اطلاعاتی درباره مالیات و حقوق شهروندی

مالیات و حقوق شهروندی

مالیات و حقوق شهروندی در هر جامعه ای از اهمیت برخوردار است و دولت ها توجه ویژه ای نسبت به آن دارند. هر شهروند به عنوان عضوی از جامعه وظایفی را بر عهده خواهد داشت و از طرفی تحت حمایت دولت قرار خواهد گرفت. هر شهروند دارای حقوقی نسبت به دولت است که به روش های مختلف از این حقوق می تواند استفاده کند. در این مقاله نیز به بررسی مالیات و حقوق شهروندی خواهیم پرداخت.

مالیات و حقوق شهروندی

یکی از انواع حقوق شهروندی حقوق مودیان مالیاتی است یعنی حقوق کسانی که مالیات خود را می پردازند و حقوق آن ها مطابق با مقوله هایی از حقوق شهروندی خواهد بود. هر شهروند از حقوقی برخوردار است که دولت از نظر قانونی وظیفه دارد آن ها را تحقق ببخشد. از جمله حقوق شهروندی مربوط به مودیان (مالیات دهندگان) می توان به حق رازداری، حق داشتن مترجم، مشاور، کارشناس مالیاتی، حق اعتراض، حق شکایت، حق ممیزی های معقول و حق دریافت توضیحات و اطلاع از قوانین و مقررات است که نظام مالیاتی کشور ملزم است آن را انجام دهد و حقوق شهروندی را رعایت کند

مهم ترین بخش در مالیات و حقوق شهروندی

مأموران سازمان مالیاتی باید حقوق شهروندی افرادی که مالیات می دهند را رعایت کنند که مهم ترین حقوق آن ها رفتاری با انصاف می باشد. بر این اساس سازمان مالیاتی که به دنبال دریافت مالیات است باید با شخص پرداخت کننده مالیات، رفتاری از روی انصاف داشته باشد و عدالت را در حق او رعایت کند. در رابطه با مالیات و حقوق شهروندی، مراجع حل اختلاف آماده هستند تا حقوق مالیات دهندگان را رسیدگی کنند.

 مالیات و حقوق شهروندی

اهمیت حقوق شهروندی مربوط به مالیات

عوامل زیادی در جامعه هستند که سبب شده اند مالیات و حقوق شهروندی مهم باشند و به آن توجه شود. شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه به گونه ای است که رعایت این حقوق و ارتباط مؤثر یک نیاز محسوب می شود. در جامعه امروزی به حضور پویا در جامعه برای کم کردن اختلاف ها و نا به سامانی ها در بین افراد و سازمان ها نیاز خواهد بود. با توجه به این مسائل رعایت حقوق شهروندی در نظام مالیات یک امر مهم محسوب می شود و باید به آن توجه کرد.

نقش مالیات و حقوق شهروندی در جامعه

مالیات در هر جامعه ای سبب رشد و توسعه آن خواهد شد. با دریافت مالیات بخش خصوصی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و دولت حساسیت بیشتری در هزینه های حاصل از اعتبارات خواهد کرد. مالیاتی که دریافت می شود برای رونق اقتصادی، رفع مشکلات اجتماعی، رفع تورم و معضل بیکاری، رسیدگی به امور آبادانی و عدالت اجتماعی خواهد شد. نقش مالیات در رفاه حال شهروندان و بالا بردن کیفیت زندگی آن ها مهم است و به مرور اثرات آن را در زندگی خود احساس خواهند کرد. مالیات منبع درآمد مهمی برای دولت است و برای هزینه های عمومی منبع خوبی به شمار می آید، با توجه به این مسئله مودیان مالیاتی اهمیت خاصی در نظام مالیاتی دارند. در این زمینه هم سازمان مالیاتی حقوقی دارد تا به تشخیص و دریافت مالیات بپردازد و هم مودی از حقوقی برخوردار است تا در این رابطه تعادل برقرار شود و اعتمادی دوطرفه شکل بگیرد.

حتما بخوانید: اشخاص مشمول مالیات چه کسانی هستند؟

رازداری یکی از ارکان مالیات و حقوق شهروندی

جهت تشخیص مقدار مالیات و وصول آن دستگاه مالیاتی نیاز دارد که اطلاعات را از مودی دریافت کند و شخص مودی نیز باید این اطلاعات را به مأمور مالیاتی ارائه دهد. در این میان مودی از این حق برخوردار است که نظام مالیاتی رازداری کند، در واقع عدم افشای اطلاعات مالیاتی مودی از وظایف این سازمان خواهد بود. بر اساس ماده 232 قانون مالیات های مستقیم، مأمور مالیاتی اطلاعاتی را که در رابطه با امور مالیاتی از مودی دریافت می کند باید به صورت محرمانه حفظ کند و آن را افشا نکند و در صورت افشای اطلاعات مطابق با قانون با او برخورد خواهد شد.

 مالیات و حقوق شهروندی

دسترسی به پرونده های مالیاتی

یکی دیگر از ارکان مالیات و حقوق شهروندی حق کسب اطلاع است یعنی شهروند از پرونده مالیاتی خود اطلاع داشته باشد. با توجه به این مسئله در مالیات و حقوق شهروندی، مودی این حق را دارد که درباره چگونگی تشخیص درآمدی که مشمول مالیات می شود اطلاع کسب کند و در رابطه با اقداماتی که به منظور دریافت مالیات صورت می گیرد و تصمیم گیری هایی که در مورد حل اختلاف مالیاتی گرفته می شود آگاهی داشته باشد. سازمان مالیاتی در دادن این اطلاعات باید همکاری کند تا روابط مؤثری ایجاد شود. برگ تشخیص مالیاتی بر اساس ماده 237 قانون مالیات های مستقیم باید بر اساس دلایل کافی تنظیم شده باشد و درآمد حاصل از آن و فعالیت های مربوطه باید ذکر شده باشد.

آگاه سازی مودیان مالیاتی از حقوق خود

در بحث مالیات و حقوق شهروندی، مودی حق دارد از حقوق خود باخبر باشد. دستگاه مالیاتی باید اطلاع رسانی در این زمینه را انجام دهد و در صورت لزوم به آن ها آموزش دهد. قبل از اینکه دستگاه مالیاتی تشخیص مالیات را انجام دهد، باید مودی را نسبت به حقوقی که دارد آگاه کند و توضیحات لازم را ارائه دهد. این آگاهی به صورت های مختلفی مثل ارائه منشور، بیانیه های مربوط به مالیات و حقوق شهروندی برگرفته از قوانین مالیاتی، سامانه پیام کوتاه، برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی، مرکز ارتباط مردمی و یا ارائه کتابچه می باشد. ارائه دوره های آموزشی حقوق شهروندی، آموزش از راه رسانه های عمومی چون صدا و سیما نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

حق ممیزی های معقول در مالیات و حقوق شهروندی

در مالیات و حقوق شهروندی حق ممیزی های معقول وجود دارد که در آن مودی حق ممیزی مالیات بر اساس زمان، شرایط معین و مکان خواهد داشت. بر این اساس مأمور مالیاتی وظیفه دارد به رسیدگی اظهارنامه مودی تا حداکثر یک سال از تاریخ انقضایی که مقرر شده است بپردازد، در غیر این صورت اگر برگ تشخیص درآمد صادر نشود و سه ماه بعد از انقضای یک سال به ابلاغ برگ تشخیص نپردازد اظهارنامه فرد مالیات دهنده قطعی خواهد شد.

 مالیات و حقوق شهروندی

مالیات و حقوق شهروندی مطلوب

مالیات و حقوق شهروندی مطلوب وقتی حاصل می شود که در آن هم به درآمد مالیاتی توجه شود و هم حقوق شهروندی رعایت شود. در نظام مالیاتی علاوه بر اینکه در حقوق شهروندی مودیان تحولی ایجاد شده است، برای ضمانت اجرای آن نیز برنامه ریزی صورت گرفته است. هدف از این برنامه ریزی این است که مودی مالیات خود را بپردازد و در صورتی که باید خسارت بپردازد به آن ملزم شود، در صورت وجود این شرایط، مالیات و حقوق شهروندی مطلوبی خواهیم داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مالیات حقوق می توانید مطلبی با عنوان ” با انواع مالیات حقوق آشنا شوید ” مطالعه فرمایید.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا