تعریف، نقش و جایگاه گیمیفیکیشن در کسب و کار

تعریف، نقش و جایگاه گیمیفیکیشن در کسب و کار

همه چیز در مورد گیمیفیکیش

گیمیفیکیشن واژه ی جدیدی در کسب و کارها نیست. شاید نام آن تا قدری برای کسب و کارها ناشناخته باشد اما در عمل بیشتر کسب و کارها از این روش استفاده می کند حتی همه ما به نوعی در زندگی درگیر گیمیفیکیشن یا بازی وارسازی شده ایم.  اگر کسب و کاری را دیده اید که در قبال خرید مشتریان به آن ها خدماتی از قبیل اشانتیون یا تخفیف ارائه داده است این خدمات در واقع همان بازی سازی یا گیمیفیکیشن است.

در حوزه تکنولوژی هر روز شاهد پیاده سازی تکنیک های جدیدی در کسب و کارها هستیم. این تکنیک ها گاها کسب و کار را متحول می کنند و در پاره ای از مواقع یک تکنیک بعد از پیاده سازی در مدت زمان کمی با شکست مواجه می شود و استقبال چندانی از آن نمی شود.

اما در بین ایده های نو، گیمیفیکیشن یک ایده ی خوب و پرکاربرد در بین کسب و کارها می باشد این تکنیک چند سالی است که حضور موفقی در ادبیات کسب و کار داشته است.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن همانطور که از نامش پیداست به معنی پیاده سازی قواعد بازی در دنیای واقعی می باشد. شاید کمی درک این مسئله برای افرادی که آشنایی با بازی های دنیای مدرن ندارند سخت باشد اما باید بیان کنیم که قرار است قواعد بازی کمک کند تا کسب و کارها بهتر از گذشته به هدف نهایی خود که همان فروش بیشتر و سود بیشتر است دست پیدا کنند.

گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی‌وار‌سازی یا بازی آفرینی یکی از زیر مجموعه های دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design می باشد. این تکنیک در کسب و کارهای زیادی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و باعث متحول شدن محیط کسب و کار می شود.

برای درک بهتر بازی‌وارسازی لازم است تا تعریف ابتدایی تری از آن ارائه کنیم. اگر به روند کلی یک بازی نگاه کنید حتما مکانیزم های بازی در فضای پیش فرض را می بینید حال در بازیوار‌سازی هدف تعبیه کردن این مکانیزم ها در فضای واقعی کسب و کار می باشد. شاید کسب و کارهای ایرانی آشنایی چندانی با این تکنیک نداشته باشند و به اشتباه آن را زیر مجموعه ای فناوری اطلاعات بدانند اما باید بگوییم که این تکنیک زیر مجموعه ی علوم رفتاری و روانشناسی می باشد.

گیمیفیکیشن در حوزه های مختلفی از جمله آموزش، کسب و کار، سلامت و بهداشت و تغییر رفتارهای اجتماعی و فرهنگ عمومی کاربرد دارد. هر کدام از این حوزه ها از دریچه نیازها و دغدغه های خود به این تکنیک نگاه می کنند. در نتیجه این تکنیک در هر حوزه ای می تواند جذابیت ها و کاربردهای خاصی داشته باشد.

اما هدف در این مقاله بررسی نقش بازی وارسازی در کسب و کار است که با استفاده از این تکنیک شرکت یا سازمان با مشتریان خود تعامل بیشتری داشته باشد و در نهایت منجر به وفاداری مشتریان و خرید بیشتر شود. یک مشتری وفادار به صورت همیشگی در تعامل با شرکت است و از اخبار و اطلاعات مربوط به فروش محصولات، توزیع محصولات جدید، تخفیفات و … به موقع خبردار می شود.

اهمیت گیمیفیکیشن در کسب و کار

اهمیت گیمیفیکیشن در کسب و کار

در وهله ی اول هدف از پیاده سازی گیمیفیکیشن در کسب و کار، پیروی از قواعد بازی برای رسیدن به نتایجی از قبیل افزایش فروش یک محصول، افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان و یا اینکه بالا بردن تعداد فالوورهای یک پیج اینستاگرام می باشد.

نکته ی مهمی که در این تکنیک وجود دارد این است که نمی توان قواعد یک بازی خاص را برای هر کسب و کاری به کار برد. وقتی که قواعد متناسب با کسب و کار به کار برده شود تعامل بیشتری بین مشتری و کسب و کار ایجاد می شود و همین تعامل باعث بالا بردن اینگیجمنت ریت می شود. اینگیجمنت ریت بیشتر در شبکه های مجازی کاربرد دارد و زمانی که تعداد مشتریان وفادار واقعی بیشتر باشد به خرید بیشتر منجر می شود و باعث می شود مشتریان بیشتری جذب این کسب و کار شوند و از آن خرید کنند.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از تکنیک بازی سازی در کسب و کارها، نبود محدودیت استفاده است. شاید با توضیحات داده شده چنین برداشت شود که این تکنیک تنها برای کسب و کارهای مدرن و امروزی کاربرد دارد اما برخلاف این نظر باید بگوییم که بازی‌وارسازی در تمامی سازمان ها و کسب و کارها قابل پیاده سازی است. البته ناگفته نماند که کسب و کارهای دیجیتالی و آنلاین نتایج بهتری از این تکنیک دریافت کرده اند و روز به روز نتایج موثرتر و رضایت بخشی از این تکنیک در این کسب و کارها مشاهده شده است.

مطلب پیشنهادی: همه چیز در خصوص مدیریت استراتژیک و فرآیند برنامه ریزی در آن

آیا گیمیفیکیشن در کسب و کار از اصول خاصی پیروی می کند؟

استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کار باعث ایجاد جذابیت و جذب مخاطب می شود. البته روش های دیگری از قبیل تبلیغات و تخفیفات می تواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد، اما بازی وار سازی به شیوه های بهتری در مخاطب ایجاد انگیزه می کند‌.

این روش با تاکید بر روی حس رقابت سعی می کند تا مشتریان انگیزه بیشتری برای خرید از مجموعه را داشته باشند. خلاقیت در به کار بردن اصول می تواند تا حد زیادی به موفقیت این تکنیک منجر شود. قطعا برای شما هم پیش آمده که برای مدت خاصی طرفدار یک کسب و کار بوده اید اما بعد از مدتی از محصولات و خدمات آن کسب و کار احساس خستگی کرده اید‌. این وضعیت زمانی پیش خواهد آمد که کسب و کار جذابیت سابق را ندارد و اگر تدابیری برای افزایش جذابیت و جذب مخاطب اندیشیده نشود به منزله نابودی کسب و کار است. افزایش جذابیت در این کسب و کار برابر با رعایت اصول بازی سازی است. فرقی نمی کند که شما صاحب چه کسب و کاری هستید اگر راه کارهای درست را پیش ببرید قطعا به فروش بیشتر منجر می شود مثلا اگر صاحب یک کفش فروشی هستید به هر خریدار یک کارت بدهید و بعد از هر بار خرید کارت را مهر بزنید و به خریدار بگویید که بعد از خرید سه جفت کفش می تواند ۵۰ درصد از فروشگاه تخفیف بگیرد. با توجه به این مثال حتما درک کرده اید که پیاده سازی بازی وارسازی چه نقش عظیمی در کسب و کار دارد. حال در زیر به مهمترین اصول گیمیفیکیشن می پردازیم.

  1. هدف گذاری:

از آنجا که هر کسب و کاری با تعیین هدفی مشخص پیش می رود خیلی طبیعی است که بازی وارسازی هم با هدف خاصی اجرا شود. نبود هدف مشخص کسب و کار را با شکست مواجه می کند. پس بهتر است با برنامه ریزی صحیح به سمت هدف گام بردارید تا در زمان و هزینه صرفه جویی کرده باشید.

  1. استفاده از ترغیب کننده ها:

اگر از گیمیفیکیشن در یک سایت یا فروشگاه آنلاینی استفاده کرده باشید و مدت زیادی به آن سر نزنید و آپشن های جذابی به آن اضافه نکنید قطعا بعد از مدتی جذابیت خود را از دست می دهد. به طور مثال وقتی شما یک نسخه از یک بازی را دارید و مدت زمان زیادی آن را اجرا نکرده اید مدام به شما یادآوری می شود که برای دیدن آپشن های جدید وارد برنامه شوید. همین مسائل کوچک سبب ترغیب فرد به باز کردن برنامه می شود. حال در کسب و کارها زمانی که شما در یک مجموعه ثبت نام کرده اید و ایمیل خود را وارد کرده اید مدام به شما پیشنهادات و آفرهای ویژه ارسال می شود و همین آفرها سبب ترغیب شما به بازدید از کسب و کار می شود.

  1. ساده بودن بازی وارسازی:

اگر از اصل ساده بودن استفاده کنید مخاطب ترغیب می شود تا ادامه دهد چون مشتریان علاقه دارند در زمان کم بیشترین نتیجه را دریافت کنند. سادگی در حد معمول نه به کسب و کار آسیب می زند نه باعث دلزدگی مخاطب می شود.

  1. توجه ویژه به بازخوردها:

بهتر است در کسب و کار خود قسمتی را به نظرسنجی از مخاطبان اختصاص دهید. بازخورد مشتریان می تواند نقاط قوت و ضعف یک مجموعه را مشخص کند و مجموعه تلاش کند تا نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را بهبود ببخشد.

گیمیفیکیشن
  1. شناخت مخاطب:

توجه به پرسونای مخاطب در موضوع بازاریابی یک کسب و کار نقش ویژه ای دارد. مخاطبان یک کسب و بار باید بر اساس ویژگی هایی از قبیل سن، جنس، تحصیلات، وضعیت مالی و اقتصادی و … دسته بندی شوند. اگر مشتریان شما افراد مسنی باشند قطعا نمی توان از شبکه های اجتماعی برای طراحی بازی سازی بهره برد.

  1. ارتباط با کسب‌وکار:

هر کسب و کاری یک طراحی بخصوص می طلبد. باید در طراحی نوع محصول، بزرگ یا کوچک بودن کسب و کار و … لحاظ شود و تمام پارامترها با هم ارتباط منطقی داشته باشند.

  1. رقابت و ایجاد انگیزه:

وقتی شما شروع به بازی سازی می کنید باید شرایطی را فراهم کنید که در مخاطب ایجاد انگیزه کنید. چون مشارکت بیشتر در سایه انگیزه بیشتر اتفاق می افتد. مثلا به مخاطبان خود برای مشارکت بیشتر هدیه در نظر بگیرید.

  1. روش تبدیل بازی به پول:

هر ترفندی که در کسب و کارها به کار گرفته می شود با هدف فروش بیشتر و کسب سود است و تمام این بازی ها هم با همین هدف طراحی می شود پس لازم است هر تکنیکی که به کار گرفته می شود با اصول خاصی همراه باشد تا مکانیسم بازی تبدیل به فروش شود.

نقش و جایگاه گیمیفیکیشن در کسب و کارها

نقش و جایگاه گیمیفیکیشن در کسب و کارهای مختلف

گیمیفیکیشن در حوزه های مختلفی کاربرد دارد که حوزه کسب و کار یکی از مهم ترین و رایج ترین حوزه ها می باشد‌. این تکنیک در بخش های مختلف یک تجارت کاربرد دارد که در زیر به مهم ترین بخش ها اشاره می کنیم.

نقش بازی وارسازی در بازاریابی و فروش:

همانطور که در بخش اصول بازی سازی هم گفتیم مهم ترین قاعده در بازی افزایش فروش است. زمانی که قواعد بازی به درستی پیش برود می تواند علاوه بر فروش و بازاریابی باعث پیدا شدن مشتریان وفادار بیشتری شود. نقش پر رنگ این تکنیک در بازاریابی باعث تکرار خرید در مشتریان می شود و در این راستا مشتریان بیشتری هم جذب مجموعه خواهند شد‌.

زمانی که این تکنیک بر روی یک کسب و کار کلیک می کند سعی می کند تا به بهترین نحو ممکن اطلاعات مرتبط با کسب و کار و محصولات و خدمات آن ها را ارائه دهد. اگر اجرای بازی به درستی پیش برود باعث می شود مشتریان فعال زیادی جذب مجموعه شود و حتی رفتار مشتری گوشه گیر به فعال تبدیل شود. از این رو تاثیر گذاری همه جانبه ی این تکنیک نقش موثری در موفقیت کسب و کار دارد.

حتما بخوانید: چه استراتژی هایی می توانند به حفظ مشتری و در نتیجه بالا رفتن سود شرکت کمک کنند

 گیمیفیکیشن در آموزش:

در گذشته بیشتر آموزش ها به صورت حضوری انجام می شد اما در چند سال اخیر آموزش های آنلاین در بیشتر حوزه ها انجام می شود. گیمیفیکیشن در این آموزش ها می تواند جذابیت لازم برای اشتیاق مخاطب را ایجاد کند و یادگیری آنلاین را با لذت همراه کند. قطعا شما هم به خاطر دارید که در گذشته آموزش هایی که از طریق بازی داده شده بیشتر در ذهنتان مانده است. از این رو آموزش با بازی کردن اشتیاق به یادگیری را بیشتر می کند موضوعی که در روش های سنتی آموزش جایی نداشت.

موضوع دیگر در بحث یادگیری، استرس دانش آموزان است، زمانی که این آموزش در فضای غیر رسمی باشد و مخاطب در هر جایی که بخواهد بتواند آموزش ببیند پس در این صورت استرس کاهش پیدا می کند. از این تکنیک که هیچ گونه هزینه ای هم ندارد می توان برای آموزش کارکنان کسب و کار هم استفاده کرد.

جایگاه گیمیفیکیشن در شبکه‌های اجتماعی

مناسب ترین بستر برای پیاده کردن گیمیفیکیشن شبکه های اجتماعی می باشد که در صدر این شبکه ها اینستاگرام قرار دارد که مکان مناسبی برای پیاده کردن قواعد بازی و موفقیت کسب و کار می باشد. امروزه بیشتر کاربران شبکه های اجتماعی و بیشتر کسب و کارها در اینستاگرام با دغدغه ی دیده شدن مواجه هستند. به طور کلی هر چه تعداد مشارکت مخاطبان شما بیشتر باشد و بیشتر درگیر کسب و کار شما شوند تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش محصولات دارد. بازی‌سازی می تواند نقش پررنگی در تعامل با مخاطبان داشته باشد و مخاطبان بیشتری را درگیر کند.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو
اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا