کد اقتصادی چیست و چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

کد اقتصادی چیست و چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

شماره اقتصادی که در اصطلاح به عنوان کد اقتصادی از آن یاد می‌شود، پس از طی مرحله‌هایی که طبق قانون تنظیم شده از سوی اداره دارایی در مرکز استان‌ها و همچنین شهرستان‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. بدیهی است که هر شرکت نیاز به کد اقتصادی دارد و اخذ این کد برای آن ها اجباری و واجب است. این کد نحوه‌ی عملکرد یک شرکت (خدمات – خرید و فروش) را که در قرارداد‌ها و فاکتور‌ها ثبت می‌شود، مشخص می‌کند. اما سوالی که به میان می‌آید این است که این کد اقتصادی چیست و چگونه کد اقتصادی بگیریم؟ در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعاتی در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم.

کد اقتصادی چیست؟

پیش از این اشاره کردیم که کد اقتصادی شناسنامه ملی موسسات بوده و فقط مختص به یک موسسه یا شرکت است؛ به گونه ای می توان گفت که منحصر به فرد است. بدین مفهوم که هر موسسه چه دولتی چه خصوصی شناسنامه ملی و شماره ثبت مختص به خود را دارد و کد اقتصادی هیچ تشکیلات یا شرکتی شبیه به یکدیگر نیست و این کد برای افراد حقوقی نیز خاص می باشد. سیستم امور مالیاتی که تحت نظر وزارت امور دارایی و اقتصادی مشغول به کار است شماره دوازده رقمی کد اقتصادی را به فعالان اقتصادی که نظیر اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به ارائه صادرات و واردات محصولات می نمایند، اختصاص می دهد. کلیه اشخاص نام برده شده مسئول هستند براساس قانون برای اخذ کد اقتصادی خود مبادرت نمایند. کد شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه امور مالیاتی سراسر کشور معمولا این عدد تعریف می‌شود.

آشنایی با عمده ترین موارد کاربرد کد اقتصادی

اگرچه کاربرد‌های کد اقتصادی بیش از آت چیزی باشد که فکرش را می‌کحنید، اما برای مواردی نظیر صدور سند تجاری قانونی یا برای ساماندهی دفاتر قانونی، ، به کد اقتصادی  نیازی ندارید. در مورد این گونه کد هم می توان به موارد بسیاری اشاره نمود. به عنوان مثال اگرچه تمایل به اخذ کارت بازرگانی دارید بایستی این کد در دسترس‌تان باشد. در زیر به چند مورد دیگر نیز اشاره خواهیم نمود که قطعا برای آن ها هم این کد الزامی است:

  • استنباط تاییدیه ارزش افزوده
  • حضور در مناقصه ها و مزایده ها
  • بستن قرارداد های تجاری با اشخاص مختلف اعم از حقوقی یا حقیقی
  • عرضه اظهارنامه مالیاتی
  • عرضه اظهارنامه ارزش افزوده

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟
برای اخذ کد اقتصادی باید همانند یک شخصیت حقوقی بعد از ثبت موسسه نسبت به اخذ این نوع کد از موسسه امور مالیاتی اقدام کرد. شخص حقوقی تنها ۲ ماه مهلت دارد تا این شماره را اخذ نماید. اگر این کد را نداشته باشید وصول پول به هر شیوه ای از مرکز های دولتی جایز نبوده و عرضه فرم مالیاتی شخص در اواخر سال مالی مقدور نخواهد بود. همچنین هیچکدام از  موسسات دولتی یا خصوصی اجازه هیچ گونه عقد قراردادی با موسساتی که کد اقتصادی ندارند، نخواهند داشت.
افراد چه حقوقی چه حقیقی برای داشتن کارت بازرگانی قطعا نیازمند کد اقتصادی هستند. اشخاص حقوقی برای باز نمودن حساب در بانک ها بایستی این کد ۱۲ رقمی را داشته باشند. این عدد به سیستم امور مالیاتی یاری رسانده تا به صورت مطلوبی بتوانند مالیات مودیان را نظارت، پی جویی و ارزیابی نموده و همچنین سبب شتاب پروسه وارسی دفاتر قانونی موسسات در اتمام سال مالی می شود و دستیابی به ماهیت موسسات نیز خیلی آسانتر صورت گیرد.
اگر تمایل به اخذ مشمولیت معافی های مالیاتی هستید، داشتن کد اقتصادی قطعا ضروری است. اگر اشخاص فاقد این کد باشند، احتمال اسم نویسی اولیه برای ارزش افزوده را نخواهند داشت. برای اسم نویسی اولیه معمولا دارا بودن این کد و اعلان تحولات و پی ریزی موسسه ضروری است. اسناد مالیات بر ارزش افزوده معمولا 6 ماه یا 1 ساله صادر می‌شوند.

حتما بخوانید: مدیران تجاری چگونه موفق می شوند

وظایف اشخاص حقوقی که بایستی کد اقتصادی داشته باشند چیست؟

در این بخش قصد داریم در خصوص اشخاص حقوقی که باید کد اقتصادی داشته باشند صحبت کنیم. مجوز مشاغل اشخاص حقوقی که از ماخذ دارای صلاحیت در سال اخیر صدور یا تمدید شده پذیرفتنی است، وگرنه حتما باید اعتبار پروانه کسب از طرف ماخذی که آن را صادر نموده است مورد قبول قرار گیرد. اگر فردی مجوز کسب و کار نداشته باشد باید کسب و کار او از طریق ممیز مالیاتی قبول شود. به کارگیری فاکتور فروش محصولات در مطبوعات کثیرالانتشار از طرف دیوان امور اقتصادی و دارایی اجباری و ضروری است و کد اقتصادی شخص را بایستی بر روی فاکتور درج نمود.

اگر شخصی فروشنده محصولات یا سرویس هایی به شکل خرده فروشی است و صادر نمودن صورت حساب امکان پذیر نیست، صادر نمودن صورت حساب با ثبت کد ۱۲ رقمی ضروری نخواهد بود؛ ولی اگر رسید صندوق صدور می شود حتما داشتن کد اقتصادی ضروری است. جالب است بدانید که فروش هر محصولی بیشتر از دو میلیون تومان نیازمند ثبت کد اقتصادی است. جهت فروش محصول به مصرف کننده نهایی ثبت این کد الزامی نیست.

آشنایی با تخلفات کد اقتصادی

اگر هر شخصی  چه حقیقی یا حقوقی کد اقتصادی افراد دیگر را به کار گیرد، در هر شرایطی کار او غیر قانونی است و مالیات تکلیفی معطوف شخصی است که از  کد ۱۲ رقمی او به هر شیوه ای مورد سواستفاده قرار گرفته شده باشد. هر نوع تزویر و جعل و توطئه در این خصوص مغایر ضوابط و قوانین بوده و با فریبکاران مقابل ضوابط قانونی برخورد می‌شود.اگر فروشنده محصولات یا کالا برای صدور فاکتور که کد اقتصادی روی آن ثبت شده است از مشتری تقاضای پول نمایند بر خلاف ضوابط است و با شخص قانون شکن طبق قوانین برخورد خواهد شد.
اگر فروشنده محصولات در  زمان عرضه محصول، عرضه کد ۱۲ رقمی را مشروط به دریافت وجهی بیشتر از نرخ حقیقی محصولات  اعلام نماید، تهیه این محصول یا خدمات بدون کد اقتصادی شخص بایع هیچ گونه محذوریتی ندارد. در این شرایط خریدار باید شرح اعمال معامله و خودداری فروشنده به عرضه کد ۱۲ رقمی  را ظرف 1 ماه از اعمال خرید و فروش به سازمان کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان به شکل عریضه اعلام نماید.

حتما بخوانید: اثر هاله­ ای چیست و چگونه بر مدیریت شما تاثیر می گذارد؟

آشنایی با عواقب حاصل از دریافت نکردن کد اقتصادی

عدم دریافت کد اقتصادی معمولا در بردارنده جریمه است. شما امکان دارد در پروسه دریافت این کد به علل متنوعی دستخوش مشکلاتی شوید، به بیان دیگر  به هر علتی از جمله کامل نبودن اسناد و مدارک یا مواردی از این قبیل اخذ کد اقتصادی شما به تاخیر می افتد. در این بحبوحه شما مجوز کسب و کار ندارید و چنانچه آغاز به کار اقتصادی نمایید مشمول مجازات نقدی که در ضوابط تعیین شده است می شوید. برای اخذ سریع شناسه اقتصادی می توانید با عرضه اسناد مورد نیاز کل پروسه دریافت شناسه را به موسسات معتبر بسپارید و با خیال آسوده در کمترین زمان ممکن کد ۱۲ رقمی خود را دریافت نمایید.

دریافت کد اقتصادی برای چه افرادی الزامی است؟

دریافت کد اقتصادی برای چه افرادی الزامی است؟
کلیه موسسات وظیفه دارند نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند. بر اساس قانون اخذ این کد برای کلیه مودیان مالیاتی ضروری است. هیچ فرقی هم ندارد که شخص حقوقی است یا حقیقی، در هر حالت بایستی نسبت به دریافت این شناسه مبادرت نماید. مطابق قانون، کلیه اشخاص چه حقیقی چه حقوقی که به هر شیوه ای به کسب و کار اقتصادی و تجاری مشغول می باشند بایستی این شناسه ۱۲ رقمی را اخذ نمایند. مسلما ثبت موسسه و دریافت کارت بازرگانی هم برای این اشخاص الزامی است. کلیه موسساتی که در حیطه ایجاد، مونتاژ، تسهیم و پخش محصول در حال فعالیت هستند، کلیه موسساتی که در حیطه عرضه سرویس و خدمات فعالیت می کنند و تمامی افراد حقیقی که مجوز کسب  و کار از یک صنف را در دسترس دارند و در این صورت هم محلی برای اعمال فعالیت خود دارند مسئول هستند که در خصوص دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

مطلب پیشنهادی: چگونگی بستن حساب‌ها در حسابداری

آشنایی با عمده ترین موارد دریافت کد اقتصادی

کلیه کسب و کار‌‌های اشخاص حقیقی و حقوقی معمولا با کد اقتصادی انجام می‌گیرد. در ادامه قصد داریم تا که چند مورد از مهم‌ترین موارد بکارگیری کد اقتصادی را مورد وارسی قرار می دهیم؛ با ما همراه باشد.

  • این کد شماره ای است که به شخص ارزش و اعتبار می دهد.

چنانچه بخواهید برای موسسه خود یک قرارنامه سودآوری با موسسات بزرگ آماده سازید، امکان دارد این  موسسات تقاضای شناسه اقتصادی نمایند و احتمالا با توجه به این دلیل جزئی یک قرار نامه مهم و گرانبها را به راحتی از دست دهید. این چنین قرار نامه هایی می توانند شرایط موسسه شما را به طور کامل تغییر دهند، ولی احتمال دارد به یک دلیل ناچیزی این فرصت مهم و با ارزش را از دست دهید.

  • پیش نیاز موسسات در مزایده ها و مناقصه ها

یکی از عمده ترین موارد دریافت کد اقتصادی  که اهمیت خود را به نمایش می گذارد، در مواقع حضور در مزایده و مناقصه ها است. برای حاضر شدن در این مناقصه ها و مزایده ها بصورت اثربخش و دریافت سود در آن ها برخورداری از گرید برای موسسه از عمده ترین پیش نیاز هایی است که برای اخذ این عوامل به شناسه اقتصادی احتیاج است. بدین مفهوم که امکان دارد به علت عدم داشتن گرید نتوانید در این مناقصه و مزایده حضور به عمل آورید.

  • اهمیت کد اقتصادی در واردات و صادرات وادارات و صادرات

خیلی از اشخاص علاقه بسیاری برای وارد شدن به بازار واردات و صادرات محصولات متنوع دارند. برای حاضر شدن در این بازارها احتیاج به مدرکی است که بر اساس قانون برای تجارت ارائه شده است. اما اخذ این نوع مدرک نیز نیازمند داشتن کد ۱۲ رقمی اقتصادی می باشد. در واقع بدون داشتن این کد شانس حضور یافتن در یک کسب و کار سودآور اقتصادی را به راحتی از دست خواهید داد.

  • پیشگیری از مسائل مالیاتی

از دیگر موارد دریافت کد اقتصادی که در هر کسب و کار  بایستی در آن عاقلانه و  با ملاحظه رفتار نمود مسائل مالیاتی است. همانگونه که مستحضرید هر حرفه و پیشه ای بایستی در زمان تعیین شده نسبت به پرداخت و اظهار مالیاتی آن اقدام نماید. چنانچه در زمان مقرر به اعمال موارد ذکر شده بپردازید، براساس ضوابط مالیات های مستقیم شامل بخشودگی مالیاتی می شود. عرضه اظهارنامه مالیاتی جز مواردی است که نیازمند کد اقتصادی خواهد بود. دریافت این شناسه به اعمال سریع تر کار های مالیاتی کمک شایانی می کند.
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “کد اقتصادی چیست و چگونه کد اقتصادی بگیریم؟”

  1. مرضیه کهندانی

    سلام
    خسته نباسید
    چطور میتونم استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی بگیرم؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا