راهنمای گام به گام نوشتن بیزینس پلن

راهنمای گام به گام نوشتن بیزینس پلن

احتمالا با خود تصور می کنید که احتیاجی به نگارش بیزینس پلن بسیار مطلوب ندارید. از این رو بعضی از کارآفرینان بدون نگارش این طرح موفق و کامیاب هستند. بعضی از بنیان گذاران بدون داشتن یک نمونه از این طرح و فقط با داشتن زمانبندی مطلوب، تبحر های تجاری مطلوب، محرک کارآفرینی و کمی شانس، کسب و کار پررواج را تشکیل می دهند. ولی امکان اینکه بیشتر این کسب و کار با شکست مواجه شوند خیلی زیاد است.

در جواب به این پرسش که بیزینس پلن چیست بایستی عرض کرد به سندی گفته می شود که در آن توصیف یک تجارت، کالاها یا خدمات آن، شیوه کسب درآمد، رهبری و نیروی کار، فراهم سازی اعتبار آن، مدل کارکرد آن و خیلی دیگر از ریزه کاری های عمده جهت موفقیت ثبت می شود.

یک بیزینس پلن مطلوب در بسیط ترین شکل همانند یک راهنما و یک نقشه مسیر برای مشاغل شما است که مقاصد و ریزه کاری های مربوط به شیوه برنامه ریزی شما را جهت دستیابی به مقاصد تان معلوم می کند. ایده کسب و کار شما بایستی سیستماتیک و مدون بوده و نبایستی تبدیل به یک سند بلند بالا و رسمی شود، صرفا بایستی مشابه ‌نوشته ای باشد که فاکتور های عمده کسب و کار خود را در آن مکتوب نمایید.

بیزنس پلن

دلایل نگارش یک بیزینس پلن عالی

به منظور اینکه بخواهید یک بیزینس پلن را بنویسید بایستی در آغاز کار بدانید که هدف عمده شما از نگارش این برنامه چیست؟ چندین علت وجود دارد که شما جهت کامیابی خود به این مسئله نیاز پیدا کنید.

  • نخستین علت نگارش بیزینس پلن جمع آوری پول برای کسب و کاری است که می خواهید آغاز کنید.

سرمایه داران یا وام دهندگان پیش از اینکه به شما پول بدهند یک مدل تجاری سیستماتیک می خواهند. صرف تشریح معنی تجارت از سوی شما کافی است. در عوض مطمئن شوید ‌که یک برنامه کاری و مالی جامع دارید که امکان موفقیت شما را ارائه می دهد و بازگو می کند که جهت رسیدن به موفقیت در این راه به چه میزان از سرمایه احتیاج خواهید داشت.

  • علت دوم تصمیم گیری صحیح در خصوص با پیشامد های متنوع است.

دقیقا به مثابه یک کارآفرین موفق با در دسترس داشتن یک بیزینس پلن عالی و با کیفیت می توانید در کمترین زمان ممکن ایده ها و برنامه های راهبردی خود را در حیطه کاریتان تشریح کرده و بر روی آنها فوکوس بیشتری داشته باشید. شما با ایجاد این طرح افزون بر فوکوس بر روی موضوعات مالی می توانید بر روی مسائل مدیریتی، برنامه ریزی منابع انسانی، تکنولوژی و اعمال ارزش برای کاربر خود را هم مدنظر قرار دهید و این موضوع می تواند امکان خطا را برای شما به کمترین حد ممکن برساند.

مطلب پیشنهادی: اشتباهات رایج و کلید موفقیت کسب و کارها ی کوچک

  • علت سوم که بکارگیری از این موضوع را مهم می کند تشخیص نقاط ضعف احتمالی است.

در دسترس داشتن این طرح به شما یاری رسانده تا مسائل احتمالی ایده خود را بازشناسی نمایید. همچنین می توانید این مدل را با کسانی که دارای تبحر هستند و می توانند به شما در این حیطه یاری برسانند را به اشتراک بگذارید تا با توان هر چه بیشتر این احتمال را کم کنند.

متخصصین و اشخاص متبحر که در موقعیت مطلوبی جهت عرضه مشاوره به شما واقع هستند را تشخیص داده و برنامه خود را برای آن ها بازگو نمایید.

  • چهارمین علت نگارش بیزینس پلن این است که به واسطه آن می توان دارایی شرکت های مالی و وام دهندگان را به سوی یک ایده سوق داد.

بیزنس پلن برای یک کارآفرین همانند یک وسیله ای عمل می‌کند که به واسطه آن می تواند دارایی شرکت های مالی و وام دهندگان را به سوی یک ایده سوق دهد. این طرح افزون بر این که دیدگاه دیگران را به سوی خود جذب می کند می تواند جهت همکاری در یک پروژه هم دارای اهمیت ویژه باشد. این موضوع می تواند در تمهید اعتبار و جذب کاربران بالقوه بسیار تاثیر گذار باشد.

مشخصات یک بیزنس پلن

مشخصات یک بیزینس پلن عالی

اگر بیزینس پلن خاصی در فکرتان است این احتمال وجود دارد به سختی بتوانید وام دهندگان، سرمایه داران و سهامداران را راضی کنید که موسسه شما مطمئن و موثق است و سرمایه آن به صورت دقیق بکار برده می شود. پس اکنون می توان تاثیر عمده این طرح را متوجه شد. این ابزار مدیریتی که به صورت کامل در سراسر دنیا معروف شده است یک سند نگارش شده است که شرح می دهد شما چه چیزی در فکر و ذهن خود دارید، می خواهید چه چیزی را کسب و به چه صورت می خواهید از پس خطرهای احتمالی بر بیایید. مردم معمولا تصور می کنند که این طرح جهت راه اندازی یک موسسه یا اخذ یک وام به کار برده می شود ولی جهت جلو بردن یک بیزینس با مقاصد روشن هم یک مسئله ضروری است.

خیلی از کارآفرینان نوشتن یک بیزینس پلن را کاری دشوار به حساب می آورند. از نظر آنان برای انجام چنین کاری بایستی صدها برگه را از نوشته های مختلف پر کنند که البته این خود نوعی از این شاخه به اون شاخه پریدن به حساب می آید. اما واقعیت امر این است که برای نوشتن یک بیزینس پلن کاربردی تنها کافی است طرح اولیه شما ساده اما نظام مند باشد. علت عمده این مسئله این است که مصرف کنندگان و مخاطبان این طرح بایستی بتوانند به راحتی آن را مطالعه کنند و آن را بررسی کنند. واقعیت امر این است که هیچ قاعده معینی جهت نوشتن بیزینس پلن وجود ندارد. با این وجود شما بایستی نشان دهید که به مالی که کسب خواهید کرد متعهد هستید و آن را با بکارگیری از مهارت، اعتماد به نفس و علم لازم بکار خواهید برد.

مراحل نوشتن بیزنس پلن

مراحل مختلف نوشتن بیزینس پلن

برای نگارش بیزینس پلن مراحل متنوعی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. توصیف کسب و کار

نخستین قدم در نگارش این طرح تشریح کسب و کار است. شما بایستی شغل خود را به صورت کامل معلوم کنید و اسم شغل و حرفه خود، عرصه فعالیت، شرایط کنونی و موضع گیری آینده و راز و رمز تجاری را بایستی معلوم نمایید. این واحد جز بخش های اساسی کسب و کار شما است.

  1. شناخت مخاطب

به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین قسمت های بیزینس شناخت مخاطب است، اگر شما کاربر خود را به صورت مطلوبی نشناسید و ندانید که می خواهید در کدام قسمت مشغول به کار شوید کمابیش می توان گفت حرفه شما شکست خورده است. متاسفانه بسیاری از مدیر حرفه ها از این قسمت به آسانی می گذرند و تصور می کنند زیاد حائز اهمیت نیست. ولی شناخت مخاطب یکی از قسمت های عمده و اساسی کسب و کار است.

  1. تحلیل بازار

یکی از مراحل نوشتن بیزینس پلن تحلیل بازار است. ارزیابی نمایید که کدام قسمت از بازار در پی بکارگیری از کالا یا خدمت شما خواهد بود. جهت یافتن جواب این پرسش تنها فرض و گمان کافی نیست و بایستی پژوهشات درست و عاقلانه ای صورت گیرد. بایستی معلومات موجود کسب شده از دیده ها و پژوهشات دیگران را تجزیه و تحلیل نمایید و آن را در کنار داده هایی بگذارید که حاکی از دیده ها و روش های تخصص خود شما هستند.

  1. اندازه کسب و کار

در این وهله بایستی تعیین کنید که می خواهید برای کدام قسمت از بازار کالا و محصول ایجاد کنید. به عنوان مثال می خواهید نرم کننده دست و صورت فراوری کنید در وهله اول نمی توان گفت برای تمام دنیا این کالا کارساز و مناسب است. در این صورت سعی کنید در گام نخست گروه کاربرانی را تعیین کنید که کوچک تر و ساماندهی تر شده باشند.

  1. اهداف کسب و کار

یکی از عمده ترین قدم های نگارش این طرح، نوشتن و تعیین کردن اهداف کسب و کار است. بهتر است زمان بیشتری جهت نگارش مقاصد کسب و کار خود بذارید چرا که جز ارکان های اساسی و عمده کسب و کار شما به حساب می آید.

  1. نیاز های اولیه

از دیگر موضوعات عمده در کسب و کار، نیاز اولیه برای مشاغل است. چه بخواهید موسسه ای را با ۱۰۰ پرسنل آن خریداری کنید یا اینکه با اضافه کردن یک خط تلفن به میز کار خانه اتان، کسب و کار خود را به راه بیندازید، بایستی لیستی از آنچه احتیاج دارید را تهیه کنید. بعضی از موارد لیست شما امکان دارد لوازمی نظیر کامپیوتر یا سیستم های تولید باشد. ولی بعضی از موارد قابل لمس نیستند نظیر مقدار زمانی که بایستی جهت طرح ریزی کالا یا اعمال تحقیق در خصوص کاربران بالقوه به کار برده شود، می باشد.

  1. برنامه مارکتینگ کسب و کار

تمهید این قسمت یکی از عمده ترین و دشوارترین امور به حساب می آید. شما بایستی مخاطب را راضی کند که بازار مطلوبی برای کالا و خدمات شما وجود دارد. پیشگویی فروش در این بخش صورت می گیرد که مبتنی بر پژوهشات مارکتینگ است که شما اعمال نموده اید.

بیزینس پلن

  1. مکان کسب و کار

جایگاه و مکان موسسه را همواره مطابق عوامل زیر تعیین می کنند:

  • قابل دسترس بودن نیروی انسانی
  • نسبت حق الزحمه
  • قرابت به ماخذ و کاربر
  • ساپورت های اجتماعی
  • مزایای مالیاتی
  • احتیاجات منطقه ای
  • پشتیبانی های بانکی
  • تمهید کنندگان و قرابت به آنها

در این قسمت بایستی در خصوص با قابلیت های کارگاه، انبار و دفتر کار و ابزار آلات مدنظر نظیر لوازم، کامپیوتر، ماشین آلات و لوازم نقلیه نیز مذاکره نمایید.

  1. هزینه کسب و کار

از دیگر مراحل نوشتن بیزینس پلن هزینه کسب و کار است. این بخش مالی بایستی احتمال امتداد حیات موسسه را ارائه نماید. این قسمت حاوی ۳ مولفه اصلی است:

  • بودجه

در این قسمت شرایط مالی مشاغل در طی یک دوره معین مستجاب می شود که همواره برای ۳ سال اول آغاز کسب و کار است. در آن ماخذ مورد نظر جهت امور آینده کسب و کار و شیوه تمهید آنها مشخص می شود.

  • صورت حساب درآمد

این صورت حساب سود و زیان پیشگویی شده را ارائه می دهد. پیش بینی فروش که در قسمت مارکتینگ ارزیابی شده است در این قسمت بکار برده می شود.

  • بیلان نقدینگی

این قسمت میزان و زمان مبلغ ورودی و خروجی را معین می کند. یکی از عمده ترین قسمت های مالی، شیوه تمهید اعتبار اضافی جهت مشاغل است. آخرین سند واحد مالی جدول تطبیق دخل و خرج است که نمایانگر میزان فروش و تولید کافی جهت پوشش مخارج است.

حتما بخوانید: دفتر تنخواه گردان جهت طبقه بندی هزینه های جزئی و روزمره شرکت

10. مدیریت کسب و کار

پیشینه و سوابق اعضا مدیریتی سیستم از مسائلی است که برای مخاطبان طرح مشاغل حائز اهمیت است. این قسمت را به گونه ای تهیه کنید تا نشان دهید اشخاص منتخبی شما برای این عمل کاملا مناسب هستند و می توانند سودآوری مشاغل را ضمانت کنند.

در این قسمت بایستی عوامل زیر را هم تامین نمایید:

  • ساختار سازمانی
  • تصمیم اساسی در خصوص مدیریت و پرسنل
  • بیزینس و امکانات فنی هر کدام از پرسنل
  • ساختار مالکیت و پرداخت ها
  • مشاوران
  • عمده ترین خطرات

در هر مشاغل حوادثی پیش می آید که به هر میزان آنها را از پیش بازشناسی کرده باشید در برابر با آنها موفق تر خواهید بود موارد من جمله:

  • تحولات ناخواسته
  • پیشروی هزینه های طراحی و ساخت
  • ورود رقبای جدید
  • مسایل خرید
  • پایین آمدن نرخ به وسیله رقبا
  • نرسیدن به مقاصد فروش
  • از هم پاشیدن گروه مدیریت

مسلما برای این موارد ذکر شده راهکار هایی در فکر خود داشته باشید چرا که این بخش می تواند قدرت مدیریتی شما را در برابر با مشکلات و مسایل نشان دهد.

11. استراتژی های توسعه

هر طرح مشاغل بایستی دیدی جدی به آتی داشته باشد طرح هایی را که برای گسترش امور کشیده اید.

رسیدن به مقاصد ایده آل یک برنامه نگارش شده می خواهد که به آن راهبرد گفته می شود.

12. زمانبندی اهداف

در این قسمت وقت پیش بینی شده جهت دسترسی به هریک از مقاصد عمده و فرعی به وسیله یک جدول زمانبندی نگارش می شود. در تمهید آن انحصاری ها و ارتباط عاقلانه میان مقاصد را از یاد نبرید. بعضی از امور که بایستی به عنوان مقاصد پروژه برای آنها جدول زمان بندی تدارک دیده شود عبارتند از:

  • طرح ریزی کالا
  • ایجاد اکیپ مدیریت
  • پیش بینی فروش
  • برنامه ریزی ساخت
  • کامل کردن طرح های اولیه
  • استخدام مسئول فروش
  • امضای قولنامه با مسئولان و فراهم کنندگان و …

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو
اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا