آشنایی و راهنمای ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

 یکی از اقدامات مهم وزارت دارایی برای شفاف سازی فعالیت های اقتصادی افراد و بنگاه های تجاری راه اندازی سامانه مالیاتی است. که این موضوع در جهت پیشبرد طرح مالیاتی در کشور تاکنون تاثیر بسزایی داشته است. سازمان مالیات کشور برای توسعه خدمات خود در زمینه طرح جامع مالیاتی، سیستم الکترونیکی سامانه مالیاتی را چند سالی است که راه اندازی نموده است، فعالان اقتصادی با ثبت نام الکترونیکی در این سامانه مالیاتی می توانند از مزایای قوانین مالیاتی بهره مند شوند. در این بخش به صورت کلی نحوه کار با سامانه مالیاتی آشنا خواهیم شد:


 سامانه مالیاتی

امکانات سایت tax.gov.ir

برای استفاده از امکانات سایت لازم است که از طریق ثبت نام یا پیش ثبت نام کد اقتصادی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: کد اقتصادی چیست؟

  • ثبت و ارسال معاملات به صورت فصلی:از آنجایی که برخی مشاغل ملزم به ثبت صورت معاملات فصلی هستند،در این سایت امکان ثبت معاملات به صورت اینترنتی وجود دارد و همچنین پس ثبت اطلاعات میتوانند،آن را به اداره مالیات ارسال کنند.
  • ارسال لیست حقوق کارمندان: این امکان برای کارفرمایان وجود دارد که اطلاعات مربوط بهحقوق و مزایای پرداختی به کارمندان را به منظور تعیین مالیات آنها به اداره مالیات ارسال کنند و همچنین اطلاعات را ذخیره کنند.
  • ثبت اعتراضات و شکایات:در این سامانه میتوانید اعتراضات خود را نسبت به اوراق مالیاتی ثبت نمایند.

راهنمای ثبت نام در سامانه مالیاتی

ثبت نام در 4 مرحله انجام می شود

  1. – پیش ثبت نام توسط مودیان
  2. -کنترل اطلاعات و اعتبار سنجی توسط سازمان امور مالیاتی
  3. -ثبت نام و دریافت رمز عبور توسط مودیان
  4. -کنترل نهایی اطلاعات و صدور کارت اقتصادی توسط سازمان مالیات

مرحله نخست: پیش ثبت نام توسط مودیان مالیاتی

در ابتدا برای ورود به سامانه مالیاتی به  آدرس www.Tax.gov.ir  می روید.

1-پس از ورود به سامانه به قسمت پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی وارد شوید:

سایت مالیات - فینتو

 

2-در پایین صفحه جدیدی که باز میشود بر روی ورود به ثبت نام کلیک کنید.ورود به سامانه مالیات - فینتو

3-در صفحه جدید نوع مودی موردنظر را انتخاب کرده و شماره ملی (مودیان حقیقی) یا شناسه ملی خود را وارد کنید.

سایت مالیات - فینتو

4-در ادامه تمامی ثبت نام­های شما حتی آنهایی که به صورت شراکت بوده را مشاهده می­کنید.اما چنانجه اولین بار اقدام به ثبت نام می­کنید،گزینه پیش ثبت نام جدید را بزنید.

سامانه مالیات - فینتو

5- در بخش های بعدی اطلاعات اقامتگاه قانونی، اطلاعات مدیر عامل و اطلاعات هویتی   باید به صورت کامل و دقیق تکمیل شود.

 سامانه مالیاتی

این صفحه باید دقیق بررسی شود تا مطمئن شوید تا اطلاعات وارد شده مشکل نداشته باشد، در صورت اشتباه بودن اطلاعات درج شده روی گزینه قبلی کلیک کنید و به بخش های قبلی بروید و اطلاعات را تصحیح کنید و در صورت تایید اطلاعات روی گزینه تایید و ثبت نهایی کلیک کنید. باید در نظر داشته باشید با ثبت نهایی دیگر امکان اصلاح اطلاعات وجود ندارد.

اتمام عملیات پیش ثبت نام

با تایید و ثبت نهایی پیش ثبت نام در سامانه مالیاتی شما می توانید کد رهگیری را دریافت نمایید.

مرحله دوم : بررسی اعتبار سنجی اطلاعات مودی

مرحله دوم که توسط سازمان امور مالیاتی انجام شود، شامل بررسی اطلاعات پیش ثبت نام مودیان است ، پس از ثبت پیش ثبت نام در سامانه مالیاتی تا یک هفته بعد نام کاربری و رمز عبور به وسیله پست به آدرس ثبت شده در سامانه مالیاتی ارسال می شود. پس از دریافت کد رهگیری اگر در طول این مدت قصد دارید وضعیت ثبت نام خود را بررسی کنید می توانید از طریق سامانه مالیاتی با وارد کردن کد رهگیری وضعیت پیش ثبت نام خود را ملاحظه نمایید.

حتما بخوانید : نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد

مرحله سوم: ثبت نام الکترونیکی سامانه مالیاتی

پس از ثبت عملیات پیش ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور توسط پست می توانید در سامانه مالیاتی ثبت نام کنید و اطلاعات ثبت نامی از قبیل:

  • شخص حقوقی
  • اطلاعات شناسایی
  • اطلاعات شعب
  • اطلاعات مدیران اصلی
  • نشانی محل فعالیت اصلی
  • اطلاعات مالیاتی
  • اطلاعات مالی
  • اطلاعات بانکی

 (توجه داشته باشید اگر چند بار اطلاعات را اشتباه وارد کنید سامانه قفل می شود.)

نکات: اطلاعات مدیر عامل را که قبلا در پیش ثبت نام وارد کرده اید در این قسمت نمایش داده می شود و اگر نیاز به اصلاح اطلاعات باشد می توانید اصلاح کنید. در این بخش باید اطلاعات هر مدیر را به صورت جداگانه وارد نمایید و ذخیره نمایید سپس اطلاعات مدیر بعدی را وارد کنید. پر کردن بخش های ستاره دار* الزامی است. در بخش اطلاعات مالیاتی را وارد نموده و اگر شماره کلاسه پرونده مالیاتی ندارید باید به یک شعبه سازمان مالیات مراجعه نموده و پرونده ای تشکیل دهید.

در نشانی محل فعالیت اصلی همان اطلاعات اقامتگاه قانونی در پیش ثبت نام را نمایش می دهد، که اگر محل اصلی فعالیت تفاوت کرد می توانید اطلاعات را ویرایش کنید. پس از ورود اطلاعات فوق در سامانه مالیاتی وارد صفحه اطلاعات فعالیت می شوید و اگر بیشتر از یک فعالیت انجام می دهید در این بخش می توانید آن را وارد نمایید.

 سامانه مالیاتی

در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات با انتخاب اطلاعات این سطر اطلاعات را می توانید ویرایش کنید و در صورت صحیح بودن اطلاعات گزینه ذخیره را میزنیم و وارد صفحه بعدی می شویم. در صفحه جدید مجوزها نمایش داده می شود که در این صفحه نیز باید اطلاعات را به صورت کامل وارد نمایید. پس از تایید و ثبت نهایی کلیه اطلاعات وارد شده در صفحه رویت و تایید اطلاعات نمایش داده می شود.

 سامانه مالیاتی

در صفحه رویت اطلاعات می توانید اطلاعات وارد شده را به صورت کامل مشاهده نمایید. اگر هر بخش از اطلاعات اشتباه وارد شده باشد، قبل از تایید نهایی می توانید آنها را اصلاح نمایید در غیر این صورت روی گزینه بلی کلیک کنید. پس از تایید اطلاعات وارد صفحه خاتمه ثبت نام می شوید که می توانید در این صفحه کد رهگیری را دریافت نمایید. حتما یک برگه از این صفحه را چاپ کنید و نزد خود نگه دارید

 سامانه مالیاتی

مرحله چهارم: پیگیری وضعیت ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

با دریافت کد رهگیری و وارد نمودن آن در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی می توانید وضعیت ثبت نام خود را ملاحظه بفرمایید و در نهایت بررسی اطلاعات و اعتبار سنجی آنها توسط سازمان مالیاتی و اختصاص کد اقتصادی

 سامانه مالیاتی

نکات و تبصره هایی در مورد سامانه الکترونیکی مالیاتی

  • ثبت نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد اقتصادی از جانب سازمان مالیات رایگان است
  •  کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول مالیات باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند
  • تخصیص کد اقتصادی به صاحبان خودرو مشمول این موضوع نمی باشد.
  • صاحبان مشاغل باید برای هر فعالیت شغلی به صورت جداگانه ثبت نام کنند.
  • اگر برای یک زمینه فعالیت شغلی از چند محل کاری استفاده می شود یک بار ثبت نام انجام می شود و سایر محل های فعالیت باید در سامانه مالیاتی ثبت شود.
  •  در مورد کارگاه ها و فروشگاه هایی که شعبه دارند یک شعبه به صورت محل فعالیت اصلی انتخاب می شود و یک پرونده تشکیل می گردد.
  • مشاغل مشارکت مدنی، در زمان ثبت نام باید کلیه اطلاعات شرکا و سهم آنها را اعلام نمایند.
  • در صورت تعطیل شدن فعالیت، تغییر شغل و نشانی حداکثر تا 2 ماه تغییرات را به سازمان اطلاع دهند.
  • صاحبان مشاغلی که برای آنها کد اقتصادی صادر نشده، می توانند از شماره ملی، شناسنامه و یا شماره های مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کنند.
  • اشخاص حقوقی که قبلا در سامانه مالیاتی ثبت نام نموده و کد اقتصادی جدید را ندارند، می توانند از شماره اقتصادی قبلی استفاده نمایند.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین
مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

4 در مورد “آشنایی و راهنمای ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی”

  1. سلام آیا برای استفاده از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی باید تو سایت ثبت نام کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا