آشنایی با بیمه تکمیلی و انواع آن

آشنایی با بیمه تکمیلی و انواع آن

بیمه تکمیلی یکی از اقسام پوشش های بیمه ای است که هزینه های سرسام آور پزشکی مانند دارو، مخارج بیمارستان، بستری شدن، جراحی و همچنین مخارج مربوط به زایمان، نازایی، سونوگرافی، MRI, رادیولوژی و.‌. را پرداخت می نماید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص این نوع بیمه نامه داشته باشید.

بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه تکمیلی معمولا یکی از اقسام پوشش های بیمه ای می باشد که هزینه های هنگفت پزشکی نظیر دارو، جراحی و هزینه های مربوط به بیمارستان را در برابر اخذ حق بیمه بازپرداخت می نماید.‌ این بیمه همواره مخارج مربوط به بستری شدن، جراحی در بیمارستان،  قلب، رادیوتراپی، کموتراپی، مخارج مربوط به زایمان، آنژیوگرافی قلب و همچنین مخارج پاراکلینیکی نظیر ماموگرافی، MRI, سونوگرافی، رادیولوژی و نیز مخارج مربوط به دندان پزشکی، ویزیت، دارو، سمعک و غیره را پرداخت می نماید.
این بیمه یکی از گروه های معروف و پر هوادار در حرفه بیمه می باشد و اشخاصی ‌که می توانند زیر پوشش بیمه تکمیلی باشند شامل کارکنان رسمی، قراردادی یا پیمانی همراه با اعضای خانواده شان، سایر مجموعه ها مانند اتحادیه ها، انجمن ها و اصناف.
همانگونه که از اسم این بیمه مشخص است کامل کننده سرویس های درمانی بیمه اصلی فردی است که تحت پوشش آن قرار دارد. به عنوان مثال اگر شخصی سرویس های بیمه تامین اجتماعی  را بکار ببرد می تواند همراه آن از دیگر خدمات این بیمه تکمیلی نیز بهره گیرد ولی به نظر شما این بیمه چه منفعتی برای شخص بیمه شده دارد؟
در حقیقت از طریق این بیمه می توانید سهم بیشتری از سرویس های درمانی را به این نوع بیمه درمانی تکمیلی سپرد. در این صورت دیگر ناچار به پرداخت سهم بیشتری از مخارج درمان خود نخواهید بود. علاوه بر این می توانید حق بیمه نه آنچنان زیاد را پرداخت نموده و در این صورت تقریبا ۷۰ الی ۹۰ درصد از مخارج مربوط به درمان را به موسسه بیمه واگذار نمایید.

حتما بخوانید: برای بیمه عمر با فوت صاحب بیمه چه اتفاقی می‌افتد؟

آشنایی با انواع بیمه تکمیلی و تشریح آنها

آشنایی با انواع بیمه تکمیلی و تشریح آن ها
در این مبحث می خواهیم به انواع بیمه تکمیلی و تفسیر آنها بپردازیم:

  • بیمه تکمیلی گروهی

این نوع بیمه منوط به مدیران و کارفرمایان است که تمایل دارند پرسنل خود را به شکل گروهی زیر پوشش سرویس ها و خدمات بیمه تکمیلی قرار دهند. مدیران پس از زیر پوشش قرار دادن پرسنل خود به واسطه یکی از بیمه های درمانی اساسی می توانند مبادرت به اخذ بیمه درمانی تکمیلی برای آنها و فرصت به کارگیری از امتیازات این بیمه را برای آنها مهیا سازند. عمده ترین شرایطی که برای به کارگیری خدمات این بیمه تکمیلی وجود دارد حد نصاب تعیین شده برای شمار پرسنل و رد نمودن حق بیمه از موسسه یا کارگاه مدنظر است. بهتر است بدانید که بدون ایجاد شروط ذکر شده احتمال به کارگیری از سرویس های این گونه بیمه برای کارفرمایان و پرسنل به هیچ وجه وجود ندارد.

  • بیمه درمان تکمیلی خانواده

یکی دیگر از انواع بیمه تکمیلی بیمه درمان تکمیلی خانواده می باشد و معمولا برای گروهی از مدیران سازماندهی شده است که تمایل به بیمه نمودن جمعی از پرسنل خود را دارند اما از شرایط تعیین شده جهت بیمه تکمیلی گروهی بهره مند نیستند. در این صورت بایستی بدانید که خدمات عرضه شده در این گونه بیمه، اندکی کمتر از بیمه گروهی بوده و بعضی از پوشش های موجود دربردارنده  بیمه درمانی تکمیلی گروهی نخواهد بود.

  • بیمه تکمیلی انفرادی

این نوع بیمه همانگونه که از اسمش مشخص است مربوط به گروهی از اشخاص است که به شکل انفرادی نسبت به اخذ خدمات این بیمه مبادرت نموده و مراحل ضروری مربوط به آن را سپری نموده است. سطح کیفی بالای آن و پوشش بسیط تر عمده ترین امتیازات بیمه تکمیلی انفرادی بوده و معمولا این بیمه از لحاظ سطح کیفی نسبت به دو گروه دیگر در سطح بالاتری واقع شده است. اشخاصی که تمایل به اخذ اینگونه بیمه دارند بایستی از سن قانونی بهره مند باشند و همچنین سن آنها کمتر از ۷۰ سال باشد. این اشخاص پس از کامل نمودن فرم درخواست اخذ بیمه مذکور این فرم را به شرکت بیمه واگذار نموده و مراحل مربوط به بستن قرارداد را سپری می نمایند.

شرایط بیمه تکمیلی و شیوه اخذ مخارج پزشکی

شرایط بیمه تکمیلی و شیوه اخذ مخارج پزشکی
شرایط بیمه تکمیلی عمده ترین مبحثی است که پس از شناخت ماهیت این گونه بیمه بایستی در خصوص آن گفتگو نموده و به وارسی جهات متنوع این مبحث بپردازید. نخستین و عمده ترین  شروط اخذ بیمه درمانی تکمیلی این است که حتما بایستی زیر پوشش یکی از بیمه ها اصلی بود. با دارا بودن این شرط می توانید به دنبال سایر شروط بیمه تکمیلی رفته و مبادرت به تکمیل آن ها نمود.

حتما بخوانید: بیمه بازنشستگی و هر آنچه كه بايد بدانيد

پرداخت حق بیمه من جمله عمده ترین شرایطی است که علاوه بر بیمه درمان تکمیلی بلکه در خصوص کلیه بیمه های درمانی و همچنین غیر درمانی مورد توجه واقع بوده و بدون اعمال آن قابلیت اخذ بیمه نامه را نخواهید داشت. حق بیمه اینگونه بیمه به شکل دائمی و ضمن اقساط برابر از فرد درخواست کننده اخذ شده و میزان آن با دقت به فاکتور های متنوعی مشخص می شود.‌ سن شخص بیمه گذار، نوع بیمه منتخب از طرف وی و شمار اشخاص بیمه شده من جمله مواردی هستند که بر حق بیمه  اثر گذاشته و همواره میزان آن را تعیین می نمایید.
از شرایط بیمه تکمیلی دیگر که بایستی در خصوص آن معلومات لازمی داشته باشید، وجود دوره انتظار اخذ سرویس های عرضه شده از جانب موسسه بیمه است. دوره انتظار معمولا به زمان معین پس از بستن قرارداد بیمه گفته می شود که در خلال آن موسسه بیمه از اعمال هر نوع تعهدی در برابر فرد بیمه گذار معاف خواهد بود. برای نمونه دوره انتظار به کارگیری از ضمانت وابسته به زایمان تقریبا ۹ ماه الی ۱ سال پس از بستن قرارداد است و بعد از این مدت زمان شخص بیمه گذار نمی تواند از خدمات و سرویس های بیمه ای مدنظر استفاده نماید. برای به کارگیری هر چه بیشتر از سرویس های بیمه ای پیش از بستن قرارداد و برگزیدن گونه طرح بیمه خویش معلومات لازم خود را در حیطه دوره انتظار و سایر شروط موجود اخذ نموده و پس از آن مبادرت به امضا قرارداد نمایید.

آشنایی با مزایا و معایب بیمه تکمیلی

آشنایی با مزایا و معایب بیمه تکمیلی
بیمه تکمیلی همانند دیگر بیمه ها دارای مزایا و معایبی می باشد که ما در این مبحث به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود:
بیمه درمانی اصلی برای  دندانپزشکی معمولا سرویس های اندکی را در موسسات درمانی عرضه می کنند به همین دلیل این نوع بیمه ها می توانند در جبران مخارج هنگفت کمک شایانی به شخص بیمه شده کنند.

  • به کارگیری از سرویس های بیمارستان و موسسات درمانی خصوصی احتمال قرارداد با بیمه تکمیلی وجود خواهد داشت.
  • اخذ مخارج مربوط به نازایی و زایمان به وسیله این نوع بیمه صورت می گیرد.

اما معایب اینگونه بیمه شامل:
در خصوص معایب این بیمه می توان به دوره انتظار این بیمه در بعضی از پوشش ها جراحی و بستری شدن اشاره نمود که احتمال ایجاد مشکل برای شخص بیمه شده می تواند به همراه داشته باشد.
فرانشیز این نوع بیمه می تواند جز معایب دیگر آن محسوب شود که مقداری از مخارج درمان را بایستی شخص بیمه گذار بپردازد.

  • از دیگر محدودیت های این گونه بیمه نامه می توان به دارا بودن پوشش ضمانت ها در پرداخت ضرر بیمه نامه های تکمیلی اشاره نمود.

آشنایی با تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

در خصوص تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی می توان موارد زیر را بیان نمود:
بیمه تامین اجتماعی یکی از مهمترین و مورد توجه  ترین نوع بیمه های درمانی اصلی می باشد با اینکه شمار موسسات درمانی زیادی در سراسر کشور را زیر پوشش خود قرار داده ولی مدت زمان پرداخت غرامت، بخش محدودی از مخارج درمانی را با ملاحظه به فهرست نظام پزشکی پرداخت می نماید.
بیمه تامین اجتماعی مخارج بعضی از موارد نظیر نازایی، دندانپزشکی و شیمی درمانی را به شیوه محدودی پرداخت می نماید و ادای بعضی از مخارج ها نظیر عینک و سمعک نیز تهدید هایی قائل می شود که بیمه کلیه موارد ذکر شده در بالا را زیر پوشش خود قرار می دهد.

حتما بخوانید: مقايسه بيمه هاي عمر و فوايد بيمه عمر

آشنایی با انتخاب بهترین بیمه تکمیلی

برای اینکه بدانیم کدام بیمه تکمیلی مناسب تر است بایستی به چندین نکته که در زیر به آن اشاره شده است دقت نمایید:
تعهدات و ضمانت هایی که می خواهید در این نوع بیمه نامه ها در اختیار داشته باشید را در مدل های متنوع بیمه ای تطبیق داده و مطلوب ترین مدل را با بهترین نرخ برگزینید. بالاترین حد پوشش هایی که موسسات بیمه در بیمه های درمانی تکمیلی عرضه می کنند هم جز فاکتور هایی است که در تهیه بیمه تکمیلی بایستی مورد توجه قرار دهید تا به میزان مطلوبی از  ضمانت ها را خریداری نمایید که مقدار فرانشیز محدودی داشته باشد.
تهیه اینگونه بیمه نامه از موسساتی که به شیوه اینترنتی و به صورت آنلاین برای شما صادر می کنند و نیز با شماری از موسسات درمانی بالاتری قرار داد دارد می تواند از دیگر انتخاب های مطلوب در خرید مناسب ترین بیمه نامه تکمیلی باشد.
برای تهیه بیمه درمان تکمیلی به شیوه انفرادی، خانواده و گروهی می توانید به قسمت بیمه وارد شده و در آنجا اسم نویسی نمایید و مناسب ترین مدل را با مطلوب ترین شرایط از هر موسسه بیمه ای که مورد توجه شما است خریداری نمایید. کمک به پرداخت غرامت درمان از بهترین امتیازات تهیه این نوع بیمه نامه می باشد که با بیمه گذار همیشه همراه است.

پرداخت خسارت بیمه تکمیلی به چه نحوی است؟

شیوه پرداخت خسارت به شیوه زیر می باشد:
با رجوع به بیمارستان یا موسسات درمانی مخارجی را که پرداخت نموده اید را به وسیله سازمان به موسسه بیمه اظهار نموده تا پس از وارسی های کافی مخارج ارزیابی و پرداخت شود.
بعد از اخذ برگه شناسایی از موسسه بیمه نامه تان،  به بیمارستان رجوع نموده تا میزان ضمانتی که در این برگه شناسایی ذکر شده، سرویس و خدمات درمانی مدنظر را بدون هیچ هزینه ای وصول نمایید. در این خصوص شخص احتیاج دارد در آغاز بیمارستان مورد نظر را انتخاب و بعد از آن به همراه تشخیص پزشک، برای وصول برگه شناسایی به موسسه بیمه رجوع نموده تا این برگه صدور شود.
فینتو:
با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.
سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا