ممکن است داده های کسب و کارتان در فضای ابری ذخیره شده باشد. برای امنیت سیستمهای ابری چه کاری می توان انجام داد؟ در این مقاله چند نکته مفید در مورد امنیت سیستمهای ابری آورده شده است. با ما همراه باشید.
سیستم ابری چیست؟ چرا سیستم های ابری گزینه مناسب تری برای انتخاب هستند؟
شاید در مورد “سیستم ابری” شنیده و از معنای آن تعجب کرده باشید. به زبان ساده، سیستم ابری روشی برای توصیف داده ها و برنامه هایی است که به صورت آنلاین ذخیره می شوند. اگر مایل هستید که تا درباره رایانش ابری بیشتر بدانید میتوانید به مقاله “همه چیز درباره سرویس های ابری و هر آنچه که باید درباره رایانش ابری بدانید” مراجعه کنید.
مشاغل در سراسر جهان در حال حرکت به سمت سیستم های ابری (cloud) هستند. دلایل خوبی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. سپس امنیت سیستمهای ابری را بررسی کرده و با ارائه نکات مفید برای ایمن سازی داده های شما در فضای ابری، شما را در این راه همراهی می کنیم.
پنج مزیت اصلی رایانش ابری
برخی از مزایای قابل توجه سیستمهای ابری عبارت اند از:
- هزینه های IT کمتر اما تجربه بهتر
ارتقا نرم افزار و پشتیبانی برای ادامه کار با آن نرم افزار امری است ضروری. نرم افزارهای ابری برخلاف نرم افزار های سنتی و نصبی که هزینه گزافی برای خرید، نصب، راه اندازی و همچنین پشتیبانی آن ها به صورت دوره ای می بایست پرداخت کنید، با حداقل هزینه اما بالاترین میزان کیفیت و کارایی خدمات نامبرده شده را در اختیارتان قرار می دهند. نرم افزار های تحت وب و ابری اغلب مبتنی بر اشتراک ماهانه با هزینه ای مقرون به صرفه بوده و شما را از استخدام نیروی متخصص فنی IT برای راه اندازی شبکه بی نیاز می کند.
- به روزرسانی سریع و آسان
نرم افزار Cloud همواره در حال توسعه و اضافه نمودن ویژگی های جدید بوده و بر خلاف نرم افزار های نصبی که پروسه سخت و طاقت فرسایی برای آپدیت نرم افزار یا حتی رفع اشکالات نرم افزاری دارد، همیشه آخرین نسخه نرم افزار را به صورت رایگان و به طور آنلاین در اختیارتان قرار می دهد.
- دسترسی از هر مکان و در هر زمان
برنامه ها و نرم افزار های ابری برخلاف نرم افزار های نصبی، محدود به یک رایانه رومیزی نیستند. به شرط اتصال به اینترنت می توانید از هر کجا و در هر زمانی به نرم افزار و داده های خود دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از لپ تاپ، تلفن هوشمند یا تبلت برای برنامه های ابری به راحتی استفاده کنید.
- تداوم تجارت بهتر
قطع برق، آتش سوزی، سیل، سرقت، زمین لرزه و دیگر عوامل طبیعی و غیر طبیعی خطرات احتمالی تجارت هستند. شرکت هایی که از نرم افزار های ابری برای امور مختلف استفاده میکنند، می توانند سریع تر از آنهایی که اطلاعات ذخیره شده در محل دارند، از وقوع فاجعه جلوگیری کرده و به سرعت از مشکلات عبور کنند.
- چابکی بیشتر
سیستم های ابری اغلب قادر اند داده ها را به اشتراک گذاشته و با دیگر نرم افزار های ابری ادغام شوند. این بدان معنی است که شما می توانید اطلاعات خود را به روش های جدید و مفیدی پردازش کنید. به عنوان مثال، نرم افزار حسابداری ابری می تواند با نرم افزار حقوق و دستمزد و حضور و غیاب آنلاین ادغام شده و به شما در ارائه خدمات سریع تر و همچنین بهبود کیفیت امور کمک قابل توجهی کند. این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه داده و با نیاز های آن ها سریعا سازگار شوید.
چند روش اصلی که می توانید با آن امنیت سیستمهای ابری خود را بالا ببرید
ممکن است جز کاربرانی باشید که تجربه تلخی از کار با نرم افزار های ابری داشته اند. طبق تحقیقات و نتایج گسترده ای که نسبت به عملکرد این دسته از افراد با نرم افزارهای ابری داشته اند دریافته اند که غالبا مشکل از سوی نرم افزار نبوده، بلکه روش استفاده از نرم افزار است که موجب بروز مشکل می شود. از این رو در ادامه قصد داریم تا پنج راه کاربردی برای افزایش امنیت داده ها در فضای ابری را با شما به اشتراک بگذاریم.
- از ایمن بودن رمزهای عبور خود اطمینان حاصل کنید
اغلب افرادی که تجربه ناخوشایندی از نرم افزار های ابری داشته اند، از رمز عبور ایمن استفاده نکرده اند. تاریخ تولد شما یا فرزندانتان، کد ملی یا دیگر ارقام و شماره هایی که ممکن است دیگران به هر نحوی به آن دسترسی داشته باشند، گزینه مناسبی برای رمز عبور نیستند. جالب است بدانید که رمز عبور های طولانی و ترکیبی (عدد، حروف و نشانه) با اینکه ممکن است به سختی آن ها را به خاطر بسپارید، اما مناسب ترین گزینه برای انتخاب هستند.
فراموش نکنید که:
- رمزهای عبور خود را حتی الامکان تصادفی و بدون ارتباط با تاریخ و شماره های شخصی خود نگه دارید.
- برای هر برنامه ابری از گذرواژه متفاوت استفاده کنید.
- شاید بهتر باشد از کلمه عبور استفاده کنید. کلمه عبور معمولاً حدود 20 تا 30 کاراکتر بوده و به طور معمول حک کردن آن نسبت به رمز عبور سخت تر است.
- ناگفته نماند که برخی از نرم افزار های مدیریت کلمه عبور نیز به کمک شما آمده اند و می توانید از آن ها برای به خاطر آوردن چندین رمز عبور و همچنین ایجاد رمز های قوی استفاده کنید.
- از احراز هویت چند عاملی استفاده کنید
علاوه بر نیاز به نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سیستم، برخی از نرم افزارها به شما احراز هویت چند عاملی را ارائه می دهند. به این نوع راه حلها احراز هویت دو عاملی، احراز هویت یا تایید دو مرحله ای نیز گفته می شود. احراز هویت چند عاملی یک لایه امنیتی اضافی را در ورود شما ایجاد می کند که علاوه بر ورود به سیستم استاندارد خود، شما می بایست فاکتور دیگری برای تایید هویت خود ارائه دهید. برای این کار می توانید از یک کد منحصر به فرد که توسط برنامه، سرویس یا دستگاه جداگانه ای تولید می شود یا اثر انگشت و صدای شما که منحصر به فرد به حساب می آید، کمک گرفته و خطر دسترسی افراد غیر به حساب کاربریتان را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.
- از ورود به سیستم و نظارت بر فعالیت آنلاین استفاده کنید
نکته بعدی در امنیت سیستمهای ابری این است که برخی از برنامه های ابری اطلاعات بیشتری در مورد نحوه استفاده از سیستم خود ارائه می دهند. پس بهتر است خدمات امنیتی اضافی را که ارائه می دهند مرور کرده و از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال، برخی از سرویس های آنلاین، جزئیات آخرین ورود شما به سرویس خود از جمله نوع دستگاه ورودی، زمان، سیستم عامل و غیره را نشان میدهند.
- از آنتی ویروس کمک بگیرید
یکی از مهم ترین موضوعات در امنیت سیستمهای ابری، بدافزارها هستند. بدافزار (نرم افزار مخرب یا ویروس) می تواند به کامپیوتر یا تلفن هوشمند شما وارد شده و کارهایی مانند سرقت اطلاعات انجام دهد. این امر بدین معنی است که ممکن است که شما روی پیوند یا پیوست در یک ایمیل یا مسیج کلیک کرده یا از وب سایتی که ایمن نیست بازدید کرده اید. اگر پیوند یا پیوستی وجود دارد که شما به آن مشکوک هستید، روی آن کلیک نکنید.
هنگامی که بدافزار روی دستگاه شما قرار گرفت، ممکن است شناسه کاربری، رمز عبور یا اطلاعات کارت اعتباری شما را ثبت کرده و برای یک هکر ارسال کند. در این میان احتمال دارد بی سر و صدا کامپیوتر شما را تسخیر کرده و از آن برای حمله به ماشین های دیگر استفاده کند.
بدافزار به صورت پنهان طراحی شده است؛ بنابراین احتمالاً به طور تصادفی متوجه آن نخواهید شد. مطمئن شوید که از آنتی ویروس در تلفن همراه، لپ تاپ، و تبلت و هر وسیله دیگری که با آن به پنل نرم افزار ابری خود لاگین هستید، استفاده کرده اید و همیشه اطمینان حاصل کنید که آنتی ویروس و سایر نرم افزارهای شما به روز هستند.
- مراقب فیشینگ یا سایر روش های هک باشید
هک شدن اطلاعات صرفا از طریق کامپیوتر نیست، بلکه افراد نیز می توانند اطاعات شما را حک کنند. به عنوان مثال، یک تماس تلفنی را تصور کنید: “سلام، محمدی هستم از پشتیبانی فینتو. ما در حال به روزرسانی نرم افزار شما هستیم اما به نظر می رسد رمز ورود شما از دفعه قبل تغییر کرده است و ما نمی توانیم وارد سیستم شویم. رمز ورود جدید شما چیست ؟” این نوع تلاش برای هک کردن، مهندسی اجتماعی نامیده می شود.
روش دیگر هک “فیشینگ” نام دارد که از طریق ایمیل اتفاق می افتد. اغلب ایمیل حاوی پیوندهایی است که هکر میخواهد روی آنها کلیک کنید. بدون آموزش موارد امنیتی، کارکنان شما ممکن است اطلاعات امنیتی حیاتی سازمان را به راحتی در اختیار هکر ها قرار دهند.
در آخر اینکه بی شک ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری امنیت بیشتری نسبت به ذخیره اطلاعات در سیستم های نصبی داشته و احتمال سرقت اطلاعات را تا حد چشمگیری کاهش می دهد. اما هیچ چیز به تنهایی نمی تواند کاملاً ایمن باشد. نحوه استفاده از هر وسیله ای بر امنیت آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، شما شب ماشین خود را در وسط خیابان قفل نکنید، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
به یاد داشته باشید، یک کامپیوتر بدون امنیت دریچه ای باز برای داده های حیاتی کسب و کار شماست. اطمینان حاصل کنید که تمام درها قفل شده اند.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
بسیار عالی
ما یک شرکت هستیم که خدمات ابری ارائه میدیم
همونطور که در این مطلب گفته شد بسیاری از مشکلات در امنیت سیستمهای ابری در اصل اشتباهات کوچک کاربرهاست
امنیت سیستمهای ابری معمولا از سمت سرویس دهنده به طور کامل فراهم شده
ما روزانه از سرویسهای بسیار زیادی مثل gmail و خدمات بانکها استفاده میکنیم و میدونیم که امنیت این سیستمها بسیار بالاست
اما باز هم تعداد افرادی که اطلاعات خودشون رو در قوی ترین سیستمها از دست میدن کم نیست و 99 درصد این مشکلات از سمت کاربرها است