بررسی شرایط جدید معافیت از مالیات

معافیت از مالیات شامل کسانی می شود که بنابر داشتن شرایطی از پرداخت مالیات معاف می باشند. اداره ی مالیات قوانین و شرایطی را مشخص می کند که طی آن افرادی از پرداخت مالیات معاف می گردند. در این متن به بررسی شرایط جدید معافیت از مالیات می پردازیم.

مالیات و کاربرد آن

در ابتدا باید با مفهوم مالیات آشنا شوید و بدانید که این مبلغ در چه زمینه ای خرج می شود. مالیات قسمتی از درآمد یا ملک می باشد که هر شهروند باید به دولت پرداخت نماید. ایم مبلغ صرف هزینه هایی برای امنیت کشور، شهرداری و بازسازی شهر و… می شود. مالیات به دو دسته ی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات مستقیم به آن دسته از مالیات گفته می شود که یک منبع مشخص برای دریافت مالیات موجود می باشد. مالیات بر حقوق از دسته ی مالیات مستقیم به حساب می آید.

معافیت از مالیات

میزان معافیت از مالیات حقوق در سال 96

کسانی که ساکن ایران هستند و درآمدی از ایران یا خارج از ایران دارند باید مقداری از آن را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. همچنین کسانی که خارج از ایران زندگی می کنند و منبع کسب درآمد شان در ایران می باشد نیز باید مالیاتی به اداره مالیات کشور پرداخت نمایند؛ اما دولت شرایطی را مشخص کرده است که افراد واجد شرایط می توانند معاف از مالیات شوند.

از جمله شرایط معافیت از مالیات در سال گذشته بیان می کند که کارکنان دولت در سال 1397 که حقوق زیر 2 میلیون تومان دریافت می کنند از پرداخت مالیات حقوق معاف هستند. میزان سقف این درآمد هر ساله توسط تولت به مجلس پیشنهاد داده شده و پس از تصویب اجرایی می شود. در لایحه ای که دولت برای سال 96 مصوب کرده است سقف معافیت از مالیات به مبلغ 24 میلیون تومان در سال یعنی ماهی 2 میلیون تومان رسیده است.

معافیت از مالیات

معافیت از مالیات کارمندان و کارگران

برای کارکنانی و کارگرانی که در سازمان ها و اداره های خصوصی و غیر دولتی کار می کنند در ابتدا با سقف حقوق 1 میلیون و 500 هزار تومان معافیت از مالیات خواهند داشت؛ که این موضوع باعث شده است کارمندان دولتی از کارگران مالیات کمتری بپردازند که باعث تبعیض شده است. به همین دلیل با اعتراضاتی که صورت گرفت نمایندگان سقف معافیت از مالیات کارمندان و کارگران را یکسان کردند. به طوری که در حال حاضر کارگران و کارمندان که کمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان دریافت می نمایند مشمول پرداخت مالیات حقوق نیستند.

معافیت از مالیات

احتمال افزایش حقوق افراد در سال جاری

در ابتدای سال میزان افزایش حقوق برای کارمندان و پرسنل تا 5 درصد تعیین شده بود که با جلساتی که برگزار شد تصمیم بر افزایش آن گرفته شده است. با اجرا کردن بودجه ریزی بر پایه ی عملکرد و همچنین صرفه جویی دستگاه های دولتی و غیر دولتی افزایش حقوق برای کارمندان تا 10 درصد افزایش تعیین شود. در این صورت برخی از افراد که حقوق شان بیشتر از 2 میلیون تومان در ماه شود باید مالیات پرداخت کنند. سال قبل سقف این مقدار برای معافیت از مالیات 1 میلیون و 350 هزار تومان بوده است؛ که در سال 96 با افزایش زیاد به 2 میلیون رسید.

معافیت از مالیات

افزایش سقف حقوق برای معافیت از مالیات در سال 97

بر اساس لایحه ی بودجه مصوب شده برای قانون مالیات های مستقیم سقف معافیت از مالیات برای حقوق کارمندان دولت تا مبلغ سالیانه ی 27 میلیون و 600 هزار تومان خواهد رسید. این بدان معنا ست که کسانی که ماهیانه مبلغی زیر 2 میلیون و 300 هزار تومان دریافت می کنند از پرداخت مالیات معاف می باشند. این در حالیست که دولت طبق لایحه ای که ارائه داده بود بنا بر آن بوده که این سقف تا 2 میلیون تومان باقی بماند و تغییری نکند که مجلس با آن موافقت نکرد. علت درخواست دولت برای ثابت ماندن سقف حقوق برای معافیت از مالیات آن است که در سال 96 این مبلغ به طور ناگهانی از 1 میلیون و 300 هزار تومان به 2 میلیون تومان رسید که روندی سریع بوده است.

افزایش جمعیت معاف های مالیاتی در سال 97

با توجه به این که سقف حقوق برای معافیت از مالیات در سال جدید تا 2 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است تعداد حقوق بگیران و کارمندانی که میزان درآمدشان در زیر این مقدار می باشد بیشتر بوده و به همین دلیل افرادی که از پرداخت مالیات معاف می باشند در سال 1397،15 درصد افزایش یافته اند. این بدان معنا ست تعداد افرادی که پرداخت مالیات حقوق دارند کمتر از سال گذشته شده است.

معافیت از مالیات

معافیت مالیاتی واحد هایی که در سال 95 پروانه گرفته اند

از جمله شرایط جدید معافیت از مالیات که در سال جدید به تصویب رسیده است برای واحد های است که در ابتدای سال 1395 پروانه بهره برداری گرفته اند. طبق مصوبه ای که هیئت دولت تصویب کرده است برای کم تر کردن و از بین بردن مانع های تولید داخلی واحدهایی که در سال 95 پروانه بهره برداری دریافت کرده اند اما قبل از آن شروع به کار نموده اند زمان معافیت از مالیات آن ها از اغاز سال 95 در نظر گرفته خواهد شد.

این در حالیست که در قانون مالیات گفته شده است درآمد حاصل از تمام اشخاص حقوقی (به طور مثال شرکت ها) که از وزارت خانه های مرتبط پروانه بهره برداری دریافت نموده اند از زمانی که شروع به کار نموده اند به مدت زمان 5 سال با نرخ صفر باید مالیات بپردازند.

معافیت از مالیات

تمامی موارد گفته شده شرایطی هستند که در سال جدید تفاوت پیدا کرده اند.معافیت از مالیات در موارد دیگری نیز وجود دارد که در سال های نیز این قانون ها وجود داشته است.به طور مثال افرادی که به شغل های کشاورزی و یا دامداری مشغول می باشند از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند.علت این کار نیز تشویق دولت برای تولید داخلی و کشاورزی می باشد.

هر ساله دولت طی لایحه ی بودجه ای که برای سال آینده به مجلس ارائه می دهد کسانی که معاف از مالیات می باشند را مشخص می نماید.مجلس این لیست و شرایط را بررسی کرده و در صورتی که تصویب نماید و با آن موافق باشد در سال آینده این شرایط اجرایی می شود.در غیر این صورت مجلس طرح دولت را رد کرده و تفاوت هایی در آن ایجاد می کند.لازم به ذکر است که دولت و مجلس نمایندگان مردم در اداره ی کشور می باشند.

در اینجا این مطلب به پایان رسید. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مطلبی با موضوع قانون مالیات های مستقیم را مطالعه بفرمایید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا