آنچه باید در مورد ریبرندینگ یا بازسازی برند بدانید

آنچه باید در مورد ریبرندینگ یا بازسازی برند بدانید

استراتژی بازاریابی ریبرندینگ (Rebranding) شامل تغییر دادن آرم، نام، مفهوم یا طراحی برند تجاری موجود است. این تغییر با هدف ایجاد نام تجاری تازه و جدید می‌باشد که کمک کرده تا برند تجاری اعتماد گروه هدف و سرمایه‌گذاران را به دست آورد. در تعریفی دیگر ریبرندینگ فرآیند ایجاد نام تجاری جدید برای برند تجاری موجود در حال حاضر می‌باشد.

تعریف ریبرندینگ (Rebranding) چیست؟

خوب است بدانید که هدف از بازسازی برند، ایجاد یک نام تجاری جدید نیست، بلکه به منظور ارائه چهره‌ای جدید برای برند تجاری است تا بتواند در بازار رقابتی به فعالیت خود ادامه دهد. ریبرندینگ نه تنها بر روی تصاویر برند تمرکز نمی‌کند، بلکه بر عملیات داخلی اجرا ‌کننده نام تجاری، متمرکز است. در این پست با ما همراه باشید تا با این اصطلاح جدید در دنیای کسب و کار بیشتر آشنا شوید.

ریبرندینگ

دلایل مختلف بازسازی برند چیست؟

اگر نام تجاری یک مجموعه جذاب نباشد و مخاطبان هدف نتوانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند، برند تجاری در بلندمدت رشد نخواهد کرد. از این رو، ریبرندینگ استراتژی ساخت تصویری معتبر برای نام تجاری موجود در بلند مدت است. دلایل مختلف برای بازسازی برند در ادامه این مطلب آورده شده است:

حتما بخوانید: همه چیز درباره بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کاربردهای آن

تغییر در جامعه مخاطب

برندهای تجاری مختلف، دارای یک جامعه مخاطب هستند که همزمان با تغییر در روند و تکنولوژی موجود می‌توانند دچار تغییرات بزرگی شوند. در واقع، با تغییر نام تجاری، مخاطبان هدف می‌توانند گسترده‌تر شوند. بنابراین، برای اینکه جمعیت هدفمند تغییر کند، باید از ریبرندینگ استفاده کنید تا برای مخاطبان گسترده‌تری جذاب‌ باشید.

ظهور تکنولوژی جدید

اغلب اوقات، معرفی فناوری جدید باعث می‌شود که یک برند، نام تجاری خود را تغییر دهد. این نوع تغییر نام تجاری ممکن است یک تغییر کامل نباشد، بلکه فقط تغییر در ویژگی‌های نام تجاری مانند آرم (لوگو) تجاری، نشان و غیره باشد.

ظهور بازارهای جدید

گاهی اوقات، نام تجاری که برای یک بازار هدف مناسب است، لزوما برای سایرین اینگونه نیست. به عنوان مثال، شرکت مک دونالد مجبور شد خود را به عنوان Makudonarudo  معرفی کند تا با یک بازار جدید به ژاپن برسد.

تصویر نام تجاری موجود ناقص

گاهی اوقات نام تجاری به گونه‌ای است که هویت مناسبی مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده برای برند تجاری به تصویر کشیده نمی‌شود. در این شرایط، شرکت برای به دست آوردن نام تجاری دوم به ریبرندینگ و بهبود برند موجود نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی: تعریف هوش تجاری و اهمیت آن در کسب و کارهای امروز

تغییر مالکیت کسب و کار

اغلب اوقات، با تغییر مالکیت کسب و کار، نیاز به یک نام تجاری جدید برای شرکت با استفاده از ریبرندینگ احساس می‌شود به گونه‌ای که قابل مشاهده و مطابق با الزامات قانونی باشد.
دلایل مختلف بازسازی برند

شرایط پیش بینی نشده

به علت عدم اطمینان موجود در دنیای فعلی، همیشه تهدید برای موقعیت‌های پیش بینی نشده مانند ورشکستگی، شهرت بد و غیره وجود دارد که هیچ برند تجاری از آن مصون نیست. ریبرندینگ می‌تواند برندهای تجاری مختلف را برای مقابله با نوسانات آماده و با وضعیت موجود سازگار سازد. اگر نام تجاری به دلیل یک رویداد پیش بینی نشده، سقوط سختی را تجربه کرد، بازسازی برند می‌تواند برای بلند مدت نجات دهنده باشد.

نمونه‌های ریبرندینگ

airbnb

Airbnb، بازار دو طرفه آنلاین مبتنی بر جامعه است که در سال 2008 راه اندازی و به عنوان یک بازار جدید معرفی شد. با این حال، با افزایش میزان رقابت در بازار و نیاز به مشتریان بیشتر، این شرکت مجبور شد در سال 2014 برند خود را به نام “Bélo” تغییر نام دهد.
airbnb

Instagram

Instagram، یک رسانه‌ اجتماعی مبتنی بر تصویر است که متعلق به فیس‌بوک می‌باشد. این رسانه زمانی ایجاد شد که محبوبیت شبکه اجتماعی فیس‌بوک کاهش یافته بود. فیس‌بوک یک پتانسیل بزرگ بود که به دلیل نام تجاری ضعیف به درستی در جهان به رسمیت شناخته نشد. از این رو، این شبکه اجتماعی، Instagram را راه‌اندازی کرد تا چشم‌انداز نام تجاری خود را با معرفی لوگوی جدید و اضافه کردن ویژگی‌های منحصر به فرد شکل دهد.
Instagram

ریبرندینگ چگونه باید انجام شود؟

هر استراتژی ریبرندینگ بر روی هدف و مخاطبان متفاوتی متمرکز شده است. در هنگام شناسایی ضرورت بازسازی برند، توصیه می‌شود که ابتدا هدف خود را تعیین و سپس استراتژی مناسبی را در پیش بگیرید تا به اهداف تجاری خود دست یابید. هزینه بازسازی برند به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، نوع کسب و کار، مقدار و عمق تغییرات مورد نیاز و غیره بستگی دارد. هنگام ریبرندینگ توجه به نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

مطلب پیشنهادی: معیار پاداش به کارمندان خود را تغییر دهید

مطالب را بصری کنید

استراتژی ریبرندینگ باید با قرار دادن تفکر بصری‌تر و با توجه به احساسات موجود و ادراکات برند از مشتریان و بازار هدف، تعیین شود.

از بازخورد مشتری استفاده کامل ببرید

به منظور انجام صحیح ریبرندینگ همیشه به خاطر داشته باشید که مشتری چه چیزی را دنبال می‌کند. مشتریان قادر به ارائه بهترین نکات برای بازسازی برند می‌باشند، زیرا آنها تنها افرادی هستند که از محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما استفاده می‌کنند.

اگر به خوبی کار می‌کند آن را تغییر ندهید

اگر برند تجاری شما به خوبی کار می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ مشکلی وجود ندارد، فقط به خاطر ریبرندینگ نام تجاری خود را تغییر ندهید.

برند تجاری جدید خود را به همه معرفی کنید

بسیاری از استراتژی‌های ارتقاء و بازاریابی، برای اطلاع‌رسانی پیرامون ریبرندینگ و دریافت اعتماد مشتریان در بازار استفاده می‌شوند. هنگامی ‌که همه تغییرات استراتژیک بوده و به خوبی اجرا می‌شوند، باید برند تجاری جدید خود را به جهانیان معرفی کنید.

Rebranding Vs Relaunching

به طور خلاصه، Relaunching به معنای راه اندازی محصول برای دومین بار است. دلایل راه‌اندازی مجدد شامل:

  • سردرگمی‌ در بازار
  • معیوب بودن محصول
  • تلاش برای ایجاد هیجان دوباره به منظور افزایش فروش

این در حالی است که ریبرندینگ، به استراتژی بازاریابی اشاره می‌کند که در آن لوگو، طراحی، نام و غیره به گونه‌ای تغییر می‌کند که نام تجاری مورد توجه خاص قرار بگیرد و برای مشتری هدف جذاب باشد.

Rebranding vs redesign

Redesign عبارت است از تغییر نام تجاری و طراحی مجدد آن به شیوه‌ای متفاوت، در حالی که Rebranding، نه تنها طراحی، بلکه نام، رنگ، مفهوم، و عملکرد یک نام تجاری تغییر می‌کند به گونه‌ای که آماده روبه رو شدن با رقابت‌های موجود در بازار، انتظارات مشتری و … باشد.

مراحل ریبرندینگ موفقیت‌آمیز چیست؟

اگر یک برنامه به طور موفقیت‌آمیز اجرا شود، خطر بازسازی نام تجاری کاهش می‌یابد. بازسازی نام تجاری می‌تواند به صورت تغییر جزئی در آرم یا تغییر کل نام تجاری و استراتژی بازاریابی باشد! برای ریبرندینگ موفق باید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  1. هدف و شاخص‌های ریبرندینگ را مشخص کنید

اگر هیچ مشکلی برای نام تجاری شما وجود نداشته و شاخص‌های کلیدی درآمد بیانگر روند مناسبی هستند، نیازی به بازسازی برند نیست. این در حالی است که بعضی از کسب و کارها بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای به انجام ریبرندینگ می‌پردازند.
برای بازسازی نام تجاری، باید دلیل خوبی داشته باشید، در غیراینصورت ارزش خطر و هزینه را ندارد. چنانچه دلایل قانع کننده‌ای برای بازسازی نام تجاری شما وجود داشته باشد، باید اهداف و معیارهای تعیین شده را مشخص کنید.
اگر هدف بازسازی برند فقط یک به روز رسانی هویت بصری باشد، قبل از معرفی آنها باید بر روی گروه‌های مورد نظر خود، تمرکز کنید و بر شاخص‌های کلیدی نظارت داشته باشید تا از واکنش‌های بلندمدت تغییر نام تجاری آگاهی کسب کنید.

  1. تحقیقات بازار را شروع کنید

انجام تحقیقات بازار منجر به اطمینان از واقعی بودن مشکل شناسایی شده می‌شود؛ شما ممکن است فکر کنید این به دلیل بازخورد غلط است، اما در ذهن مردم چنین چیزی وجود ندارد. در تحقیقات بازار، متوجه می‌شوید که چه کسی از شما و رقبا خرید می‌کند. مقایسه این جمعیت‌شناسی و شخصیت‌ها به شما کمک می‌کند تا بازار هدف را شناسایی و نیازهای مشتریان خود را پیدا کنید.

  1. یک طرح بازسازی نام تجاری را بنویسید

پس از مشخص شدن هدف ریبرندینگ، باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. بدین منظور، ابتدا باشد مشخص شود که بازسازی برند تجاری شما به صورت کامل خواهد بود یا جزئی. ریبرندینگ کلی به صورت تغییر دیدگاه، ارزش‌ها و استراتژی‌های برند تجاری می‌باشد. لازم به ذکر است که هر چه نام تجاری شما بیشتر تغییر کند، هزینه‌ها و ریسک به وجود آمده نیز بالاتر خواهد رفت. در این مرحله، باید نسبت به نوشتن طرح مناسبی شامل سوالات زیر اقدام کنید:
در این مرحله، باید یک طرح برای تغییر شامل سوالات زیر بنویسید:

  • چه زمانی نام تجاری جدید معرفی خواهد شد؟
  • چه مدت طول می‌کشد تا هر بخشی از هویت بصری، وب سایت، تیزر بازرگانی و غیره را دوباره طراحی کنید؟
  • چه هزینه‌ای برای همه مراحل وجود خواهد داشت؟

پس از مرحله تحقیق و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، باید سند برند تجاری را آماده کنید و آن را در دسترس افراد شرکت کننده در این فرآیند (از قبیل طراح لوگو، وب، تبلیغ کننده و ….) قرار دهید.

  1. شناسایی هویت بصری

در این مرحله بهتر است با کمک کارشناسان به سمت جلو حرکت کنید. اگر شما عجله دارید تا نام تجاری قبلی خود را دوباره طراحی کرده تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، باید بدانید که پول خود را هدر داده‌اید. به منظور شناسایی قدرتمند هویت بصری خود، خوب است که برای یک برند تجاری قوی‌تر هزینه کنید. برای طراحی هویت بصری به نکات زیر توجه کنید.

نام تجاری

انتخاب یک نام تجاری یکی از مهمترین مراحل در ریبرندینگ است و تغییر آن می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار پرهزینه باشد، بنابراین تغییر نام در همه موارد توصیه نمی‌شود. لازم به ذکر است که اگر نام فعلی باعث درک منفی مشتریان می‌شود، تغییر نام برای شما مجاز می‌باشد.

برچسب برند یا شعار

شعار بیانیه‌ای است که از دیدگاه نام تجاری الهام گرفته شده است. در اکثر مارک‌ها، شعار محصول محور است تا مردم با شنیدن آن، درک لازم برای محصولات یا خدمات را به دست آورند.

لوگو

به عنوان یک بنیانگذار یا عضو کسب و کار، ممکن است علاقمند به لوگوی فعلی خود باشید، اما شاید به گونه‌ای نیست که مشتریان را به سمت خود جذب کند. هرچند، گاهی انجام به روز رسانی‌های کوچک، لوگوی شما را مدرن‌تر جلوه خواهد داد. مهمترین شاخص‌های یک لوگوی خوب عبارتند از:
ساده: اضافه کردن چندین نماد مختلف در لوگو جلوه مناسبی برای برند تجاری شما نخواهد داشت. به منظور افزایش محبوبیت کسب و کار خود، می‌توانید آرم‌های ساده‌تری را انتخاب کنید.
سازگاری: در اکثر کسب و کارهایی که به طراحی لوگو اهمیت نمی‌دهند، ناسازگاری لوگو یکی از معایب اساسی در هنگام تغییر نام تجاری است. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از یک آرم در یک آگهی استفاده کنید، اما از رنگ‌ها و یا جزئیات بیش از حد در آن استفاده شده است که اضافی به نظر می‌رسند. این در حالی است که اگر شما رنگ‌ها را تغییر دهید، لوگوی شما خراب خواهد شد؛ اینها نشانه‌هایی از آرم ناسازگار هستند.

پالت رنگ جدید

برخی از مارک‌ها در تعریف رنگ‌ها بسیار موفق هستند به گونه‌ای که رنگ به تنهایی می‌تواند نام تجاری را به مخاطب یادآوری کند؛ در حقیقت، آنها روانشناسی رنگ را به خوبی می‌دانند و با تجزیه و تحلیل رنگ‌های سایر رقبا، توانسته‌اند یک رنگ منحصر به فرد را انتخاب کنند که با هویت نام تجاری منطبق است.

تایپوگرافی

تایپوگرافی به اندازه لوگو حساس نیست، اما بهتر است از کارشناسان مربوطه در این زمینه کمک بگیرید. گاهی اوقات این موضوع فقط شامل انتخاب یک فونت خوب از فونت‌های موجود است. یک فونت سفارشی نام شما را در ذهن مشتری جذاب نگه می‌دارد.

  1. ارائه گروه تمرکز و نظرسنجی محدود

قبل از انتشار نام تجاری، به بررسی گروه‌های کوچک با نظرات مختلف بپردازید. شما می‌توانید از بازخورد آنها به منظور انجام اصلاحات نهایی بهره گرفته و بعد از دریافت بهترین نتایج، آماده ریبرندینگ شوید.

  1. معرفی نام تجاری جدید

در حالی که ریبرندینگ یک عامل مهم در افزایش آگاهی برند تجاری است، فاز آشکارسازی می‌تواند با اخباری مانند راه اندازی محصولات جدید، برنامه‌های اجتماعی، جمع‌آوری پول و غیره هماهنگ باشد. مراسم افتتاحیه برند به همراه موارد زیر، می‌تواند نام تجاری جدید را با قبلی جایگزین کند:

  • انتشار اخبار
  • به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی با فیلم‌های جالب و یا پست
  • تبلیغات شهری
  • ارسال یک پیام به مشتریان
  • به روز رسانی و راه اندازی یک سایت یا برنامه

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا