بایدهای استارتاپی برای اولین سال اظهارنامه مالیاتی (قسمت اول : بحث مالیات استارتاپ ها)

مالیات استارتاپ ها و اولین سال اظهار نامه مالیاتی برای استارتاپ ها

اولین ارائه اظهارنامه مالیاتی برای استارتاپ ها

استارتاپ‌ها تیم‌های جوانی هستند که فعالیت خود را با یک ایده آغاز می‌کنند. اگر این استارتاپها جزو ۱۰٪ موفق باشند پس از مدتی هم به درآمد می‌رسند و روزهای خوشی را پیش‌رویشان می‌بینند.
موضوعی که استارتاپ‌ها از ابتدا با آن عمدتا آشنا نیستند و پس از مدتی فعالیت با آن مواجه می‌شوند بحث مالیات استارتاپ ها و بیمه است. ما در این سری مقالات بحث مالیات استارتاپ ها را بررسی میکنیم.
ما در یک سلسله مقاله به مناسبت ایام ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی شما را با مفاهیم اولیه و مهم مالیاتی آشنا می‌کنیم.پیشنهاد می‌کنیم که این مقالات را با سایرین نیز به اشتراک بگذارید تا استارتاپ‌ها دچار مشکلات مالیاتی نشوند.
شرکت‌هایی که در سال ۹۶ تاسیس شدند (حتی اگر اسفند ۹۶ نیز ثبت شده است) بایستی اظهارنامه مالیاتی سال ۹۶ را تا پایان تیرماه ۹۷ ارسال کنند.
در اولین مقاله به مفهوم دفاتر مالیاتی می‌پردازیم. اگر شرکت شما سهامی خاص یا مسئولیت محدود است بایستی قبل از شروع سال جدید، دفاتر خود را دریافت کرده باشید. شرکت‌هایی که امور ثبت شرکت را انجام می‌دهند، معمولات دفاتر مالیاتی سال اول را نیز در هنگام ثبت شرکت درخواست می‌دهند و این دفاتر برای شما ارسال می‌شود.
شرکت‌ها عمدتا در سال اول فعالیت خود فعالیت‌های چندانی به صورت مالیاتی ندارند. اما اگر هیچ درامدی هم نداشتید، بایستی دفاتر را ارائه کنید. اما اگر درآمدی نیز داشتید بایستی حتما اعلام کنید. وگرنه ممکن است به بهانه «کتمان درآمد» حساب‌های شما را مردود کنند و در اصلاح «علل‌الراس» شوید.

حتما بخوانید : آشنایی با تمامی نکات لازم در مورد اظهارنامه مالیاتی

حتما از یک مشاور مالیاتی یا مدیر مالی باسابقه مشورت بگیرید

در راستای مبحث مالیات استارتاپ ها توجه داشته باشید که دفاتر مالیاتی خود را بایستی به صورت خوانا و بدون خط خوردگی بنویسید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک مشاور مالیاتی یا مدیر مالی باسابقه دعوت کنید و از او بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.
همچنین بایستی حتما در سایت اداره مالیات ثبت نام کرده و کد اقتصادی دریافت کرده باشید. اظهارنامه را بایستی سالی یک مرتبه و تا انتهای تیرماه از طریق سایت اداره مالیات ارسال کنید. پس از آن اداره مالیات برای شما چند ماه بعد دعوتنامه ارسال می‌کند که به شما دستور داده می‌شود اصل دفاتر مالیاتی خود را برای بررسی و ارائه به اداره مالیات در تاریخ و ساعت مشخص ببرید.
اگر در این زمان به اداره مالیات مراجعه نکنید، ممیز مالیاتی شما به عنوان «عدم ارائه دفاتر» مالیات استارتاپ شما را به صورت علل الراس محاسبه و منظور می‌کند که اصلا موضوع جالبی نیست. چون بدون هیچ دلیلی بایستی مبلغی مالیات پرداخت کنید.
همین طور اگر اسناد حسابداری را به درست وارد نکنید و سرفصل هزینه‌هایتان اشتباه وارد شود ممکن است مالیات یا بیمه‌های سهوی برایتان منظور گردد.
مثلا اگر با شخصی پروژه‌ای کار کردید و برایتان کاری را پروژه‌ای انجام داده، سند حسابداری حقوق و دستمزد منظور شود، بایستی مالیات حقوق و مفاصا حساب بیمه نیز لحاظ کنید! پس حواستان را در نحوه نوشتن اسناد حسابداری بسیار جمع کنید.
شرکت‌ها در قدیم عمدتا به علت فرار مالیاتی در اصطلاح «دو دفتره» بودند. ما پیشنهاد می‌کنیم که به علت عدم بروز مشکلات مالیاتی (که بعضا می‌تواند منجر به شکایت نزد دادگاه هم شود) «تک دفتره» باشید و تمامی حساب‌های خود را به صورت شفاف در دفاتر مالیاتی وارد کنید.
در مقاله بعدی در خصوص دفاتر مالیاتی بیشتر صحبت خواهیم کرد.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اگر شما هم نکته‌ای در خصوص مالیات استارتاپ ها دارید، در قسمت نظرات بنویسید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا