آشنایی با شغل حسابداری  و مزایا و معایب آن

آشنایی با شغل حسابداری و مزایا و معایب آن

برای انتخاب مسیر شغلی، قبل از گرفتن تصمیم نهایی بهتر است به خوبی با شغل مورد نظرتان و مزایا و معایب آن آشنا شوید. مشخصا تمام مشاغل دارای جنبه‌های مثبت و منفی هستند و حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ در نهایت این اهمیت دارد که آیا شغل حسابداری با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش، مطابق خصوصیات، علایق و روحیات شماست یا خیر؟
در ادامه برخی از مزایا و معایب این شغل را باهم بررسی خواهیم کرد:

مزایای شغل حسابداری

  1. مسیر مشخص شغلی مشخصی دارد

حسابداری نسبت به مشاغل دیگر مسیر شغلی مشخص‌تری دارد و اگر در این رشته تحصیل می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید در هر شرکتی که استخدام شوید نهایتاً سرو کارتان با واحد امور مالی آن شرکت است و وظایفتان در حیطه‌ همان چیزهایی است که آموزشش را کسب کرده‌اید. فرقی نمی‌کند در کدام گرایش حسابداری تحصیل کرده‌اید زیرا درنهایت وظایف و اصول اولیه همه‌ آن‌ها شبیه به هم است.

  1. الزاما نیازی به تحصیلات تکمیلی ندارید

حسابداری بیش‌تر از این که یک علم قلمداد شود، یک فن و حرفه محسوب شده و بعضی کارفرمایان بیش‌تر از این که به مدرک تحصیلی شما اهمیت دهند، به سابقه‌ کاری و مهارت شما اهمیت می‌دهند. شما می توانید به جای این‌که زمان و هزینه‌ خود را برای ادامه‌ی تحصیل صرف کنید، سریع‌تر وارد بازار کار شده و علاوه بر کسب درآمد پس از چند سال به جای مدرک تحصیلی بالاتر، سابقه‌ کاری بهتری داشته باشید.

 اگر دانشجوی کارشناسی حسابداری هستید بهترین کار این است که همراه با تحصیل مشغول کار و یا کارآموزی نیز شوید تا مهارت تجربی و سابقه‌ کاری کسب کنید.

  1. جامعه هنوز به حسابدار نیاز دارد

این شغل نه تنها هنوز اشباع نشده بلکه تا زمانی که شرکت‌ها و کسب و کار‌ها وجود دارند نیاز به یک حسابدار برای اداره‌ امور مالی احساس می‌شود. با توجه به پیشرفت روز افزون جوامع و ماشینی شدن، حسابداری همچنان جزو مشاغل مورد نیاز است و به نظر نمی‌رسد از دور خارج شود.
کارشناسان احتمال می‌دهند که این تا پنج سال آینده ده درصد رشد خواهد کرد که این میزان از میانگین نرخ رشد مشاغل دیگر بسیار بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در خصوص استخدام حسابدار

  1. زمینه‌ خوبی برای رشد و ارتقا شغلی دارد

در هنگام ورود به بازار کار می‌توانید به عنوان دستیار حسابدار و یا یک حسابدار ساده مشغول به کار شوید. اما نگران نباشید! با کسب سابقه و مهارت‌های لازم به راحتی می‌توانید در این شغل ارتقا پیدا کرده و در سمت‌های بالاتر مانند حسابدار خبره، دفتردار، حسابرس، مدیر مالی و… استخدام شوید.

  1. شغل ثابت و پایداری خواهید داشت

عموماً استخدام حسابدار جدید برای شرکت‌ها بسیار سخت است؛ زیرا استخدام حسابداری که بتواند خود را با شرایط شرکت و دیگر حسابداران وفق دهد و بتواند در کوتاه‌ترین مدت ممکن با روند کار آشنا شود، زمان زیادی را می‌گیرد و پر هزینه است. از طرفی شرکت‌ها به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مسائلی همچون مالیات، ترجیح می‌دهند با یک تیم حسابداری ثابت و یا یک حسابدار به خصوص کار کنند که در طولانی مدت از روند کاری شرکت و جزئیات آن شناخت کامل داشته ‌باشد.

  1. درآمد آن مناسب و رو به رشد

یکی از مهم ترین اهداف هر شخص برای شاغل شدن، کسب درآمد برای تامین مخارج زندگی است و میزان درآمد مسلماً بسیار مهم است. در حال حاضر حداقل حقوق یک حسابدار ساده متناسب با حقوق پایه‌ی وزارت کار است.
علاوه بر این، حسابداران از مزایایی مثل اضافه‌کار، بیمه، تسهیلات بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی نیز برخوردار می‌شوند. همچنین یک حسابدار می‌تواند با دریافت پروژه‌‌هایی خارج از کار اصلی، برگزاری دوره‌های آموزش حسابداری، تدریس در دانشگاه‌ها و مدارس و… هم درآمد کسب کند.

  1. پتانسیل راه اندازی کسب و کار مستقل دارد

امروزه اکثر افراد تمایل دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند و برای خودشان کار کنند. شغل حسابداری جزو معدود مشاغلی است که پتانسیل راه اندازی کسب و کار مستقل را دارد؛ اکثر مشاغل این ویژگی را ندارند. حسابداران می‌توانند با راه اندازی شرکت و تیم حسابداری خود و یا تاسیس یک آموزشگاه، به راحتی کسب درآمد کنند. البته روحیه‌‌ ریسک‌پذیر و جنگجو بودن برای شروع یک کسب و کار بسیار مهم است چون احتمال شکست در شروع آن بسیار زیاد است.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با تکنولوژی مالی یا فین تک (Fintech)

  1. می‌توانید به صورت دورکاری و فریلنسری کار کنید

در شرایط فعلی با شیوع کرونا اکثر مشاغل به سمت دورکاری سوق پیدا کرده‌اند. حسابداری از آن دسته شغل‌هایی است که در آن کار به صورت دورکاری و فریلنسری فراهم است. در دورکاری شما به راحتی می‌توانید با هر شرکت و کسب و کار‌ی به صورت پروژه‌ای و پاره وقت و یا تمام وقت کار کنید. از مزایای دورکاری حذف شدن هزینه‌هایی مانند ایاب و ذهاب و… است. همچنین در دورکاری ساعات کاری شناور است؛ یعنی شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به کار بپردازید.

  1. می توانید هرجا که بخواهید کار کنید

فرقی نمی‌کند که شما ساکن چه شهر یا استانی هستید؛ هرجایی که شرکت و کسب و کاری هست نیاز به یک حسابدار در آن احساس می‌شود. در صورت داشتن مهارت و سابقه‌ کافی، این شما هستید که انتخاب می‌کنید حسابدار یک کارخانه‌ سیمان شوید و یا یک موسسه‌ حقوقی یا شاید هم بخواهید عضوی از یک تیم خدمات حسابداری شوید. به علت زیاد بودن تقاضا در این شغل دستتان برای انتخاب محل کارتان باز است.
مزایای شغل حسابداری

معایب شغل حسابداری

  1. روتین و خسته کننده است

حسابداری یک شغل پشت میزی، بدون هیجان و خسته کننده است که نیازمند دقت، تمرکز و حوصله‌ی فراوان است. اگر قرار است وارد این شغل شوید باید در نظر بگیرید که قرار است هر روز پشت یک میز بنشینید و با اعداد و محاسبات سروکار داشته‌ باشید. نمی‌توان از این شغل انتظار تنوع و هیجان داشت؛ پس فقط در صورتی که به حسابداری علاقه مند هستید، به سراغش بروید.

  1. بازه‌های زمانی پرمشغله دارد

در برخی از ماه‌های سال مشغله‌ حسابداران چند برابر می‌شود. ماه آخر سال یعنی اسفند به منظور جمع بندی حساب مالی، انبارگردانی و… و همینطور ماه اول سال یعنی فروردین به منظور بررسی حساب مالیاتی و تنظیم تعرفه‌های مالی سال جدید، اوج کار حسابداران محسوب می‌شود. در این ماه‌ها فشار کاری بر حسابداران بسیار زیاد است و عموما مجبور به اضافه‌کاری نیز می‌شوند.

  1. شغلی پر استرس است

حسابداری جزو مشاغل پر استرس به شمار می‌رود به طوریکه درصد ابتلا به مشکلات روحی و افسردگی در میان حسابداران بالاست. این موضوع به این علت است که آن‌ها با امور مالی یک شرکت سروکار دارند؛ حسابداران باید آن‌قدر دقیق عمل کنند که حتی یک ریال هم به اشتباه جابه‌جا نشود و همه چیز دقیق و تحت کنترلشان باشد. پس اگر قرار است حسابداری را به عنوان شغل خود انتخاب کنید باید در نظر داشته‌ باشید که آیا توانایی و مهارت کنترل این استرس و مدیریت شرایط را دارید یا خیر.

حتما بخوانید: نحوه‏ محاسبه‏ حقوق و مزایای یک حسابدار

  1. نیاز به گواهینامه‌ معتبر دارد

شما برای ورود به بازار کار به عنوان یک حسابدار، نیاز به یک گواهی‌نامه‌ معتبر دارید‌. زیرا برای اکثر شرکت‌ها علاوه بر سابقه‌ کاری، داشتن تحصیلات مرتبط نیز مهم است. شما می‌توانید پس از گذراندن دوره‌های موسسه‌های مختلف، دوره‌های کارآموزی و یا دوره‌ی تحصیلی در دانشگاه، مدرک معتبر کسب کنید. این مدارک در دو دسته‌ی بین‌المللی و داخلی دسته بندی می‌شوند و باید در نظر بگیرید که دریافت گواهی‌نامه‌های بین المللی نیازمند به هزینه‌ی مالی زیادی است.

  1. نیاز به آموزش مداوم و به روز بودن اطلاعات دارد

درهر زمینه‌ای همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد و حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. با گسترش و پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌ی حسابداری، نیاز به یادگیری بیش از پیش در این حوزه احساس می‌شود؛ حتی برخی از شرکت‌ها شرایط خاصی در این زمینه برای استخدام حسابدار دارند؛ برای مثال داشتن گواهی‌نامه‌ معتبر از یک موسسه نامی و یا آشنایی با یک نرم‌افزار مدیریتی به خصوص و حسابداری را در شرایط استخدامشان ذکر می‌کنند. در نظر داشته‌باشید که داشتن مهارت و دانش بیشتر در افزایش درآمد نیز موثر است.
همچنین شما در شغل حسابداری نیاز دارید تا از آخرین اخبار در حوزه خود و آخرین تغییرات مالیات و موضوعات مهم مطلع باشید.
ما سعی کردیم در این مقاله جنبه‌های مختلف حسابداری را برای شما نمایان کنیم. علاوه بر این به شما  پیشنهاد می‌کنیم به جز بر بررسی مزایا و معایب شغل حسابداری، به طور دقیق‌تر در این زمینه تحقیق کنید و بدانید درنهایت این شما هستید که باید ببینید برای این کار ساخته شده‌اید و این کار را دوست دارید یا نه.
معایب شغل حسابداری

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “آشنایی با شغل حسابداری  و مزایا و معایب آن”

  1. منم امسال قراره برم کاراموزی یازدهم حسابداری میخونم واقعا خیلی ذوق دارم هرچه زودتر شاغل بشم یه حسابدار کارمند بانک بشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا