اهمیت تهیه و نحوه ارسال لیست بیمه کارکنان

بیمه کارفرما

سازمان تامین اجتماعی به منظور حمایت از کارگران و شاغلین در سازمان های مختلف تشکیل شده است و یکی از خدمات این سازمان بیمه کارکنان است، که به بررسی لیست بیمه ارسالی از جانب کارفرمایان می پردازد.


 لیست بیمه

در هر کسب و کار و سازمانی، چه سازمان های دولتی و چه آزاد و یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ که در هر حوزه ای اعم از تولیدی، بازرگانی، غیر انتفاعی، و… برخی از گزارشات و مدارک باید در زمانهایی مشخص تهیه و ارائه شوند. بیشتر این اسناد و گزارشات باید در دایره مالی تهیه شوند، تدوین اطلاعات و ثبت دقیق آنها بر اساس استانداردهای موظف در هر زمینه ای کاملا مشخص است. عدم ارائه این گزارشات گاها باعث ثبت جرایمی برای شرکتها می شود، یکی از مسئولیت های مهم کارفرمایان انجام امور بیمه ای پرسنل و بیمه شدگان شرکت است، که یکی از بخش های مهم ارسال لیست بیمه کارکنان است. که امری همیشگی و دائمی در شرکتها است.

 لیست بیمه

لیست بیمه کارکنان

ارسال لیست بیمه موضوع جدیدی نیست بلکه مسئله ای است که هر ماه و همیشه باید در موعد مقرر انجام شود و همین موضوع نشان از اهمیت آن دارد، و اهمیت بیشتر این موضوع زمانی آشکار می شود که  در ارسال لیست بیمه تاخیری وجود داشته باشد و یا ارسال نشود که متعاقب آن جرائمی را برای شرکت خواهد داشت.

در حال حاضر با توجه به امکاناتی که هر روز درحال پیشرفت است این کار خیلی سریعتر و راحتتر قابل انجام است. مثل گذشته برای ارسال لیست بیمه و فیش های حقوقی کارکنان، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سازمان تامین اجتماعی نیست.

از طریق سایتهای اینترنتی و نرم افزارهای ارسال لیست بیمه در سریعترین زمان ممکن می توان لیست بیمه پرسنل را به شرکت تامین اجتماعی ارسال کرد. این کار را می توان از طریق وب سایت تامین اجتماعی انجام داد و پرداخت حق بیمه نیز از طریق سایت قابل انجام است. پس با این اوصاف دیگر دلیلی بر تاخیر و عدم ارسال لیست باقی نمی ماند.

حتما بخوانید: نکات کلیدی در محاسبه حقوق و دستمزد

اهمیت تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی

از وظایف مهم هر واحد حسابداری رسیدگی به امور مالی شرکت است، یکی از این وظایف اصلی ارسال لیست بیمه کارکنان شرکت می باشد.

ارسال لیست بیمه موضوع جدیدی نیست بلکه مسئله ای است که هر ماه و همیشه باید در موعد مقرر انجام شود و همین موضوع نشان از اهمیت آن دارد، اهمیت بیشتر این موضوع زمانی آشکار می شود که  در ارسال لیست بیمه تاخیری وجود داشته باشد و یا ارسال نشود که متعاقب آن جرائمی را برای شرکت خواهد داشت.

بر اساس قانون اگر کارفرمایان در تاریخ مقرر لیست بیمه پرسنل خود را ارسال نکنند، شامل دو نوع جریمه می شوند: جریمه عدم ارسال لیست و جریمه عدم پرداخت حق بیمه.

حق بیمه کارگر

میزان حق بیمه پرداختی برای هر کارگر 30 درصد حقوق وی می باشد که از این مبلغ 20 درصد را کارفرما ملزم به پرداخت است،7 درصد را دولت می پردازد و الباقی از حقوق کارگر کسر می شود.

 لیست بیمه

تاریخ مقرر برای ارسال لیست بیمه:

بر طبق قانون تامین اجتماعی کارفرما باید لیست بیمه هر ماه را  تا حداکثر  زمانی که فرصت برای ارسال دارد، تحویل دهد که معمولا تا پایان آخرین روز ماه بعد است، اگر این امر یک روز به تعویق بیوفتد مطمئنا جریمه خواهد شد.

 برای کارفرمایی که کارگاهش مشمول معافیت از سهم کارفرماست تا حداکثر 5 نفر، مهلتی که برای ارسال لیست دارد یک ماه افزوده می شود و تا روز آخر 2 ماه بعد فرصت ارسال لیست را دارد.

جرایم عدم پرداخت و تاخیر در ارسال لیست بیمه کارکنان

بر اساس قوانین تامین اجتماعی جریمه عدم پرداخت حق بیمه کارکنان به این صورت است که؛ مجموع کل حق بیمه و بیمه بیکاری که کارفرما موظف به پرداخت آن است محاسبه شده و از مجموع کل حق بیمه 2 درصد آن محاسبه و به عنوان جریمه محسوب خواهد شد.

جریمه تاخیر ارسال لیست بیمه کارکنان هم به این صورت قابل محاسبه است: مجموع کل بیمه و بیمه بیکاری برای یک ماه که کارفرما موظف به پرداخت است، محاسبه شده و از مجموع کل حق بیمه به میزان 10 درصد مبلغ جریمه خواهد بود.

در صورتی که کارفرما در گذشته نیز بابت جرایم بیمه ای بدهی داشته باشد، در صورت تاخیر در پرداخت جرایم، به میزان 2 درصد از کلیه جرایم قبلی نیز محاسبه می شود.

کارفرمایانی که چندین ماه و یا برای مدتهای طولانی تری لیست را ارسال نکرده اند، جریمه عدم ارسال لیست برای آنها محاسبه می شود که البته این موارد نیاز به بررسی دارد که آیا مجموعه در طی زمانی که لیست ارسال نکرده آیا مشغول فعالیت بوده است یا خیر.

 همینطور پیمانکارانی که مشغول فعالیت بوده اند اما لیست را ارسال نکرده اند مشمول جریمه تاخیر ارسال لیست بیمه پرسنل خواهند شد.اگر کارفرما با عدم ارسال لیست بیمه و یا تاخیر در ارسال آن مشمول جریمه شود و تمام حق بیمه را به علاوه بیمه بیکاری را قبل از صدور «برگ لازم الاجرا» واریز کند، جرایم وی شامل 30 درصد تخفیف می شود.

بر طبق قانون در صورت وجود مغایرت و یا نقصی در لیست ارسالی از جانب کارفرما، سازمان تا شش ماه بعد می تواند مدارک و اسناد را بررسی نموده و در صورت اثبات مغایرت ها، کارفرما مشمول جریمه می شود.

اطلاعات لیست بیمه کارکنان

بر این اساس اطلاعاتی که باید در لیست حق بیمه به صورت صحیح وارد شود از این قرار است:

  • نام و نام خانوادگی کارفرما
  • اطلاعات کارگاه از قبیل: نام و نشانی کارگاه
  • نام ماهی که بیمه برای آن رد می شود
  • روزهای کاری
  • میزان حقوق
  • اطلاعات کارگر به طور کامل ذکر شود
  • مبلغ حق بیمه
  • سهم کارفرما از حق بیمه
  • سهم کارگر از بیمه
  • آغاز به کار بیمه شده و ترک کار بیمه شده
  • استراحت های پزشکی کارگر

 لیست بیمه

ارسال لیست بیمه برای افرادی که به صورت موقت مشغول به کار هستند چگونه است؟

برای کارکنانی که کمتر از ساعات کاری مصوب مشغول به کار هستند، مثل منشی و یا معلم حق التدریسی، نظر قانون بر این است که همه این افراد باید مشمول بیمه باشند و باید با جمع ساعت کاری بر ساعت کاری استاندارد عددی حاصل می شود که هر تعداد روز کاری شود به همان میزان باید در لیست بیمه ثبت شده و ارسال شود. فقط باید در نظر داشت، که کارگر باید مشمول قانون کار باشد و تحت پوشش صندوق بیمه ای دیگری نباشد. و دیگر اینکه مجموع حقوق و مزایای کارگر از حداقل حقوق کمتر نباشد.

اگر کارفرما به صورت دوره ای لیست بیمه پرسنل را ارسال می کند، در صورت وجود تغییرات در بیمه شدگان و یا حقوق و مزایا کارکنان باید این تغییرات در لیست هر ماه اعمال و ارسال شود، در صورت عدم ارسال تغییرات، لیست دوره های قبل ملاک قرار می گیرد.

فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا