تعریف کوچینگ چیست و چه تفاوتی با منتورینگ دارد؟

تعریف کوچینگ چیست و چه تفاوتی با منتورینگ دارد؟

تعریف کوچینگ از آنچه فکر می کنید هم ساده تر است! کوچینگ یعنی روی چیزی تمرکز کنیم که اهمیت بیشتری دارد اما به وسیله فرد یا گروه خاص! پس همه ما در زندگی هم با کوچینگ روبرو هستیم و هم باید کوچ مخصوص خود را داشته باشیم! اما این همه داستان نیست! کوچینگ و منتورینگ چه فرقی با هم دارد؟ برخی از عبارات به معنی ساده هستند اما در عمل بسیار پیچیده محسوب می شوند.

کوچینگ چیست؟

در ابتدا گفتیم کوچینگ تمرکز روی کاری دارد که بیشترین اهمیت را دارد! اما معنی کوچینگ به این صورت است که تک تک ما در زندگی نیاز به افرادی داریم که بتوانند به ما بازخورد بدهند، به این ترتیب ما می توانیم عملکرد خود را بهبود دهیم!
بگذارید همین ابتدای راه یک مثال ساده و صریح در مورد تعریف کوچینگ بزنیم و خیالمان را راحت کنیم. فرض کنید شما مدیر عامل یک شرکت نسبتاً بزرگ هستید، شرکت شما هرچه که باشد یک سری محدودیت ها در رشد خواهد داشت حال ما به شما می گوییم که دلیل اصلی این محدودیت ها در شرکت این است که رشد شخصی شما به عنوان کسی که بنیانگذار شرکت است، بسیار کند و ضعیف است پس چاره چیست! بله دقیقاً تعریف کوچینگ همینجا مشخص می شود. این شرکت نیاز به استخدام کوچ دارد! بنابراین کوچ و کوچینگ یک شغل محسوب می شود. مثلاً شما ده کوچ برای شرکت خود استخدام می کنید. به این ترتیب تصمیم گیری بهتری در خصوص برنامه های توسعه استراتژیک صورت می گیرد، ارزش های شرکت دقیق تر مشخص می شود و به نوبه خود به ارزش ها حیات بخشیده می شود. کار به واسطه موقعیت های بین فردی ارزیابی می شود، سطح استرس با کنترل بهتری دنبال می شود و این یعنی شرکت قاطع تر از قبل است!

تعریف کوچینگ از ابعاد مختلف

کوچینگ یک بخش ندارد، بخش های مختلفی دارد مثلاً یکی از مهمترین مزایای کوچینگ و یا هدف کوچینگ این است که کمک می کند انسان های سالم زندگی بهتری داشته باشند! بنابراین تعریف کوچینگ در اینجا نیز معنی می شود که سبب می شود عوامل مثبت بیشتر و بیشتر شود. این مبحث از روان شناسی مثبت گرا بسیار مورد ارزیابی قرار گرفته است.

تعریف کوچینگ چیست؟ چه تفاوتی با منتورینگ دارد

تمرکز بر روی خلاقیت ها با تعریف کوچینگ

هرچه از عیب ها و آسیب ها و نقاط ضعف گفتیم و نالیدیم بس است، کوچینگ سعی می کند به توانایی ها و نقاط قوت بیشتر دقت داشته باشد این رویکرد سبب می شود تا رشد و کمال مسیر بهتری پیدا کند و موفق شود!
در دنیای مدرن ورود همیشگی به دیدگاه های آسیب شناسانه باید محدود شود و انسان می بایست نیمه مثبت زندگی را بهتر مورد ارزیابی قرار دهد.
فلسفه تعریف کوچینگ این است که انسان های کاردان و خلاق و پر انرژی، بتوانند توانایی خود را سریع تر به پیش بگیرند و در این زمینه از یاری کوچ نیز استفاده کنند! در واقع شخص به واسطه تفکر عمیق و خلاقیت خود، توانایی شخصی و حرفه ای را در خود بیشتر و بیشتر می کند. او می تواند تسهیلگری را تمرین کند و به طور کلی به اهداف و علایق درونی خود بپردازد و در رسیدن به هدف خود بهترین عملکرد را داشته باشد.

حتما بخوانید : راهکارهایی برای بهبود و گسترش کار تیمی در محل کار

تعریف کوچینگ چیست؟ چه تفاوتی با منتورینگ دارد

فرایند کوچینگ

کوچینگ یک فرآیند است، فرآیندی که در آن کوچ کمک می کند تا کوچی بتواند بر روی بهبود عملکرد خود کار کند و موفقیت شغلی خود را بهتر از قبل به نتیجه برساند. این رویکرد سبب می شود که قابلیت های کلیدی مثل مهارت حل مسئله به سادگی محقق شود. در واقع موفقیت نزدیک و نزدیکتر می شود. در مهمترین تعریف کوچینگ باید گفت که در واقع مکالمه ای در میان است که به یادگیری بسیار کمک می کند.
راهکاری است که سازمان ها و یا افراد به واسطه آنها می توانند بهترین راه حل را پیدا کنند. در واقع کوچ مجموعه از ابزار ها و روش ها است که پروسه یادگیری را مورد پشتیبانی قرار می دهد.
وقتی کوچینگ وارد میدان میشود، دیدگاه های جدید نیز به صورت اتوماتیک ایجاد می شود، فرصت ها و مشکلات فردی ارزیابی می شود و تصمیم گیری رنگ و بوی دیگر دارد. کوچینگ در واقع یک پل است، پلی خلاق برای رسیدن به هدف که توسط کوچ در اختیار شما قرار می گیرد و سبب می شود که کارایی شخصی شما بیشتر و بیشتر شود و رضایت فردی از زندگی و کار نیز رویکرد بهتری داشته باشد.

جوهره کوچینگ

حیف است در تعریف کوچینگ اشاره ای به جوهره آن نکنیم! در واقع در دل کوچینگ، تشویق نهفته است! کوچینگ آمده تا حرف و حدیث های ناامیدکننده کنار برود و از ساده ترین روزنه امید برای رسیدن به هدف استفاده شود. تشویق می کند تا پذیرش مسئولیت ها آسانتر شود، فرد خود به دنبال یادگیری باشد و خلاقیت را در خود کشف کند و پرورش دهد.
هر شخصی ظرفیتی برای انجام کاری دارد و این ظرفیت به واسطه خودمان بیشتر و بیشتر می شود و سطح تکمیلی بهتری پیدا می کند. کوچینگ قرار است روحیه انسان را حفظ کند حتی اگر بمباران شده باشد!

تعریف کوچینگ چیست؟ چه تفاوتی با منتورینگ دارد

کوچینگ مغز را از حالت پلاستیکی خارج می کند!

بگذارید در تعریف کوچینگ این مثال جالب را هم بزنیم و سپس به سراغ تفاوت کوچینگ و منتورینگ برویم! در بررسی هایی که از سوی متخصصان مغز و اعصاب صورت گرفته اینطور مشخص شده است که وضعیت مغزی انسان در دوره نوجوانی تثبیت می شود و اگر به آن بها داده نشود مغز انسان دچار افول تدریجی می شود و اینجاست که می گویند امان از مغز های پلاستیکی! در واقع کوچینگ سبب می شود تا مغز بتواند خود را از حالت پلاستیکی خارج کند و حتی در دوره سالمندی نیز رشد داشته باشد. این رویکرد سبب می شود که روحیه انسان حفظ شود و وضعیت مناسبی داشته باشد.
برای همه ما پیش آمده که با بی تفاوتی کامل جلوی تلویزیون نشسته ایم، در محل کار، دل به کار نمی دهیم، در کلاس درس درگیر خیال بافی هستیم، یعنی در طول روز بارها و بارها کارهای بیهوده انجام می دهیم و زندگی مان را به بدترین نقطه هدایت می کنیم.

تعریف کوچینگ و تفاوت منتورینگ

تفاوت کوچینگ و منتورینگ در چیست؟

تعریف کوچینگ که تمام شد نوبت به مقایسه است. در ابتدا مقایسه ساده و خودمانی می کنیم و سپس کمی بیشتر پیش می رویم!
منتورینگ در واقع به معنی استاد-شاگردی است! به زبانی ساده، فردی که تجربه کمتری دارد در کنار فردی که منتور است یعنی تجربه بیشتری دارد قرار می گیرد و هدف وی افزایش مهارت است.
کوچینگ به نوبه خود مربی گری محسوب می شود. در واقع مربی در سازمان یک سری فرایندهای تعاملی را به عهده دارد. مربی با کارمندان و مدیران و کارکنان و … همراه می شود تا عملکرد شرکت بهبود یابد!
بنابراین در همین بررسی و تعریف ساده مشخص شد که تعریف کوچینگ و منتورینگ هرگز نمی تواند یکی باشد! اما هدف یکسان است! در هر دو مسیر قرار است که وضعیت بهبود یابد و عملکرد نیز بیشتر و بهتر شود اما شیوه های کار فرق دارد و تمرکز نیز بر روی برخی از بخش ها صورت می گیرد.

تعریف کوچینگ چیست؟ چه تفاوتی با منتورینگ دارد

تفاوت کوچینگ و منتورینگ در یک نگاه

1-     منتور یک استاد است و یک استاد باید تجربه و دانش بالا داشته باشد بنابراین برای منتورینگ دانش بالا بسیار مهم است اما در کوچینگ نیاز به دانش خاصی نیست گاه یک کوچ با یک برنامه ریزی ساده می تواند شرکت را از این رو به آن رو کند.
2-     در رابطه استاد-شاگردی تا زمانی که مدت طولانی لحاظ نشود نتیجه بخش نخواهد بود پس وقتی صحبت از منتورینگ است یعنی یک رابطه بلند مدت نیاز است. کوچینگ یک رابطه کوتاه مدت است و گاه با در زمانی بسیار کوتاه نتیجه بخش و قابل قبول است.
3-     در منتورینگ عملکرد توسعه ای بسیار مهم است و قرار است که مهارت بیشتر و بیشتر شود اما در تعریف کوچینگ اینطور به نظر می رسد که باید روی عملکرد اجرایی هدف گذاری صورت بگیرد.
4-     منتورینگ بدون طراحی معنایی ندارد! اما در کوچینگ نیاز به طراحی نبوده و مسیر به صورت پیوسته هموار می شود.

مطلب پیشنهادی: پنج مقاله برای کمک به پیشرفت مهارت های مدیریتی

تفاوت کوچینگ و منتورینگ از نظر زمان کاربرد

حالا با توجه به تعریف کوچینگ و منتورینگ باید به این سوال پاسخ داده شود که زمان استفاده از کوچینگ کی است و چه زمانی منتورینگ کاربرد دارد؟
زمانی که یک شرکت تلاش می کند تا وضعیت کارکنان را در زمینه های خاص به رشد برساند یعنی کوچینگ صورت می گیرد و کاربردی است! مثلاً شرکت در صدد است تا گزارش فصلی به دقت بیشتری دنبال شود و یک سیستم جدید وارد شرکت می شود کوچینگ معنا پیدا می کند. در واقع زمانی که یک گروه کوچک از کارمندان یک شرکت نیاز به بالاتر بردن شایستگی خود در زمینه های خاص دارند باید به اهمیت کوچینگ پی برد.
دنیای منتورینگ فرق می کند! در واقع منتورینگ زمانی مناسب است که یک شرکت به دنبال توسعه هربران و استعدادهای خود است و قرار است برنامه ریزی در زمینه جانشینی داشته باشد.  زمانی که شرکت قرار است موانع موفقیت را حذف کند و در تلاش است که کارکنان توسعه بیشتری داشته باشند.
زمانی که یک شرکت به دنبال توسعه کامل تر کارکنان خود هستند و قرار است مهارت های خاص مورد ارزیابی قرار بگیرند.
مثلاً اگر قرار باشد که در زمینه مدیریت مالی یک سری گروه تازه وارد در شرکت کار کنند منتورینگ نیاز است یعنی باید استادی وجود داشته باشد تا آموزش های لازم را به شخص بدهد بنابراین بسیار مهم است که تفاوت تعریف کوچینگ و منتورینگ در عمل مشخص باشد.

تعریف کوچینگ و منتورینگ

سرفصل های آموزشی کوچینگ

اگر قرار باشد هر موضوع مهمی در حد تعریف باقی بماند که در واقع دست روی دست گذاشته ایم!
دوره های آموزش کوچینگ یکی از بهترین دوره های مخصوص مدیران است تا بتوانند مسیر های ناهموار مدیریتی را هموارسازی نمایند.
یکی از مهمترین سرفصل های آموزش کوچینگ، مقالات با کوچ است که در واقع در این مرحله سیستم کوچینگ آغاز می شود. در واقع شرایط فعلی ارزیابی می شود، اهداف و آرزوها بررسی می شود و تعهدات و تعارض ها و چالش ها بررسی می شود. در یک سرفصل به طور جداگانه تاکید می شود که گذشته کم اهمیت ترین بخش است و تمرکز کوچینگ به آینده است. سرفصل های آموزشی در راستای هدف گذاری در نظر گرفته می شود تا مهمترین هدف برای رسیدن به خود ایده آل وضعیت مناسب تری داشته باشد.
نیاز به ترسیم نقشه راه و برنامه ریزی دقیق است و در این زمینه طرح و نقشه خاص کشیده می شود. در پروسه آموزش کوچینگ نیاز است که فصلی به بخش نیروی واکنش سریع اختصاص داده شود.

تعریف کوچینگ چیست؟ چه تفاوتی با منتورینگ دارد

تعریف کوچینگ از نگاه فینتو

برای رسیدن به موفقیت، درک مربیگری بسیار مهم است و کوچینگ در فینتو دقیقاً به همین منظر اشاره دارد! در واقع گروه فینتو کمک می کند تا چهارچوب کلی یک برنامه مربیگری در نظر گرفته شود، دسته های گسترده مربیگری بررسی می شود و مربیگری همراه نیز مورد بررسی قرار می گیرد. و دامنه های مربیگری مشخص می شود. با فینتو کار به کاردان سپرده می شود.
معرفی یک راه برای ساده:
با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

نرم افزار حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

3 در مورد “تعریف کوچینگ چیست و چه تفاوتی با منتورینگ دارد؟”

  1. بهزاد حسن‌پور

    سلام وقتتون بخیر
    برای مشاوره گرفتن از یک کوچینگ کسب و کار حدودا چقدر باید هزینه کرد؟ و اینکه چقدر زمان میبره تا کسب و کاری رو مورد بررسی قرار بدن؟

  2. عالی بود مطلب.
    هزینه ها متغیر هست با توجه به سطح کوچ و مشاور
    بررسی کسب و کار هم با توجه به قدمت و میزان پیچیدگی، زمانش متفاوت است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا