چرا اغلب افراد از ‌مسئولیت جدید (مسئولیت پذیری کارمندان) واهمه دارند؟

چرا اغلب افراد از ‌مسئولیت جدید (مسئولیت پذیری کارمندان) واهمه دارند؟

در محیط های کاری بسیاری از چیزهای عالی به راحتی و قطعا بدون مسئولیت پذیری کارمندان پیش نمی آیند. اکثر مردم بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف جستجوی راه هایی برای جلوگیری از ‌مسئولیت می کنند. و اما چرا برخی از افراد از پذیرش ‌مسئولیت اجتناب می کنند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید که عدم تمایل عمومی به ‌مسئولیت پذیری کارمندان چیست؟

دلایل اجتناب از ‌مسئولیت پذیری کارمندان

به محض اینکه فرد بالغ شود‌، صرف نظر از اصل‌، جنسیت یا خصوصیات شخصی‌، او واقعیتی واقعا سنگین و بزرگ را به ارث می برد که هرگز از بین نخواهد رفت، لزوم ‌مسئولیت پذیری. هرچه بیشتر رشد کنید‌، به موفقیت های بیشتری دست خواهید یافت و به سادگی هرچه از دنیای یک کودک شاد به سمت جلو حرکت کنید‌، جایی که همه چیز تقریبا بلافاصله و بدون زحمت به سراغ شما می آید‌، ‌مسئولیت های بیشتری را به عهده خواهید گرفت.
در محیط های کاری بسیاری از چیزهای عالی به راحتی و قطعاً بدون مسئولیت پذیری کارمندان پیش نمی آیند. و اما چرا برخی از افراد از پذیرش ‌مسئولیت اجتناب می کنند؟
اکثر مردم بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف جستجوی راه هایی برای جلوگیری از ‌مسئولیت می کنند و دیگران را به خاطر بدبختی ها یا اشتباهاتشان سرزنش می کنند. آنها به سادگی نمی خواهند مسئول نتایج منفی کا خود باشند‌. با این حال‌، برخی افراد معمولا در صف گرفتن اعتبار برای موفقیت در ردیف اول قرار می گیرند.
و اما دلایل عدم تمایل عمومی به ‌مسئولیت پذیری کارمندان در همه موارد چیست؟ در ‌مسئولیت پذیری کارمندان چه چیز ترسناکی وجود دارد و چگونه باید با این پدیده برخورد کنیم؟
اصولا چند دلیل اصلی وجود دارد که باعث می شود بیشتر کارمندان از ‌مسئولیت پذیری اجتناب کنند. در میان آنها مواردی از قبیل:
عدم درگیری با ‌مسئولیت،
ترس از شکست،
عدم اعتماد به نفس و غیره وجود دارد.
همه این دلایل منجر به واهمه از ‌مسئولیت پذیری کارمندان می شود. با این حال‌، قبل از فاش شدن نتیجه‌، اجازه دهید نگاهی دقیق به علل داشته باشیم.
همانطور که بیان شد‌، یکی از دلایل اصلی اجتناب از ‌مسئولیت پذیری کارمندان این است که اعتماد به نفس در ظرفیت / دانش و یا سایر خصوصیات شخصی خود را نداشته و یا ترس از احتمال نتایج بد را دارند.

حتما بخوانید: چه استراتژی هایی می توانند به حفظ مشتری و در نتیجه بالا رفتن سود شرکت کمک کنند

انتشار ‌مسئولیت

به گفته دیوید راک‌، وقتی یک محیط فرهنگی وجود دارد که اشتباهات را مجازات می کند (یعنی وقتی خطر شکست وجود دارد یا ‌مسئولیت پذیری کارمندان در یک موقعیت خاص بیش از حد خطرناک است) افراد بیش از اینکه به سمت مسئولیت جدید جذب شوند، از آن فرار می­کنند. با در نظر گرفتن این جمله که هیچ کس نمی خواهد مسئول شکست باشد، این امر کاملا منطقی و واضح است‌. با این حال‌، برخی از افراد با وجود فضای “ترسناک” هنوز پاسخگویی را می پذیرند‌، اما فقط به این دلیل که در درون خود احساس اطمینان می کنند هر اتفاقی بیفتد‌، با آن مقابله می کنند.
علت دیگر‌ عدم تمایل به ‌مسئولیت پذیری کارمندان، دلیلی است که می خواهیم بیشتر به آن توجه کنیم: و چیزی نیست به جز پدیده “انتشار ‌مسئولیت”.
این امر معمولا در شرایط تیمی مشاهده می شود که به اصطلاح یک گروه ویژه (معمولاً در یک شخص یا فقط چند نفر از اعضای تیم) و یک توده بزرگتر وجود دارد که یا کورکورانه از دستورالعمل ها پیروی می کند یا در طول کل روند منفعل می ماند. در این شرایط‌، پدیده ای به نام انتشار ‌مسئولیت اتفاق می افتد.
به طور خلاصه، انتشار ‌مسئولیت و عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان زمانی اتفاق می افتد که شخصی که باید اقدامی انجام دهد یا تصمیم مهمی بگیرد، منتظر می ماند تا شخص دیگری به جای آن اقدام کند. از آنجا که معتقد است شخص دیگری از همه امور مراقبت خواهد کرد‌، باعث می شود فردی که “تحت فشار قرار دارد” از پذیرش ‌مسئولیت سرباز بزند.
بنابراین‌، انتشار ‌مسئولیت، فرد را از توجه به وجدان خود باز می دارد و در نتیجه‌، احتمال عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان در برابر هرگونه اشتباه را افزایش می دهد.
همانطور که تجربه نشان می دهد‌، هرچه افراد بیشتری در پروژه درگیر باشند‌، احتمال اینکه هر یک از اعضا هیچ تلاشی نکنند‌، بیشتر است‌، با این باور که شخص دیگری از گروه به امور رسیدگی می کند.
عدم تمایل به ‌مسئولیت پذیری کارمندان

ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان به علت شکست در کار

موفقیت در هر شغل به عوامل زیادی بستگی دارد که بیشتر آنها بدیهی است. مسائل مربوط به بهره وری‌، گردش مالی و وجود ابزارها همه تعیین کننده کارایی در شرکت و نحوه عملکرد آن است. با این وجود‌، سایر عوامل کمتر آشکار نیز مانند وضعیت عاطفی و ‌مسئولیت پذیری کارمندان نیز نقش مهمی دارند.
یکی از بزرگترین موانع شرکت هایی که می خواهند به رشد برسند ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان به علت شکست در بین آنهاست. یک کارمند با ترس از شکست‌، نه تنها سیر تحول شرکت را مسدود می کند، بلکه همچنین هنگام کار در محیط کار با مشکلات شخصی روبرو می شود. برای شرکت و خود کارمند بسیار مهم است که مدیر یا فرد خود اشتغال، به درستی با این مسئله برخورد کند.

حتما بخوانید: کارهای مفید برای پیشبرد فرهنگ سازمانی

ترس از شکست یک مفهوم واضح استش، اما بیش از هر چیز یک ویژگی انسانی است. ترس از شکست و عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان همیشه ناشی از فقدان اعتماد به نفس است‌، اما این فقدان می تواند دلایل مختلفی از جمله تربیت، شخصیت، حوادث غیر مترقبه مانند ضربه و یا حتی خود محیط کار داشته باشد.
همانطور که بیان شد، ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان به دلایل زیادی از جمله شکست است‌، و اما اکنون این سوال مطرح می شود که چه کاری می توان در مورد آن انجام داد و کارفرما چه نقشی در آن روند بازی می کند؟ تمام سوالاتی که بدون شک به پاسخ واضحی نیاز دارند را می توان در نمای کلی زیر مشاهده کرد!

یک مدیر چه کاری می تواند انجام دهد؟

ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان به وضوح یک بلوک ذهنی است که رشد کامل فرد مورد نظر را در محیط کار، اگرچه نه غیر ممکن، بلکه دشوار می کند. اگر چه ‌مسئولیت البته هنوز به عهده خود کارمند است‌، با این وجود، ترس از شکست می تواند در کل روند کار سهیم باشد. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از این روند اتفاق بیفتد:

داشتن یک گوش شنوا

برای کارفرما مهم است که به حرف کارمند مورد نظر گوش فرا دهد. صحبت در مورد احساسات و علت این احساسات ممکن است اتلاف وقت باشد. اما ایجاد فضای کاری دلپذیر و حمایتی، بسیار ضروری است.

حتما بخوانید: راه هاي تقويت مشاركت كارمندان

بهتر است با کارمند مورد نظر کنار هم بنشینید و این سوالات را بپرسید:

  • وقتی وظیفه خاصی به شما پیشنهاد می شود چه احساسی دارید؟
  • فکر می کنید چرا با ‌مسئولیت پذیری کارمندان این همه مشکل دارید؟

به این ترتیب‌، هر دو طرف به بینش جدیدی می رسند. با گوش دادن به کارمندان تلاش کنید که کارمند را درک کنید‌. مسئله ارائه ابزارهای مناسب است؛ به عنوان مثال، ایجاد ‌مسئولیت پذیری کارمندان با دادن تکالیف کوچک و کم چالش بیشتر امکان پذیر است‌، که در صورت موفقیت کارمند باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. موارد عملی نیز می تواند به شما کمک کند‌، مانند نوآوری های فن آوری که به کارمند کمک می کند تا وظیفه خود یا حتی برنامه ای برای شفاف سازی برنامه ریزی کارها انجام دهد.
ترس از شکست معمولا یک دلیل درونی دارد‌، مطمئنا نباید نقش همکاران را دست کم گرفت. مشکلات معمولاً به دلیل عدم درک یا ناآگاهی از یکدیگر بین کارمندان بوجود می آیند و بنابراین باید برطرف شوند. کارفرما وظیفه دارد درک متقابل بین کارمندان را بهبود بخشد‌، به عنوان مثال با انجام یک مکالمه یا فعالیت با یکدیگر. به این ترتیب‌، کارمندی که ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان دارد نیز احساس حمایت بهتر می کند و توانایی مقابله با این ترس را دارد.
برای جلوگیری از ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان‌، آنها را زیاد در نقش­ ها و ‌مسئولیت­ های بالا قرار ندهید‌. پذیرفتن یک وظیفه تقریبا غیرممکن و تلاش برای به پایان رساندن آن با سختی زیاد‌، فقط اعتماد به نفس آنها را ضعیف می کند. بهتر است به جای داشتن جاه طلبی های خیلی بزرگ‌، کار را با ‌مسئولیت کمتری شروع کنید و آن را با موفقیت به پایان برسانید که هم خود کارمند و هم کل شرکت از چنین رویکردی بهره مند می شوند.
ایده های بیشتری در مورد چگونگی کمک به کارمندان در جلوگیری از ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان، در ادامه آورده شده است.
همانطور که می­ دانید همه ما در محیط کار با افراد مختلفی درگیر هستیم که هر کدام  ویژگی ها و شخصیت های مختلفی دارند. همه ما مجبور شده ایم که عدم برنامه ریزی و عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان را که باعث ناامیدی، هرج و مرج و کار اضافی برای ما شده است، تحمل کنیم. اینها افرادی هستند که خود را در پروژه های تیمی جلب نمی کنند، به طور مداوم در جلسات دیر می کنند. آنها آماده نیستند، مهلت های قانونی را از دست می دهند و در هرج و مرج نامنظم رشد می کنند.
همه ما عضوی از یک تیم هستیم و می توانیم از نقاط قوت هر یک از اعضای تیم بسیار بهره مند شویم. این وظیفه هر شخص است که وظایف خود را به نفع شرکت یا سازمان به خوبی انجام دهد. عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان، عدم احترام به اعضای تیم شما را نشان می دهد و می تواند باعث اختلاف در تیم ها و فرهنگ کار شود. عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان در محل کار باعث:

  • از دست دادن بهره وری
  • از دست دادن درآمد
  • استرس برای همکاران
  • آسیب دیدن روحیه کار می­ شود.

عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان و استرس برای همکاران

مطلب پیشنهادی: چگونگی ایجاد رقابت سالم بین کارمندان

و اما آنچه مدیریت می تواند انجام دهد:

  • بلافاصله برای اصلاح رفتار غیرمسئولانه اقدام کنید. عدم اعمال نظم و انضباط مداوم به کارمندان اجازه می دهد تصور کنند رفتار غیرمسئولانه آنها تحمل می شود.
  • پاداش عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان را با ارتقا شغل و یا انتصابات خوب از دست ندهید.
  • خط مشی ها و رویه ها را به کارمندان یادآوری کنید و به آنها تذکر دهید که عدم تحویل کار در مهلت مقرر یا دیر رسیدن، این سیاست را نقض می کند و منجر به اقدامات انتظامی می شود.
  • یک جلسه خصوصی را برای بحث درباره حوادث عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان برنامه ریزی کنید. توضیح دهید که چگونه رفتارهای غیر مسئولانه با از دست دادن مشتری باعث از بین رفتن مبلغ بازپرداخت می شوند.
  • از کارمند بخواهید راه هایی را برای بهبود رفتار پیشنهاد دهد. ‌مسئولیت کارمندان را به عهده بگیرید تا راه حل ها را شناسایی کند.
  • ‌مسئولیت پذیری کارمندان را مرتبا پیگیری کنید. در صورت عدم بهبود، به تدریج اقدامات انضباطی شدید و در نهایت دستور اخراج از شغل را صادر کنید.
  • از آنها درخواست کنید ناامیدی خود را به خاطر همکاران خود تخلیه نکنند.
  • سعی کنید دیدگاه آنها را به عنوان انسان ببینید، می توانیم سریع قضاوت کنیم و ممکن است از همه جزئیات آگاهی نداشته باشیم.
  • ابتدا سعی کنید این مسئله را با همکار خود حل کنید، اگر با هم روی یک پروژه کار می کنید، سعی کنید قبل از مراجعه به سرپرست خود، مسئله عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان را حل کرده و روی آنچه می توانید کنترل کنید، تمرکز کنید.
  • به عنوان یک رهبر، وظیفه شما این است که به افراد کم کار و عدم ‌مسئولیت پذیر، انگیزه دهید. ایجاد روابط با کارمندان مهم است، معمولا دلیلی برای کم عملکرد بودن و عدم ‌مسئولیت پذیری کارمندان وجود دارد، همین که بدانید چیست می توانید برای ارائه راه حل مناسب تلاش کنید. تا وقتی نپرسید نمی دانید. همه ما می خواهیم در محیطی کار کنیم که به ما انگیزه دهد تا بهترین خودمان باشیم. به دست آوردن و حفظ تیم مناسب با تمرکز بر روی افراد، عادات کاری، استعدادها و ایجاد ‌مسئولیت پذیری کارمندان امکان پذیر است.

حتما بخوانید: شاخه های مختلف حسابداری چه تفاوتی با هم دارند؟

نکات مفید به منظور جلوگیری از ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان
در ادامه چند نکته مفید برای خود کارمند آورده شده است:

  • یکی از ویژگی های فردی که ترس از ‌مسئولیت پذیری کارمندان را ایجاد می­کند، این است که افراد می خواهند هنگام انتخاب ‌مسئولیت خود، با تمام جزئیات آشنا باشند‌، به این امید که این راه حل کامل یا جواب ایده آل باشد. هیچ پاسخ کاملی وجود ندارد و اغلب روند انتخاب چنین کارمندانی چنان طولانی می شود که در نهایت هیچ اتفاقی نمی افتد. یادگیری سریع در محل کار نه تنها به زمان کمتری نیاز دارد، بلکه به کارمند این احساس را می دهد که واقعا توانایی تصمیم گیری مهم و ‌مسئولیت پذیری را دارد. درخواست کمک نیز قابل قبول است، بنابراین، ضروری است که کارمند یاد بگیرد که از همکاران و کارفرمایان کمک بخواهد. شرم و خجالت اغلب این کار را بسیار دشوار می کند‌، اما مطمئنا پیشرفت و ایجاد انگیزه برای ‌مسئولیت پذیری کارمندان مهم است.
  • این شخص نه تنها قادر به انجام سریعتر و بهتر وظایف و ‌مسئولیت­ها خواهد بود، بلکه در محیط کار نیز احساس حمایت و ‌مسئولیت پذیری کارمندان بسیار بیشتر خواهد شد و البته به بهره وری آن شخص و موفقیت شرکت کمک می کند. ارائه کمک به افراد، از واهمه ناشی از ‌مسئولیت پذیری کارمندان جلوگیری می کند.
  • نظم دادن به دفتر یا میز کار یکی از بهترین کارهایی است که یک فرد می تواند انجام دهد تا خودش را از مارپیچ منفی ترس از شکست و ‌مسئولیت پذیری کارمندان نجات یابد. با مرور اجمالی‌، کارمند خود را در انجام وظایف بسیار ‌مسئولیت پذیرتر می داند. از این گذشته‌، نظم در دفتر یا کارگاه، آرامش روحی را نیز به همراه دارد و دقیقا همان چیزی است که کارمندان به آن نیاز دارند.

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو
منابع:

اشتراک گذاری:

2 در مورد “چرا اغلب افراد از ‌مسئولیت جدید (مسئولیت پذیری کارمندان) واهمه دارند؟”

  1. سلام. برای جلوگیری از عدم مسئولیت پذیری ای که نتیجه انتشار مسئولیته گفتید که نباید تعداد افرادی که روی یک پروژه کار می کنند زیاد باشه. در صورتی که نشه برای تعداد زیاد کاری کرد شما پیشنهاد می کنید که راهی رو در پیش بگیریم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا