راهنمای دریافت شناسه ملی و کد اقتصادی و تفاوت آنها

شناسه ملی و کد اقتصادی

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی موضوعی است که شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود برای رسیدگی به موضوعات مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده با آن سر و کار دارند زیار بدون ثبت نام در سازمان امور مالیاتی، فعالیت های یک شرکت قانونی نخواهد بود.
در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر تعریف شناسه ملی و کد اقتصادی، به موضوع استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی و چگونگی آن بپردازیم.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی عدد ۱۲ رقمی که صاحبان موسسه های پویا در حیطه اقتصادی موظف به اخذ آن از سازمان مالیاتی می باشند. اخذ این کد برای موسسات اقتصادی دارای اهمیت بسیاری است. از امتیازات و کارایی این شناسه می توان به زمان عقد قرارداد های عمده و سودآور تجاری با سایر بنگاه ها و شرکت های مالی دولتی و خصوصی اشاره نمود و نیز برای ضبط و قانونی کردن نشست و برخاست های مالی موسسات ناچار به اخذ این شناسه می باشند.‌ چنانچه شرکت ها این کد را دریافت نکنند کلیه مصاحبه های مالی از نظر قانونی بدون اعتبار و اهمیت است. در این صورت اهمیت ضرورت اخذ کد اقتصادی برای موسسات امری کاملا واجب و ناگزیر می باشد.

کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است؟

تمام اشخاص حقوقی که در توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی، تولیدی، مونتاژ و واردات و صادرات فعالیت دارند و همچنین تمامی اشخاص حقیقی که در امور ذکر شده مشغول اند و دارای مجوز کسب و کار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند، صلاحیت دریافت کد اقتصادی را دارند.

شناسه ملی چیست؟

شناسه ۱۱ رقمی یا شناسه ملی موسسات هم برای کلیه موسسات ضروری است، شامل چارچوب های متنوع موسسات نظیر کلیه موسسات تجاری اعم از موسسات سهامی خاص یا عام، موسسات آمیخته سهامی و یا غیر سهامی، موسسات نسبی، موسسات تضامنی، موسسات تعاونی ساخت و مصرف و موسسات مدنی من جمله موسسات با مسئولیت محدود، موسسات غیر تجاری نظیر شرکت های آموزشی، شرکت های فرهنگی و سازمان های دولتی، بانک ها، شهرداری ها و کلیه موسسات خصوصی و دولتی . شناسه ملی موسسات برای کلیه موارد ذکر شده گزارش می شود و برای تمامی آنها متمایز است که سرانجام این کد ملی منحصر به فرد بوده و مخصوص هر کدام از این موسسات در نهاد ثبت اسناد و ثبت موسسات وجود دارد. در حقیقت وظیفه شناسه موسسات همانند شناسنامه برای اشخاص می باشد و شناسه ملی موسسات هم شماره شناسنامه می باشد که ویژه موسسات می باشد. چرا که این کد از موقعی که موسسه در سازمان ثبت موسسات به ثبت می رسد به آن تخصیص داده می شود و تا موقعی که موسسه تعطیل شود این کد به آن موسسه تعلق دارد.
اداره امور مالیاتی جهت اسم نویسی و دریافت این شناسه، سیستمی تخصصی به راه انداخته است. با رجوع به این سیستم و از بخش پیگیری پیش ثبت نام شناسه اقتصادی می توانید از روال ارسال کد خویش مطلع شوید. با ما همراه باشید  تا با نحوه استعلام کد اقتصادی و همچنین شناسه ملی آشنا شوید.

تفاوت شناسه ملی و کد اقتصادی در چیست؟

کد اقتصادی معمولا برای افراد حقیقی و حقوقی که به ساخت محصولات یا عرضه خدمات می پردازند تخصیص یافته است. این شناسه برای شناخت فرد، موسسه در بخش مالیاتی به کار برده می شود و کلیه موسسات ثبت شده ناچار به دریافت این شناسه می باشند. هر موسسه پس از اینکه به ثبت رسید و تبلیغ تکوین آن در روزنامه های قانونی و رسمی چاپ شد بایستی در مدت زمان حدود ۲ ماه در سازمان مالیات حیطه ای که به نشانی موسسه مربوط است تشکیل پرونده داده و نسبت به دریافت این کد مبادرت نماید.
ولی شناسه ملی بر اساس اساسنامه به تمامی افراد حقوقی ایرانی که یک شماره است و به وسیله مراکز به آنها تخصیص داده می شود و در حقیقت موسسات و افراد حقوقی را با آن عدد شناسایی می شوند. کلیه افراد حقوقی همانند موسسات تجاری و شرکت های غیر تجاری ، شهرداری ها، مدارس،بانک ها، ادارات و شرکت های خصوصی برای شناسایی هویت خویش محتاج اخذ شناسه ملی می باشند.

  • از تفاوت های کد اقتصادی با شناسه ملی می توان به اینکه شناسه اقتصادی به افراد حقیقی و حقوقی که مشاغلشان در طرح مالیات قرار می گیرد اما شناسه ملی تنها مشمول افراد حقوقی  است، اشاره نمود.
  • شناسه ملی یک کد ۱۱ رقمی است ولی شناسه اقتصادی معمولا ۱۲ رقمی می باشد.
  • ماخذ ارسال کننده شناسه ملی سازمان ثبت موسسات می باشد ولی ماخذ ارسال کننده کد اقتصادی اداره امور مالیاتی کشور می باشد.
  • از دیگر تفاوت های کد اقتصادی با شناسه ملی این است که شناسه اقتصادی به وسیله قوه مجریه صدور می یابد ولی شناسه ملی به وسیله قوه قضاییه صادر می شود.

 

حتما بخوانید: آموزش ثبت نام کد اقتصادی

آشنایی با مسائل  ناشی از عدم اخذ کد اقتصادی و شناسه ملی

در این بخش از مطلب می خواهیم در خصوص مشکلات حاصل از دریافت نکردن کد اقتصادی و شناسه ملی مباحث سودمندی را ارائه نماییم. با ملاحظه بر اساس نامه های اجرایی دولت، تمامی  سرویس های ثبتی، حقوقی و مالی به افراد حقیقی و حقوقی معرفی شده، عرضه خواهد شد.  کد ملی و شناسه ملی  در پی هم کلید های اصلی شناخت افراد حقیقی و حقوقی می باشند به نوعی که دارا بودن این کلید شناخت می توان به تمامی مفروضات و داده های ضبط شده این افراد دست یافت. در این صورت فقدان عرضه شناسه ملی منتهی به محرومیت اخذ خدمات  از جمله باز نمودن حساب های حقوقی، فقدان توانایی به کارگیری خدمات قضایی و ثبتی و موسسه به احتمال زیاد نمی تواند در داد و ستد های تجاری شرکت نماید.
تفاوت های کد اقتصادی با شناسه ملی
کد اقتصادی نیز یک کد الزامی برای شناخت و معرفی مودیان مالیاتی است. عدم اخذ این کد احتمال به کارگیری از سرویس های مالیاتی، سند تسویه حساب بدهی مالیاتی، بخشودگی های مالیاتی و غیره را مقدور نخواهد نمود. در این صورت حتی شرکت های غیر انتفاعی هم برای اخذ بخشودگی های مالیاتی مکلف به اخذ کد اقتصادی می باشند.
عدم دریافت این کد و اعمال فعالیت های تجاری قابل پیگیری به وسیله اداره امور مالیاتی به عنوان مثال داد و ستد های تجاری با واحد دولتی، احتمال عرضه بیانیه مالیاتی از طرف مودی وجود نداشته و لذا  اداره امور مالیاتی  نسبت به ساماندهی مالیاتی بر حسب معلومات اکتسابی مبادرت خواهند نمود.  این گونه مالیات همواره از مالیات مربوطه بیشتر و به تولید ضرر و زیان مالی بسیار برای عرضه دهنده فاکتور بدون کد اقتصادی منتهی خواهد شد.
فقدان ادای مالیات های مربوطه چه به شیوه محاسباتی و چه بر حسب اطلاعات اکتسابی  منتهی به ثبت بدهکار برای افراد حقیقی و حقوقی شده و این افراد را از اخذ سرویس هایی نظیر اخذ گذرنامه، اخذ خدمات ارزی و … بی بهره می سازد.

مطلب پیشنهادی: صورت مالی چیست و صورتهای مالی اساسی کدامند؟

آشنایی با کاربردهای عمده کد اقتصادی

کد اقتصادی همانطور که مستحضرید یک کد ۱۲ رقمی بوده و برای انجام فعالیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و اخذ این کد برای کلیه موسسات و شرکت ها کاملا الزامی که نبود آن سبب محرومیت آنها از برخی خدمات ویژه می شود که قبلا به ذکر آنها پرداختیم. احتمالا برای عواملی نظیر صدور صورت حساب رسمی یا ساماندهی دفتر های قانونی به شناسه اقتصادی احتیاجی نداشته باشید ولی خاطر جمع باشید کاربرد های کد اقتصادی خیلی بیشتر از حد تصور خواهند بود. در مورد کاربرد این شناسا می توان  موارد بسیاری را نام برد  که در این بخش می خواهیم به آنها بپردازیم که شامل:

  • پیش نیاز عرضه بیانیه های مالیاتی
  • دریافت کارت بازرگانی
  • دریافت اسناد ارزش افزوده
  • با ملاحظه به اینکه بیانیه های مودیان مالیاتی تنها به شیوه الکترونیکی قابل عرضه می باشند، مودیان برای رجوع به سیستم اعمال الکترونیکی مالیاتی نسبت به عرضه بیانیه های مالیاتی به کد اقتصادی جدید احتیاج دارند، در صورت فقدان مبادرت جهت دریافت شناسه اقتصادی معلومات و اطلاعات بیانیه به وسیله سامانه قبول نخواهد شد و نیز احتمال پرداخت مالیات به شیوه الکترونیکی به وسیله مودیان مقدور نخواهد بود.
  • از دیگر کاربردهای کد اقتصادی می توان به این مورد نیز اشاره نمود که براساس طراحی صورت گرفته تمامی پویندگان اقتصادی که در تجارت بیرونی با گمرک جمهوری اسلامی ایران در تماس هستند ضروری است شناسه اقتصادی خویش را اخذ نمایند.‌

آشنایی با راهنمای استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی و پیگیری ثبت نام مالیاتی موسسات

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی و پی جویی اسم نویسی مالیاتی موسسات بر اساس عرف مالیات  بی واسطه و قانون مالیات بر ارزش افزوده من جمله مباحثی است که موسسات سهامی خاص و مسئولیت محدود آن را در برنامه خود قرار داده اند.
استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی
صاحب کاران پرداخت فهرست شرایط موسسات را مشروط به عرضه اسناد ارزش افزوده نموده و بدون اسم نویسی یک موسسه در سیستم اداره امور مالیاتی کشور، رویداد های تجاری آن رسمی نیست و دفاتر موسسه هم مشمول بررسی سازمان دارایی و ممیزان مالیاتی واقع نمی گیرد.
شناسه ملی به افراد حقوقی تخصیص داده می شود ولی کد اقتصادی هم به افراد حقیقی هم حقوقی مرتبط می باشد که اعمال آن شامل مالیات می باشد. همانطور که قبلا ذکر نمودیم شناسه اقتصادی با شناسه ملی تفاوت هایی دارند ولی شناسه اقتصادی قدیم و جدید تفاوت آنچنانی با هم ندارند هر دو ۱۲ رقمی بوده که سازمان دارایی آن را صادر می نماید و برای تشکیل پرونده در حیطه مالیاتی ضروری است. برای استعلام کد اقتصادی حتما باید به سایت های معتبر رجوع نمود. به همین دلیل باید کد اقتصادی و شناسه ملی داشت. داد و ستد شناسه اقتصادی قطعا جرم تلقی می شود و برای خطاکاران در این زمینه معمولا محکومیت های در نظر گرفته می شود. معاملات شناسه اقتصادی و کارت بازرگانی براساس ضوابطی که مجلس شورای اسلامی اخیرا تایید و به وسیله مسئول دولت پیام رسانی شده ممنوع می باشد.
هر چند هم چنان در اقتصاد اکنون ایران اعمال فعالیت های غیر رسمی به صورت  ظاهرا قانونی رواج است و سیستم های هوشمند بانکی و مالیاتی سعی می کند تا در مجرای دولت الکترونیک گردنه های آشوب و خرابکاری را شناسایی و خطا کاران قضایی را معرفی می نمایند.
به منظور پیدا نمودن کد اقتصادی یک موسسه بایستی رقم ثبت و اسم کامل آن را به خوبی بدانید. نیز بدانید که  افراد حقوقی مسئولیت متناهی است یا سهامی عام یا خاص یا شرکت یا افراد حقوقی دیگر که در عرف وجود دارد. بدین مفهوم به سیستم ثبت شرکت به حضور قوه قضائیه رفته و معلومات و داده های موسسه را وارسی نمایید تا به شماره ثبت موسسه استحصال نمایید. برای این عمل می توان به  سایت روزنامه قانونی رفته و نام موسسه را وارسی نمایید.
برای استعلام کد اقتصادی و یا شناسه ملی فرد حقوقی باید شماره ثبت ، اسم شخصیت، گونه شخصیت، اداره ثبت کننده تعیین شود.
بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین
مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “راهنمای دریافت شناسه ملی و کد اقتصادی و تفاوت آنها”

    1. سلام من 5 سال هست دهیار روستای در تالش هستم طی این سالها بارها مدارک به استانداری ارسال کردیم تا شناسه ملی برایمان صادر شود مگر چند خط پر کردن روی سیستم چقدر وقت می‌برد؟ متاسفانه هیچ نتیجه ای حاصل نشد و5سال هست که یک ریال برای روستای من بودجه اختصاص نمی یابد در صورت امکان خواهشمندیم راهنمایی فرمایید سعيد بابائي دهیار روستای لنبه بخش مرکز تالش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا