آشنایی با تکنولوژی مالی یا فین تک (Fintech)

آشنایی با تکنولوژی مالی یا فین تک (Fintech)

سیستم بانکی طی سال های گذشته بسیار تغییر کرده است. بنابراین ارائه دهندگان خدمات مالی از سیستم‌های سنتی به سمت بانکداری دیجیتال رفته و خدمات خود را افزایش داده‌اند. استارت‌آپ‌های Fintech در حال افزایش بوده و بیش از 88٪ آن ها در سال‌های آینده بازار را تصاحب خواهند کرد. تکنولوژی مالی یا Fintech به فناوری اشاره می‌کند که به دنبال بهبود خدمات مالی، کاربرد نرم‌افزار و الگوریتم‌های تخصصی برای توسعه برنامه‌هایی است که کارایی و سرعت خدمات مالی را افزایش می‌دهد. در این پست با ما همراه باشید تا با این فناوری مالی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با تکنولوژی مالی یا Fintech

Fintech به خدمات پرداخت تلفن همراه و سیستم عامل‌های سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) و همچنین ابزارهای استفاده شده توسط اپراتورهای انتقال پول، اشاره می‌کند. بخش‌های بسیاری به عنوان مثال هوش مصنوعی (AI)، امنیت بیومتریک، تجارت و سرمایه‌گذاری و Blockchain در صنعت وجود دارد. سیستم عامل‌های پرداخت و ارز خارجی نیز بخش‌های کلیدی و اصلی Fintech هستند. این تکنولوژی از برنامه‌هایی مانند نرم‌افزار مبادله و برنامه انتقال پول، سود می‌برد که می‌تواند روند کار را تسریع کرده و به مشتریان خدمات اضافی ارائه دهد.
یکی از مزایای اصلی Fintech  ایجاد خدمات مالی برای کسانی می‌باشد که ممکن است به خدمات خاصی دسترسی نداشته باشند. به عنوان مثال، تجارت و سرمایه‌گذاری، خدماتی بود که به طور سنتی برای ثروتمندان در دسترس بودند، اما با Fintech، این معاملات مالی برای سرمایه‌گذاران کوچک نیز در دسترس هستند.
علاوه بر این، Fintech اقدامات امنیتی را برای اطمینان از جزئیات مشتری، سایر معاملات آن ها و منبع بودجه در دسترس افزایش داده است. به عنوان مثال، چک پولشویی یا  AML برای بسیاری از شرکت‌ها، به ویژه اپراتورهای انتقال پول و ارائه دهندگان خدمات پول و همچنین حسابداران و وکلا یک الزام قانونی است. این امر به منظور اطمینان از این مطلب است که تجارت می‌تواند هرگونه پولشویی یا فعالیت‌های جعلی و کلاهبرداری را شناسایی و به مقامات مربوطه گزارش کند.
فین تک (Fintech)
Fintech صنعتی است که در مدت زمان کوتاهی رشد چشمگیری داشته است، اما هنوز جای توسعه و پیشرفت فناوری وجود دارد. با توجه به روند صنعت، انتظار می‌رود هوش مصنوعی خدمات فین تک را افزایش دهد. همچنین انتظار می‌رود هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ، تجربه مشتری را بیش از پیش شخصی‌سازی کنند و بلاکچین تمرکز بیشتری بر قراردادهای هوشمند و مدیریت هویت داشته باشد. همچنین با افزایش تهدید به سرقت داده‌ها و حملات سایبری، انتظار می‌رود که امنیت نیز بهبود یابد.
با گذشت زمان، شاهد پیشرفت‌های بیشتری در Fintech خواهیم بود. از جمله خدمات مهم این فناوری، می‌توان به برنامه انتقال یا مبادله پول و استفاده از فناوری‌های مالی برای تأمین نیازهای نظارتی شرکت‌ها اشاره کرد. با توجه به تحولات صنعت، کارآفرینان باید برای ارائه خدمات سریع‌تر، کارآمدتر و امن به مشتریان خود، استفاده از فین تک را در دستور کار خود قرار دهند.

مطلب پیشنهادی: از چه راه هایی می توان برای ایده ای که در ذهن داریم جذب سرمایه کنیم

بعضی از مزایا و خدمات فین تک

  1. پرداخت‌های موبایل

یکی از مزایای اصلی Fintech، خدمات پرداخت تلفن همراه است. پرداخت‌های با استفاده از موبایل بسیار آسان است، چرا که می‌توان در عرض چند دقیقه معامله را تکمیل کرد. علاوه بر این، این برنامه‌ها کاربر پسند بوده و قابلیت دسترسی به خدمات مالی را برای هر فرد دارای یک دستگاه تلفن همراه ممکن می‌سازند.
کارآفرینان می‌توانند از سرویس‌های پرداخت تلفن همراه برای ارائه خدمات به مشتریان، به ویژه مشتریان جوان استفاده کنند. پرداخت‌های غیرنقدی و کیف پول الکترونیکی توسط بسیاری از افراد مورد توجه قرار گرفته است. صنعت Fintech دارای طیف وسیعی از خدمات پرداخت تلفن همراه است که کارآفرینان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
پرداخت‌های موبایل

  1. امور مالی شخصی و پس انداز

بسیاری از افراد هنگام مطرح شدن موضوع پس‌انداز، به بانک‌ها فکر می‌کنند. حساب‌های پس انداز معمولا برای واریز یا برداشت پول نقد به مدارک و اسناد کاغذی احتیاج دارند که می‌تواند یک فرآیند خسته کننده باشد. این در حالی است که Fintech خدمات بانکی را بهبود بخشیده است. آن ها همچنین روش‌های مدیریت امور مالی خود را توسعه داده‌اند.
این امر می‌تواند برای کارآفرینان مفید باشد، خواه آن ها شرکت‌های کوچک پس انداز باشند که می‌توانند از فناوری موجود برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده کنند یا کارآفرینانی که قصد دارند سرمایه تجاری و پس انداز خود را افزایش دهند.
خدمات مالی توسعه یافته توسط صنعت Fintech، کاربر پسند، آسان و همراه با ارائه سرویس‌های اضافی برای کاربران می‌باشد. به عنوان مثال، یک کارآفرین که به یک سرویس انتقال پول بین المللی نیاز دارد، می‌تواند از برنامه انتقال پول یا برنامه مبادله پول توسعه یافته توسط شرکت‌هایی مانند Monex Fintech استفاده کند.

  1. Robo-Advisors

به طور کلی سرمایه‌گذاری بخش بزرگی از کارآفرینی و کسب و کار است. هر کارآفرین می‌تواند از خدمات سرمایه‌گذاری توسعه یافته توسط صنعت FINTECH بهره‌مند شود. Robo-Advisors سرویس‌های سرمایه‌گذاری آنلاینی هستند که به یک الگوریتم خاص متکی هستند تا طرح سرمایه‌گذاری مناسبی برای کاربران ارائه دهند. این مشاوران همچنین می‌توانند تخصیص مجدد و دارایی را مدیریت و خدمات خود را به صورت خودکار انجام دهند. بنابراین،  Robo-Advisors یک سرویس FINTECH است که برای کارآفرینان بسیار سودمند می‌باشد.

حتما بخوانید: همه چیز درباره بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کاربردهای آن

شرکت‌های فین تک

با توجه به مطالب بیان شده، Fintech عبارت است از فناوری‌هایی که با ارائه خدمات مالی به شرکت‌ها کمک ‌می‌کنند تا جنبه‌های مالی تجارت خود را مدیریت کنند. این خدمات شامل نرم افزارها‌‌، برنامه‌ها‌‌، فرآیندها و مدل‌های تجاری هستند. همچنین، Fintech به صنعتی اشاره دارد که شرکت‌ها از فناوری‌ها و راه‌حل‌های جدید مالی برای رقابت با موسسات مالی سنتی استفاده ‌می‌کنند. غالبا آن ها شرکت‌های نوپای فناوری و شرکت‌هایی هستند که از ابزارهای Fintech برای بهبود خدمات خود بهره می‌گیرند. به عنوان مثال‌‌، برنامه WeChat، مجموعه‌ای از برنامه‌های هلدینگ Tencent است که در آن، هر کاربر  (هر ماه 889 میلیون نفر از برنامه استفاده ‌می‌کنند) می‌تواند کارت بانکی خود را به تمام حساب‌های تجاری متصل کرده و به “کیف پول” دسترسی داشته باشد. آن ها به کاربران کمک ‌می‌کنند تا هزینه بسیاری از کالاها و خدمات آفلاین و آنلاین را پرداخت کنند.

نوآوری‌های فین تک (Fintech)

آیا از توانایی تحول‌آفرین شرکت‌های Fintech برای نوآوری و تأثیرگذاری بر زندگی کاربران خبر دارید؟ طبق نظرسنجی انجام شده توسط IDB و Finnovista در سال 2018‌‌، بیش از 1100 شرکت در این بخش در آمریکای لاتین شناسایی شده‌اند. بسیاری از آن ها در مراحل توسعه پیشرفته هستند و خارج از مرزهای خود فعالیت ‌می‌کنند. در اواسط آخرین بحران مالی جهانی در سال 2009‌‌، پاول ولکر‌‌، که از سال 1979 تا 1987 رئیس فدرال رزرو ایالات متحده بود‌‌، گفت که “تنها چیز مفیدی که بانک‌ها در بیست سال گذشته اختراع کرده‌اند‌‌، خودپرداز است.” از نظر فولکر چنین اظهاراتی به این دلیل بود که دستگاه خودپرداز نوعی نوآوری است که به طور مستقیم به نفع مردم است‌‌ و به آن ها کمک ‌می‌کند تا در وقت خود صرفه جویی کنند و از راحتی بیشتری برخوردار شوند.
اگرچه نوآوری در خدمات مالی، مسئله جدیدی نیست‌‌، اما تعداد کمی ‌از نوآوری‌ها در زمینه خدمات مالی، تأثیر مستقیمی بر روی زندگی کاربران داشته‌اند. رابطه بین نوآوری مالی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی مردم، مسئله مهمی است که به خاطر آن، در سال های اخیر پیرامون پتانسیل تحول آفرین Fintech صحبت‌های زیادی شده است‌‌.
نوآوری‌های Fintech

اهمیت ایجاد شرکت‌های Fintech

امروزه بیش از 700 استارت آپ در بخش مالی ایالات متحده فعالیت ‌می‌کنند و تعداد آن ها همچنان در حال رشد است. چنین رشد سریعی، با تغییر کیفی نگرش سرمایه‌گذاران و کاربران نسبت به بخش Fintech همراه می‌باشد که تمایلی به پرداخت کارمزد برای خدمات مالی ندارند.
در بازار روسیه‌‌، روندهای مشابهی را مشاهده ‌می‌کنیم. در میان مشتریانی که ‌می‌خواهند کیفیت خدمات خود را بهبود ببخشند‌‌، کمتر به شعب بانک‌‌ مراجعه ‌می‌کنند‌‌ و اغلب به دنبال بانک‌هایی با تأمین مالی یا ارائه خدمات در بخش Fintech هستند. اکثر مشتریان، بانکداری اینترنتی یا برنامه‌های کاربردی در تلفن‌های هوشمند خود را، برای مدیریت امور مالی شخصی انتخاب ‌می‌کنند. آن ها سرویس‌هایی را ترجیح ‌می‌دهند که نیازی به تماس مستقیم با بانک ندارند.
با توجه به مطالب بیان شده، ‌می‌توان مشتری مداری یک سرویس یا خدمات را در کنار دسترسی به سرمایه‌گذاری و تبلیغات‌‌، یکی از مهمترین عوامل موفقیت هر استارتاپی نامید. علاوه بر این‌‌، مسئله مهم دیگر این است که چگونه فناوری ‌می‌تواند به مشتری کمک کند.

مطلب پیشنهادی: چگونه قیمت ‌گذاری‌های خود را بهبود ببخشیم؟

مثال های فین تک و برخی از کاربردهای سنتی آن

  1. بسترهای نرم‌افزاری Crowdfunding

شرکت‌هایی مانند Kickstarter‌‌، Patreon‌‌، GoFundMe طیف وسیعی از فناوری‌های خارج از بانکداری سنتی را نشان ‌می‌دهند. سیستم عامل‌های Crowdfunding (سرمایه‌گذاری جمعی) به کاربران اینترنت و برنامه‌ها امکان می‌دهد تا نسبت به ارسال یا دریافت پول از دیگران اقدام کنند و به افراد یا مشاغل اجازه می‌دهد که بودجه خود را از منابع مختلف در همان مکان تامین کنند.
به جای مراجعه به یک بانک سنتی برای دریافت وام‌‌، اکنون ‌می‌توان مستقیما به سرمایه‌گذاران برای پشتیبانی از یک پروژه یا شرکت مراجعه کرد. در حالی که برنامه‌های آن ها از بودجه خانواده و دوستان گرفته تا بودجه طرفداران و حامیان متغیر است‌‌، تعداد سیستم عامل‌های سرمایه‌گذاری جمعی در طول سالیان مختلف چندین برابر شده است.

  1. بلاکچین و ارز رمزنگاری شده

ارز رمزپایه و بلاکچین نمونه‌های بارز فین تک هستند. صرافی‌های رمزنگاری شده مانند Coinbase و Gemini کاربران را به خرید و فروش ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین یا litecoin متصل ‌می‌کنند. اما علاوه بر رمزنگاری‌‌، سرویس‌های بلاکچین مانند BlockVerify با نگه داشتن اطلاعات منشا در بلاکچین به کاهش تقلب کمک ‌می‌کنند. گرچه ارزهای رمزپایه و حتی بلاکچین ممکن است تا حدودی از موارد بحث برانگیز استفاده از Fintech باشند‌‌، اما قطعا در سال‌های اخیر بخش‌هایی از دنیای سرمایه‌گذاری را متلاطم کرده‌اند.

  1. پرداخت‌های تلفن همراه

به نظر ‌می‌رسد که تمام افراد دارای تلفن هوشمند، به نوعی از پرداخت‌های تلفن همراه استفاده ‌می‌کنند.  با استفاده از فناوری پیشرفته و فزاینده‌ فین تک‌‌، خدمات مختلفی ظهور کرده است که به مصرف‌کنندگان اجازه ‌می‌دهد تا پرداخت‌های خود را به صورت آنلاین یا از طریق دستگاه‌های تلفن همراه مبادله کنند.

  1. بیمه

Fintech حتی صنعت بیمه را متحول کرده است که شامل مواردی از قبیل بیمه اتومبیل تا بیمه خانه و محافظت از داده‌ها می‌باشد. علاوه بر این‌‌، استارت آپ‌های بیمه به طور فزاینده‌ای به جذب بودجه ‌می‌پردازند‌‌.

  1. برنامه‌های Robo-Advising و Stock-Trading

مشاوران Robo، با ارائه توصیه‌های مبتنی بر الگوریتم و مدیریت نمونه کارها، بخش مدیریت دارایی را دگرگون کرده‌اند. از زمان ظهور فناوری‌های پیشرفته‌‌‌، موسسات مالی برای ارائه خدمات مشاوره روبو آنلاین، فعال شده‌اند. شاید یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین نوآوری‌ها در فضای Fintech‌‌، توسعه برنامه‌های تجارت سهام باشد. در گذشته سرمایه‌گذاران مجبور بودند به طور مستقیم به بورس اوراق بهادار مانند NYSE یا Nasdaq مراجعه کنند‌‌، اما اکنون آنها ‌می‌توانند، فقط با یک کلیک بر روی دستگاه تلفن همراه خود، سهام را خریداری و به فروش برسانند.

  1. برنامه‌های بودجه‌بندی

برنامه‌های بودجه بندی برای مصرف‌کنندگان یکی از رایج‌ترین کاربردهای Fintech می‌باشد که در سال‌های اخیر توانسته است به محبوبیت بالایی دست یابد. پیش از این‌‌، مصرف‌کنندگان مجبور بودند بودجه‌های خود را ایجاد‌‌، چک‌ها را جمع‌آوری یا صفحه گسترده اکسل را کنترل کنند تا از این طریق اطلاعات مالی خود را به ثبت رسانند. اما پس از آنکه انقلاب Fintech باعث توسعه برنامه‌های خدمات مالی شد‌‌، مصرف‌کنندگان ‌می‌توانند به راحتی درآمدها‌‌، هزینه‌ها و سایر موارد مالی خود را پیگیری کنند.

با توجه به مطالب بیان شده، هدف اصلی از فناوری فین‌تک، بهبود عملکرد مالی شرکت‌ها، صاحبان مشاغل مختلف و مشتریان آن هاست. این افراد می‌توانند با کمک فناوری فین تک و  از طریق نرم‌افزارها و الگوریتم‌های تخصصی نصب شده بر روی سیستم‌های رایانه و تلفن‌های همراه خود، به مدیریت بهتر امور مالی شرکت بپردازند.
امروزه، فناوری فین‌تک در بخش‌های مختلفی از قبیل آموزش و یادگیری، امور مالی و بانکی، بخش‌های سرمایه‌گذاری، صنایع گوناگون و … کاربرد دارد. از جمله مهمترین کاربردهای فناوری فین‌تک، می‌توان به استفاده در بخش‌های مختلف اعم از ارزهای دیجیتال و بیت کوین، فناوری بلاکچین و اتریوم، قراردادهای هوشمند، بانکداری آزاد، صنعت بیمه، مشاوران ربات، امنیت سایبری و غیره اشاره کرد.
وبلاگ آموزشی فینتو، با ارائه خدمات مختلف در زمینه حسابداری و مدیریت مالی در خدمت شما عزیزان است. به منظور کسب آگاهی بیشتر در زمینه مدیریت مالی و خدمات فینتو در بخش‌های مختلف مالی و حسابداری می‌توانید به مقاله مدیریت مالی مراجعه بفرمایید.
شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو
منابع:

اشتراک گذاری:

1 در مورد “آشنایی با تکنولوژی مالی یا فین تک (Fintech)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا