای ایجاد فرهنگی است که رضایت شغلی فراهم می ­کند. این به معنای برقراری ارتباط با احساسات شما است تا دیگران در برقراری ارتباط با احساسات خود ایمن باشند.
و اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ مرتبا با تیم خود در هر دو سطح شخصی و شغلی صحبت کنید. به عنوان مثال، تیم داوطلبی را ایجاد کنید تا برای تعطیلات آخر هفته، همه با هم در ارتباط باشید و هماهنگی کارها را انجام دهید و این کار را به طور هفتگی در برنامه خود داشته باشید تا همه را در اخبار مهم و اهداف تجاری همسو نگه دارید.
راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان-1

  1. فرصت­ های یادگیری را ارائه دهید

وقتی روند یادگیری کارمندان متوقف می­ شود، در نهایت به دنبال رفتن به جای دیگری می­ گردند. مدیران، باید در جهت افزایش رضایت شغلی به کارمندان اجازه دهند تا با شرکت در کنفرانس­ ها و وبینارها مهارت­ های خود را افزایش دهند و یا آن ها را به آموزش از طریق یادگیری از دیگران تشویق کنند. بنابراین، ذهنیت کنجکاو و یادگیری را در کارمندان بالا نگه دارید!
و اما چگونه؟ زمانبندی کنید تا با کارمندان خود در مورد پیشرفت آن ها و آنچه می­ خواهند تمرکز کنند، صحبت کنید. اطلاعات مشخصی در مورد منابع یادگیری و آموزش شغلی در اختیار آن ها قرار دهید تا مهارت ­های خود را افزایش دهند.
ارائه فرصت های یادگیری

  1. بازخورد نشان دهید

کارمندان علاقه ­مند هستند تا با بازخورد شما درمورد اینکه چگونه می­ توانند کارآیی بیشتری داشته باشند، هوشمندتر کار کرده و عملکرد بهتری داشته باشند. آن ها برای زمانی که شما برای به اشتراک گذاشتن بازخورد اختصاص داده ­اید، ارزش قائل می­ شوند.

  1. تعامل را مرتبا اندازه بگیرید

چه از نظرسنجی­ ها، یا از طریق راه حل­ های دیگر برای بررسی رضایت شغلی کارمندان استفاده کنید، مهم این است که این موارد را به طور مرتب میزبانی کنید. نظرسنجی­ های سالانه دیگر این مسئله را کاهش نمی­ دهد، شما باید رویکرد بسیار چابک­تری برای بهبود فرهنگ شرکت خود داشته باشید. و اما چگونه؟ سیستم های آنلاین ساده ­ترین راه برای اندازه گیری مداوم تعامل کارمندان با مدیران است. این امر، یک راه حل کاملا کلیدی است که ایده­ هایی را برای بهبود جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پیشنهاد می­ کند.

  1. بر هدیه ­ها تاکید نکنید

مزایا معمولا به رضایت شغلی کارکنان کمک می­ کند، اما ثابت نمی­ کند که آن ها را حفظ کنند. به عبارت دیگر، مزایای خارجی هرگز برای حفظ کارمندان کافی نخواهد بود، اگرچه یک راه حل این است که می ­تواند بسیار طولانی مدت باشد.
و اما چگونه بهتر عمل کنیم؟ به کارمندان اجازه دهید خودشان را سازماندهی کنند و برنامه­ های کاری مناسب برای آن ها ایجاد کنید. نشان دهید به آن ها اعتماد دارید و می­ خواهید در زندگی خارج از کار ارزش پیدا کنند.

  1. تقویت روابط در محل کار

داشتن روابط مثبت در محل کار، ستون اصلی رضایت شغلی کارکنان است. کارمندان را تشویق کنید تا در مورد نقاط مشترک خارج از کار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا روابط محکم و قابل اعتمادی ایجاد کنند که باعث همکاری بهتر و اعتماد تیمی می­ شود. وقتی افراد با هم بهتر کار می­کنند، تجارت بهتر پیش می­ رود.
و اما چگونه؟ شما می­ توانید، هر پنجشنبه از ساعت 4-6 بعد از ظهر زمانی را مشخص کنید تا در کنار هم باشید، یک بازی تیمی انجام دهید یا با یکدیگر مکالمه کنید. هدف این است که وقت خود را برای برقراری ارتباط با کارکنان به عنوان افراد عادی بگذرانید!

  1. مسیر شغلی مشخصی را فراهم کنید

برای افزایش رضایت شغلی کارکنان، به آن ها کمک کنید تا برای طولانی مدت برنامه­ریزی کنند. این امر به کارکنان نشان می­ دهد که به موفقیت آن ها متعهد هستید و مایلید روی آن ها سرمایه گذاری کنید. هرچه بیشتر بتوانید با کارمندان خود برای ترسیم اهداف شغلی آن ها کار کنید، احساس رضایت شغلی بیشتری خواهند داشت.
و اما چگونه؟ جلساتی را ترتیب دهید تا یاد بگیرید چگونه کارمندان می­ خواهند توسعه پیدا کنند و سپس اهداف معنی­ داری را با هم تنظیم کنید.

حتما بخوانید: اثر هاله­ ای چیست و چگونه بر مدیریت شما تاثیر می گذارد؟

  1. کارمندان را با خودمختاری توانمند کنید

کارمندان وقتی برای رسیدن به کاری که می ­توانند به آن افتخار کنند، استقلال داشته باشند، احساس رضایت شغلی پیدا می­ کنند. این به معنای برقراری تعادل بین هدایت کارمندان و اعتماد به آن ها برای تصمیم­ گیری است.
و اما چگونه؟ جهت مشخصی را تعیین کنید و سپس خود به عقب قدم بگذارید. این بدان معنی است که یاد بگیرید چگونه تیم شما می ­تواند نقاط قوت خود را به کار گیرد و به آن ها اجازه دهید آن ها را به تنهایی به کار گیرند.
نگه داشتن ضربان قلب یک شرکت بر رضایت شغلی کارکنان، خصوصا از راه دور بسیار مهم است. با استفاده از این استراتژی­ ها، تأثیر متغیر اشتغال، انگیزه و رضایت کلی شغلی کارکنان را ایجاد خواهید کرد.

  1. کارمندان خود را بشناسید و از آن ها تجلیل کنید

گزارشات مختلف از استخدام کارمندان نشان می ­دهد که 63٪ از کارکنان احساس نمی­ کنند که به اندازه کافی ستایش می­ شوند. وقتی کارمندان خود را برای انجام یک کار عالی تشخیص دهید، انگیزه آن ها برای کار بهتر در آینده بیشتر می­شود. در واقع، آن ها می­خواهند کارشان مهم باشد و می­فهمند که کاری که انجام می­دهند چه تفاوتی برای مشتری، تیم و شرکت ایجاد می­ کند.
مدیران دفتر باید در توضیح اینکه چگونه نقش خاص کارکنان ارزش را افزایش می­دهد، به روشی ملموس سرمایه گذاری کنند. به عبارت دیگر، تقویت مثبت، رضایت شغلی را افزایش می ­دهد.

  1. سرمایه گذاری کلی در رفاه کارکنان داشته باشید

برنامه­ های رفاهی بیشتر از سایر مزایا برای افزایش رضایت شغلی کارمندان مفید است. امروزه بسیاری از شرکت­ ها از طریق مشوق­ ها، ابزارها، حمایت­ های اجتماعی و راهکارهای اتخاذ و حفظ رفتارهای سالم، در برنامه ­های رفاهی کارمندان سرمایه گذاری می­ کنند. تأکید بر بهبود رفتارهای بهداشتی و سرمایه­گذاری بیشتر در جلوگیری از سلامت و بیماری ­ها و داشتن نیروی کار فعال و سالم باعث تقویت و حفظ روحیه و رضایت شغلی کارکنان می ­شود. برنامه ­های موثر رفاهی، زندگی آن ها را بهبود می­ بخشد و به موفقیت سازمان شما کمک می ­کند.
سرمایه گذاری کلی در رفاه کارکنان
با توجه به مطالب بیان شده، نشان دادن این مطلب به کارمندان که واقعا به فکر رفاهشان هستید، یکی از موثرترین راه ها برای افزایش رضایت شغلی آن ها است. چه این امر به معنای ایجاد انگیزه در کارمندان برای دستیابی به یک نقطه عطف متناسب باشد، و چه تشویق آن ها برای قطع ارتباط هنگام احساس علائم اولیه فرسودگی شغلی. و اما چگونه؟
همتایان خود را تشویق کنید تا در یک جلسه دیگر حضور پیدا کنند و قبل از اینکه وارد بحث ­های کاری شوید، وقت بگذارید تا در سطح معناداری گپ بزنید. این بدان دلیل است که قبل از اینکه بتوانید از کارمندان راضی باشید، به داشتن کارمندان سالم، شاد و رضایت شغلی آن ها نیاز دارید.
بنابر مطالعات، 61٪ از کارمندان موافق هستند که به دلیل برنامه سلامتی شرکت­شان، شیوه زندگی سالم­تری را انتخاب کرده ­اند. برنامه ­های سلامتی جامع می­توانند کارمندان را برای تغییر در انتخاب بهتر، در نتیجه بهره­وری بالاتر و رضایت شغلی، تغییر دهند.

  1. شرکت­ های سالم جوامع سالم، ایجاد می­ کنند

اگر می­خواهید رضایت شغلی را افزایش دهید، به کارمندان خود نشان دهید که سلامتی آن ها مهم است. وقتی افراد برای شارژ مجدد در طول روز وقت بگذارند، بازده بیشتری در نقش خود خواهند داشت. ایجاد فرهنگی که از افراد در کلاس تمرین، یوگا یا شرکت در یک جلسه مدیتیشن قبل از کار، در هنگام استراحت ناهار یا بعد از کار، حمایت کند، به احساس رضایت افراد در محل کارشان کمک می­ کند.
یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت منابع انسانی
با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.
سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا