راه هاي تقويت مشاركت كارمندان

راه هاي تقويت مشاركت كارمندان

همه ما می­ دانیم که مشارکت با شرکتهای دیگر در تجارت مهم است، اما در مورد مشارکت کارمندان چطور؟ بسیاری از سازمان ها تمرکز زیادی را در این موضوع قرار می‌دهند اما تا زمانی که مزایای مشارکت کارمندان در تصمیم گیری، حل مشکلات و فرهنگ­سازی را تشخیص ندهند، نتیجه ­ای مناسب نخواهند دید. و اما در این مقاله با 13 روش آسان برای افزایش مشارکت کارمندان و بهبود نتایج کسب و کار آشنا خواهید شد.

13 روش برای افزایش مشارکت کارمندان

افزایش مشارکت کارمندان در محل کار می­ تواند یک امر دشوار باشد. شما به عنوان یک کارفرما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما علاقه ­مند به شغل خود هستند و آن ها هر روز با اشتیاق و علاقه برای شروع کار به دفتر می­ آیند.

مطمئنا احتمال دارد که یک یا دو روز برخی از کارمندان شما دچار کسالت و افسردگی شوند، اما نباید تأثیر عمیقی در تأمین اهداف شرکت ایجاد کند. با این حال، شما باید به طور مداوم سطح تعامل تیم خود را بررسی کنید تا انرژی موجود در محل کار را حفظ کنید. توجه داشته باشید که یک کارمند با انرژی کم می­ تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر بهره ­وری محل کار داشته باشد.

شما به عنوان یک کارفرما باید راه ­هایی برای بهبود مشارکت کارمندان در محل کار پیدا کنید. روش ­های بهبود مشارکت، باید متناسب با نیازها و انگیزه ­های منحصر به فرد هر کارمند باشد. برای کمک به شما در افزایش تعامل کارمندان، تصمیم گرفتیم چند نکته را در مورد چگونگی افزایش تعامل کارکنان در محل کار به اشتراک بگذاریم.

حتما بخوانید: راه های تبدیل کسب و کار سنتی به دیجیتال

فناوری می ­تواند تعامل و مشارکت کارمندان را از بین ببرد. بررسی اخیر هاروارد از مدیران تجاری نشان داد که 86 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که فناوری امروز تأثیر بیشتری بر روی همکاری کارکنان نسبت به سه سال قبل دارد و این روند در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

یک محل کار دیجیتال با تشویق مشارکت کارمندان در تمام جنبه­ های سازمان شما، از استراتژی سطح بالا گرفته تا فعالیت­ های اجتماعی پایه، روش ­های ساده و موثری برای تقویت مشارکت کارکنان ارائه می ­دهد.

اما قبل از رسیدن به این موضوع، بیایید مشارکت کارمندان و مزایای آن را تعریف کنیم سپس اهمیت مشارکت کارمندان در محل کار دیجیتال را در نظر بگیریم.

حتما بخوانید: چگونه کسب و کار و تجارت خود را بهبود بخشیم؟

مشارکت کارمندان چیست؟

یک تعریف ساده از مشارکت کارمندان این است که کارکنان به طور مستقیم در برنامه­ ریزی و بهبود مستمر سازمان با کمک به ایده ها و تخصص خود نقش داشته باشند. این یک فلسفه مدیریت است که در آن کارمندان در تصمیمات و اقداماتی هستند که نه تنها بر شغل آن ها ، بلکه بر کل سازمان تأثیر می­ گذارد.

مشارکت کارمندان و درگیری آن ها منجر می ­شود که تعهد بیشتری نسبت به شرکت احساس ­کنند بنابراین، به آن ها انگیزه می ­دهد تا بهترین تلاش خود را انجام دهند. تحقیقات ثابت می­ کند که مشارکت کارمندان هم برای خودشان و هم برای شرکت در کل نتایج مثبتی دارد، از جمله موارد زیر:

  • روحیه و رفاه کارمندان
  • احتباس
  • بهره وری
  • تصمیم گیری سازمانی

دارد.

از طرف دیگر، مشارکت کم کارکنان می­ تواند منجر به بهره ­وری کمتر شود که هزینه آن برای سازمان­ ها است. طبق آخرین تحقیقات کارکنانی انگیزه ندارند معمولا 37 درصد غیبت بیشتر، 18 درصد بهره ­وری و 15 درصد سودآوری پایین­تری دارند.

افزایش مشارکت و درگیری کارمندان

چرا مشارکت کارمندان در محل کارهای دیجیتال مهم است؟

با تبدیل شدن کارها به دورکاری و آنلاین شدن سیستمهای بسیاری از سازمان­ ها، محل کار تنها مکانی است که همه می ­توانند برای انجام امور حسابداری و قرارداد، جلسات و برگزاری ارتباطات اجتماعی به آنجا مراجعه کنند.

در گذشته، یک محل کار دیجیتال شامل اینترانت ­های شرکتی بود که مخازن اطلاعات و پرونده ­ها از بالا به پایین بودند و کارمندان هیچ کم و کسری در زمینه محتوا و عملکرد خود نداشتند. خوشبختانه، امروزه این مسئله تغییر کرده است. اکنون ما اینترانت­ های اجتماعی تعاملی از پایین به بالا داریم که بر نیازها و مشارکت­ کارمندان متمرکز شده­ اند.

اینترانت­ های نسل بعدی کارمندان را قادر می ­سازند تا هر کجا و هر زمان که کار می­ کنند با محتوا دقیقا مانند برنامه­ های شخصی، ارتباط برقرار کنند.

چند مورد اساسی برای محل کار دیجیتال شما (اینترانت نسل بعدی) و فرهنگ شرکت وجود دارد که باید قبل از شروع هرگونه مشارکت کارمندان، آن ها را لغو کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که محل کار دیجیتال شما دارای محتوای قابل اعتماد و به روز است
  • سیاست­ های محرمانه و امنیتی محکم ایجاد کنید
  • تیم رهبری را وادار کنید تا درگیری فعال را مدل­سازی کند
  • در همه سطوح از کارمندان دعوت کنید
  • از ایده ­ها و نظرات متنوع استقبال کنید

اهمیت مشارکت کارکنان در محل کار دیجیتال

اکنون بیایید به 13 روش برای گسترش مشارکت کارمندان در محل کار دیجیتال خود و بهبود نتایج کسب و کار در این راه نگاهی بیندازیم.

13 روش برای افزایش مشارکت کارمندان

  1. قبل از راه اندازی محل کار دیجیتال جدید خود، یک مسابقه نامگذاری را اجرا کنید. شما هیجان ایجاد می ­کنید و به کارمندان احساس مالکیت می­ دهید.
  2. یک رابطه مستقیم به سمت افراد بالاتر برای کارمندان برقرار کنید. یک مرکز رهبری نه تنها نگاهی درونی به آنچه که مدیران از طریق وبلاگ­ها و فعالیت­های رسانه­ های اجتماعی انجام می­ دهند، ارائه می­ دهد، بلکه از کارمندان برای مشارکت بیشتر دعوت می­ کند که حاصل این امر اعتماد و همسویی بیشتر با مأموریت و ارزش های سازمان شماست.
  3. از کارمندان بپرسید که واقعا چه نظری دارند. تحقیقات نشان داده که سازمان­ ها می ­توانند با ایجاد انجمن ­های باز برای بازخورد صادقانه افراد – حتی اگر منفی باشد – مشارکت کارمندان را افزایش دهند. یک مرکز بازخورد اختصاصی ایجاد کنید که کارمندان بتوانند ایده­ ها و نظرات خود را (بدون دلیل) بدون ترس از مجازات به اشتراک بگذارند و مطمئن شوید که رهبران به این بازخورد پاسخ می ­دهند تا کارمندان بدانند کسی به آن ها گوش می ­دهد.
  1. الهام بخشیدن به داستان سرایی. به منظور تقویت مشارکت کارمندان، آن ها را تشویق کنید تا داستان هایی را که برای سازمان شما مهم است تعریف کنند. وبلاگ­ ها یک روش قدرتمند برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود هستند، ضمن اینکه بینشی از نقاط قوت، اولویت­ ها و نگرانی­ های نیروی کار دارند.
  2. مقداری سرگرمی را به محل کار دیجیتال خود تزریق کنید. بازی­ ها و چالش­ های زیادی وجود دارد که می ­تواند کارمندان را از سراسر سازمان – از جمله کارکنان از راه دور – به بازی و تعامل وادار کند.
  3. فضاهایی را بر اساس علایق شخصی یا شغلی مشترک برای جوامع آنلاین تهیه کنید. کارکنان احساس تعلق بیشتری در محل کار خود می­ کنند که این امر میزان تعامل و مشارکت آن ها را رشد می­ دهد.
  4. کارمندان جدید را در یک اتاق همفکری متحد کنید. به آنها فضایی بدهید تا بتوانند ارتباط برقرار کرده، سوالات اصلی خود را پیدا کنند و یک سوال متداول در حال توسعه ایجاد کنند.
  5. با تشویق افراد برای پسندیدن یا اظهارنظر درباره محتوا، بحث را برانگیزانید. رهبران را وادار کنید تا به مکالمه بپیوندند و مشارکت گسترده­تری را القا کنند. در مورد گردش کار، فرآیندها و سیاست­ ها، درک مهمی از آنچه کارکنان درباره کار احساس می­ کنند، به دست خواهید آورد.
  6. موانع مشارکت کارمندان را بردارید. به این فکر کنید که چه موانعی در مشارکت وجود دارد: آیا قوانین یا روش­ های خاصی وجود دارد که ممکن است کارمندان را از شرکت منصرف کند؟ اگر یک رویداد شرکتی یک بار در هفته است، به کارمندان اجازه دهید تا نیم روز کار کنند. این مسئله به آن ها این امکان را می­ دهد که بیش از حد خسته نشده تا در شبی پر از سرگرمی که سازمان شما برنامه­ریزی کرده است شرکت کنند.
  7. استراحت کنید. شما همچنین می­ توانید کارمندان خود را تشویق به استراحت کنید (5 دقیقه کوتاه از میز کارشان فاصله گرفته و استراحت کنند). این یک روش عالی برای تقویت مشارکت کارمندان است که پس از تمرکز بر یک پیشنهاد یا اسناد استرس زا که نیاز به توجه کامل شما دارد، مدتی ذهن خود را از کار دور کنید. برنامه ­های مختلفی وجود دارد که می ­توانید بر روی رایانه خود تنظیم کنید که به شما یادآوری می ­کند، کمی استراحت کنید و چشم­های خود را از رایانه بردارید. وقتی کارمندان می­ بینند که شما به جای خرید و فروش یا تهیه مدارک، به فکر سلامتی آن ها هستید، تمایل دارند بیشتر برای شما یا شرکت کار کرده و بدین طریق مشارکت کارمندان افزایش می­ یابد.
  8. انعطاف پذیری را تشویق کنید. یکی از رازهای نحوه افزایش مشارکت کارمندان در محل کار، دادن انعطاف پذیری به آن هاست. این امر به کارمندان شما آزادی می­ دهد تا برنامه کاری یا مکان خود را متناسب با نیازهایشان تنظیم کنند.  بسیاری از کارفرمایان به کارمندان خود در انجام کار بدون چشم انداز مدیران خود اعتماد ندارند، اما شما تعجب خواهید کرد که بدانید وقتی به جای زمان سفت و سخت 8 – 5 ساعتهای انعطاف پذیری در نظر گرفته می­شود، افراد تمایل دارند که در محیط کار سازنده­تر، شادتر و مشغول باشند.
  9. راز دیگر نحوه افزایش مشارکت کارمندان در محل کار، درخواست بازخورد است. کارفرمایان اغلب کسانی هستند که در مورد سبک کار، محیط اداری، میزان کار و سایر موارد به کارکنان بازخورد می­ دهند. با این حال، این بار سعی کنید برخی از کارمندان خود را در مورد یک پیشنهاد خاص یا یک مفهوم طراحی بخواهید. با درخواست بازخورد از کارمندان خود، این احساس را برای آنها ایجاد می­ کند که نظر آنها مهم است و نقش مهمی در تقویت مشارکت کارمندان در شرکت دارند.
  10. اهداف را روشن کنید. هر کارمند مجموعه ­ای از اهداف و مسئولیت­ های خود را دارد که باید بر روی آنها متمرکز شده یا کار کند. مواقعی وجود دارد که کارمندان به سادگی با نقش خود در سازمان ترکیب می­ شوند و یا اشتباه می­ گیرند که این امر بسیار رایج است. روشن کردن اهداف و مسئولیت­ ها در صورتی که قصد افزایش مشارکت کارمندان در سازمان خود را دارید، بسیار حیاتی است. همچنین، مواردی وجود دارد که کارکنان هنگام تلاش برای دستیابی به هدفی که به آن ها محول شده احساس خستگی ذهنی می­ کنند. این ممکن است به دلیل عدم رهبری و پشتیبانی باشد یا صرفا به این دلیل که آن ها احساس می ­کنند مهارت کافی ندارند یا فقط برای کاری که انجام داده­اند اعتماد به نفس ندارند.

یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت منابع انسانی

با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری می توانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا